Bătrînețea: reacționară sau asumată?

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
Regele Lear ©J.L. Fernandez
Regele Lear ©J.L. Fernandez

Bătrînețea e reacționară. Evident că o asemenea aserțiune inițială poate părea dogmatică, mai ales azi. Am ezitat, dar, în final, i-am asumat riscul cu tot ce implică el ca diagnostic brutal, însă, cred eu, just. Constatare lucidă și refractară la nuanțe și strategie. Ea nu are sensul unei devaluări a bătrîneții, ci doar îi identifică raportul propriu cu arta și, mai larg, cu viața. 

Adagiul frecvent e cunoscut, dar, în urma pandemiei, s-a accentuat, a devenit sistematic la prieteni vîrstnici, de generație. Adagiul referinței la o epocă anterioară, evident superioară celei actuale, e frecvent. O vîrstă de aur a cărei nostalgie se impune. Artiștii erau altfel, arta de asemeni și acum totul urmează curba unui declin și a unei decepții sistematic exprimate. Repetiția acestor opinii conduce iremediabil la concluzia formulată fără ezitare: bătrînețea e reacționară. 

De unde-i provine această postură? Din asimilarea timpurilor de altădată cu împlinirea asociată unei vîrste, aceea a tinereții ce permitea, atunci, în illo tempore, acordul cu ineditul formelor, cu revolta și voiajul spre orizonturi nebănuite. Acordul între debutul unei biografii și agitația epocii procură o plenitudine de care sînt frustrați supraviețuitorii de azi. Cum să uit propria-mi implicare în polemica suscitată de Regele Lear pus în scenă de Radu Penciulescu și să uit refuzul agresiv al criticilor bătrîni, „reacționari”? Nu limitați intelectual, ci doar prizonieri ai unor modele vechi pe care acest Lear le agresa. Acum, la rîndul meu, nu mă regăsesc oare în situația lor cînd asist izolat la un Hamlet plasat într-o mlaștină cu noroi de Vincent Macaigne, în timp ce alături de mine adolescenții exultă? Am devenit „reacționar” – și îmi asum –, dar totodată disprețuiesc criticii vîrstnici care ovaționează public un asemenea spectacol doar pentru a-și afirma sincronia cu prezentul agresiv de care mă disociez. Teama de bătrînețe se manifestă deseori prin iluzia unei tinereți conservate.

Bătrînețea e „reacționară” pentru că a cunoscut o tinerețe exaltată, s-a bucurat de „formele noi”, cum spune Kostia în Pescărușul, dar și pentru că viața a trecut și „organele-s sfărmate” – așteptarea nu mai e aceeași, ochiul a obosit, inima a ostenit. Ea e retrospectiv prizoniera „zăpezilor de altădată”, ceea ce îi justifică melancolia și refuzul propunerilor actuale. Această distorsiune „temporală” se află la sursa neînțelegerilor și a confruntărilor. Ce curaj reclamă fraza-mi odată explicit formulată: „Eu nu mai sînt contemporan”… 

Prefer un bătrîn „reacționar” unui bătrîn „modernist” căci primul, conștient sau nu, se confruntă cu o sfîșiere ce-l afectează profund, cu o absență ale cărei consecințe le resimte, în timp ce opusul lui își neagă condiția și se întinerește artificial, ca un Dorian Gray, încercînd să fie cooptat și asociat noilor generații. Dar din spatele măștii se dezvăluie, ca și pentru eroul lui Oscar Wilde, cicatrici și riduri patetic disimulate. Tensiune între contrarii care atestă impactul vîrstei în relația controversată pe care artiștii o pot avea cu arta prezentului. Sau procurori reacționari sau practicanți botoxați. 

Un prieten drag, pictorul Samy Briss, al cărui surîs nu-i ascunde neliniștile, îmi mărturisește deschis: „Je suis vieux. Et je joue le jeu” – „Sînt bătrîn. Și îmi joc jocul”. Acest acord asumă condiția vîrstei. O resemnare pacificatoare, o seninătate interioară. Artist bătrîn care își continuă opera fără acuzații, fără machiaje. El își supraviețuiește în chilia personală a artei sale și, izolat, indiferent la actualitate, se consacră exercițiului de mult practicat. Uneori, însă,  regretăm obstinația acelora care nu s-au oprit și au produs deziluzii și decepții deprimante. Cît am suferit văzînd ultimele spectacole ale lui Brook… erau ale lui? De ce continua? Cîtă durere îi suscita admiratorului de altădată confruntat cu declinul maestrului respectat… 

Dar un critic, un eseist, un teoretician nu se confruntă cu neliniști similare? Prima alertă se manifestă atunci cînd se profilează amenințarea de a eșua în „mauvais spectateur”, cînd dorința de a se regăsi într-un fotoliu de spectator se atenuează și decade. Atunci e mai indicat să se retragă decît să bombăne contra decăderii actuale ori, cum spunea Seneca, să-și modifice dorințele, o terapie a bătrîneții sau prin recluziune, sau prin revizuirea opțiunilor de altădată. 

