Epocalismul interbelic

Publicat în Dilema Veche nr. 629 din 10-16 martie 2016
Bacalaureatul părinţilor jpeg

Cazul Vintilă Horia, după cazul Mir­cea Vulcănescu și alte „cazuri“ readuse la lumina presei de Legea 217, pune, dincolo de cazuistică, o problemă mai cuprinzătoare, rămasă nerezolvată și ea: aceea a epocalismului interbelic, o ipostază paradigmatică a excepționalismului românesc. La ce mă refer prin acest „epocalism“? La faptul că, de data aceasta, o perioadă istorică a României și nu vreo caracteristică sau alta a Românului devine obiect al discursului excepționalist, făcînd istoria să cadă în mit. Un mit „bipolar“, cum se exprima recent Ionuț Butoi în cadrul unui colocviu, oscilînd emoțional între hagiografie și demonizare. Un mit legitimator, desigur, alimentat și promovat selectiv și antagonic de protocronismul comunist și de anticomunismul postdecembrist, și condamnat vehement de internaționalismul comunist și de universalismul postcomunist. Un mit care, fiind el în primul rînd legitimator, aproape că a înlocuit istoria cu etica și analiza științifică cu judecata morală: nu atît ce a fost interbelicul, ci cum a fost el, bun sau rău? Rezultatul, după cum precizează Rostas Zoltan, a fost unul dublu: „a derutat prezentul (prin modele inadecvate) şi a falsificat trecutul (prin selectarea simplistă şi tendenţioasă a faptelor)“.

La această „mitomanie“, aflată oarecum în amonte, aș vrea să mă refer, nu la cazurile invocate, aflate, din acest punct de vedere – și doar din acest punct de vedere –, oarecum în aval. Și aș vrea să o fac nu pur și simplu pentru a o „deconstrui“ și nici pentru a contribui în ­vreun fel la revizuirea istorică a „adevărului“, ci dintr-o perspectivă și o cauză mai generale: care este condiția de posibilitate a acestei structuri narative mitologizante? Mai simplu spus: de ce discursul public românesc alunecă predilect din istorie în mit?

O posibilă filiație generativă se întemeiază în societatea țărănească din care ne tragem și care, la originile națiunii române moderne, reprezenta peste 80% din populație. Or, societățile țărănești sînt, de regulă, societăți orale. Iar acestea împărtășesc cîteva caracteristici definitorii, dintre care mai ales următoarele sînt importante pentru cele de față:

a) sînt societăți relaționale. Comunicarea fiind eminamente una interpersonală, totul se transmite și se admite – sau nu – prin aceste relații directe, nemijlocite, de la om la om și din vorbă în vorbă;

b) sînt societăți colectiviste. Com­ple­men­­tar, această comunicare strict in­ter­­personală reunește oamenii în co­lec­ti­vități. Cititul și scrisul izolează, sînt ac­ti­vități solitare, centrate pe sine și astfel po­sibil critice;

c) sînt societăți tradiționale, nu istorice, centrate pe eveniment, nu pe durată, pe eroi eponimi mai mult decît pe personaje istorice;

d) sînt societăți participative. Ceea ce trebuie să ştie un membru al unei so­cie­tăţi orale este adesea întrupat în persoana unui bătrîn înțelept, a unui maestru, care joacă rolul de model, fiind astfel o referință inconturnabilă și un „obiect mnemotehnic total“. Chiar și „adevărul“ este stabilit în şi prin astfel de comunicări orale între toţi sau o parte reprezentativă a indivizilor unei colectivităţi.

A fost și cazul României, care a păstrat și în epoca sa modernă (ba chiar, în unele privințe, pînă astăzi) încrederea interpersonală în defavoarea celei instituționale, preeminența și jubilația vorbei (de la conversația rafinată la bîrfa trivială) și a opiniei în detrimentul lecturii și al cunoașterii impersonale, și, nu în ultimul rînd, preferința pentru evenimentul inaugural și personalitatea exemplară în locul istoriei și sociologiei. Acestea sînt, în mare măsură, ingredientele de oralitate cu care ne-am (tran)scris istoria proprie.

Au fost, inițial, epocalismele triumfătoare ale întemeierii – romane, respectiv dacice. A urmat apoi, de pildă, mitul voievodal al lui Eminescu, ipostaziind eroii eponimi ai unei Românii mai bune. Din acest punct de vedere, epocalismul interbelic nu face decît să-i înlocuiască pe Vlad Țepeș, Mircea cel Bătrîn sau Ștefan cel Mare cu Eliade, Cioran sau Noica. Un mit inaugural și pilduitor înlocuiește în ambele cazuri atît durata lungă, cît și contextul larg al istoriei, putînd să ducă la o fuziune necritică între opinie și cunoaștere. Pe de altă parte, habitusul referinței inconturnabile la „bătrînul satului“ (la un „model“, spunem noi astăzi) duce la supraînvestirea acestor eroi civilizatori cu atributele de „obiect mnemotehnic total“ spre luare aminte a națiunii. Ceea ce duce mai departe și la o fuziune necritică între etic și estetic: dacă este un om bun, înseamnă că ceea ce spune este frumos, iar dacă ceea ce spune este corect, înseamnă că este și un om bun. Mai simplu spus, omul este opera și opera este omul; atît opera, cît și omul constituie obiectul unor judecăți de valoare care pot înălța sau îngropa omul prin operă sau opera prin om. Omul și opera se sustrag astfel atît istoriei, cît și contextului. Ca obiect de cunoaștere, interbelicul rămîne astfel și el mai mult o luptă de opinii personale decît o explorare impersonală a istoriei, generînd grupuri de opinii bănuite a fi grupuri de interese. La extreme, acestea pot merge pînă la canonizare, respectiv autodafé. Iar cînd își fac concesii reciproce și preiau părți de istorie, o fac selectiv și cu teama comună de a atinge acele „nuanțări“ care i-ar antrena pe terenul relativismului, zdruncinînd forța opiniilor lor categorice. De fapt, aceste „detalii“ suplimentare nu ar relativiza de nici un fel „răul“, ci ar aduce doar un plus de cunoaștere…

