Timpul libertăţii de a nu pierde timpul

Publicat în Dilema Veche nr. 524 din 27 februarie - 5 martie 2014
Farmecul discret al Iașilor jpeg

„În copilărie ne jucam ore întregi pe stradă pînă noaptea tîrziu. Nu aveam «activităţi»; ne jucam cît puteam şi pînă ne strigau în casă de vreo trei ori. Aici, la Montréal, copiii nu prea se joacă pe stradă. Ei au «activităţi»; transportaţi cu maşina în funcţie de orarul părinţilor, au un aer epuizat şi plictisit.

În România stăteam ore întregi la taifas cu colegii, cu prietenii, şi nu aveam impresia că pierd timpul. La Montréal toată lumea se grăbeşte, nimeni nu are timp de pierdut. Timpul este liniar, tăiat în tronsoane ca o linie ferată. Se gestionează bucăţi mici şi mari: agenda zilei, agenda lunii, agenda anului. Cînd ai o întîlnire, precizezi şi cît o să dureze. Adulţii sînt stresaţi că timpul fuge; bătrînii îşi planifică activităţile, dar sînt mai obsedaţi de a părea tineri decît de activităţile lor. Nu prea există «a avea timp» şi cînd vine boala sau moartea, «activităţi» care nu figurează în agendă, evenimentele sînt trăite ca un fel de eşec personal.“

Este un pasaj din Exilul. Viaţa în fragmente, volumul Ginei Stoiciu, apărut de curînd la Polirom. Mă regăsesc în el ca într-un exil interior. De fapt, acesta şi este unul dintre farmecele confesiunilor Ginei Stoiciu, pentru care „exilul“ nu mai este neapărat politizat şi nici pur şi simplu un blestem, un destin frînt, ci o altă perspectivă asupra vieţii. Comparaţiile aici – acolo, acum – atunci sînt, astfel, unele mai degrabă existenţiale, prefaţate permanent de fragmente de înţelepciune de pretutindeni şi din toate timpurile. Micile anecdote biografice sînt puse şi ele, cel mai adesea, într-o astfel de perspectivă. Precum următorul fragment aparent anodin, întrupînd, ca să spun aşa, comentariul general de mai sus:

„De mulţi ani merg la un club de gimnastică, dar nu stau cu foaia de exerciţii în mînă; prefer să mi le fac în ritmul şi în ordinea mea. Mă feresc de cursurile în grup, dar le privesc de la distanţă şi mă distrez. Îi aud pe antrenorii care strigă în ritmul muzicii: «Nu vă opriţi! Continuaţi! Eliberaţi energia! Daţi-vă frîu liber!» Cum să mă simt liberă cînd mi se dictează să fiu liberă?“

„În România nu aveam impresia că pierd timpul“ vs „aici, la Montréal, nu pot să mă simt liberă cînd mi se dictează să fiu liberă“, nu este o comparaţie între aici, în Occident şi acolo, în România, şi nici între capitalism şi comunism, ci o scurtă meditaţie neîncrîncenată despre temporalităţi spirituale, care te invită să gîndeşti, la rîndul tău, mai departe.  

Despre timp în comunism a scris Katherine Verdery un studiu faimos, vizînd etatizarea timpului. Ceea ce am trăit cu toţii în acea perioadă este pus în concept, sistematizat şi explicat cu mijloacele antropologiei. Cu aceleaşi mijloace se poate vorbi – şi argumenta –şi despre privatizarea timpului, căci mai toţi „furăm“ din timpul de producţie (cafeaua prelungită de dimineaţă, „pauzele mici şi dese, cheia marilor succese“, diferitele forme de chiul etc.). Nu era nimic firesc în această „pierdere de vreme“, după cum nu era nimic legitim în acel control etatist al timpului. Dar oamenii puteau să „fure“ timpul fără a avea impresia că „pierd timpul“, tocmai pentru că această obsesie a timpului stahanovist le era străină şi li se impunea cu forţa, din exterior. Acum au ajuns să o interiorizeze, să considere măsurarea strictă a timpului nu numai legitimă, ci şi singura benefică pentru propria persoană. Homo faber faber, ca să spun aşa, a luat cu desăvîrşire locul bătrînului homo contemplativus – care era, după cum ne atrage atenţia Huizinga, şi un homo ludens. Nemaiştiind să contemple şi să se joace (distracţia nu este joc), omul nou al pieţei se plictiseşte – şi atunci se simte vinovat. După ce l-a culpabilizat pentru acest eşec personal, piaţa îi oferă însă imediat şi remediul: dezvoltare personală la Coaching & Sons.  

Procesul a început şi în România. Zilele trecute, de pildă, am prins următorul crîmpei de conversaţie la o masă alăturată: „...tabere de dezvoltare personală, da’ nu ca cele fasciste sau comuniste!...“ Am zîmbit şi am început să trag, discret, cu urechea. Din cîte am putut înţelege, era o pledoarie înfocată pentru „dezvoltarea personală“ şi formele cele mai bune de life/personal/health/ whatever coaching. Comparaţia cu – şi dezicerea de – formele fasciste, respectiv comuniste, de educaţie în masă era în acelaşi timp înduioşătoare şi cutremurătoare: tinerii cu pricina păreau convinşi că este tot o formă de educaţie în masă, dar, de data asta, una perfect legitimă, care este în beneficiul tuturor şi trebuie, deci, promovată de fiecare. Nimeni nu părea să observe că nu poţi să te simţi liber cînd ţi se dictează să fii liber, pentru bunul motiv că nimeni nu suspecta măcar că s-ar putea să existe vreo formă de dictat politic în instituţionalizarea dezvoltării personale.

Evident, fenomenul este mult mai răspîndit. Este regula firească în corporaţii, dar este şi convingerea spontană a unei clase de mijloc tinere,  pentru care „dezvoltarea personală“ este o distincţie socială în cel mai bourdieusian sens cu putinţă. Iar pentru unii, a devenit o adevărată religie.  

Unul dintre aceşti credincioşi, Gabriel Nechita, făcea însă anul trecut, pe blogul său, următoarea confesiune dezvrăjită: „Termenul «dezvoltare personală» este un clişeu şi doar atît. Nu mai înseamnă nimic, pentru că toată lumea îl foloseşte.“ Cum poţi să mai crezi în dezvoltare personală cînd toţi vecinii tăi fac exact acelaşi lucru?  

Ei bine, cei mai mulţi cred. Iar acest fapt constituie una dintre explicaţiile fascinantei superiorităţi a capitalismului tîrziu, care a reuşit, prin libertate, ceea ce comunismul nu a fost capabil să obţină prin constrîngere...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Povestea maidanezului Leuţu. Despre noua ordine domestică şi criza omului, Editura Cartier, 2013.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.