Salonicul şi vechiul său festival

Publicat în Dilema Veche nr. 665 din 17-23 noiembrie 2016
Salonicul şi vechiul său festival jpeg

Cea de-a 57-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Salonic s-a încheiat de curînd. La filme e tot timpul sold out și înainte de fiecare proiecție se face un rînd de așteptare la ușă. Trebuie să te organizezi bine și să te hotărăști din timp ce vrei să vezi, altfel riști să rămîi cu buza umflată, cum mi s-a întîmplat de cîteva ori. Filmele românești au fost, ca întotdeauna, bine reprezentate și la această ediție. Chiar dacă se mănîncă bine mai oriunde, am o slăbiciune pentru faleza însorită, așa că cel mai bun prînz e cel de lîngă mare, cu sandvișuri și cafea grecească la pachet. Orașul și filmele le-am împărțit cu Anca Grădinariu, așa că povestea Salonicului de anul acesta n-o puteam scrie decît împreună. (A. M. S.)

Ana Maria SANDU
Femeia cu coadă, icoane și nori de fum de țigară

În prima seară, o femeie cu un tutu albastru, electric, trece pe lîngă noi, cu un tranzistor în mînă. Se oprește din loc în loc și dansează. Mă amuză. Ne întîlnim și a doua zi, de data asta poartă niște dresuri de plasă și pantaloni scurți. Totul e disco la ea. Ar putea foarte bine să fie un personaj de film. Beyoncé se aude pe toată strada, în timp ce ea se îndepărtează. O caut cu privirea și în următoarele seri, dar, din păcate, n-o mai zăresc. Dar ceva din aerul ei, un sclipici retro, s-a răspîndit peste oraș. Așa că cea mai reușită petrecere din festival, la care s-a dansat și s-a cîntat, a fost cu șlagărele anilor ’80.

După filmul rusesc Zoology (regia Ivan I. Tverdovsky), văzut la miezul nopții, nimeni nu vrea să meargă la hotel. Ne oprim la o bere. Natasha lucrează la o grădină zoologică și trăiește cu mama ei. Îi crește o coadă și încearcă cu disperare să afle cum poate să scape de ea. Nenorocirea ei devine salvatoare, căci se îndrăgostește de doctorul la care se duce de mai multe ori să îi scaneze infirmitatea. Doar de el nu se ascunde. Scenele dintre ei îți zbîrlesc pielea și îți rup sufletul. Totul – și tragic, și înduioșător. Ea pare un Alien, dar, de fapt, ne seamănă foarte tare. În această Natasha se condensează atîta umanitate că știu că îmi va fi imposibil s-o uit. Mi-e tare dragă. Cu toate încercările ei de a-i plăcea bărbatului de lîngă ea. În stîngăcia ei adorabilă. În felul în care își descoperă feminitatea adormită, iar coada aia îi iese de sub rochia cu paiete și îi oripilează pe cei de pe ring, care fug ca din fața unui tsunami. Și atunci cînd începi să crezi că se poate, că povestea va fi cu happy-end, adevărul îți rînjește în față. Nimic nu e ce pare a fi. O fi ea specială, cum dă din coada imensă, dar bărbatul e mult mai îndrăgostit de monstruozitate decît de femeia care s-a transformat, care, sigur, „e foarte specială“, așa cum îi și spune el, după ce se consumă cea mai dezarmantă scenă de amor.

Journey to Greenland (regia Sebastien Betdeber) are un aer proaspăt și simpatic. Imaginați-vă doi băieți, cam neterminați, care pleacă într-o călătorie într-un sat înghețat, pentru ca unul să și revadă tatăl, care locuiește acolo, după multă vreme. Se adaptează ușor-ușor, dar nu înseamnă că înțeleg ordinea acelei lumi în care se vînează balene și li se mănîncă ochii pentru putere și vitalitate sau unde conexiunea la Internet are viteza unui dial-up de pe vremuri. Cu moartea apropiată a tatălui, fiul nu prea știe ce să facă. În locul unui rămas bun definitiv, o îmbrățișare e uneori preferabilă.

O călătorie de o zi cu autobuzele grecești, spre o plajă, în extrasezon, așa cum ne-am aventurat noi, are toate ingredientele unei aventuri absurde. Nimeni nu știe să-ți spună de unde și cînd pleci, localitățile par părăsite și, cînd intri într-o cîrciumă, pari că strici ordinea primordială și privirile localnicilor se lipesc de masa noastră și stau acolo pînă ne ridicăm și plecăm.

