Pachetul de acasă

Publicat în Dilema Veche nr. 610 din 22-28 octombrie 2015
Farmecul discret al Iașilor jpeg

Astăzi e ziua ta,
Zi frumoasă ca tine.
Ţi-am trimis pacheţel
Ca să-ţi murmure el
Cît de mult te iubesc…

Gică Petrescu

Zilele trecute, s-a deschis la MŢR expoziţia „Pachetul de acasă“, iniţiată de Bogdan Iancu şi Monica Stroe. Pare un fleac, o practică banală veche de cînd lumea – sau, în orice caz, „de demult“. Dar nu este aşa! Mai întîi,

pachet de acasă face obiectul unor practici relativ noi, doar aparent identice cu tradiţionalele pachete trimise celor aflaţi în stagiu militar, în puşcărie sau în vreun cămin studenţesc. Dacă toate acestea sînt pachete de

, pachetul despre care vorbim este un pachet de

, strălucind prin ascunsa sa gratuitate (ca să nu spun inutilitate!): expeditorii lui nu se gîndesc la supravieţuirea destinatarilor, iar aceştia nu au neapărat nevoie de el. După cum constată iniţiatorii expoziţiei, „pachetul încorporează grijă“, iar ceea ce transmite el este tocmai această grijă părintească. Mai mult, putem spune că, la început, a fost grija, dar şi îngrijorarea produse de o ruptură, o îndepărtare, o diluare a comunicării, pachetul venind după, „la pachet“ cu alte gesturi de îngrijire: vine mama şi îngrijeşte de copii, de casă, de perdeluţe şi pernuţe! Despre

„pachet“ este vorba în expoziţie, un pachet care este doar expresia obiectuală a unui fenomen social mult mai vast şi profund. Să procedăm deci sistematic şi să privim peste umărul banalului pachet de acasă pentru a încerca să întrevedem ceva din fenomenul social mai larg pe care îl exprimă. 

Semiotica borcanului de zacuscă

Zacusca, devenită – nu ştiu de ce – obiect fetiş al pachetului de acasă, este postmodernă, ar fi spus Baudrillard. Ca şi vecinele sale de pachet, aceasta constituie mai presus de toate un consum de semne, căci nu valoarea ei nutritivă contează aici. Ea constituie şi hrană, desigur, dar transmite şi semne din spaţiul intim al domesticului, ademenind destinatarul să revină acasă măcar cu simţurile. Pachetul de acasă este deci şi un soi de insurecţie subterană a domesticului în lupta cu înstrăinarea. O înstrăinare adusă, în primul rînd, de îndepărtare, dar şi una care ţine bietul copil prizonier al „unui peisaj dominat de obiecte comestibile neidentificate“. Spre deosebire de lumea anonimă a pieţei, alimentele de acasă nu sînt doar identificabile, ci au şi o identitate, deci o apartenenţă pe care beneficiarul îndepărtat este chemat să o (re)împărtăşească: zacusca nu este de piaţă, nu este nici măcar „

la bunica“ sau „

la mama acasă“, este

mama. Este mama… 

Hermeneutica pachetului de acasă

Pe un perete al expoziţiei există şi o superbă evocare a Andrei Matzal, din care citez doar un pasaj: „Cu şirul interminabil de caserole şi borcane mi-aş putea desena şi propria hartă haotică dintre 20 şi 30 de ani, timp în care, prin cordonul ombilical care mă leagă de casă, au curs supe, ciorbe, compoturi şi siropuri“.

Pachetul de acasă este, de fapt, un fenomen „psihanalitic“, prin care se dă lupta pierdută dinainte dintre nevoia de alăptare perpetuă şi cerinţa de înţărcare definitivă. El încearcă să refacă acest univers simbiotic prin stabilirea unei relaţii „nutritive“ la distanţă. Grija maternă va fi încorporată de copil în absenţa inevitabilă a mamei:

putem citi pe mai toate bileţelele ce însoţesc pachetul de acasă. Anulare a distanţei, prezenţă a unei absenţe, zacusca din pachetul de acasă ESTE mama/familia/neamul. „Mama venea periodic, încărcată peste poate cu kilograme de dragoste pe care, numai ea ştie cum şi cu cîtă muncă, o transforma în mîncare“ – mai evocă Andra Matzal. (Interesant, mai nimeni nu evocă în toată această poveste tatăl, deşi există şi

. Da, pachetele de acasă au gen!) 

