⬆
La zi în cultură
Pagina 41
După furtună
„Don’t you hate it when people tell you their dreams?“, întreabă ea pe „Dreams“, înainte de a intra într-un delir comic despre visele ei, pulsînd elegiac prin template-ul mozaical al albumului, printre numele animalelor dispărute din „Nothing Left but Their Names“
Despre istorii, dincolo de istorie
Poveste din Transilvania este un spectacol despre înţelegere, iertare şi acceptare, atunci cînd istoria cea mare transformă istoriile personale în tragedii, este despre avantajele realismului, atunci cînd ura sinceră şi iubirea prefăcută sînt folosite ca dinamită şi este despre cum putem să facem istoria, nu doar s-o lăsăm să ni se întîmple. Este un spectacol care poate fi privit într-un fel în Ardeal şi în alt fel la Bucureşti. De data asta, Capitala este cea care are, măcar un pic, de învăţat.
Paterson, Poveşti de seară pentru fete rebele, Călătoria către sine
● În seria biografiilor unor mari sportivi apărute la Editura Publica, anul trecut s-a tradus și o carte despre jucătoarea de tenis belgiană Justine Henin. N-am citit o încă, dar știu că Justine Henin a avut o viață foarte complicată și că a ajuns pe culmile performanței în ciuda multor obstacole care trebuiau depășite. Îmi imaginez că autorii cărții, jurnaliștii francezi Claude Moreau și François Artigas, au știut să se ridice la bogăția și înălțimea subiectului. (Andrei Manolescu)
Odă pentru o băltoacă
Domnule director al muzeului, domnule ministru al Culturii, doamnă prim-ministru, domnule președinte al Senatului, domnule președinte al României, măicuță Precista și Doamne, Dumnezeule, rezolvați, cumva!
„Buni sau răi, poeții sînt foarte importanți“ – interviu cu Marco LUCCHESI
Tatăl meu a venit singur în Brazilia. Era telegrafist pe o navă. Este o istorie lungă. A avut un fel de pasiune pentru aventură, dar, desigur, situația de după război nu a fost ușoară, iar Toscana a suferit mult în timpul războiului.
Ceci n'est pas Ministerul Culturii
Un ministru al Culturii, oricine ar fi el, nu poate debloca o asemenea stare de fapt fără intervenția premierului și a ministrului Finanțelor. Iată un caz în care, indiferent de culoarea politică, opțiunea pragmatică a guvernelor a fost aceeași în ultimul deceniu și jumătate: una în defavoarea restaurării patrimoniului național.
Soţul moare
Am să-i supăr pe fanii lui Joan Didion, dar Anul gîndirii magice mi se pare o carte modestă. A primit National Book Award pentru non-ficţiune şi s-a aflat pe lista scurtă la Pulitzer în 2005, a avut parte de o receptare entuziastă, fiind doi ani mai tîrziu transformată într-un monolog pentru scenă
De la speranţă la deziluzie
L-am întrebat pe Paul Lăzărescu cînd și-a pierdut speranța. În timpul campaniei? Nu. După ce s-au anunțat rezultatul alegerilor? Nu. După ce a fost alungat regele? Nu. După ce a revenit din închisori și nu își găsea de lucru? Nu. Atunci cînd? După Revoluție, mi-a zis. Cînd tot noi eram trădătorii și vinovații. Și mi-a venit atunci în minte imaginea manuscrisului distrus al lui Nicolae Carandino.
Vina, pe altarul zeilor profani
Oricît s-ar confrunta cu „dezvrăjirea“ lumii, omul modern va tînji mereu după revelații primordiale care nu vor dispărea niciodată, indiferent de cît de avansată tehnologic ar fi o societate.
„Albumul fără sfîrşit“
Celelalte discuri (Flying Microtonal Banana şi Polygondwanaland) au avantajul de a nu fi scrutabile și criticabile, fiind aliniate la strategia de intimidare a grupului de a pompa materiale experimentale fără mesaj, minimal editate, care să impresioneze prin prolificitate și compoziții algoritmice cu miză senzorială, cu vocea îngînînd riffuri de chitară/clapă repetate pentru un efect cînd hipnotic, cînd surmenant
Jocuri periculoase la locul de muncă
Se promovează angajatul-martir („sacrifică-te pentru binele companiei“) şi puternic („e problema ta că nu te-ai adaptat“).
