Filmul ca interpretare (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 666 din 24-30 noiembrie 2016
Filmul ca interpretare (I) jpeg

ÔŚĆ Inimi cicatrizate (Rom├ónia, 2016), de Radu Jude. 

Subintitulat o ÔÇ×adaptare liber─â dup─â opera literar─â a lui M. BlecherÔÇť, incitantul film al lui Radu Jude, dup─â romanul cu acela┼či titlu, dar ├«mbog─â┼úit cu texte din celelalte volume ale scriitorului (├Än┬şt├«mpl─âri din irealitatea imediat─â, Vizuina luminat─â, Corp transparent), are meritul de a redeschide discu┼úia asupra literaturii lui M. Blecher oferindu-i spectatorului ╚Öi un context extrem de generos de receptare: pe l├«ng─â citate directe din opere, desene, elemente de biografie relevante tocmai din perspectiva semiautobiografic─â a scrierilor sale (fotografii ale scriitorului ├«n sanatoriile ├«n care ┼či a petrecut timpul, m─ârturiile lui Mihail Sebastian din Jurnalul s─âu), filmul ofer─â ╚Öi un fundal socio-politic al anilor ÔÇÖ30, ├«n care se desf─â╚Öoar─â evenimentele, construit de Radu Jude ├«n plus fa╚Ť─â de inspira╚Ťia sa literar─â, fundal cu at├«t mai relevant cu c├«t creeaz─â o leg─âtur─â ├«ntre originea evreiasc─â a lui Blecher ╚Öi perioada de cre┼čtere a antisemitismului (leg─âtur─â f─âcut─â, conform declara┼úiilor lui Jude, ca o ├«nt├«lnire dintre literatura lui Blecher ┼či cartea lui Z. Ornea, Anii treizeci. Extrema dreapt─â rom├óneasc─â). Surprinz─âtoare ╚Öi binevenit─â, pe l├«ng─â deschiderea acestei discu╚Ťii asupra unor subiecte neexploatate de noul cinema rom├ónesc, e redeschiderea unei alte discu╚Ťii asupra unor posibile solu╚Ťii pentru o problem─â de natur─â teoretic─â specific─â cinema-ului: adaptarea textului literar ├«n film ╚Öi, ├«n acest caz specific, a unui text care descrie o realitate trecut─â, la care spectatorii de ast─âzi (inclusiv regizorul) nu au avut acces direct ╚Öi care nu se pot baza, ├«n cazul propriei lor investiga╚Ťii, pe experien╚Ť─â.

Romanul Inimi cicatrizate descrie evenimentele petrecute cu Emanuel, un personaj fictiv, dar cu nuan╚Ťe pronun╚Ťat autobiografice, ├«n jurul anului 1937, ├«n spa╚Ťiul excentric al sanatoriului din Berck, ╚Öi rela╚Ťiile sale cu oamenii lega╚Ťi de acel loc unde e internat cu diagnosticul de tuberculoz─â osoas─â ╚Öi tratat, printre altele, prin punerea trunchiului s─âu ├«n ghips ╚Öi obligarea la repaus la pat (pat transformat de spital ├«ntr-o gutier─â, cu care pacien╚Ťii se pot deplasa ├«n voie, dar culca╚Ťi). Acest roman ofer─â filmului scheletul narativ al unei intrigi, ├«mpreun─â cu unele situa╚Ťii din Vizuina luminat─â, dar ╚Öi ele, ca ╚Öi celelalte scrieri ale lui Blecher, abund─â ├«n g├«nduri, vise, reverii din acea ÔÇ×irealitate imediat─âÔÇť, care constituie substan╚Ťa sa cea mai condensat─â ┼či de invoc─âri ale artificialului, simulacrului (ÔÇ×Personagiile de cear─â erau singurul lucru autentic din lume; ele singure falsificau via┼úa ├«n mod ostentativ, f─âc├«nd parte, prin imobilitatea lor stranie ┼či artificial─â, din aerul adev─ârat al lumiiÔÇť, scrie Blecher ├«n ├Änt├«mpl─âri din irealitatea imediat─â). Discut├«nd despre Jurnalul unui preot de ┼úar─â al lui Bresson ca adaptare din literatur─â, teoreticianul de film S. Kracauer consider─â c─â aceast─â materie interioar─â a personajului nu poate fi pe deplin transferabil─â ├«n limbaj cinematografic, ci doar par┼úial ┼či nesatisf─âc─âtor, prin expresia facial─â a personajului, fiind un con┼úinut care se sustrage adapt─ârii. Intertitlurile (de care se folose┼čte ┼či Inimi cicatrizate, ca ├«ntr-un film mut, ├«ntrerup├«nd ac┼úiunea filmului cu c├«te un fragment din literatura lui Blecher, chiar dac─â nu par s─â reflecte g├«ndurile generate de ac┼úiunea reprezentat─â pe moment) vin s─â compenseze, ├«n opinia lui Kracauer, aceast─â lips─â a accesului nostru la lumea interioar─â a tenta┼úiilor ┼či aspira┼úiilor preotului. Av├«nd de-a face cu o mare parte din acest material interior, solu╚Ťia adoptat─â de Inimi cicatrizate este s─â se defineasc─â nu ca o fereastr─â spre realitatea suferin╚Ťei ╚Öi a bolii pe care textele o exploreaz─â (╚Öi pe care filmul lui Jude o prive╚Öte mereu de la o accentuat─â distan╚Ť─â, cu o camer─â fix─â, f─âr─â s─â ne lase s─â percepem clar fe┼úele personajelor), ci ca o posibil─â interpretare a unui alt construct, care apar┼úine la r├«ndul s─âu unui scriitor. Ea ne aminte╚Öte pas cu pas c─â filmul se constituie ├«ntr-o interpretare mediat─â ┼či ea de alte reprezent─âri, cit├«nd abundent din textele apar╚Ťin├«nd revistelor vremii, din imagini medicale, anun╚Ťuri radio, reclame, tablouri celebre (precum Lec╚Ťia de anatomie a doctorului Tulp de Rembrandt) ┼či c─â textul ca atare, pus ├«n discu┼úie, poate fi ┼či failibil, inexact (de pild─â, atunci c├«nd se discut─â despre Cioran ┼či Nae Ionescu). Emanuel se folose┼čte de textul reclamelor vremii la crema Nivea ├«n flirtul s─âu cu una din fostele paciente pe nume Solange (regizoarea Ivana Mladenovic), de Richard al III-lea ├«n discu╚Ťia cu doctorul, cite╚Öte din ziar cu voce tare pentru prietenii din sanatoriu, recit─â Bacovia ┼či ├«l respinge pe Minulescu ╚Ö.a.m.d. ├Äns─â┼či folosirea unor regizori ┼či a unui critic de film pe post de actori (Ivana Mladenovic, Alexandru Dabija, Andrei Rus), inten┬ş┼úionat sau nu, aminte┼čte spectatorului de existen┼úa unei m├«ini care dirijeaz─â ceea ce se petrece ├«n film. 

Ancu╚Ťa Proca este critic de film.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?