Fascinaţia comunităţii

Publicat în Dilema Veche nr. 557 din 16-22 octombrie 2014
Farmecul discret al Iașilor jpeg

Astra Film Festival a avut excelenta idee de a alcătui, de data aceasta, un grupaj de filme despre „Comune, comunităţi – utopii şi practici“. Împreună, nu sînt doar filme bune de privit, ci mai ales bune de gîndit. Ca orice film documentar bun, ele te invită în spatele uşilor deschise pentru a-ţi arăta ceea ce ai mai auzit sau văzut, dar n-ai ştiut să priveşti. În acest caz, este vorba despre comunitatea kibuţului, aceea a hipioţilor din America, tragica poveste a Peoples Temple, încheiată cu „sinuciderea“ în masă a aproape o mie de membri, precum şi o comunitate pionieră la începutul de secol XX (Monte Verita) şi una tipică pentru anii ’60 (Friedrichshof). Deşi atît de diferite, toate împărtăşesc un aer de familie, o energie şi o structură similare, precum şi un eşec previzibil. Comparîndu-le, nu poţi să nu te întrebi ce îi mînă în luptă pe aceşti oameni, ce e în spatele acestei recurenţe istorice a tentaţiei comunitare?

O perspectivă care te ajută să cauţi un răspuns este aceea oferită de Victor Turner, care, preluînd schema riturilor de trecere a lui Van Gennep, descrie o veşnică „trecere“ societală de la „structură“ la „antistructură“ şi înapoi, cu o communitas ca etapă de „trecere“ inevitabilă în schimbarea societăţii. Ca în riturile de iniţiere din societăţile tradiţionale, această communitas intermundă se caracterizează printr-o egalitate ideală a membrilor săi, despuiaţi de orice marcă a individualităţii, de la proprietate la distincţii vestimentare. Şi, tot ca în riturile de trecere, membrii acestor communitas intră cu o identitate şi ies cu alta, societatea în ansamblul ei primenindu-se, astfel, periodic.  

Ei bine, aceste trăsături ale communitas pot fi regăsite în toate comunităţile descrise de cele cinci filme. În toate, libertatea înseamnă eliberarea de distincţiile constrîngă-toare ale societăţii constituite şi refugiul într-o egalitate ideală a tuturor membrilor care împărtăşesc totul, de la proprietate la sexualitate, pe fondul unei reveniri la o idealizată stare primară a „bunului sălbatic“ (refugiul în natură, lucrarea pămîntului, vegetarianism, familie „extinsă“ etc.). Toate îşi găsesc originea într-un difuz sentiment al unui rău de societate, pe care un „lider spiritual“ îl formulează în numele unei mase critice de nemulţumiţi şi pe care aceasta îl urmează fascinată, în căutarea adevăratei vieţi. În toate filmele apare astfel, la un moment dat, revelaţia vreunui membru care exclamă, aducîndu-şi aminte cum a început totul: era paradisul! sau era ca adevărata mea familie! Această „adevărată“ familie din paradisul comunitar o înlocuieşte pe aceea „mic burgheză“ de origine, care se vede astfel negată şi sortită disoluţiei: free love este transformată din sexualitate în ideologie, iar free your body devine revoluţie.

Toate acestea încep să se clatine însă cînd paradisul se instituţionalizează, cînd liderul spiritual al iubirii libere devine masculul alfa al comunităţii şi/sau monopolizează puterea pe care o are asupra grupului, lăsîndu-se pradă tentaţiei absolutismului. Vezi astfel la lucru, în toate cele cinci cazuri, sămînţa comunitară a totalitarismului. Pe de altă parte, communitas-ul începe să fie erodat şi de la bază, ca să spunem aşa, atunci cînd apare cealaltă tentaţie a individualismului: dorinţa egoistă a persoanei. Chiar şi în moderatul şi pragmaticul kibuţ, femeile au ajuns să se plîngă că „nu mai vrem să fim mame colective“, iar un vechi întemeietor de kibuţ explică faptul că „cea mai importantă schimbare din societatea israeliană este aceea că «eu» a devenit central“. Declinul se prefigurează astfel inevitabil, iar a doua generaţie începe să viseze la societatea din afară. Dar schimbarea s-a produs deja, „structura“ a fost provocată de o „anti-structură“ comunitară, şi societatea în ansamblul ei îşi revizuieşte normele. Chiar şi în eşecul tragic al Peoples Temple, supravieţuitorii declară, printre lacrimi, că „cel puţin noi am încercat“. Iar după comunităţile hippy, societăţile occidentale nu au mai fost la fel.

Desigur, putem interpreta tentaţia comunitară ca una „socialistă“: la Monte Verita, pe lîngă Jung sau Max Weber, Hermann Hesse, Paul Klee sau Mary Wigman, îi regăsim şi pe Lenin sau Troţki, iar o membră a Peoples Temple întreabă, cu cîteva minute înainte de moarte, dacă „este prea tîrziu ca să fugim în Rusia?“. Dar această alăturare legitimă ar trebui să funcţioneze în ambele sensuri, deci inclusiv pentru a revizui stereotipul nostru de societate postsocialistă despre „socialism“ în genere, pentru a înţelege ce i-a mînat în luptă pe utopicii comunitarismului din toate colţurile lumii, precum şi această uriaşă energie intrinsecă dorinţei general umane de a-fi-împreună.

Riscul rămîne însă şi el intact: comunitarismul poate naşte totalitarism. Comunismul a instituit această ducere la limită, încercînd să transforme întreaga „societate“ într-o uriaşă „comunitate“, şi a eşuat dramatic chiar din acest motiv. „Pentru a-l înţelege pe Marx şi a înţelege de ce n-are dreptate, trebuie să citeşti Ideologia germană. Este soclul antropologic pornind de la care se vor construi toate îndemnurile la o lume nouă şi pe care e înşurubată o certitudine majoră: oamenii, care se rătăcesc în dorinţe, ar face bine să-şi vadă de nevoile lor“ – îi explică portăreasa filozoafă din Eleganţa ariciului unui june bobo. Şi adaugă pentru sine: „Cine seamănă dorinţă culege opresiune.“ Dilema nu s-a încheiat...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Povestea maidanezului Leuţu. Despre noua ordine domestică şi criza omului, Editura Cartier, 2013. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.