Fenomenologia plînsului

Publicat în Dilema Veche nr. 665 din 17-23 noiembrie 2016
Fenomenologia plînsului jpeg

Mothers of Steel (Polonia/România), în cadrul „RE//Dance“, ediţia pilot a Bienalei Regionale de Coregrafie. Concept şi performance: Mădălina Dan, Agata Siniarska; asistenţă dramaturgică: Mila Pavicevic, Siegmar Zacharias; sunet şi video: Diego Agulló. Producător: Art Stations Foundation de Grazyna Kulczyk. Coproducător: Lubelskie Konfrontacje Teatralne, Alfred ve Dvore (Praga), Fabrik Postdam. CNDB. 

Dansul contemporan cîştigă teren, încet, dar constant, în zona artelor performative din România: resurse financiare, spaţii, public, vizibilitate. Lucrurile se mişcă, nu atît de repede şi de bine pe cît doreşte breasla, dar în ultima vreme s-au făcut cîţiva paşi importanţi. Numărul actanţilor a crescut, atît ca organizaţii, cît şi ca artişti, spaţiile de reprezentare (şi) pentru dansul contemporan s-au înmulţit (mai mult cele independente), CNDB şi-a definitivat (sper) situaţia locativă prin atribuirea Sălii Omnia de către Ministerul Culturii (funcţională din 2019), sînt mai multe producţii artistice şi mai multe festivaluri/platforme, există un sistem, slab încă, de rezidenţe. Nu sînt creşteri spectaculoase, sînt însă paşi semnificativi spre o vizibilitate mai mare a dansului şi, dintr-o perspectivă mai largă, a artei contemporane în faţa publicului local, încă educat într-o cultură preponderent clasică.

Toamna 2016 este aglomerată de evenimente culturale, mici şi mari. O problemă recentă a pieţei culturale locale este faptul că oferta s-a mărit în ultimii ani (datorită multiplicării resurselor: fonduri publice autohtone – AFCN, ARCUB, primării locale – şi internaţionale – fondurile norvegiene etc.) fără ca publicul să crească în aceeaşi măsură, astfel că acum nevoia creării unor strategii de dezvoltare a publicurilor este stringentă. Pe acest fundal a apărut Bienala Regională de Coregrafie, organizată de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti şi East European Performing Arts Platform/EEPAP (Polonia) şi curatoriată de Iulia Popovici împreună cu Marta Keil şi Goran Injac. Partenerul instituţional al ediţiei-pilot a Bienalei a fost Mladinsko Gledalisce Ljubljana (Slovenia), un teatru pentru copii şi tineret care a devenit, în timp, o scenă a noilor limbaje performative. Selecţia a cuprins spectacole din Bulgaria, Cehia, Croaţia, Polonia, Ungaria şi România, mese rotunde, dezbateri, conferinţe şi artist talk, evenimentul configurîndu se astfel ca o platformă de dans a Europei Centrale şi de Est. Două obiective intuiesc pentru Bienală la ediţia-pilot (şi probabil şi la următoarele cîteva ediţii). Unul este facilitarea cunoaşterii reciproce a esteticilor şi preocupărilor performative din spaţiul geografic vizat. Desigur, aici intră şi relaţionarea cu publicul local (bucureştean) care ia contact cu realitatea performativă central şi est-europeană. Trebuie spus că precaritatea artelor contemporane, a dansului în cazul de faţă, din Europa fostă comunistă – resurse financiare, spaţii etc. – determină artiştii să se raporteze aproape exclusiv la piaţa culturală occidentală care poate oferi un cadru de dezvoltare propice, de la rezidenţe pînă la producţii şi reprezentare. Astfel, panoramarea, chiar şi subiectivă (spectacolele au fost alese dintre propunerile partenerilor la această ediţie şi, în general, orice selecţie implică o doză de subiectivism), a scenei dansului central şi est-european generează informaţii şi conexiuni între artiştii locali. O a doua componentă a acestei platforme, în strînsă legătură cu prima, este descoperirea unei identităţi (fie ea şi lipsă de identitate sau pluri-identitate) a dansului contemporan local, a cărui cartografiere permite analizarea, coagularea şi arhivarea direcţiilor în domeniu. Această conştientizare şi afirmare a propriei identităţi îmi pare a fi esenţială în motivarea Bienalei. Nu aş putea spune care ar fi concluzia după ediţia-pilot din cauza amintitului peisaj cultural efervescent care a făcut să pot viziona doar un singur spectacol, Mothers of Steel.

