Culture matters

Publicat în Dilema Veche nr. 513 din 12-18 decembrie 2013
Farmecul discret al Iașilor jpeg

Dacă de Sfîntul Andrei tot se deschid cerurile, nişte amici mai întreprinzători, la propriu şi la figurat, mi-au cerut să-mi aduc „luneta“ de antropolog şi să împărtăşesc unei selecte adunări cam ce văd eu din anul viitor. E vremea sărbătorilor, cînd tot omu’ începe să se gîndească deja la ce-o să fie la anul, iar rolul de Tata Omidantropu’ era nostim şi provocator, aşa că m-am prins în joc.

Dar ce previziuni putea să facă un antropolog pierdut printre economişti de vîrf, bancheri, supermanageri şi alţi oameni serioşi, care îşi argumentau profeţiile despre sfîrşitul crizei, tehnologii revoluţionare, megatrenduri mondiale şi alte probleme grave ale ţării şi omenirii? Neştiind să vorbesc decît despre ceva legat de cultură, am privit, deci, la steaua culturii pe anul 2014. Şi am avut o revelaţie: mi s-a părut că o văd strălucind, urcînd zglobie pe firmament!

Să ne lămurim însă: steaua antropologică a culturii nu este luceafărul culturii „înalte“, iar strălucirea ei nu se măsoară în număr de autori clasici citiţi în ultima lună sau de spectacole de teatru şi operă vizionate în acelaşi interval de timp. În această privinţă, n-am avut nici o revelaţie... Steaua la care mă refer eu este aceea a culturii în sensul ei larg şi mai puţin ierarhic, a culturii ca activitate şi preocupare socială ce însoţeşte activităţile economice, politice etc., pe care le desfăşoară orice societate şi care se întrepătrunde, adesea, cu acestea. Această stea culturală mi-a apărut brusc ca ceva mai strălucitoare şi zîmbitoare.

Să mă explic, renunţînd de acum la metafore şi alte ornamente de stil.

De ceva vreme (puţină), am avut impresia că această cultură începe să conteze, să preocupe, să constituie o miză: culture matters – cum ar spune americanii. Explicaţia primă ar fi relativ simplă: în condiţiile unei crize a majorităţii resurselor, cultura este nu numai o resursă alternativă, ci şi singura resursă integral şi permanent „regenerabilă“. Proaspăta strălucire a culturii ar fi, astfel, una mai degrabă par défault, dar e bine şi aşa...

Să privim însă mai circumscris cîteva domenii reprezentative.

Cultura şi corporaţiile, mai întîi. Cred că în 2014 (nu luaţi foarte în serios acest interval strict de timp!) vom asista la nuanţarea „reţetelor“ de corporaţie (cam anchilozate în autosuficienţa inoculată de succesele anterioare) şi căutarea unor soluţii şi strategii alternative şi creative bazate tot mai mult pe cunoaşterea particularităţilor culturale, nu doar pe generalitatea mecanismelor pieţei. Altfel spus, corporaţiile – care, prin definiţie, ştiu ce au de făcut – vor începe să mai şi întrebe – şi anume, nu doar cine ce şi cît cumpără. Astfel, o atenţie mai mare va fi acordată diversităţii culturale şi fragmentării corespunzătoare a publicului, alimentate mai ales de dinamica generaţională tot mai alertă, dar şi de trezirea încă puţin sesizată a ruralului: „nasc şi la ţară cumpărători“ va fi o veste bună pentru cei care vor şti să întrebe. Pe scurt, cunoaşterea şi valorificarea dinamicilor culturale vor deveni un atu competitiv pe piaţă. De asemenea, orientarea Corporate Social Responsibility (CSR) şi a sponsorizărilor corporatiste spre proiecte de nişă de tip cultural va deveni un atu de imagine care va începe să conteze.

În al doilea rînd, media şi spaţiul public. Asistăm deja, şi vom asista tot mai mult, la o redescoperire a naţionalului şi a „României profunde“. De la Românii au talent (respectiv multe talente), la România optimistă, ştiri pozitive şi produse româneşti, revenirea localului, ca să spun aşa, va deveni una semnificativă şi din ce în ce mai coerentă. Nu, Doamne fereşte, în sensul vreunui soi de protecţionism şi nici în cel al unei simple crize de patriotism zvăpăiat, ci ca referinţă care începe să conteze şi pentru populaţie. Deschiderea spre cultură şi „societatea reală“ va deveni, astfel, un atu competitiv al canalelor media – fără să detroneze, evident, politicul, dar devenind o ofertă alternativă aducătoare de valoare adăugată. Cine va avea curajul – dar şi talentul – de a se angaja în această direcţie nu va avea decît de cîştigat pe termen mediu şi lung.

În sfîrşit, economia culturală, care continuă să-şi vadă de treabă şi să crească, nebăgată în seamă, şi care a ajuns pe undeva pe la 7% din PIB. Ştiu că pentru unii această sintagmă (de fapt, domeniu al activităţii sociale) este încă o contradicţie în termeni, cultura neputînd fi asociată cu economicul. Ei bine, nu numai că poate, dar e foarte bine să fie! Şi este bine să devenim conştienţi de faptul că şi cultura poate produce bani, nu numai să-i cheltuie în scopuri nobile. Nimeni nu bagatelizează „cultura înaltă“, dar ceea ce sîntem obişnuiţi să numim astfel este doar o parte a culturii în sensul ei larg. Tot ce intră în prezent în industriile creative este tot cultură şi contribuie, direct sau indirect, şi la promovarea şi vitalitatea „culturii înalte“. Şi, apropo de vitalitate, investiţia în cultură va constitui tot mai mult un atu competitiv în vitalitatea economică şi turistică a oraşelor. Or, unele oraşe mai mici au înţeles deja acest lucru şi au luat-o înaintea unor oraşe cu tradiţii şi infrastructură culturale mai puternice. Iar competiţia deja deschisă pentru Capitala culturală a Europei poate fi un motor important în această direcţie, pentru cele cîteva oraşe care şi-au anunţat participarea. În plus, vitalitatea oraşelor, care se măsoară şi în beneficii economice, include şi valorificarea patrimoniului, un domeniu al „culturii înalte“ în mare suferinţă la noi.

Acestea fiind zise, nu-mi rămîne decît să vă urez vise plăcute. Şi fie ca visele să vi se împlinească...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Scutecele naţiunii şi hainele împăratului. Note de antropologie publică, Polirom, 2013.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.