„Buni sau răi, poeții sînt foarte importanți“ – interviu cu Marco LUCCHESI

Publicat în Dilema Veche nr. 730 din 15-21 februarie 2018
„Buni sau răi, poeții sînt foarte importanți“ – interviu cu Marco LUCCHESI jpeg

Este poet, romancier, eseist şi traducător brazilian, preşedinte al Academiei Braziliene de Litere. Marco Lucchesi (n. 1963), profesor de literatură comparată la UFRJ şi la Fiocruz, susţine o rubrică permanentă în ziarul O Globo şi este colaborator al mai multor publicaţii din Brazilia şi din lume. Activează şi ca traducător din 20 de limbi, traducerile sale cele mai importante fiind din operele unor Rumi, Hlebnikov, Rilke, Trakl, Vico, Foscolo, Primo Levi sau Umberto Eco. A publicat (selectiv): Teatro alquímico (Premiul Eduardo Frieiro), A memória de Ulisses (Premiul João Fagundes de Meneses), Meridiano celeste & bestiário (Premiul Alphonsus de Guimaraens), Ficções de um gabinete ocidental (Premiile Ars Latina şi Origenes Lessa), O dom do Crime (premiul Machado de Assis), Poemas à Noite (Premiul Paulo Ronai), Saudades do Paraíso, O bibliotecário do imperador, Laputar ş.a. Interviul de mai jos a fost realizat în limba română. 

Familia dumneavoastră a ajuns în Brazilia la mijlocul secolului XX. Care au fost motivele care i-au determinat pe părinții dvs. să părăsească Italia?

Totul a început în 1951, cînd tatăl meu a venit singur în Brazilia. Era telegrafist pe o navă. Este o istorie lungă. A avut un fel de pasiune pentru aventură, dar, desigur, situația de după război nu a fost ușoară, iar Toscana a suferit mult în timpul războiului. Massarosa a fost orașul părinților mei din provincia Lucca. Acesta a fost primul oraș eliberat de sub ocupația nazistă de către armata braziliană. Ce coincidență! Tatăl meu a cunoscut o personalitate braziliană care știa că el are numeroase cunoștințe referitoare la radiodifuziune. Era vorba despre Assis Chateaubriand, care avea aproape 100 de radiouri. Mi-a invitat tatăl să rămînă în Brazilia în condiții foarte avantajoase. Așa că mama mea a venit și ea aici în 1953. Au fost mulțumiți de modul în care trăiau în noua lor patrie, iar în cele din urmă a venit și bunica mea. Și au trăit în Brazilia toată viața lor.

Scrieți cu egală ușurință în portugheza braziliană și în italiană, dar vă e la fel de ușor să scrieți și poezie în ambele limbi?

Da, știu cele două limbi încă de la nașterea mea. Am scris cîteva cărți în limba italiană, dar acum sînt complet concentrat asupra portughezei, deși mai scriu și în prezent cîteva articole și poezii în italiană.

Cît de important a fost bilingvismul dvs. în a stăpîni cele 20 de limbi? Traduceți cu egală ușurință din rusă, franceză, italiană, română sau persană?

Este cu adevărat diferit să începi cu două limbi. Bunicul meu cunoștea un anumit număr de limbi. Și germană. Acest mic detaliu l-a ajutat să fie eliberat de la Mauthausen. Familia mea nu are rădăcini evreiești, dar la acea vreme Italia a suferit o mare diviziune internă, iar familia mea a aparținut cel mai mult unei zone în care acțiunea catolică era predominantă și lupta împotriva regimului. La sfîrșitul secolului trecut, am vizitat cîteva tabere palestiniene pentru refugiați. Am vorbit araba cu ei, așa că am avut prilejul să vizitez în Liban, într-un punct foarte profund și diferit, un astfel de purgatoriu teribil demn de Dante.

Vă amintiți cu precizie cînd v-ați dat seama că nu veți putea fi nici explorator, nici doctor, nici avocat, ci veți trăi pentru a scrie?

Știam asta cînd aveam 12 ani. Dar am început în copilăria mea, la șase ani, să scriu niște note într-un anumit tip de jurnal. Nimic special, desigur. Dar la doisprezece ani am început să citesc toate lucrurile pe care le puteam citi cu mare pasiune. Și pînă acum am constatat că citirea și traducerea sînt o modalitate specială de a scrie.

Ce scriitori au contribuit la formarea dvs. intelectuală?

Buni sau răi, poeții sînt foarte importanți pentru a învăța și pentru a face față literaturii. Nu există îndoieli și, încă de la început, îmi amintesc că tatăl meu l-a recitat pe Dante pe de rost. Am fost complet fascinat de Divina Comedie. Dar și de Dostoievski, Machado de Assis, Musil și Thomas Mann. Și continuu să fiu fascinat de literatură ca o formă de nedetectare sau de organizare a lumii în care trăim.

Printre proiectele dvs. actuale există vreunul legat şi de cultura română?