Afecţiune la pachet, pachetul de acasă poate apropia sau îndepărta – şi, la limită, poate răni mai mult decît vorbele: poate răni iubirea expeditorului şi/sau mîndria destinatarului. Este jocul dintre ospitalitate şi ostilitate, apartenenţă şi excludere. Pe de o parte, refuzul acestei ospitalităţi ce visează la păstrarea apartenenţei poate produce rupturi şi drame sufleteşti; pe de altă parte, insistenţa cu care se insinuează ospitalitate în viaţa personală a copilului devenit de mult timp adult independent poate duce la exasperare şi respingere:

– se poate auzi adesea la primirea unui nou borcan de zacuscă/ciorbă/murături. 

Venit pe fondul unei crize structurale a comunicării între generaţia maşinii de scris şi generaţia calculatorului, pachetul de acasă va fi cu atît mai compulsiv cu cît sentimentul pierderii comunicării va fi mai intens. Parafrazîndu-l pe Lévi-Strauss, putem spune că pachetul de acasă nu este bun de mîncat, este bun de iubit… 

Epistemologia relaţiei om-pachet

Cel mai ascuns strat al fenomenului social „pachetul de acasă“ pare să-l constituie faptul că acesta este şi un mijloc de comunicare

dar la fel de definitoriu şi determinant precum oralul, scrisul şi, mai recent, vizualul. Interesant este şi faptul că, dacă s-a scris imens despre societăţi orale, galaxia Gutenberg şi

, despre societăţi ale

nu ştiu să se fi vorbit prea mult. Poate şi datorită faptului că această formă de comunicare însoţeşte – şi, la nevoie, înlocuieşte – orice mijloc de comunicare, fără a se institui însă vreodată ea însăşi ca mijloc dominant. Ceea ce o face însă cu atît mai provocatoare! 

Se spune de mult timp şi mulţi oameni spun că sîntem făcuţi din sinteza relaţiilor noastre, începînd cu cele interumane, continuînd cu cele cu divinitatea, cu natura, chiar şi cu animalele etc. Dar relaţiile cu „obiectele“ nu fac parte şi ele din noi, nu ne definesc în nici un fel? Tot mai mulţi înclină să creadă că da, sîntem făcuţi şi din obiectele interacţiunilor noastre elective. În ştiinţele sociale, Appadurai a acreditat „viaţa socială a obiectelor“, cultura materială britanică vorbeşte despre „procesul fundamental de obiectificare“ (Daniel Miller), iar Bruno Latour şi ai săi dezbat intens problema „ataşamentului“ care introduce „obiectul“ în fiinţa „subiectului“. Dacă mergem pînă la capăt pe drumul deschis de banalul pachet de acasă vom ajunge, în final, şi la această teribilă chestiune filozofică…  

