Noua ordine domestică

Publicat în Dilema Veche nr. 478 din 11-17 aprilie 2013
Branduirea optimismului jpeg

Dacă tot am vorbit rîndul trecut despre maidanezi, haideţi să trecem acum strada şi să privim în casele unde locuiesc rudele lor mai înstărite. Sînt multe, foarte multe: Stanley Coren evaluează cam la 525 de milioane de cîini de companie în toată lumea. Şi sînt într-o permanentă creştere (aproape 24% într-un deceniu). În SUA sînt 69,9 de milioane, iar în Europa vreo 43 de milioane, dar Asia, America Latină şi Europa de Est vin tare din urmă.

Acestui boom demografic îi corespunde, previzibil, un boom economic şi mai impresionant. La nivel mondial, vînzările pe piaţa animalelor de companie au fost de aproape 81 de miliarde de dolari în 2010, cu o creştere de 4,4% faţă de 2009. Deşi ritmul de creştere este într-o oarecare scădere, se aşteaptă ca, în 2015, valoarea pieţei să ajungă la 97 de miliarde de dolari (Research and Markets), iar în 2017, vînzările să ajungă la 96 de miliarde de dolari numai pentru alimente – apreciază Global Industry Analysts. Pe locul întîi se află, evident, SUA, cu vînzări de 50,98 de miliarde de dolari în 2011 (de la 48 de miliarde, în 2010 şi 45,5 de miliarde, în 2009).

Multe cifre, mulţi cîini, mulţi bani... Dar toate acestea nu sînt decît vîrful icebergului, expresii cantitative ale unui fenomen eminamente „calitativ“, pe care studiile de piaţă îl numesc deja „umanizarea animalelor de companie“. Adică?

Adică animalele noastre de companie – cîinii, în primul rînd – îşi schimbă statutul de la proprietate la personalitate şi devin un fel de „membri ai familiei“, necesitînd, astfel, îngrijirile corespunzătoare. În afară de hrana destinată cîinilor şi pisicilor – unde nutriţioniştii au devenit aproape la fel de importanţi ca într-o agenţie de top modele – şi de îmbrăcăminte – unde designerii se întrec în ciorăpei, vestuţe, dar şi umbreluţe pentru căţei –, serviciile pentru animale de companie au devenit din ce în ce mai răspîndite şi mai diversificate. Chiar dacă este încă redus ca cifră de vînzări, acesta este şi sectorul de piaţă cel mai dinamic, care a cunoscut, în ciuda crizei, cea mai mare şi mai constantă creştere în ultimii ani, pretutindeni în lume.

Ce oferă, deci, magazinele specializate în servicii pentru cîini şi pisici? Tot! Tot ce vă puteţi imagina, şi cîte ceva în plus. Cam tot ceea ce se oferă şi oamenilor: naştere asistată, nume de botez, aniversări de naştere, căsătorie cu haine personalizate de mire şi mireasă, înmormîntare în cimitire sau crematorii dedicate – cu priveghi şi servicii psihologice pentru „părinţii“ animalului răposat –, dar şi servicii curente, precum babysitting (la domiciliu sau în hoteluri specializate), coafor, igienă personală (de asemenea, acasă sau în spaţii de pet grooming, care includ băi de nămol şi masaj cu ulei cald – sau, eventual, la un pet spa), fitness sau simple plimbări, servicii de prim-ajutor şi, desigur, asigurări. Brazilienii adaugă şi un soi de „servicii religioase“, ducîndu-şi cîinii să fie binecuvîntaţi de preoţi în numele Sfîntului Francisc, iar indienii oferă yoga pentru cîini. La toate acestea se adaugă o serie de gadgeturi greu de imaginat, pe care vă invit, însă, să le găsiţi şi singuri pe Internet.

„A înnebunit lumea, maică!“ vor zice unii. Alţii vor zîmbi, poate, condescendent, considerînd totul un exces uşor ridicol. Nu este însă chiar aşa. Această „umanizare“ a animalelor (în speţă, a celor de companie), despre care vorbesc toţi cei implicaţi în pet market, exprimă un fenomen mult mai profund şi global, ce ar putea fi numit noua ordine domestică. De fapt, cîinii şi pisicile au început să devină „membri ai familiei“. Este ceea ce afirmă, de pildă, 9 din 10 americani posesori de animale de companie – conform unei anchete American Humane Association. Şi restul datelor anchetei confirmă această „apartenenţă“: în peste jumătate dintre cazuri, proprietarii de cîini şi/sau pisici declară că vorbesc cu animalele lor, şi 80% dintre aceştia sînt convinşi că animalele înţeleg şi le răspund în felul lor; în 65% dintre gospodăriile cu pisici şi 39% dintre cele cu cîini, acestora li se permite să doarmă în pat cu stăpînii; aproximativ 60% le dau cîinilor şi/sau pisicilor lor cadouri de Crăciun, aproximativ o treime le dau cadouri de ziua lor, şi aproximativ două treimi includ veşti despre animalele lor de companie în mesajele transmise prietenilor; de asemenea, peste un sfert şi-au dus animalul la un fotograf profesionist, pentru a avea o „poză de familie“ de Crăciun şi de Paşti, iar o treime au poza animalului expusă în casă sau, într-o proporţie mai mică, pe biroul de la serviciu; majoritatea cîinilor/pisicilor sînt înmormîntaţi cu slujbă funerară. Desigur, aceasta este în America, dar în urmă cu zece ani nu era nici acolo, iar peste zece ani va fi şi la noi...

Se crede, în mod curent, că această apropiere de cîini/pisici acţionează ca un substitut pentru copii. Nici asta nu se prea confirmă, căci animalele de companie se întîlnesc în toate tipurile de gospodării, fiind o resursă relaţională mult mai vastă şi mai profundă. Unii vorbesc chiar despre un capital social. Un lucru este însă cert: urmărind traiectoria animalelor de companie, putem identifica o mutaţie a concepţiei despre familia umană şi, mai ales, o reconfigurare a ordinii domestice. Căci din momentul în care un animal doarme toată viaţa în casa ta, eventual cu tine în pat, mănîncă şi vorbeşte cu tine, are un nume şi primeşte cadouri de ziua sa, şi este dus la cimitir şi jelit ca un membru al familiei cînd moare, acel animal face, inevitabil, parte din spaţiul tău domestic, din cercul tău de intimitate privată. Mai mult, întrebaţi cine intră în cercul familiei lor, aproape un sfert dintre englezii intervievaţi au indicat, în mod spontan, şi animalul de companie...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Scutecele naţiunii şi hainele împăratului. Note de antropologie publică, Polirom, 2013

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita Sindromul Metabolic
Sindromul metabolic este un grup de afecțiuni care apar împreună, crescând riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral și diabet de tip 2. Iată care sunt cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita această boală.
image
Trei marmote filmate cum stau cu burta la soare și se joacă în iarbă VIDEO
Trei marmote au fost filmate în timp ce stau cu burta la soare și se joacă în iarbă, la Ocolul Silvic Vidraru din cadrul Romsilva.
image
Înghețata cu aromă de țuică de prune sau colivă: „La parastase, punem pahare individuale cu înghețată de colivă. Sunt și mulți curioși”
Ați încercat vreodată înghețata de colivă, de țuică de prune, bere neagră, ghimbir sau muștar? Toate acestea sunt creația unui producător de înghețată din București.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.