Cultura română a fost și este o parte foarte importantă din viața mea. Mă simt fericit că am niște prieteni spirituali precum Eminescu și Sorescu, Blaga, Stănescu, Barbu și Bacovia, Noica și Cioran, și lista nu are sfîrșit pentru mine. Am tradus niște poeți români și am scris niște eseuri despre literatura română. Țara dumneavoastră m-a inspirat și continuă să mă inspire.

În anul 2011, ați devenit cel mai tînăr membru al Academiei Braziliene de Litere. La sfîrșitul lui 2017, ați fost ales președintele ei, cel mai tînăr din ultimii 70 de ani. Cum s-a produs apropierea dumneavoastră de această instituție prestigioasă?

Vă pot asigura că nu m-am gîndit niciodată să fiu membru al Academiei Braziliene. Și, bineînțeles, dacă cineva mi-ar fi spus acum cîțiva ani că voi fi președintele ei, l-aș fi asigurat că este un profet mincinos. Dar se întîmplă. Nu știu exact de ce, dar, desigur, a contribuit și contextul, faptul că predam la o universitate foarte importantă. Am avut de-a face cu generații diferite, cu puncte de vedere diferite care contribuie la îmbogățirea spirituală reciprocă a oamenilor. Am fost invitat să susțin trei conferințe înainte de a deveni membru al Academiei, în 2005, 2009 și 2010.

Academia Braziliană implementează modelul Academiei Franceze: 40 de membri aleși pentru cele 40 de scaune. A fost fondată de generația noastră de aur la sfîrșitul secolului al XIX-lea. A împlinit acum 120 de ani și eu sînt printre cei care încearcă să învețe și să facă tot ce pot. Mi-au dat prea mult. Așadar, nu am posibilitatea de a face vreo greșeală. Responsabilitatea este mare, dar trebuie să accept și să rezolv multe provocări. Academia este foarte cunoscută în Brazilia şi joacă un rol foarte important. Acum, trebuie să lucrăm la împărtășirea valorilor noastre și să deducem locul foarte special al academiei în țara noastră.

Spuneți-ne cîteva cuvinte despre istoria Academiei Braziliene de Litere, precum şi despre modul în care funcționează în prezent.

Academia a fost fondată la cîțiva ani după abolirea monarhiei. Marile ei nume încă mai trăiesc în paginile noastre literare. De exemplu, marele nostru scriitor Machado de Assis, bine cunoscut în afara Braziliei și apreciat în mare măsură. Spunem că Academia noastră este Casa lui Machado de Assis. Dar am avut și a doua generație de scriitori foarte importanți care au schimbat lumea literară, ca Joaquim Nabuco, Euclides da Cunha și, mai recent, doar pentru a arăta o întreagă constelație, James Joyce al nostru, al cărui nume era Guimarães Rosa. Academia nu are de-a face cu guvernul brazilian, e complet independentă de puterea politică. În regulamentul nostru sînt trecute cele două obiective fundamentale legate de literatura și limba noastră, printre care ar fi vocabularul ortografic brazilian. Avem multe activități, conferințe, publicații, teatru, precum și două biblioteci foarte importante, deschise publicului și complet gratuite.

Credeți că ar fi posibil să existe o colaborare mai puternică între Academia Braziliană de Litere și Academia Română sau alte instituții din România?

Acum cîțiva ani am propus într-un ziar românesc din Craiova să creăm un pașaport haitian. Eliade a scris un studiu foarte important despre Camões și Eminescu, cu alte cuvinte, despre extremitățile cuvîntului nostru latin. Sper să înființez acel pod peste Ocean între cele două țări și, bineînțeles, Academia Română va juca un rol foarte important. Trebuie să rămînem împreună și să ne inspirăm dintr-o sursă cu rădăcini comune, să descoperim cît de important va fi dialogul dintre fiii lui Camões și ai lui Eminescu.

a consemnat Ciprian VĂLCAN

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Scoala distrusa in Nikolaev - razboi Ucraina FOTO Profimedia
LIVE TEXT | Război în Ucraina. Zelenski interzice negocierile cu Putin: Armata ucraineană avansează pe frontul de sud
Este a 222-a zi de la începutul războiului în Ucraina. Volodimir Zelenski a semnat un decret privind excluderea oricăror negocieri de pace cu Vladimir Putin.
Cum a explicat un comandant al separatiștilor pro ruși înfrângerile suferite în Ucraina FOTO  Captură Video  jpg
Explicația unui comandant separatist pentru înfrângerile din Ucraina: „Luptăm cu trupe NATO”
Propaganda rusă răspândește cea mai mare teorie a conspirației și anume faptul că NATO ar fi trimis trupe să lupte de partea ucrainenilor, iar principala resursă a taberei adverse o reprezintă informațiile.
Nicusor
Nicușor Dan, reacție dură în scandalul Cathedral Plaza: „Depășește orice limită a tupeului“
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că plângerea penală împotriva sa în scandalul Cathedral Plaza depășește orice limită a tupeului, în contextul în care proprietarul clădirii a anunțat că îi va cere daune.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.