Intimitatea de piaţă şi omul neproblematic

Publicat în Dilema Veche nr. 592 din 18-24 iunie 2015
Farmecul discret al Iașilor jpeg

După o noapte de insomnie, m-am sculat cu o frază bizară în cap: „În forul meu interior se află o agendă“. După ce că eram bezmetic de somn, vocea interioară, care îmi tot repeta ca o placă stricată de patefon această frază, m-a scos din sărite. Mai ales pentru că, pe măsură ce făceam ochi, îmi dădeam seama tot mai mult că are dreptate: stăpîna intimităţii mele este ea, agenda! Şi uite aşa mi-am început ziua de duminică gîndindu-mă la intimitate. 

Să ne aducem aminte: intimitate, intimus (superlativul de la interior), deci esenţa ultimă a acestei interiorităţi. Un lucru important aşadar, care a preocupat deopotrivă pe filozofi şi pe oamenii de rînd interesaţi să-şi găsească şi să-şi îngrijească intimitatea. Căci aceasta nu este un dat, ci o cale, un drum spre interioritatea semnificativă, spre ceea ce este mai profund în sine sau mai apropiat de sine; intimitatea este deci un

de cucerit şi apărat. 

Pentru antici, acest „teritoriu“ era sufletul, dar o ipostază aparte a acestuia, partea raţională a sa, în „intimitatea“ căreia poate fi aflat adevărul universal al umanului. Iar calea spre acest suflet o constituia, în viziunea lui Socrate,

; prin ea era posibilă acea faimoasă cunoaştere de sine, premisă a oricărei cunoaşteri. Creştinismul a presupus apoi un Dumnezeu personal, cu care poţi intra în relaţie personală, astfel încît şi „sufletul“ a devenit personal. În „intimitatea“ acestuia zăceau însă şi dorinţele, suspecte în ochii Bisericii, aşa că aceasta a introdus

: des-tăinuirea a ceea ce „ai pe suflet“. 

Odată cu Renaşterea şi umanismul, individul devine principala preocupare, iar intimitatea se plasează în individualitate.

, în variatele ei forme, devine calea de acces la această intimitate, ex-pusă apoi, începînd de prin secolul al XVIII-lea, prin confesiuni, jurnale, memorii etc.

Iluminismul şi mişcările revoluţionare pe care le-a inspirat vor încerca apoi să pună la adăpost această intimitate personală proaspăt cucerită. Ea devine obiect al dreptului prin garantarea proprietăţii private şi a dreptului de proprietate asupra propriei persoane. La adăpostul legii, intimitatea se instalează în „forul interior“ al fiecărui cetăţean, pe de o parte, şi, pe de altă parte, se spaţializează, ocupînd „spaţiul privat“ al casei burgheze, la adăpost de privirile indiscrete ale publicului. De-abia acum se desăvîrşeşte decupajul legal dintre spaţiul public şi cel privat, iar intimitatea devine un

esenţial în lista libertăţilor individului. 

În sfîrşit, Freud deschide intimitatea în sensul opus, al unui

secret: inconştientul. Ceea ce Biserica îşi dorea să exorcizeze, Freud îşi propune să des-copere prin

, noua maieutică privată a lumii moderne. 

Maieutică, spovedanie, introspecţie, psihanaliză, marile căi regale ale intimităţii, care, în societăţile moderne, ajunge să fie pusă la adăpostul legii. Avem

la intimitate! 

Adică? – mă întreb eu, ajuns la acest punct al meditaţiilor mele. Drepturi avem, dar ce mai este „intim“ în lumea noastră? Corpul şi sexualitatea, tabu-urile paradigmatice ale privatului burghez? Păi, odată cu eliberarea corpului din anii 1960, intimitatea corporală este pe toate drumurile, de la reclamele la sutiene sau hîrtie igienică, la revistele sexuale şi

-uri. Căminul, intimitatea caldă a lui „acasă“? Păi, instalaţi în mobilitate, acasă este „aici, adică acolo“ – după cum se exprimau nişte migranţi. Viaţa privată? Desigur, însă doar dacă eşti un solitar sau un

. Dar dacă ai făcut un pas pe scena publică, media şi reţelele de socializare îţi vor ronţăi intimitatea pînă cînd nu va mai rămîne decît o imagine publică. Forul tău interior? Se ocupă de el terapeuţi ai dezvoltării personale, dar nu pentru a te cunoaşte, socratic, pe tine însuţi, ci pentru a te adapta cu succes la ceilalţi. 

De aici începe însă adevărata problemă, căci toate aceste forme de extimitate nu sînt încălcări ale dreptului nostru la

timitate, ci înseşi dorinţele noastre intime. Se cheamă

procesul de dezvăluire deliberată a informaţiilor despre sine, care ar ţine de sfera intimităţii, de ceea ce nu trebuie să afle toată lumea. Faimosul

este doar metonimia acestui fenomen prin care ne ex-punem spontan şi în timp real intimitatea cotidiană, care nu interesează pe nimeni, dar priveşte pe toată lumea.

a devenit

publică a sinelui, noul „teritoriu existenţial“ al intimităţii devenite ex-timitate.

Dar de unde ni se trage oare această plăcere uşor exhibiţionistă? 

