Planeta Petrila şi dreptul la memorie

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
Cum poate fi Bucureştiul capitală europeană a culturii? jpeg

Este interesant că, la noi – am spus o în repetate rînduri –, „tranziția“ economică a fost formulată aproape exclusiv în termenii luminoși ai „trecerii la economia de piață“, despre dezindustrializarea implicată de aceasta vorbindu-se mult mai rar și doar relativ recent. Iar componenta socială a dezindustrializării pare să-i intereseze doar pe unii sociologi și pe cîțiva artiști. Despre corupția sistemică din tot acest proces de privatizare și liberalizare a industriei, despre cine a cîștigat și cine a pierdut din toate aceste tranzacții, mai știm cîte ceva. Nu însă și despre costurile sociale, care par să nu-i intereseze decît pe cei direct vizați: muncitorii rămași fără slujbă. Or, dacă ne uităm puțin și pe această parte a străzii tranziției, vom constata că, grosso modo, postcomunismul a reușit, în vreo zece ani, să deplaseze înapoi la sat cam tot atîtea milioane de persoane cît a reușit comunismul, în patruzeci de ani, să mute de la sat la oraș. „Trecerea la economia de piață“ a mai implicat și multe alte lucruri: dispariţia a peste 1000 de platforme industriale, respectiv a aproximativ 80% din capacitățile de producție industrială și, odată cu ele, scăderea numărului de angajați de la 8,1 milioane în 1990 la 4 milioane în 2011; populaţia celor mai mari 100 de localităţi din România a scăzut cu circa 20% în ultimii douăzeci de ani și a apărut un număr covîrșitor de „shrinking cities“. A înflorit însă comerțul cu fier vechi, exportul crescînd de la 1,1 milioane de tone în 2005 la aproape 2 milioane în 2010; în 2012, piaţa de fier vechi din România era evaluată la aproximativ 1,4 miliarde de euro. Era firesc și se întîmplă peste tot, dar acolo unde lucrurile nu sînt tocmai bine reglementate, aceste cîștiguri sînt de natură să-i facă pe mulți să viseze la „ecologizarea“ rapidă și totală a fostelor platforme industriale.

Să ne înțelegem: dezindustrializarea nu a fost inventată de români și nici de postcomunismul nostru. Ea s a desfășurat, inexorabil – și, de regulă, brutal – în toate regiunile nevoite să treacă de la o vîrstă a industrializării la alta. Important este însă și cum s-a făcut această dezindustrializare. Or, la noi, ea este formulată, cel mai des, ca un soi de revanșă istorică a „meritocrației“ față de „beneficiari“ fără merit ai industrializării comuniste: muncitorii. Mai mult, victime sau nu, acestor oameni li se refuză dreptul la memorie, dreptul de a-și îngropa trecutul undeva unde să facă veșnica pomenire a tinereții lor, fie ea veselă sau tristă. Este semnificativ, din acest punct de vedere, că însuși termenul de „patrimoniu industrial“ este perceput de marea majoritate a publicului românesc ca un oximoron.

Se putea și altfel sau nu rămîne o întrebare de sine stătătoare. Pînă una-alta, situația arată astfel și implică milioane de oameni. Despre acești oameni și orașele lor în picaj, Ilinca Păun Constantinescu a organizat o edificatoare expoziție-document la MNAC în 2016 („Shrinking Cities in Romania / Orașe românești în declin“). O privire ironic-înțelegătoare ne-au oferit și Stere Gulea în filmul Sunt o babă comunistă (după romanul lui Dan Lungu) sau Tudor Giurgiu în Despre oameni și melci. Piesa Sub pămînt, la care au contribuit dramaturgul Mihaela Michailov, fotograful Vlad Petri și regizorul David Schwartz, se apropie și mai empatic de această lume a dezindustrializării, în speță lumea actuală a minerilor. Lista ar putea continua, dar tot ar rămîne una scurtă.

În aceste condiții, mici inițiative locale apar pe ici-colo. La Cîmpulung Muscel, de pildă, Emil Hagi a reunit vestigii ale locului în Muzeul Automobilului Românesc, să fie de veșnică pomenire a unor timpuri apuse. Din acest punct de vedere, Ion Barbu este însă, fără îndoială, figura cea mai vizibilă și paradigmatică – iar în documentarul lui Andrei Dăscălescu (Planeta Petrila) își joacă „rolul vieții sale“, după cum spunea el însuși, mai în glumă, mai în serios, la una dintre lansările publice ale filmului.

Ion Barbu și brigadierul Cătălin Cenuşă (celălalt personaj principal al filmului) „se luptă cu sistemul“ – a scris, generic, presa. Sistemul? Știm și noi cine e „sistemul“ și cum arată el. Dar ascultați și două „replici de stat“ povestite off the record: cînd Dăscălescu a insistat săptămîni în șir să obțină aprobarea de a filma în mină, un „șef“ l-a repezit: „Vreți să ne furați secretele noastre industriale și să le vindeți chinezilor?!“ Cînd echipa de studenți arhitecți venită să ajute benevol la documentarea patrimoniul industrial local a ajuns în zonă, primarul, înfășurat în tricolor, i-a întîmpinat cu pîine și sare, dar a strîns totul și a plecat înjurînd cînd și-a dat seama că nu erau însoțiți de marii profesori de la București, pe care îi aștepta. Și un mic „detaliu“ economic: minele se închid pentru că nu sînt rentabile, dar termocentralele pe cărbune rămîn, căci sînt „siguranță energetică națională“. Cărbunele va fi deci importat, la un preț mai mic, ce-i drept. Costurile sociale nu intră în acest calcul contabil, iar autorităților nici nu le trece prin cap ceea ce pînă și Banca Mondială a început să semnaleze: sărăcia costă și a început să-i coste tot mai mult pe cei bogați.