Fascinaţia diferenţei. Anii de ucenicie ai unui antropolog,

O mare invenție – contractul social jpeg
Adevărul, premisa dreptății
Această limită este și mai evidentă dacă se înțelege că nici un proces judiciar nu se confundă cu Judecata de Apoi.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Sürdürülebilirlik
A crede înseamnă a paria pe o inevidență, a „credita” un „posibil”, dincolo de exigențele stabile ale „realului”.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Pensiile francezilor
Dar vigoarea protestelor, dincolo de faptul că e vorba despre o tradiție franceză adesea desconsiderată și subiect de glume, mai arată ceva.
Frica lui Putin jpeg
Inamicii diversității
Privite în ansamblu, aceste cerințe ale cultelor, care s-au așezat, din păcate și spre detrimentul lor, cred, la remorca BOR, nu vor încuraja deloc predarea Religiei într-un spirit tolerant
AFumurescu prel jpg
Păstori, tătuci și influenseri (I)
Așa apar „tătucii” aleși democratic. Nimic nou sub soare.
index jpeg 5 webp
Un veac de Time
Scopul principal pe care cei doi și l-au propus a fost să furnizeze cît mai eficient știri cititorilor, chiar și celor mai ocupați dintre aceștia, care nu prea au timp de citit – de unde și denumirea Time.
Iconofobie jpeg
Rațiune și simțire
Se demontează aici un mit care a făcut carieră în secolul XX, mitul naturii prezumtiv candide a creaţionistului.
„Cu bule“ jpeg
Beat criță
Expresia beat criță este foarte răspîndită azi, în registrul colocvial; alte construcții în care intră cuvîntul criță cu sensul său propriu sau cu înțelesuri figurate au devenit însă extrem de rare.
HCorches prel jpg
Încă un Minister al Educației
Presiune care, în unele cazuri, se transformă în adevărate forme de bullying, fără doar și poate.
IMG 8779 jpeg
În cazul Hagi, tatăl şi fiul, să fii copilul unui mare fotbalist e binecuvîntare sau blestem?
Tot ce vine de la el nu poate fi decît excepţional. Hagi spune „eu sînt Ianis şi Ianis e Hagi”.
p 7 Curba Laffer WC jpg
Ultima redută a globalizării
Dar geopolitica nu e singurul motiv pentru eșecul celui de-al doilea val al globalizării.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cîte divizii are CPI?
Așadar, noua acuzație că președintele ar fi comis ceva contra copiilor, fie ei și din Ucraina, ar putea avea un ecou special în Rusia.
index jpeg 6 webp
„Poleiala” de pe Selly
În ultimii doi ani, am ciulit urechile la știrile despre Selly, încercînd să-i urmăresc traiectoria.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
De ce se depărtează românii de UE
Niciodată în istoria ei n-a avut România o perioadă așa lungă de prosperitate și dezvoltare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Feminitate și destin
Destinul converteşte „ordinea“ naturală (şi pe cea divină?) în viaţă, în dinamism imanent, în armonie de inanalizabile.
Frica lui Putin jpeg
Telefonul mobil
Ca să rezumăm printr-o imagine totul: ducem o viață de anexă a telefonului mobil.
index jpeg 5 webp
Una dintre cele mai inteligente femei din secolul al XIX-lea
Nu au trecut prea mulți ani, vreo cinci să fi fost, și Elena Ghica a mai urcat un munte, a mai ajuns pe un vîrf: pe Mont Blanc.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Iconofobie jpeg
Despre „dinamicile” literare
Dinamica trecutului face loc unei noi dinamici analitice, mult mai sofisticate decît odinioară.
„Cu bule“ jpeg
De la pivniță la cîrciumă
Circulă în ultima vreme, în articole jurnalistice și în postări care le preiau conținutul și formulările, o explicație fantezistă pentru originea expresiei beat criță.
HCorches prel jpg
Dragul meu fiu,
Cînd Selly avea vîrsta ta, avea în cont mai mulți bani decît valorează tot ce familia ta a adunat de-a lungul timpului.
IMG 8779 jpeg
Dacă xenofobia nu-i rasism, fotbalul e sport?
Aşa că, o fi fotbalul un sport, doar că voi, care intraţi, lăsaţi orice toleranţă! Dacă ar fi privit mai atent, Virgiliu ar fi găsit în dantesca lui coborîre cohorte de driblangii.
p 7 WC jpg
Va reconsidera Biserica Catolică doctrina despre contracepție?
Unii dintre teologii catolici de prim rang care au participat la dezbatere au sugerat că utilizarea anticoncepționalelor poate fi, în anumite circumstanțe, legitimă.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Diferențe
Dacă ar fi să fac o comparație, Val Gardena, de exemplu, e o zonă de schi în Italia în care pîrtiile legate între ele însumează 500 de kilometri.

Adevarul.ro

image
Destinul trist al Prinţesei Aiko a Japoniei, numită „Cea mai singură prinţesă din lume"
Fiica Împăratului Naruhito trăieşte izolată şi, deşi unii cred că are o existenţă privilegiată, viitorul nu sună bine, în niciuna dintre variantele acceptate de Palat.
image
Un șofer care a sărit la bătaie cu bâta, pus la respect de victimă VIDEO
În baza datelor strânse de polițiști, șoferul a fost reţinut, urmând a fi prezentat magistraţilor cu propunere legală.
image
Cele mai bune trei alimente pe care să le consumi dimineața. Sunt sățioase și nutritive
Micul dejun nu este o masă obligatorie, nu este necesară tuturor. De fapt, e chiar mai indicat să sari peste micul dejun decât să consumi ceva nesănătos. Ideal este să începi ziua cu ceva ușor, nutritiv și sățios.

HIstoria.ro

image
Apogeul și căderea lui Ernest Urdăreanu, favoritul regelui Carol al II-lea
Odată cu sfârșitul domniei Regelui Carol al II-lea, și-au pierdut pozițiile de la Curte și marii săi demnitari. Urdăreanu însă a fost singurul dintre aceștia ales de fostul suveran pentru a-l însoți într-un exil care s-a dovedit definitiv.
image
Prosecco și Macarons, două produse care au cucerit întreaga lume și altele din bucătarie
Radio România Cultural și Revista Historia, prin vocea Danielei Ivanov, vă aduc un proiect cultural inediat „Povești parfumate”.
image
Mândria națională – arma Ucrainei în război
Războiul declanșat de Vladimir Putin a arătat și o componentă importantă a relațiilor internaționale în secolul al XXI-lea, una a cărei vizibilitate a fost, până acum, scăzută, deoarece nimeni nu se mai aștepta la existența vreunui conflict armat pe teritoriul european.