Nordic Film Festival, Criţ. Istoria, poveştile şi viaţa unui sat de saşi, Alexandru Darida
● În perioada 15-18 februarie, la Cinema „Elvire Popesco“, Nordic Film Festival sărbătoreşte cultura şi cinematografia ţărilor nordice, cu o selecţie de zece lungmetraje, patru documentare şi o compilaţie de scurtmetraje care, spun organizatorii, „îţi vor dezgheţa inima“. Printre ele, The Ambassador (r. Mads Brugger), The Other Side of Hope (r. Aki Kaurismaki), Call Girl (r. Mikael Marcimain) sau Sparrows (r. Rúnar Rúnarsson). (Cristina Ştefan)
Cum se finanţează statul cultural
Capitolul „Cultură“ are cam aceeași întindere ca secțiunea intitulată „Relansarea economică“: șapte pagini.
Cronica unui scandal anunţat
Manelele, dragostea şi sexul interetnic abordate de Schiop în ficţiunea sa „provoacă şi enervează“, de fapt, cîntecele bisericeşti şi politicile anti-avort şi anti-gay cît se poate de reale promovate de Coaliţia pentru Familie, al cărei director, Mihai Gheorghiu, este, întîmplător, și director adjunct al MȚR.
Cea mai exigentă dintre Istorii
Ponderea lui Nichita Stănescu scade discret, concurată fiind de aceea a lui Ion Vinea și Emil Botta (căruia Zamfir pare să-i atribuie profilul unuia dintre cei mai mari poeți ai celei de-a doua jumătăți de veac).
„Pe Ferentari“
Pentru Soldații – un debut remarcabil din numeroase motive – marginalitatea (fie ea gay, romă etc.) funcționează mai subtil: deopotrivă ca decor sine qua non și ca obiect central de studiu.
O formaţie tehnică
Noul album Grimus, Unmanageable Species, schimbă vag tonul, renunțînd la punch-ul detectabil pe celelalte discuri, dar nu și formula.
Copilul cu copil în societatea cu principii
Mamele adolescente sînt abandonate de stat, familie şi parteneri, astfel că, uneori, ajung să-şi abandoneze, la rîndul lor, copiii, studiile, visele.
„Spectatorul nu e niciodată mai prejos decît mine“ – interviu cu regizorul Constantin POPESCU
„Tot n-a găsit-o, mă, pe Maria?“ La care Ştefan, prompt, i-a dat replica, strigîndu-i: „Păi, trebuie să mergi la film ca să vezi!“
Ora Regelui, Soldații. Poveste din Ferentari, Paltonul cu gaică
● Două cărţi de proză scurtă de la doi ruşi. Alexandr Soljeniţîn, Povestiri şi miniaturi (traducere de Cecilia Maticiuc, Univers), cîteva zeci de proze sovietice foarte scurte scrise între anii ’50-’90, multe dintre ele interzise în Rusia; şi Mihail Şişkin, Paltonul cu gaică (traducere de Antoaneta Olteanu, Curtea Veche), texte despre exil şi limbă (născut la Moscova, Şişkin trăieşte la Zürich), traumă şi identitate, politică şi literatură. (Marius Chivu)
Lalelele lui Koons
Ce e artă și ce e șarlatanie în creația lui Jeff Koons vor decide istoricii de artă. El „face“ obiecte ready made, pop-art, instalații (post)industriale, diverse sculpturi realizate în materiale plastice etc. E kitsch-ul ridicat pe piedestal, e genul de artă care te interpelează prin stridență.
Să pui capăt...
Un alt argument poate interveni: e, cred, mai indicat pentru un artist să decidă „finalul artei“ pentru a şi proteja „finalul vieţii“. „A pune capăt“ artei e mai binevenit decît „a pune capăt“ vieţii. Iar eu, care nu sînt un artist, mă întreb: cînd o „să pun capăt…?“
Cruzimi graţioase
George Saunders este cel mai ingenios, dexter şi dificil autor de proză scurtă pe care l-am citit. Dar totodată şi cel mai spectaculos.
