Mila și post-demonii ei

Publicat în Dilema Veche nr. 726 din 18-24 ianuarie 2018
Mila și post demonii ei jpeg

● Pătratul / The Square (Suedia-Germania-Franța-Danemarca, 2017), de Ruben Östlund.

Într-o carte de interviuri apărută și la noi cu cîțiva ani în urmă, pictorul britanic Francis Bacon mărturisea că visul său ca artist este „să creeze cel mai bun tablou despre strigătul uman“. Un astfel de tablou despre acel strigăt uman provocat de criza (post-)umanității și de alienarea milei, a altruismului asociat la modul ideal condiției umane i-a reușit însă suedezului Ruben Östlund.

Povestit, filmul recompensat cu Palme d’Or la ediția din 2017 a Festivalului de la Cannes, pare un film de artă elitist, cu pretenții moralizatoare. Nimic mai fals: comedie satirică savuroasă, pelicula captivează și un public care nu e neapărat interesat de „estetica relațională“, acel tip de artă vie, trăită și experimentată pe viu de artist și de publicul său, concept care stă la baza filmului. Delimitat într-o piațetă cu rezonanță istorică din Stockholm, Pătratul este un „sanctuar al încrederii și altruismului, în care fiecare are drepturi și obligații egale“, un fel de celulă utopică, menită să fie un viu omagiu adus valorilor creștine (nu întîmplător, eroul principal, curatorul și managerul muzeului de artă contemporană care a creat Pătratul, poartă numele Christian).

Prin expunerea expresivă, captivantă și inteligentă a aceleiași polarități intens relativizate bine – rău, filmul reamintește cumva, în substanță, de Dogville, deși mizanscena sa nu este gîndită deloc în termeni teatrali (spre deosebire de danezul Lars von Trier), ci valorizează ingenios, elegant, dar și foarte explicit mijloacele cinema-ului: picturalitatea minimalistă a cadrelor (probabil că dacă De Chirico ar fi făcut film, ar fi arătat cam așa, cu un clin d’œil la Jackson Pollock, ca în surprinzătoarea scenă a tomberonului), precizia geometrică a punerii în scenă, unghiurile neobișnuite de filmare, contrapunctul forte al tăcerii, toate într‑un film-instalație a cărui structură vizuală folosește tocmai momente-instalație ca noduri principale de semnificație. În scena-cheie a filmului, un performance al unui artist rus interpretînd un foarte agresiv om-maimuță le testează spectatorilor propriile limite ale milei. Una dintre eroinele filmului are drept animal de companie o maimuță. Starea  de primată a omului este încă latentă, în pofida mileniilor de civilizație, dar ea poate fi contracarată de solidaritatea în fața suferinței aproapelui. Într-una din expozițiile muzeului din Pătratul, publicul are acces la spectacol în funcție de felul în care își percepe semenii: I trust peo-ple / I mistrust people. Într-un experiment din anii ’70 deseori citat, artista Marina Abramovici și-a transformat corpul în obiect provocîndu-și spectatorii să facă ce vor cu ea prin intermediul a 72 de obiecte. La final era pe punctul de a fi sacrificată de semenii săi atrași de jocul perfid al disoluției voinței sale de ființă umană.

Este o societate postmodernă sufocată de urgența senzaționalului cu orice preț, de egoism și nepăsare, de snobism și aparențe, de statutul incert al imigranților, în care realitatea paralelă este o miză tot mai seducătoare (videoclipul cu o fetiță blondă, cerșetoare în perimetrul Pătratului, care explodează alături de pisica sa, se dovedește mai incitant decît faptul că e vorba, de fapt, de un teaser-trucaj al unei agenții de PR menit promovării muzeului). Totuși, sursa răului și uneori a căinței nu e neapărat sau nu în primul rînd externă, ci vine și din forța liberului-arbitru în asumarea alegerilor noastre. Apariția puștiului de origine musulmană care, victimă colaterală a ilarei acțiuni a lui Christian de a-i pedepsi simbolic pe autorii unui furt comis asupra sa chiar în spațiul Pătratului, promite să îi facă acestuia „viața un haos“, compune una dintre cele mai intense secvențe ale filmului. Ea aduce aminte de genul de terifiant aproape demonic, asimilabil poate propriei conștiințe, din Ora lupului al lui Ingmar Bergman, dar și de alura insidioasă și perfidă a răului din unele filmele ale lui Michael Haneke (Caché sau Le temps du loup), asimilabil pericolului omniprezent al unei societăți autiste.

Scandalos de incorect politic, inteligent și ironic, amuzant fără limită și de o cruzime în final generoasă, Pătratul/The Square este unul dintre acele rare filme imposibil de anticipat, un film-bijuterie parcă făcut să ne reamintească, din cînd în cînd, fascinația pentru a șaptea artă. Resursele de umanitate, în pofida post-demonilor care o sabotează într-un ritm maladiv, sînt din fericire regenerabile, epifania postmodernității nu include post-iluzii.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

bai ocna3 jpg
Complexul Balnear de la Ocna Mureș, în probe tehnologice. Stațiunea balneară a fost construită cu 7 milioane de euro VIDEO
Complexul Balnear de la Ocna Mureș, investiție în valoare de circa 7 milioane de euro, a intrat în etapa de final a investiției. Constructorul a demarat procedura probelor tehnologice.
Aleksandr Vucic si Vladimir Putin FOTO EPA-EFE
Parlamentul European va cere suspendarea negocierilor de aderare a Serbiei la UE
Serbia a început negocierile de aderare la UE în ianuarie 2014, dar a înregistrat puţine progrese până acum. Ea a deschis 18 dintre cele 35 de capitole de negociere şi a închis provizoriu doar două dintre ele.
marian cozma jucator handbal jpeg
Omagiul maghiarilor pentru Marian Cozma, handbalistul omorât la Veszprem VIDEO
Dinamo a jucat miercuri în turul 3 al Ligii Campionilor la handbal contra lui Veszprem. A fost întâlnirea echipelor la care a evoluat sportivul ucis mișelește într-un bar din Ungaria.

HIstoria.ro

image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.