Cruzime

Publicat în Dilema Veche nr. 662 din 27 octombrie - 2 noiembrie 2016
Cruzime jpeg

Căpcăuni de Yann Verburgh, traducere în limba română de Eugen Jebeleanu. 

Cu vreo doi ani în urmă, Yann Verburgh, tînăr actor, regizor, performer francez, activ şi în România, s-a apucat de dramaturgie. Textul său, Căpcăuni, o investigaţie poetică, dar necosmetizată asupra mentalului homofob, înregistrează agresiuni asupra persoanelor LGBT, cazuri reale din Franţa, România, Statele Unite, Grecia, Bulgaria, Iran, Uganda, Rusia, Africa de Sud, Brazilia, Olanda, Coreea de Sud. Succesul a venit imediat şi este de lungă durată: rezidenţe de creaţie, lecturi publice, premii. Acesta a fost elementul care i-a dat impuls lui Yann Verburgh pentru a se concentra asupra scrisului (au urmat alte texte: La neige est de plus en plus noire au Groenland, Alice, H.S. tragédies ordinaires, Puisqu’il faudra bien qu’on s’aime, Après CHARLIE). Căpcăuni a fost publicată de curînd la Paris, la editura Quartett, cu susţinerea Centrului Naţional al Cărţii şi a Asociaţiei Beaumarchais-SACD.

În săptămîna în care am decis să scriu despre piesa lui Yann Verburgh s-au întîmplat cîteva incidente. Unul a fost uciderea puiului de urs la Sibiu, prilej de conştientizare a cruzimii din mentalul colectiv care musteşte sub masca bunului samaritean.

Ceea ce şochează în Căpcăuni este tocmai cantitatea uriaşă de violenţă care se activează la nivel mondial, chiar şi în zonele „civilizate“, determinată de discriminări de gen, rasă, religie. Să ucizi sau să viol(ent)ezi astăzi oameni din cauză că sînt diferiţi de norma acceptată în societate pare de neînţeles, viaţa demonstrează însă că, în mileniul al treilea, civilizaţia umană este la fel de obtuză şi agresivă ca în epocile anterioare. Violenţa are momente paroxistice, iar ura este motivată de reguli sociale restrictive şi discriminatorii. „Ascultă, Luka / Un bărbat şi un bărbat, / Un bărbat şi un cîine, / Un bărbat şi un aspirator, / Nu or să facă niciodată o familie. / Bagă-ţi asta bine în cap!“.

Categoriile vulnerabile – LGBT, persoane cu dizabilităţi sau nevoi speciale – scot la lumină cruzimea umană. Motivaţia homofobă este explorată de Yann Verburgh polifonic pentru că ea apare în familie şi în afara ei, în şcoală şi în biserici, la persoana iubită şi chiar la victimele înseşi. Se remarcă astfel un instinct homofob care supravieţuieşte, uneori, chiar şi educaţiei şi afecţiunii. Victimele din Căpcăuni sînt agresate de părinţi, colegi, prieteni, necunoscuţi cu complicitatea autorităţilor, dar au şi propriul disconfort relativ la statutul lor. Dramaturgul distinge cu delicateţe între militantism şi discreţie personală, fără să dea o soluţie. Traumele fizice şi psihice, agresiunile verbale şi decesele sînt determinate de limitele celorlalţi în a înţelege diversitatea, dar şi de limitele proprii, generate de stigmatizare şi de inocularea unui sentiment de ruşine, frică şi dezgust faţă de propria persoană.

Un băiat agresat pe stradă pentru că poartă tricouri colorate. Altul torturat într-o pădure. Condamnaţi la moarte pentru că sînt gay sau lesbiene. Renegaţi sau ucişi de propria familie. Hărţuiţi la şcoală. Abuzaţi, bătuţi, arestaţi. Pentru ce au făcut. Pentru ce nu au făcut. Pentru hainele sau cuvintele lor. Pentru că e ruşine sau e păcat sau e inacceptabil. Sînt personaje învinse şi personaje luptătoare, sînt morţi şi supravieţuitori, sînt oameni care se zbat între intoleranţa altora şi neputinţa proprie de a-şi domina frica. Yann Verburgh desenează, de fapt, un tablou al puterii, al divizării societăţii între puternici şi vulnerabili, şi înregistrează strivirea celui slab pentru că se poate.

Dramaturgul foloseşte o scriitură fragmentară în care poveştile se întretaie în scene de unul sau două personaje, fără cronologie, ca un puzzle de cruzimi fizice (unele incidente amintesc de moartea lui Pier Paolo Pasolini) şi psihologice. Tortura şi execuţiile sînt uneori visceral exhibate. Şi şocul – din nou folosesc acest cuvînt – este cu atît mai mare cu cît violenţa apare nu doar în Uganda sau Iran, zone prin excelenţă homofobe, ci şi în Franţa sau Statele Unite. Yann Verburgh creează o poetică a violenţei, cruzimii şi ororii ca parte a vieţii metropolitane. Ca un viciu al urbanităţii. Poem despre lumea contemporană hiperagresivă, Căpcăuni filtrează poetic o realitate tragică. „Şi an după an, / În fiece an / Voi implora, / Voi ruga, / Voi plînge, / Mă voi lupta. / Dar nimeni nu mă va asculta / Şi nici o noapte, / Nici măcar o noapte, / Nu voi mai dormi, / În ţara aceasta, / În ţara aceasta europeană în care / Călăii tăi se vor plimba nepedepsiţi prin Borisova. / Dar mereu şi mereu, / Dragostea mea, / Fără somn şi fără odihnă, / Voi cere dreptate! / Şi voi cere dreptate! / Şi voi cere dreptate! / Şi voi cere dreptate! / Şi voi cere dreptate! / Şi voi cere dreptate! / Pentru fiul meu.“

Dincolo de valoarea sa teatrală, textul lui Yann Verburgh are evidente calităţi literare care îl fac să fie în egală măsură destinat lecturii şi scenei. Şi vizual, scriitura are o „coregrafie“ a cuvintelor. Poemele au o duritate pulsatilă, răscolesc în vintre cu sinceritatea lor sîngeroasă, amintesc de Nicolae Avram şi Federeii săi. Finalul înregistrează o amară ironie: o placă memorială dedicată ultimelor victime ale unei agresiuni homofobe din 1750, pe lîngă care trec victimele prezentului. O minciună care ascunde o realitate sinistră.

