Eu, nomadul

Publicat în Dilema Veche nr. 482 din 9-15 mai 2013
Branduirea optimismului jpeg

Nu m-am gîndit niciodată la mine însumi ca fiind nomad! Am aflat doar zilele acestea – şi, ca să fiu sincer, mi-a plăcut ce-am aflat...

Am găzduit săptămîna trecută la SNSPA o conferinţă despre nomadism, dar nu cel al transhumanţei sau al mobilităţii unor grupuri umane, ci acela al antropologilor. Despre ce a fost vorba?

Odată cu mondializarea, şi antropologii au ajuns să penduleze între multiple spaţii, dar o fac mai sistematic şi mai în profunzime decît alţii. Şi nu vorbesc aici doar de nomadismul aproape ritual al burselor şi al granturilor de cercetare care te poartă, ca pe majoritatea tinerilor studioşi, dintr-o universitate/cultură în alta, ci despre cercetarea propriu-zisă. Minimal, se cheamă „teren multilocal“ (multi-sited ethnography), căci într-o lume interconectată şi hipermobilă nu mai poţi sta locului ca să studiezi „obiceiurile locale“. Imaginaţi-vă doar că vreţi să studiaţi viaţa maramureşenilor dintr-un sat de pe Valea Izei, dar jumătate din sat este plecat la muncă în străinătate. Trebuie, deci, să stai cu ei în sat, să te duci şi în Franţa sau Italia – unde muncesc cea mai mare parte a timpului –, şi să-i însoţeşti şi pe drumurile adesea întortocheate ale migraţiei. Dacă te mulţumeşti cu interviuri la portiţă, nu mai înţelegi nimic. Dar acest nomadism geografic este doar vîrful aisbergului, căci orice ai studia, trebuie să umbli măcar cu mintea printre diverse culturi ale acestei lumi globalizate, pentru a pricepe un comportament sau o reprezentare aparent „specifică“ locului. De aceea, colegii mei vorbeau despre nomadismul antropologilor ca despre o „stare de spirit“, o orientare intelectuală definitorie. În plus, instituţional şi profesional, antropologia se află la o intersecţie de discipline şi se uită obligatoriu peste gard la sociologie, la istorie, la semiotică ori la geografia umană etc. Este, deci, nu doar transculturală, ci şi transdisciplinară. Pe scurt, sare permanent pîrleazul.

În esenţă, nu este însă nimic foarte nou în aceasta. Prin definiţie, antropologul „nomadiza“ între cultura sa (occidentală) de apartenenţă şi cea „primitivă“ pe care o studia – iar Lévi-Strauss o definea ca act de traducere. Doar că, multă vreme, antropologia nu s-a mulţumit doar cu traducerea, a fost şi o „politică a numirii“, inventînd sau documentînd categorii umane, spre uzul statului. Aşa au apărut „primitivul“ (dar şi noţiunea socio-politică de „trib“) în antropologia colonială (ceea ce Stocking numeşte empire-building anthropology) şi „ţăranul“ din etnologiile naţionale (sau nation-building anthropolgy, în termenii aceluiaşi Stocking). Mai ales după mişcările de eliberare a coloniilor şi ceea ce s-a chemat „întoarcerea acasă a antropologilor“, aceştia au început să-şi pună, însă, tot mai multe întrebări referitoare la legitimitatea noţiunilor şi a cadrelor mentale pe care le-au propus şi le-au impus omenirii. Au descoperit, astfel, că multe erau doar „mari naraţiuni“, mitificări pioase – şi au fost primii care şi-au făcut mea culpa. Deconstructivismul postmodern a început, astfel, într-un fel, cu (auto)critica postcolonială a antropologiei. Etnologiile locale au întîrziat în a-şi face şi ele critica postnaţională, dar încep să recupereze. Traducerea pe care au învăţat-o de mici a devenit una mult mai sistematică şi extinsă, dar şi mult mai prudentă, cu pedanterii lingvistice referitoare la acurateţea unui termen sau a altuia. Şi cu angoasa permanentă de a se pomeni „pierdut în traducere“...

Şi ce-i cu asta? – veţi întreba. Ei bine, aici apar cu adevărat sensul şi rostul „nomadismului“ antropologilor. Ca orice nomad care constituie o provocare la adresa societăţilor sedentare, antropologul devine o provocare la adresa „sedentarismului“ puterii, a establishment-ului. Poate lucra pentru acesta, dar atunci toată breasla îi va sări în cap. Poate fi prins în departamentul unei universităţi sau al unui centru de cercetări, dar şi atunci va rămîne un „marginal“, nici în car, nici în căruţă, bun la ceva, dar fără a se şti prea bine la ce – iar unii antropologi pledează pentru păstrarea cu orice chip a acestui statut de marginalitate. El este într-o cultură, dar se plasează, vocaţional şi profesional, deasupra culturilor; are o diplomă şi o profesie, dar – vorba unui coleg grec – nu vede prea bine de ce ar trebui să aleagă exclusivist între a o numi antropologie, etnologie, istorie, folclor sau sociologie. Neaşezat şi fluid, el este precum subsemnatul, moştenitor al unei gîndiri geografice, absolvent al unei facultăţi de psihologie, predînd antropologie la departamentul de sociologie al unei facultăţi de ştiinţe politice. Adică – aşa cum sînt prezentat adesea –, psiho-sociolog, etnolog şi antropolog. Ceea ce ajunge să-i şi placă şi să-i dezvolte un soi de complex, uşor narcisist, de genul „prinde-mă dacă poţi!“

Dar tocmai acest nomadism intelectual îl face util social. Într-o lume interconectată prin reţele mondiale de comunicare şi mobilitate care fac tot mai relative referinţele la „specificul naţional“, antropologul se află permanent „între“ şi traduce dintr-o parte în alta, punînd permanent note de subsol cu „nu vă consideraţi unici, căci nu sînteţi!“ Într-o lume în schimbare accelerată, antropologul poate încerca traduceri intergeneraţionale; într-o lume care îşi dispută centre de putere, acesta nu joacă în nici o echipă, dar le poate traduce fiecăreia în parte eşecul şi/sau reuşita; în sfîrşit, într-o lume în criză de sens, antropologia poate păstra legătura cu Omul şi poate servi ca un soi de catharsis, pentru bunul motiv că, plimbîndu-se sistematic printre alţii, antropologul nu a făcut altceva decît să se caute pe sine.

Pledoarie pro domo? Voi fi bănuit, evident, şi de aşa ceva. Nu este însă decît o schiţă de „ideal tip“, vorba lui Weber, un soi de cel mai mic numitor comun din aritmetică; şi nici un om nu-şi atinge vreodată idealul...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Scutecele naţiunii şi hainele împăratului. Note de antropologie publică, Polirom, 2013.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image