Un bărbat în negru, care de la distanță arată ca un pinguin, vorbește cu valurile. Nu-l deranjăm. Intrăm cu picioarele în mare, e 8 noiembrie, plaja e pustie, iarna poate să înceapă.

În Grecia se fumează peste tot, nu doar în cîrciumi, ci la ghișee, în hoteluri, în stații, în locurile publice. În urmă cu trei ani nu mi-am dat seama de asta. Acum, imaginea unui domn care ne-a vîndut bilete și, în spatele lui, fumul se ridica și se odihnea pe cele trei icoane de pe perete mi s-a părut spectaculoasă de-a dreptul.

Anca GRĂDINARIU
A intra sau nu la film

Salonicul și vechiul său festival (aflat la a 57-a ediție) sînt, pentru mine, legate pe vecie de fantoma lui Alex. Leo Șerban. Atunci cînd valurile mă stropesc pe faleză, cînd smog-ul se risipește și pot vedea coama muntelui Olimp sau cînd mă rătăcesc pe străzile înguste, pline de șarm patriarhal și de pisici adormite, ale districtului Ano Poli, îi simt prezența. N-am fost niciodată împreună aici, însă acum vreo opt ani, cînd n-a putut să vină, mi-a pasat invitația lui și, de atunci, am devenit o „obișnuită“ a festivalului. Prima oară am aterizat înainte de criză, pe seară și, amețită, am intrat într-o tavernă de fițe care m-a ruinat. A doua zi, i-am scris lui Leo și i-am cerut ajutorul, iar el mi a trimis un e-mail enorm cu instrucțiuni precise: ce să văd și unde să mănînc. Le am respectat cu sfințenie și l-am ținut la curent prin sms cu extazurile mele culinare și cinematografice. El s-a bucurat mult, pentru că iubea orașul și voia să transmită dragostea asta și altora. Leo era genul de cinefil bon viveur, deloc fanatic, ce avea luciditatea să spună „la urma urmei, sînt doar filme“. Dac-ar fi fost să aleagă, prefera o conversație bună la un pahar de vin și un calamar pe grătar. Viața de „afară“ conta mai mult decît cea din întunericul sălii de cinema. Așa că la Salonic n-am absolut nici o remușcare cînd îmi iau cinci bilete într-o zi și ajung să văd două filme (uneori nici atît). Există în jur prea multe oportunități savuroase de pierdut timpul… Și cheful de a petrece al grecilor, încă nediminuat de criză, e contagios. E drept, multe magazine sînt închise, infrastructura publică pare în colaps (încercarea de-a ajunge cu autobuzul pînă în apropiere, la Halkidiki, s-a dovedit o misiune aproape imposibilă), dar străzile și terasele sînt pline, trotuarele ticsite de sacoșele de shopping ale nativilor (și ale rușilor) și petrecerile țin toată noaptea, indiferent de ziua săptămînii. Muncește cineva în orașul ăsta? E greu să te rupi de atmosfera hedonistă ca să vezi filme în buclă. Dar, admirabil, oamenii din Salonic reușesc asta – publicul de toate vîrstele umple pînă la refuz sălile, așa că dacă vrei să apuci un bilet, trebuie să ți-l cumperi cu cel puțin două zile înainte. Am vrut să văd Cîini într-o atmosferă „străină“, dar a fost sold out de cînd am sosit.

2016 a însemnat un an de tranziție pentru festival, cu un nou director general, și acest lucru s-a simțit. Selecția a fost, în cel mai bun caz, flască. Puține pelicule memorabile și revelații. Atunci cînd intri la una dintre secțiunile tale preferate – „Open Horizon“ – și ai senzația că-ți cade cerul pe tine după doar vreo trei minute de film, și nici n-ai unde să fugi pentru că ești în mijlocul rîndului, te gîndești ce bine ar fi fost să nu fi riscat și să fi mîncat la o tavernă care nu te dezamăgește niciodată. Toate festivalurile sînt cumva o loterie în ceea ce privește peliculele fără pedigree (poate chiar și în cazul acestora), dar de data asta a fost sport extrem. De prea multe ori am uitat o învățătură veche – nu te lua după reclamă/sinopsis. De pildă, povestea unei cameriste argentiniene îngălate și timide (A Decent Woman, regia Lukas Valenta Rinner), care lucrează într-o vilă dintr-o zonă exclusivistă și care descoperă că alături e o colonie de nudiști și decide să i se alăture, suna incitant. În realitate, filmul se vrea o satiră necruțătoare la adresa clasei de sus, după școala lui Buñuel, dar aliniază o situație absurdă după alta, pînă la finalul caraghios, aberant. E genul de peliculă ce sacrifică orice urmă de decență narativă și de caracterizare pentru a înghesui o teză într-un șablon estetizant, ba chiar calofil.