Un spectacol-lectură în limba română a avut loc anul trecut la Temps D’Images, la Cluj, în regia lui Eugen Jebeleanu, cel care îl va monta acum la La Chartreuse, Villeneuve-lès-Avignon, cu premiera pe 28 ianuarie 2017 (scenografie Velica Panduru, cu Gautier Boxe-beld, Radouan Leflahi, Clémence Laboureau, Ugo Léonard, Claire Puygrenier).

În România, Coaliţia pentru Familie pregăteşte modificarea Constituţiei prin definirea familiei drept căsătoria dintre soţ şi soţie (bărbat şi femeie). Curtea Constituţională consideră că iniţiativa nu suprimă dreptul la căsătorie. O situaţie similară apare premonitoriu în Căpcăuni, unde „dragostea“ e redefinită în dicţionar ca fiind exclusiv între un bărbat şi o femeie.

De ceva timp, am senzaţia că trăim cu toţii în filmul lui Haneke Panglica albă şi mă întreb ce grozăvie va să vină. Şi Yann Verburgh simte că timpul e crud. 

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Middlesbrough  Marea Britanie FOTO shutterstock jpg
Cum se infiltrează agenții ruși în apropierea bazelor militare și infrastructurii critice din țări NATO
Doi presupuși agenți ai serviciilor secrete rusești au intrat în Marea Britanie la bordul unor nave de marfă înainte de a-și croi drum spre locații din apropierea instalațiilor militare și a infrastructurii critice, potrivit The i Paper.
Centru de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei (2) jpeg
Când va fi finalizat Centrul de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei care se construiește în Sectorul 4
Sectorul 4 al Municipiului București continuă investițiile strategice în domeniul sănătății, iar în maximum 6 luni va da în folosință Centrul de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei, pe care l-a construit de la zero, pe Calea Șerban Vodă.
image png
Fiul lui Adrian Mutu, de nerecunoscut. Cum arată Mario Mutu la vârsta de 23 de ani. A atras privirile tuturor
Mario, fiul cel mare al lui Adrian Mutu și al Alexandrei Dinu, a atras toate privirile în cadrul unui eveniment în Milano la care a participat. Iată cum arată la cei 23 de ani ai săi fiul fostului fotbalist.
Gigi Nețoiu și-a lansat candidatura la Primăria Capitalei FOTO Facebook
CNSAS: Candidatul la Primăria Capitalei, Gheorghe Nețoiu, a fost securist înainte de Revoluție
Candidatul la Primăria Capitalei, Gheorghe Neţoiu, a fost cadru al Securităţii Municipiului Bucureşti, în perioada 1985 - 1989, a informat vineri, în ultima zi de campanie, CNSAS, precizând că a primit noi informaţii despre acesta.
Maria Zaharova FOTO Profimedia
Zaharova acuză noi implicări ale unor români și moldoveni în atacuri cu drone în Ucraina: „Persoanele implicate vor fi trase la răspundere”
Rusia, reprezentată de purtătoarea de cuvânt a Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse Maria Zaharova, a lansat noi acuzații la adresa unor cetățeni români și moldoveni care luptă în Ucraina.
Dr  Virgiliu Stroescu, foto Instagram  jpg
Virgiliu Stroescu dezvăluie secretul pe care orice doamnă ar trebui să-l știe: „Pielea se reface de 6–7 ori”
Dr. Virgiliu Stroescu, medic cu o vastă experiență de peste două decenii în endocrinologie și nutriție, este considerat unul dintre cei mai apreciați specialiști din România. Acesta a oferit informații prețioase despre somn: câte ore trebuie să dormim și ce se întâmplă cu organismul în tot acest tim
Adrian Pleșca Artan FOTO Mediafax
Cât costă sicriul în care a fost înmormântat Artan: „Nu este din categoria lux”
Adrian Pleșca, cunoscut de o țară întreagă drept Artan, a fost condus astăzi pe ultimul drum. Click! a aflat în exclusivitate cât costă sicriul de lemn în care legendarul artist își duce somnul de veci.
sedinta de guvern 5 dec 25  foto gov ro jpeg
Primele 17 companii de stat, vizate de reforma anunțată de Guvern
Guvernul a aprobat lista primelor 17 companii de stat care vor intra în etapa inițială a reformei guvernanței corporative. Printre acestea: Metrorex, TAROM și CFR.
Orașul Pokrovsk   în ruine FOTO EPA EFE jpg
Ce arată distribuirea forțelor rusești pe front despre obiectivele războiului în Ucraina
Luna noiembrie a fost marcată de un nivel ridicat de intensitate a luptelor, în special pe frontul de est, dar nu numai, a declarat colonelul din armata ucraineană Vladislav Selezniov, care a oferit și cifre ale prezenței numeroase a trupelor ruse în sectoarele importante ale frontului.