Aceste gînduri sînt inspirate de propria-mi vîrstă, ca și de un recent spectacol cu Regele Lear semnat de Thomas Ostermeier la Comedia Franceză. Aici, Lear e un bătrîn banal și anonim ca recent defuncta Elisabeta a II-a. Asemeni ei, Lear decide să regleze succesiunea înainte de abdicare, dar, spre deosebire de reginā, planul îi e contrazis și îl plonjează în tragedie și suferință. Everyman – acest monarh modest, fără dimensiune eroică – suscită o compasiune umană, o emoție cotidiană lipsită de suflu epic. E victima unei bătrîneți incorect asumate. Bătrînețe mediocră în comparație cu aceea, mitică, filozofică, a unui alt Lear, jucat de marele actor Bernhard Minetti, în regia lui Klaus Michael Grüber. Cu el se sfîrșea o lume. 

Regele Lear ©J.L. Fernandez
Regele Lear ©J.L. Fernandez

Cum să uit însă Lear-ul lui Brook? Lear nu octogenar epuizat, ci despot autoritar ce decide să abdice tocmai pentru a-și schimba condiția și a profita de libertatea civilă. Bătrînețea poate fi contrariată printr-o decizie radicală, printr-o ruptură existențială, e convingerea acestui Lear. Dar ipoteza îi va fi infirmată și se confruntă cu încercări extreme ce-l vor conduce pînă la sensul final, suprem redus la o frază: „Acum știu să recunosc o ființă vie” Aceasta-i consecința conflictului cu bătrînețea.

Celălalt mare bătrîn e Prospero din Furtuna pe care Giorgio Strehler a pus-o în scenă ca un sublim testament al magicianului asimilat regizorului de geniu care era el însuși. Prospero se desparte de Ariel, își rupe bagheta și pronunță ultimul cuvînt scris de Shakespeare: „Libertate”. E beneficiul unei existențe ce se încheie senin. Al bătrîneții asumate.

Regele moare a lui Ionesco se înscrie în filiația acestor bătrîni legendari a căror versiune grotescă este. El țipă, plînge, se agită ca o marionetă dezarticulată și astfel l-a pus în scenă Claus Peymann în spectacolul prezentat la Sibiu. Regele, un bufon alungat de pe scena lumii. Un revoltat asfixiat de lacrimi și gemete. 

Atîția mari bătrîni ne însoțesc. Oedip la Colona pe care Vitez voia să-l joace și n-a reușit, Faust redus de Klaus Michael Grüber la idila cu Margareta sau asimilat unui Prometeu în sfîrșit reconciliat cu clipa, ca în spectacolul lui Peter Stein. Bătrînii Europei, bătrînii noștri.

P.S. Un detaliu. Știm că azi culoarea unui actor e natural acceptată, că nu face sens. Dar în Lear-ul de la Comedia Franceză, Cordelia e jucată de o interpretă neagră și astfel, subtil, se impune diferența sa de natură cu surorile ce-și trădează jurămintele. Cordelia le e străină. Culoarea îi confirmă diferența.

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Trucul WhatsApp pentru a afla locația unui contact fără ca acesta să știe
WhatsApp, una dintre cele mai populare aplicații de mesagerie din întreaga lume, se actualizează continuu pentru a-și îmbunătăți experiența pentru cei peste două miliarde de utilizatori activi.
image
Primul general român format la Harvard răspunde unei întrebări presante. Ce șanse mai are Ucraina să învingă Rusia EXCLUSIV
Ucraina se află într-o situație dificilă în fața unui inamic care are, aparent, resurse nelimitate. Generalul (r) Alexandru Grumaz explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, la ce ne-am putea aștepta în perioada următoare.
image
Bijuteria istorică de pe Dunăre. Cea mai veche navă cu zbaturi din lume încă mai funcţionează VIDEO
Vasul de pasageri „Tudor Vladimirescu” a avut ca oaspeţi de seamă pe Regele Ferdinand, Regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959, pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.