Termenul care răspunde cel mai bine, cred, la această nedumerire este cel de

. Căci „transparenţa“ a devenit un imperativ moral şi, în anumite condiţii, legal: totul la vedere! Aparent, el se aplică doar instituţiilor. Desigur, este foarte bine ca acestea să fie „transparente“, dar aşa, mai cu moderaţie: cînd „transparenţa“ politicii înseamnă să mă uit zile în şir la sutienul doamnei Udrea în puşcărie, asta nu mai e viziune morală, ci voyeurism! De fapt, cerinţa de transparenţă ni se aplică tuturor: secretul personal a devenit suspect şi, la limită, condamnabil. Or, cînd totul trebuie să fie la vedere, se cheamă pornografie; riscul acestei transparenţe compulsive este, astfel, obscenitatea.

Şi asta facem cu toţii: ne arătăm lenjeria

(ce ironie!…) de dragul – sau în numele – unei transparenţe ridicate la rang de valoare umană: sînt transparent, deci exist; nu am secrete, deci sînt moral; împărtăşesc tuturor, deci sînt social. Lumea a devenit un confesional public şi ecumenic. 

Reversul medaliei este că „sînt transparent“ mai înseamnă şi că „deci

gîndesc“. Fiinţa transparentă nu gîndeşte pentru că nu are probleme şi nu are probleme pentru că individul-reţea expune public orice gest, întîmplare sau părere înainte ca acestea să devină problematice: într-o condiţie de des-tăinuire cronică, fiinţa transparentă este, astfel,

Dar nu cumva aceasta este şi (o) cheie a fericirii individuale? Şi nu cumva individul fericit şi neproblematic, transparent cu de la sine putere, este o mană cerească pentru economia de piaţă? În această lume a obscenităţii generalizate, toţi rămînem puri, sub privirile interesate ale Pieţei, singura care ne contabilizează – cu folos! – plăcerile „intime“.

Acum înţeleg visul: agenda este „reţeaua“ mea. În transparenţa ei zace toată obscenitatea intimităţii mele. Ce coşmar!…  

Fascinaţia diferenţei. Anii de ucenicie ai unui antropolog,

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

litovoi jpg
Domnitorul român care și-a dat viața pentru a apăra țara noastră. Mulți au uitat de el, deși a luptat până la moarte cu ungurii
Într-o epocă marcată de lupte pentru putere și independență, un voievod român s-a ridicat împotriva dominației străine și și-a dat viața pentru pământul strămoșesc.
Gradinita FOTO Shutterstock
Anchetă la o grădiniţă din Timiş, după ce mai mulţi copii de 2 şi 3 ani au ajuns la spital cu simptome de greaţă, vărsături şi febră
DSP a demarat o anchetă la o grădiniţă din localitatea Şag, Timiş, după ce mai mulţi copii cu vârste de 2 şi 3 ani au ajuns la spital prezentând simptome digestive similare.
acc tichilesti jpg
Cinci victime, printre care doi copii mici, răniți într-un accident în județul Constanța. Mașina în care se aflau s-a răsturnat
Un grav accident rutier a avut loc sâmbătă, 24 mai 2025, în județul Constanța. Cinci persoane, printre care doi copii mici, au ajuns la spital. Mașina în care se aflau s-a răsturnat.
el chapo foto profimedia
Fostul avocat al lui El Chapo și un fost traficant de droguri, pe buletinul de vot pentru a fi judecători în Mexic
Mexic urmează să organizeze primele alegeri judiciare în Durango, însă pe listă sunt candidați cu antecedente controversate.
image png
Primele imagini de la cununia religioasă a lui Mihai Albu. Soția lui, superbă în rochia de mireasă!
Mihai Albu a ajuns din nou în fața altarului alături de aleasa inimii sale, Elena Nechifor. Cei doi se cunună astăzi religios, iar emoțiile sunt la cote maxime. Mirele și mireasa au apariții de revisă, iar Click! vă prezintă cele mai spectaculoase cadre cu ei și invitații lor.
eduard hellvig
Eduard Hellvig, la aniversarea a 150 de ani de liberalism în România: „PNL își caută o nouă busolă”
La 150 de ani de la fondarea liberalismului în România, fostul director al SRI, Eduard Hellvig afirmă că este obligatoriu ca PNL să se reformeze şi să se poziţioneze pe direcţia corectă.
spot the jaguar brain teaser pictures jpg
Doar geniile pot rezolva acest test de inteligență viral. Găsește intrusul în maxim 5 secunde!
Ai ochi de vultur? Sau doar curiozitate? Acest test de inteligență vizuală îți va spune în 5 secunde dacă te numeri printre cei puțini care pot vedea ce alții ratează.
delia colaj instagram jpg
Cum răspunde Delia Matache momentului de misoginie al lui George Simion: „Rolul meu e să fiu drăguță”
Vedete românești se implică în scandalul din politica românească generat de George Simion, în urma unor afirmații misogine făcute de acesta. Delia Matache i-a oferit replica tăioasă candidatului la prezidențiale și a reușit să îl ironizeze în public.
Orania, o comunitate de afrikanderi, dorește să fie complet autonomă FOTO shutterstock jpg
Cine sunt afrikanderii din Orania. Au propria monedă și doresc să fie un stat: „Nu vrem să fim refugiați în SUA”
În timp ce mii de afrikanderi speră să fie primiți în SUA în calitate de refugiați, alții spun că doresc mai degrabă ajutorul Americii pentru a face față valului de infracțiuni violente din Africa de Sud sau chiar pentru a înființa un stat autonom.