Îndreptar pentru frică
„Is dying harder then being already dead?“ Deznădejdea pare să camufleze totuși un principiu de înaintare, de evoluție.
Captivii şi marea
Happy End nu este unul dintre vîrfurile austriacului. Și totuși, e vizibil că, deși Haneke a mai pierdut din anvergura de mare cineast, nu și-a pierdut instinctul.
După 22 de ani
Slowdive s-au reformat pentru a beneficia în mod direct de reabilitarea sound-ului dream-pop-rock pe care îl propuneau cu albumele de acum un sfert de veac.
Mecanica umanităţii şi omul-prototip
Andrei Măjeri abordează curajos acest poem dramatic, apropriindu-şi-l în felul său: personajele defilează pe un podium global, îşi expun modelele de muncă şi de viaţă (în această ordine) ca pe o colecţie prêt-à-porter (unde există o temă, un tipar şi variaţiile aferente).
Generaţia MTV-ului şi topurile muzicale
În România anilor ’90, nu este exclus ca fiecare să fi avut MTV-ul său. Fie în alb-negru, fie în culori, urmăream fără încetare emisiunile, hiturile, videoclipurile, fenomenul muzical derutant şi acaparator pentru cei care fuseseră pînă mai ieri pionieri, şoimi ai patriei ş.a.m.d.
Orchestra Titanic, Înapoi în iarnă, Albrecht Dürer
● Orchestra Titanic, noul spectacol de la TNB, în regia lui Felix Alexa, un spectacol ca o gravură pe un bob de orez. Minuțios, complicat și delicat. Genul de spectacol la care abia aștepți să mai găsești bilete ca să-l revezi. (Stela Giurgeanu)
„Caut un teatru al prezenţei absolute“ – interviu cu Jérôme BEL
Încercați, experimentați, explorați mai degrabă decît să încercați să controlați, nu vă fie teamă să eșuați. Eu, personal, ca spectator, prefer să văd un spectacol eșuat care își asumă riscuri, decît unul reușit care nu mă face să descopăr nimic nou.
Anul prozei scurte
Anul trecut a fost un an literar foarte bun. În timp ce Mircea Cărtărescu a continuat să primească premii internaţionale (Premiul Leteo în Spania), iar Solenoid a apărut deja în traducere în cîteva limbi străine, acasă s-a publicat multă poezie, ca de obicei, dar la fel de multă non-ficţiune şi proză. Mai ales scurtă, pentru că 2017 a fost de departe anul prozei scurte, primul salt semnificativ pe care acest gen literar îl face în ultimii nu ştiu cîţi ani.
În ape negre
E foarte mult Cortázar în aceste povestiri, e foarte mult Bolaño, dacă vreți (se simte mîna lui în crearea suspansului ale cărui energii nu se descătușează), dar mai presus de orice e un melanj original de folclor sud-american și Istorie, de gothic și realism magic.
Sensibilitatea românească de altădată
Editate exemplar de Lia Brad Chisacof, cele două manuscrise reunite sub titlul Meşteşugul doftoriei invită la multiple analize. Editoarea le-a dezvoltat în parte în studiul importanţei filologice şi lingvistice a textului ca oglindă a terminologiei medicale româneşti din secolul al XVIII-lea, o componentă a terminologiei ştiinţifice studiată mai înainte de N.A. Ursu şi Gh. Chivu.
Reprezentare la scară
Cu doar șapte lungmetraje realizate din 1996 pînă acum, Alexander Payne este un caz interesant: agreat de marile studiouri americane de film, dar și de piața festivalieră europeană, Payne și-a construit o reputație de regizor la periferia cinema-ului de autor, prin interesul constant, infuzat cu oarecare subtilitate, pentru o Americă departe de reflectoare, cea a rataților simpatici și a dramelor intime de familie.
Muzică şi memorie
Pe pagina de Bandcamp al lui The Caretaker există un scurt citat din Friedrich Nietzsche, pus chiar sub fotografia care ilustrează profilul artistului. „Avantajul unei memorii proaste este acela de a savura lucrurile bune de mai multe ori.“
Pilda delfinului
Jonglînd cu realităţi şi irealităţi, cu personaje inocente sau venale, materializînd idei, simboluri şi sentimente şi dezvoltînd dublul fantastic al caracterelor umane, combinînd texturi diferite – tragic, comic, liric, muzical –, Afrim face o excelentă demonstraţie – care păstrează narativitatea pildelor biblice, dar şi potenţialul lor miraculos – a singurătăţii umane în univers. Şi o face în stilul său, cu nesfîrşită poezie, umor fermecător şi un strop de tragic.