o viata jpg jpeg

Nimic apetisant, în schimb, în sinopsisul franțuzescului O viață (regia Stéphane Brizé) – care promitea să fie o adaptare indigestă și demodată după Guy de Maupassant. Am intrat pentru că n-am găsit bilet la ceva „mai bun“ și am rămas țintuită de scaun. Altă epocă, dar tot o femeie sub vremuri și stăpîni (de data asta, cel care îi controlează viața e soțul afemeiat), însă o regie impecabilă, mereu inventivă, ireverenţioasă și deloc academică. Brizé jonglează cu timpul și cu elipsele și reușește un portret cînd devastator, cînd gingaș, plin de melancolie și de senzualitate. În final, transcende stilul prozaic al scriitorului francez pentru o experiență senzorială, impresionistă. Una dintre rarele ocazii din acest an de la Salonic cînd m am pierdut în sala de cinema și n-am mai dorit să fiu afară, la soare și la retsina. 

pagină realizată de Ana Maria SANDU

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

tara fara semafoare jpg
Aceasta este singura țară din lume fără semafoare. Atenție la mișcările pline de grație ale polițistului
Poate exista trafic fără semafoare? Întreaga lume ar spune că așa ceva nu este posbil. O singură țară din lume demonstrează contrariul și anume că se poate circula în siguranță pe șosele
Banner Andreea Marin
Ce a făcut Andreea Marin, cu o lună înainte de a împlini 50 de ani: „De ce o fi cu supărare pentru alții, nu știu…”
Andreea Marin, una dintre cele mai emblematice personalități din țara noastră, se pregătește să schimbe prefixul. Curând va împlini vârsta de 50 de ani și consideră că este necesar să își acorde ei mai mult timp, pentru sănătatea fizică și psihică.
Szocs jpg
cetatuia negru voda jpg
Unde se află mănăstirea supranumită „Meteora României“. Se crede că ctitorul ei ar fi fost fiul lui Basarab I
Într-un loc cu frumuseți inegalabile, departe de lume, la 22 de kilometri de oraşul Câmpulung Muscel, la o altitudine de 880 de metri, vei găsi Mănăstirea Cetăţuia Negru-Vodă, numită și „Meteora României”. Este considerată cea mai aspră sihăstrie românească și este una dintre cele trei aşezăminte mo
image png
Profesor de la SNSPA, despre cursa pentru Cotroceni: Nu m-aș uita la „calitățile” candidaților, nu au așa ceva, dar m-aș uita la anturajul lor
Cătălin Stoica, profesor de sociologie la SNSPA, a explicat pe Facebook metoda pe care o recomandă celor care nu știu pe cine să voteze.
Sistem Patriot   Foto X(ex Twitter) jfif
Ucraina caută noi sisteme de apărare antiaeriană pentru a combate rachetele intercontinentale ale Rusiei
Ucraina intensifică discuțiile cu partenerii săi internaționali pentru a asigura noi sisteme de apărare antiaeriană, a anunțat președintele Volodimir Zelenski, în cadrul unui discurs susținut vineri seara, citat de agenția Ukrinform.
62500327 jpg
„Familii cu inima frântă”. Turistă de 19 ani moartă, după ce a băut „shot-uri” gratuite în vacanță. Alte cinci persoane au decedat
O tânără australiancă, în vârstă de 19 ani, a murit, după ce a băut „shot-uri” gratuite în vacanță în Laos. Bilanțul turiștilor decedați a ajuns la șase.
Denis Alibec, Romania Elvetia (Sportpictures) jpg
racheta intercontinentala rubeja/ FOTO: defence.mgimo.ru
Putin crede că sperie lumea cu rachetele sale. Mai degrabă el este cel speriat şi disperat
Ultima rachetă cu rază medie de acţiune, lansată de ruşi împotriva Ucrainei, nu demonstrează capacitatea militară a Rusiei, ci disperarea lui Putin