Jocuri periculoase la locul de muncă

Publicat în Dilema Veche nr. 730 din 15-21 februarie 2018
Jocuri periculoase la locul de muncă jpeg

● Bull de Mike Bartlett, traducerea: Ilinca Hărnuț, regia: Elena Morar, scenografia: Livia Vișănescu, video: Ana Cârlan, asistent proiect: Andrei Duțu. Cu: Gabriel Răuță, Ilinca Hărnuț, Rolando Matsangos, Bogdan Cotleț. O producţie Arkadia cu sprijinul strategic POINT, finanţată de Primăria Municipiului București prin ArCuB. Point Art Hub. 

Agresivitatea în lumea contemporană devine tolerabilă din cauza/datorită banalizării. În relaţiile de muncă, violenţa psihică şi chiar fizică apare atît în exploatarea muncitorilor, cît şi în corporaţii, determinată de vînarea profitului. „Mediul de lucru competiţional“ este o expresie care se traduce prin oportunităţi de avansare în carieră, dar şi prin relaţii de lucru abrazive.

Folosit pentru a desemna un comportament ostil, de excludere şi umilire – în cazul copiilor, la şcoală, iar în cazul adulţilor, la locul de muncă –, termenul bullying implică o tuşă violentă (intimidare, hărţuire, brutalizare). În cazul copiilor, în ultima vreme, situaţia pare să se fi agravat: recenta campanie „Opriţi bullying-ul sau desfiinţaţi recreaţiile!“ a Organizaţiei „Salvaţi copiii“, prin care se semnala faptul că unul din patru elevi este agresat de colegi în pauzele dintre cursuri, a venit pe fondul incapacităţii profesorilor şi a şcolii, ca instituţie, de a stopa fenomenul. În cazul adulţilor, situaţia este diferită, dar nu mai bună. Deşi şcoala nu reuşeşte să oprească bullying-ul, ea nu îl acceptă, în timp ce companiile îl tolerează şi chiar îl încurajează. Căci competiţia între angajaţi, care se luptă să lucreze mai mult şi mai bine, generează profit. Cum în dragoste şi în război totul este permis, şi în rivalitatea profesională sînt acceptate tot felul de mijloace de luptă. Mediul social, educaţia, defectele fizice, stilul de lucru sau hainele, situaţia familială, orice poate fi motiv de umilire. Victima este scoasă din joc în cazul unor sarcini profitabile sau ajunge pe lista concediaţilor. Bullying-ul transpune legea supravieţuirii la locul de muncă: supravieţuiesc doar exemplarele puternice.

Dramaturgul Mike Bartlett are o preocupare constantă pentru nocivitatea relaţiilor de muncă în corporaţii, cu impact major asupra calităţii vieţii. Bull este un studiu asupra competiţiei în interiorul unei companii, cu trei angajaţi convocaţi de CEO pentru o posibilă concediere. În aşteptarea şefului, dinamica relaţiilor dintre cei trei capătă accente dramatice. Manipularea, minciuna, atacurile, şantajul sînt elementele constitutive ale unui conflict psihologic care, de la un punct încolo, devine fizic. Scopul? Eliminarea celui mai slab.

La Point, regizoarea Elena Morar a realizat un spectacol minimalist, atent lucrat la nivelul personajelor şi al relaţiilor, care serveşte tema (pe două ecrane rulează un set de reguli şi credinţe corporatiste, livrate prietenos, în scurte notaţii fals pozitive precum „Nu poţi face echipă cu cineva care nu rîde“, în flagrantă contradicţie cu realitatea) şi provoacă discuţii asupra ei. Trebuie să fac aici o mică paranteză: există spectacole, diferite ca modalităţi de lucru şi producţie (piese de teatru sau scenarii scrise în urma documentării, creaţii de autor sau colective etc.), a căror funcţie principală este livrarea în spaţiul public a unor subiecte de actualitate, ignorate sau marginalizate de către societate. Sînt spectacole care pun accent pe temă, lăsînd spectaculosul pe plan secund (aici intră în discuţie şi alţi factori, precum precaritatea, care inhibă financiar potenţialul performativ, dar asta este o altă discuţie). Bull este un astfel de spectacol, necesar ca impuls pentru conştientizarea şi verbalizarea fenomenului de bullying – au fost dezbateri postspectacol cu participarea unui psiholog, au existat reprezentaţii în sediile unor companii (datorită unei scenografii adaptabile, fără decor construit, spectacolul este uşor de mutat) –, dar care se păstrează, ca expresie, în zona austerităţii performative (a corectitudinii performării unui text). Prevalenţa subiectului în faţa spectaculosului vine şi ca una dintre posibilele transpuneri autohtone ale supremaţiei, în teatrul occidental, pe care o are dramaturgul (contemporan) în faţa regizorului.