Dăscălescu a descoperit Petrila cu și prin Barbu. Dar a și trăit-o la acea limită dintre viață și moarte, care constituie viața cotidiană pe planeta cărbunelui, atunci cînd a filmat în subteran și o defecțiune tehnică de ventilație era să-i îngroape pe toți în metan. A redat „Planeta Petrila“ în două registre, care se intersectează în „rîsul petrilean“, dar rămîn totuși separate și complementare: absurdul transfigurat carnavalesc de Don Quijotele morilor culturale, Ion Barbu, și universul auster al minei lui Cenușă. Cele două planuri sînt și filmate distinct: unul în stilul documentarului observațional, iar celălalt pestriț, colorat, aparent improvizat, urmărind traseele și happening-urile mereu surprinzătoare ale lui Barbu și ale „ortacilor“ săi culturali.

Deși la începutul filmărilor nimeni nu se aștepta la acest lucru, filmul are un soi de happy-end: Vlad Alexandrescu, meteoricul ministru „tehnocrat“ al Culturii, decide să înscrie o serie de clădiri în lista patrimoniului industrial protejat. Lupta pare să fi dus la un final fericit: cultura a învins!…

La prezentarea de la MȚR a filmului, Ion Barbu a rămas locuitorul sclipitor al „Planetei Petrila“, brigadierul Cenușă a rămas demn, dar trist: pentru el, Petrila este deja o planetă căzătoare, o stea pe care astăzi o vedem și nu e. Există o șansă ca minerii din zonă să-și capete dreptul la memorie, dar cu moartea în suflet. Cele două planuri rămîn complementare, dar distincte. 

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Școala Națională de Științe Politice și Administrative. Cea mai recentă carte publicată: De ce este România astfel? (coord.), Editura Polirom, București, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Sistem HIMARS FOTO Profimedia
De ce nu poate Europa să reducă dependența de armele americane „peste noapte”?
Europa are tot ce-i trebuie pentru a-și produce propriile arme de ultimă generație — de la inginerie și capacități industriale, până la resurse financiare.
antreprenor
Costul muncii pe cont propriu. Tot mai mulți tineri aleg freelancingul. Cu ce costuri vine libertatea
Tot mai mulți tineri renunță la joburi cu program fix și aleg să lucreze pe cont propriu. Freelancingul oferă promisiunea libertății, dar adesea vine cu un preț ascuns: instabilitate financiară și presiune psihologică. Cât costă, de fapt, această alegere?
suc de fructe foto pixabay jpg
Sucul natural care reduce tensiunea arterială și colesterolul. Îl prepari acasă cu doar 6 lei/kg de fructe
Este un suc natural care poate fi pregătit fără probleme și în propria voastră bucătărie. Însă, nu trebuie uitat faptul că această băutură nu are doar un gust bun, ci este și foarte importantă pentru sănătate.
Cartoful dulce violet sau mov ori purpuriu sau batata Foto bluezones com jpg
Secretul longevității din Zonele Albastre: Cartoful dulce violet, superalimentul centenarilor japonezi, prezent și în România
Află cum cartoful dulce violet din Zonele Albastre sprijină longevitatea și sănătatea inimii. Descoperă beneficiile antioxidanților și fibrelor din batata, superalimentul japonezilor centenari.
Brexit FOTO Shutterstock
23 iunie: Ziua când Regatul Unit a spus adio Uniunii Europene
Se împlinesc 9 ani de când Marea Britanie a spus adio UE. Tot pe 23 iunie 1834 s-a născut omul politic Alexandru Odobescu, iar în aceeași zi, dar în anul 1972, s-a născut actrița americană Selma Blair.
planta apa jpeg
Flori de apartament care cresc doar în apă. N-au nevoie de pic de pământ și arată spectaculos
Ca regulă generală, primul lucru de care veți avea nevoie pentru a putea crește o plantă este pământ. Indiferent dacă este vorba despre o curte sau doar o simplă glastră, pământul rămâne o necesitate atunci când doriți să aduceți în casă o nouă floare.
Satul Gârbova din Alba Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (33) JPG
Povestea tulburătoare a sașilor din Transilvania. Cum s-au destrămat comunitățile vechi de peste opt secole
Aproape 800.000 de germani trăiau în România interbelică, majoritatea fiind sași ai căror strămoși s-au stabilit în Transilvania încă din secolul al XII-lea. Numărul lor s-a diminuat drastic în a doua jumătate a secolului trecut, iar numeroase așezări săsești au fost părăsite de aceștia.
Centru de date server informatii hol baze de date FOTO Shutterstock
România poate fi noul pol regional pentru centre de date. Terenuri ieftine și IT-iști bine pregătiți
Piața centrelor de date din România este dominată de operatori locali cu o dimensiune relativ mică a facilităților, cu doar 59 de astfel de unități, specialiștii subliniind însă cât de mare este potențialul având în vedere avantajele țării noastre în acest domeniu.
Banner Ramona de la Clejani
Ele sunt nepoatele de nota 10 ale lui Ioniță de la Clejani! Ce îi reproșează Ramona Manole, fiica renegată: „Compune pentru nepoții lui nevastă-sa!”
Ele sunt nepoatele lui Ioniță de la Clejani de nota 10! Ce îi reproșează Ramona Manole, fiica renegată: „Nu le-a dăruit măcar o bomboană. Se ocupă de nepoții lui nevastă-sa!”