Şi acum?

Publicat în Dilema Veche nr. 666 din 24-30 noiembrie 2016
Şi acum? jpeg

Temps D’Images #9 (7-13 noiembrie, Cluj). 

Organizat anual din 2008 încoace, cu încăpăţînare, de Miki Branişte şi echipa Colectiv A la Fabrica de Pensule din Cluj şi curatoriat în ultimii ani de criticul Iulia Popovici, Festivalul Temps D’Images, parte dintr-o reţea internaţională creată de Canalul de televiziune ARTE, continuă să fie pentru România o platformă care catalizează vibraţiile societăţii şi ale vremurilor în diferite formule artistice: teatru, dans, instalaţii vizuale şi performative, cărţi, concerte, ateliere, conferinţe. Pentru spaţiul mioritic, ­Temps D’Images oferă şi o perspectivă asupra noilor formate performative, încă marginale (chiar şi atunci cînd domină o instituţie publică precum CNDB, care însă a rămas, involuntar, mai degrabă un actant underground). La ediţia din acest an, tema a fost „Post-faliment“, cu referire la investigarea realităţii, a emotivităţii şi a identităţii într-o lume ale cărei valori au expirat. De la criza economică încoace, dinamica mondială este într-o continuă şi surprinzătoare reconfigurare – înainte de festival şi, respectiv, la finalul său, Donald Trump a cîştigat alegerile americane, iar Igor Dodon pe cele moldoveneşti, acestea fiind doar două dintre evenimentele recente – cu efecte asupra individului. În ce lume trăim şi cum?

Preocuparea festivalului pentru limbajele performative noi permite o radiografiere a evoluţiei acestora în spaţiul românesc. Din ceea ce se vede, deşi lucrurile par să se mişte, reuşitele sînt mai degrabă declamative decît performative: multe încercări şi abordări curajoase, dar cu teme insuficient dezvoltate şi formule performative insuficient lucrate, spectacole/performance-uri/instalaţii nefinalizate (şi nu mă refer la work in progress, ci la produsele culturale finite, în opinia autorilor).

INUTIL/cOLD, concept şi regie: Catinca Drăgănescu, cu Catrinel Bejenariu şi Conrad Mericoffer, este la intersecţia dintre instalaţie performativă şi teatru şi se coagulează în jurul costurilor economice şi sociale ale bătrîneţii şi a efectelor acestora asupra omului. Într-un cadru mai larg, spectacolul investighează modul în care normele sociale obligă individul să se subordoneze unui tipar de viaţă agreat de mentalul colectiv. Doi actori joacă toate personajele unei familii-standard după normele sociale, dar care începe să se dezintegreze. Jocul actorilor include şi gîndurile personajelor, rostite live sau înregistrate, uneori în contradicţie cu acţiunile. Ceea ce se demonstrează este cum gestionează individul presiunea socială: preia modele comportamentale, se raportează la tiparul general al succesului, îi abandonează pe cei inutili şi neprofitabili (vîrsta vulnerabilizează). Pînă la un punct, spectacolul este consistent, atît ca dramaturgie, cît şi ca performativitate – o combinaţie de ludic detaşat pe o scriitură fragmentară cu un univers sonor (sound design: Cristian Vieriu şi Mara Mărăcinescu) livrat live, dar apoi nici dramaturgic lucrurile nu par să ducă undeva, nici performativitatea nu trece de monotonie. Pasajele „radiofonice“, prea lungi, şi defilarea pe podium, ipostaziind bătrîneţea în devenire, sînt repetitive, iar tema spectacolului rămîne la un nivel expozitiv. Regizoarea Catinca Drăgănescu poate să mai lucreze la acest show, problema nefiind direcţia, ci nefinalizarea ideilor.

rosencrantz1 foto ronald vaczi jpg jpeg

Farid Fairuz, artist asociat al festivalului în acest an, a prezentat un work in progress – The panda over there, wearing pants, is a holobiont! (cu Paul Dunca, Andreea David, Katia Pascariu, Ilinca Manolache, Olimpiu Blaj, Ruxandra Hule, Mihai-Răzvan Rotaru), o fază de lucru a unui proiect numit We are all lichens. Într-o seră cu plante şi performeri, spaţiu care include şi publicul, se lucrează cu materiale diverse în ceea ce Fairuz a denumit „o explorare fluid performativă“. Umanoizii deconstruiesc şi apoi reconstruiesc o lume, impulsionaţi de universul sonor creat live de DJ Admina. Văzut în această etapă, performance-ul pare a fi un discurs despre dependenţă – de alţii şi de societate –, interconectivitate, despre povara socială şi modul în care tot ceea ce se află în exteriorul nostru, politic sau personal, ne formează şi ne defineşte. Identitatea individuală, genuină, pierdută în grămada de concepte şi cutume sociale, se reconverteşte într-o altă identitate, care conţine şi influenţele „străine“.

Cu Duet în trecere, Mihaela Dancs şi Andreea David afirmă o întoarcere la mişcare ca performanţă fizică. După non-dans şi post-dans, dansul contemporan a atins o limită în relaţia dintre concept şi expresie fizică. Dancs şi David revin la utilizarea corpului, nu numai ca material conceptualizabil, ci şi ca instrument pentru performanţă. Cele două performere au evoluţii paralele, fiecare cu ritmul şi frazarea ei coregrafică, cu stilul şi amprenta ei de mişcare, însă aceste diferenţe funcţionează concomitent. Sînt evoluţii individuale, dar sincrone în paralelismul lor.

Spectacolul din Budapesta În timp ce citeşti acest titlu, noi vorbim despre tine, în regia lui Kristóf Kelemen, detonează cîteva probleme ale şcolii de artă în Europa de Est, precum formarea în cultura clasică sau lipsa oportunităţilor de lucru în teatru pentru un actor tînăr. Spectacolul are ca reper montarea din 1969 cu textul lui Peter Handke, Jignind publicul, realizată de studenţii din Universitatea de Teatru din Budapesta, care a generat reacţii adverse ale profesorilor, unul părăsind sala în timpul reprezentaţiei, ceea ce a dus la oprirea acesteia. Regizorul Kristóf Kelemen se joacă tot timpul cu deconstrucţia, actorii nu au texte fixe, ci doar un scenariu pe care improvizează – de unde şi durata variabilă a spectacolului –, între actor şi personajul care este tot actor există o ambiguitate pe care spectacolul o cultivă (discuţia „live“ prin Skype cu actorul care nu a putut face deplasarea etc.), deteatralizarea vine din jocul „civil“ al actorilor, promisiunea performativităţii este mereu încălcată. Dincolo de formă însă, importanţa spectacolului rezidă într-o abordare deschisă a relaţiei între artist şi şcoală/instituţii publice în Europa de Est.

Temps D’Images provoacă, uneori fără menajamente, gîndirea. Despre alte evenimente din festival voi scrie în articole viitoare. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Vaczi

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
image
Rușii au pierdut încă 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore, anunță Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei
Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei a raportat că Rusia a pierdut alți 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore. Aceste pierderi se adaugă la totalul forțelor rusești între 24 februarie 2022 și 16 iunie 2024.
image
Bătaie ca în filme între fanii Angliei și Serbiei la Gelsenkirchen înaintea meciului celor două echipe de la Euro 2024. Meci cu grad ridicat de risc VIDEO
Un fan al Angliei și un ofițer de poliție din Germania s-au ales cu răni grave după ce huliganii au atacat un bar în care suporterii Serbiei sărbătoreau înaintea meciului Serbia - Anglia de la Euro 2024, care va începe la ora 22.00.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.