Bull arată modalităţi de hărţuire într-o corporaţie, unde detaliile de viaţă personală şi atributele persoanei devin pretexte pentru abuz psihic, plasînd individul într-o prelungită postură de victimă şi influenţînd atît opinia celorlalţi despre acesta, cît şi pe cea a lui despre sine însuşi. Mentalitatea de victimă atrage animalele de pradă (personajul-prototip este abuzat şi după ce a fost doborît, pentru pura plăcere a agresorului). Apoi este revelat parcursul unui individ între trei postúri: agresor, victimă, martor. Nici unul dintre personaje nu se poziţionează exclusiv într-o singură postură, ci migrează dintr-una în alta, deşi una rămîne tot timpul dominantă. Pentru Tom (Gabriel Răduţă), dominanta este cea de victimă, unde a fost plasat de nivelul educaţiei, clasa socială, eşecul în cuplu şi o nesuferită (din perspectiva celorlalţi) aplecare spre corectitudine în relaţiile de muncă (ceea ce îl face o victimă sigură a farselor, cu urmări profesionale dramatice). Din cînd în cînd, Tom atacă la rîndul său, exploatînd vulnerabilităţile biografice, profesionale sau de tactică ale agresorilor săi, Isobel (Ilinca Hărnuţ) şi Tony (Rolando Matzangos), care sînt angajaţi Alpha (execută fără milă pe oricine le stă în cale). Deşi nu au fost mereu în vîrful piramidei, amîndoi au învăţat cum să cîştige lupta şi au un simţ ludic (care lui Tom îi lipseşte complet) bine dezvoltat. Şeful lor, Carter (Bogdan Cotleţ), este un agresor pasiv, lasă lucrurile să se întîmple de la sine şi promovează angajatul-martir („sacrifică-te pentru binele companiei“) şi puternic („e problema ta că nu te-ai adaptat“).

Bull este un spectacol-avertisment despre duritatea relaţiilor de muncă din marile companii. Tematic, el urmează spectacolului lui Bogdan Georgescu, ForTheWin, care a investigat cazul Ralucăi Stroescu (2007), project manager într-o multinaţională, moartă după ce a muncit 100 de ore săptămînal. Procesul ei a avut un verdict abia anul trecut. Compania nu a fost incriminată. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Alexandra Savu

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

senat george calin inquamphotos
Senatul a adoptat Ordonanţa pe energie. Preţul plafonat şi pentru Metrorex, biserici şi farmacii
Senatul a adoptat OUG privind plafonarea şi compensarea preţurilor la energie electrică, fiind lărgită lista celor care beneficiază de preţ plafonat pentru consumul realizat până la 31 august 2023.
Mireasa FOTO Shutterstock jpg
Valul de scumpiri a crescut darul de nuntă. Cât trebuie să pună în plic invitații pentru miri
După explozia prețurilor, organizarea unei nunţi costă anul acesta cu cel puţin 20% mai mult. Cel mai ieftin meniu se apropie de 100 de euro. Scumpirile sunt resimţite şi de invitaţi.
Hadis Najafi Foto Profimedia
O tânără împușcată de șase ori în timpul protestelor din Iran devine un nou simbol al sfidării VIDEO
Najafi a fost împușcată de șase ori și ucisă miercuri în orașul Karaj de către forțele de securitate iraniene, fiind rănită în abdomen, gât, inimă și mână.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.