În fond, problema este aceea a ipostazierii mitice a unei bucăți de trecut și reprezentarea acesteia prin ipostazele unor personalități metonimice: ele au fost epoca. Astfel decăzute din istorie prin dubla ipostaziere, nici personalitățile, nici epoca nu pot fi însă înțelese cu adevărat. Neînțeleasă, propria istorie se chircește într-o veșnic neîmpăcată memorie socială, care se reproduce oral (mediatic) din vorbă-n vorbă și din scandal în scandal. În scris, avem încă prea puține cărți de istorie „imparțială“, iar cărțile de școală vorbesc (în cel mai bun caz) despre legionarism fără pogrom și fără legionari, precum și despre crimele comunismului, dar fără criminali. La polul opus, reactiv față de această amnezie socială, cîteva cărți ne aduc aminte, hipermnezic, figuri de criminali, dar fără povestea crimelor lor. Mitul, folosit justițiar, continuă să boicoteze istoria.

„Noi nu mai vrem să fim e­ternii săteni ai istoriei!“ – proclama Noica în 1943. Un prim pas ar fi atunci să devenim istoricii acestor țărani care am fost și pe care, iată, încă îi moștenim sui generis pînă în prezent.

Vintilă Mihăilescu este antropolog, pro­­fe­sor la Școala Națională de Științe Po­litice și Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Apologia pîrleazului, Editura Polirom, Bu­cu­rești, 2015.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

518353047 1270511564446107 418454920709288889 n jpg
Țara în care șoferii trebuie să poarte un semn distinctiv pe mașină. Ce semnifică și de ce la ce vârstă sunt obligați să facă acest lucru
Într-o societate cunoscută pentru disciplina și respectul față de vârstnici, Japonia a introdus un simbol rutier unic: un semn distinctiv, obligatoriu pentru șoferii cu vârsta peste 75 de ani.
barabatul a furat o ambulanta captura video jpg
Un bărbat beat a furat ambulanţa venită să-i acorde ajutor. A gonit cu ea prin două judeţe. „Am vrut să mă plimb!”
Băut, un bărbat a furat o ambulanță în noaptea de sâmbătă spre duminică, fiind prins după o urmărire spectaculoasă prin două județe.
home 1680800 1280 jpg
Cel mai dorit obiect de mobilier din 2025 se vinde la fiecare 5 secunde și nu este nici greu de montat
Există un produs, un obiect de mobilier, care se vinde într-un ritm atât de rapid, încât aproape pare o glumă: un exemplar la fiecare 5 secunde. Nu e parte dintr-un trend trecător, nici un obiect de lux.
Dan Negru, foto Instagram jpg
Dan Negru, dezvăluiri dureroase despre străbunicul său: „Au aflat de la mine că a fost torturat aici”. Ce a povestit jurnalistul despre suferințele de la Canalul Dunăre-Marea Neagră
Dan Negru a povestit cu tristețe pe rețelele de socializare despre străbunicul său, care a murit în lagărele comuniste. Aflat la Năvodari, jurnalistul a amintit într-un filmuleț drama celor peste 100.000 de români deportați la Canalul Dunăre-Marea Neagră.
uski gif gif
Copil disparut Bicaz Chei FOTO Ziar Bicaz jpg
Copil de şapte ani, căutat cu drone şi un elicopter după ce a dispărut în pădurea din Bicaz-Chei
Un băiat de şapte ani, care a dispărut, sâmbătă, 19 iulie, în jurul orei 12, în pădurea din localitatea Bicaz-Chei, este căutat de poliţişti cu drone şi un elicopter, a informat, duminică, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Neamţ.
incendiu piata iasi captura video jpg
Incendiu puternic în cea mai mare piață agroalimentară din Iași. Sute de metri pătrați de spații comerciale au fost distruse
Un incendiu puternic a izbucnit sâmbătă seara în Piața „Alexandru cel Bun” din Iași, generând un nor dens de fum pe o suprafață extinsă. Din fericire, nicio persoană nu a fost rănită.
Printul adormit a murit FOTO captura ETimes png
„Prințul adormit” din Arabia Saudită a murit după 20 de ani. A stat în comă în urma unui accident rutier
„Prințul adormit” Al-Waleed bin Khalid Al-Saud din Arabia Saudită, care a petrecut mai bine de două decenii în comă după un accident de mașină petrecut la Londra, a murit la vârsta de 36 de ani, scrie duminică, 20 iulie, The New York Post,
silk 3670576 1280 jpg
Cum curăță turcoaicele petele de pe hainele de mătase. Trucul vechi care păstrează țesăturile fine și curate
Într-o eră a detergenților puternici și a soluțiilor chimice din abundență, un truc vechi, transmis din generație în generație în gospodăriile din Turcia, revine în atenție: curățarea hainelor de mătase cu făină de orez, lapte și lămâie.