Filmele anului 2017
Dacă ați ratat filme anul trecut, dacă, din contra, ați fost des la cinema, aflați ce au păstrat cei cinci critici de film pe care i-am întrebat: „Care sînt titlurile lui 2017? Ce păstrăm, ce ați revedea?“
Acasă, Loveless, Teleenciclopedia
■ Cartea Elenei Vlădăreanu, Bani, muncă, timp liber (apărută la sfîrșitul lui 2017, în colecția „Vorpal“, de la Editura Nemira, coordonată de Svetlana Cârstean), e despre ce ne doare pe toți. E manifest, poezie și un bun început pentru o discuție serioasă despre scrisul ca meserie. Ce s-a schimbat de la „scriitorul de vagoane“ din nomenclatorul de meserii pînă azi? (Ana Maria Sandu)
Anul teatral 2017
Ce rămîne din sutele de spectacole produse anul trecut în România? Șase critici răspund la aceleaşi trei întrebări: 1) Care a fost cel mai bun spectacol? 2) Care a fost cel mai prost spectacol / cea mai mare dezamăgire? 3) Care a fost cel mai interesant fenomen în anul teatral 2017? Un bilanț.
Anul manualului unic
Manualul unic rămîne încă o tentativă neinspirată din nesfîrșitul șir de reforme începute și abandonate care au dus învăţămîntul românesc în impas.
Mila și post-demonii ei
Povestit, filmul recompensat cu Palme d’Or la ediția din 2017 a Festivalului de la Cannes, pare un film de artă elitist, cu pretenții moralizatoare. Nimic mai fals.
Agilităţi
Ambele trupe (sau versiuni ale acestui grup-cameleon) au materiale recente.
Şi regii mor, nu-i aşa?
În spectacolul Regele moare, realizat la Sala Mare a TNB, Andreea şi Andrei Grosu respectă, în spirit şi în literă, textul lui Ionesco.
Academia Română, depozitul Caietelor Eminescu
La șapte ani după publicarea ediției integrale a Caietelor Eminescu, manuscrisele sînt de negăsit în formulă completă în bibliotecile importante din țară. Facsimilate pe bani mulţi, unele dintre cele mai importante manuscrise ale literaturii române zac nefolosite, din 2009, în depozitul Bibliotecii Academiei.
Pierduți în Paris, Regi, bătălii şi elefanţi, Lumea lui Zaharia
● „Omul Centenarului“ la TNB. De Anul Nou, filozoful și eseistul Mihai Șora va deschide seria „Convorbirilor“ de la Teatrul Național, pe 21 ianuarie, ora 11, sala Studio. O întîlnire care nu trebuie ratată. Pentru că Mihai Șora este „contemporanul nostru“. Deopotrivă privilegiu și onoare. (Ruxandra Mihăilă)
„Filozofia nu e inutilă pe piaţa muncii“ – interviu cu Geoffrey SAYRE-McCORD
Părinților care sînt înclinați să descurajeze studiul filozofiei le pot concede faptul că o carieră de filozof profesionist nu te va recompensa cu mulți bani, însă banii nu sînt singura recompensă la care oamenii aspiră (cum ar fi aceea de a avea șansa să predai).
Scrisori, măşti, fantome
O expoziţie recentă, „Dada Africa“, mi-a apărut ca un eveniment important, văzută din perspectiva acestui joc de forţe care agită cîmpul artei moderne.
Ultima dislocare a scriitorului
Realitatea Holocaustului depăşeşte orice imaginaţie. Dacă aş fi rămas fidel faptelor aşa cum s-au întîmplat ele, nu m-ar fi crezut nimeni.
Nora Iuga premiată la Munchen
Opera poetică a Norei Iuga dinainte și de după 1970 este marcată de neo-avangardă și de experiențele ei de lectură, care i-au înlesnit o bună asimilare a liricii universale.