rosencrantz1 foto a usurelu jpg jpeg

La început a fost plînsul

Mădălina Dan este artist asociat al CNDB în acest an, iar programul „Amprenta“, curatoriat de ea, este în plină desfăşurare, pre- şi post-Bienală. Împreună cu poloneza Agata Siniarska, ea a creat un performance-plînset, Mothers of ­Steel, care imaginează un viitor feminist în care emoţiile dispar. Mamele de oţel trăiesc într-un univers în care afectul este o convenţie şi de acolo privesc înapoi, la istoria universală şi la cea personală. Spectacolul este un road trip inversat în care ceea ce se parcurge nu este doar distanţa geografică – cu acoperire peste ţările de provenienţă ale artistelor, România şi Polonia –, ci şi timpul. Performance-ul este construit din cîteva episoade distincte: istoria individului (de la primul plîns la ultimul icnet), istoria recentă investigată prin prisma emoţiilor pe care le generează evenimentele sociale, politice, culturale, sportive, a modului în care sîntem manipulaţi prin emoţii (ni se induce emoţia) şi a gestionării afişării sau nu a emoţiilor în public, istoria universală „predată“ într-un curs scurt şi comentată prin plîns.

Coregrafia plînsului pretinde o performanţă din partea celor două performere, atît la nivel vocal, cît şi conceptual, căci el devine instrument pentru naraţiune. Plîngînd în toate modurile posibile, Mădălina Dan şi Agata Siniarska structurează istoria universală – într-o formulă ironică, cu ajutorul unor planşe atîrnate pe sîrmă – şi dezvăluie ciclicitatea. Este atît de bine înţeleasă această istorie, ca o structură modulară, cu direcţii şi concepte clar rezumate care se repetă în contexte diferite, încît ar putea fi inclusă în manuale.

Spectacolul se configurează în jurul identităţii – supratema dansului contemporan – pe care o investighează din diferite perspective: naţională, politică, feminină. Cele două avataruri futuriste ale performerelor, vizibile pe monitoare, dau o premoniţie sumbră a unui viitor mecanic în care gestionarea relaţiilor cu istoria, generală şi personală, se face exclusiv fără afect.

Pe scurt, în Mothers of Steel, doi roboţi umanoizi refac istoria lumii din emoţii. Şi ce emoţie ar fi mai potrivită pentru asta decît plînsul? 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Uşurelu

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

judecatori magistrati bani venituri pensii shutterstock
Tăierea pensiilor magistraților, între temă de campanie și obiectiv din PNRR| ANALIZA
Inițiativa coaliției de a modifica legea pensiilor magistraților stârnește dezbateri în spațiul public. Până acum, încercările anterioare au dat greș, însă măsurile în domeniu sunt necesare pentru îndeplinirea unui jalon de 230 de milioane de euro din PNRR.
orz verde jpg
Orzul verde poate preveni boli grave. Cum se consumă
Adevărată „mină” nutriţională, orzul verde poate oferi protecţie împotriva unor boli, în timp ce completează necesarul de vitamine, minerale şi alţi compuşi valoroşi. Este un tonic pentru organism şi poate fi un aliat al unui stil de viaţă sănătos.
cristiano ronaldo getty webp
12958203 jpg
Cum a reușit gurul finanțelor din administrația Trump să pună capăt haosului și să salveze lumea de prăbușire economică
Secretarul american al Trezoreriei, Scott Bessent, a intervenit salvator pentru evita o potențială catastrofă economică, în condițiile în care Donald Trump nu părea să dea înapoi în mijlocul susținerii aproape unanime din partea loialiștilor MAGA radicali, relatează Daily Mail.
maini intelegere
Crește încrederea investitorilor în România: Ce afaceri s-au parafat în primul trimestru și cine le-a cumpărat
Piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România a înregistrat 57 de tranzacții în primul trimestru al acestui an, în creștere cu 8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, până la 968 milioane euro, potrivit unei analize de piață.
Payet
Adolescence (UK) n S1 E1 01 01 42 12 jpeg
Cu ce rămânem după serialul care a îngrozit părinții din toată lumea. „Scenariul se poate repeta oricând, în orice școală din lume“
Miniseria „Adolescence“ a pus pe gânduri întreaga planetă: cum poate transforma mediul online un copil aflat în preadolescență într-un criminal. Specialiștii consultați de „Adevărul” oferă o serie de sfaturi de urmat împotriva escaladării de la o mică tensiune la violență extremă.
Emen Waterfall jpg
Excursii cu peisaje de vis la doar o oră și jumătate de granița României
Se apropie sezonul cald și amatorii de excursii ieftine, rapide și spectaculoase se pot orienta către țara vecină, Bulgaria. La numai câteva ore de București se află adevărate paradisuri naturale în care te poți pierde pentru o zi întreagă, fără o cheltuialǎ prea mare.
Stelian Tanase jpeg
Stelian Tănase, istoric și scriitor: „Panait Istrati a fost un excesiv, un om care se aprindea repede. Nu venea de la Capșa, nici din biblioteci“
Istoricul și scriitorul Stelian Tănase, care a scris cea mai completă biografie a lui Panait Istrati, publicată la Editura Corint, explică într-un interviu pentru „Weekend Adevărul“ care au fost frământările politice care au măcinat viața scurtă a celui mai tradus scriitor român.