Cultura digitală a adolescenţilor

Publicat în Dilema Veche nr. 639 din 19-25 mai 2016
Bacalaureatul părinţilor jpeg

Trăim în era Internetului! O știm cu toții, o afirmăm tot timpul, cu entuziasm sau cu (ne)disimulată nostalgie. Dar ce știm, de fapt? Ce putem observa, la o primă vedere, este, de pildă, faptul că „tinerii ăștia“ stau tot timpul pe Internet. Eventual, pornind de la astfel de constatări, facem și speculații ontologice: realitatea s-a mutat în virtual, a fost înghițită de acesta. Mai aflăm cîte ceva din anchetele și barometrele internaționale. Știm astfel, de exemplu, că România se află pe locul întîi în UE în ce privește timpul petrecut pe Internet, cu 18,6 ore față de media europeană de 14,8 ore pe săptămînă (Mediascope Europe, 2012). Mai putem afla însă și că, dacă românii citesc ziare și reviste pe Internet mai des decît media europeană (55% față de 53%), procentul celor care caută pe Internet informații despre produse sau evenimente culturale este de doar 23%, față de media europeană de 44% (Eurobarometru, 2013). Mai multe putem afla din analizele de trafic și, bineînțeles, din studiile de marketing, interesate însă de practicile online ale tineretului privit doar ca „segment de piață“. Putem să culegem ceva informații și din studii despre tineret realizate în țară, dar care nu au ca obiectiv „cultura digitală“ a acestuia. Astfel, aflăm că 93% din persoanele între 14 și 26 de ani accesează Internetul măcar o dată pe săptămînă, procentul scăzînd cu vîrsta și fiind considerabil mai mic în rural decît în urban (97% față de 86%) (Brennan, 2014). Mai detaliat, raportul CURS/FES din 2014 despre „Tineri în România“ ne arată că, la populația între 14 și 26 de ani, 42,7% din bărbați și 33,9% din femei petrec peste patru ore pe zi pe Internet, diferența fiind mult mai mare între urban și rural (44,5% față de 29,1%). În diferite alte cercetări există o serie – nu foarte mare – de alte astfel de date. În mod surprinzător, nu știm deci prea multe. Și cu atît mai puțin cînd vine vorba despre adolescenți, care, nefiind încă un „segment de piață“ semnificativ, nu constituie un obiect major de interes. În aceste condiții, o cercetare modestă, făcută de un grup de colegi de-ai mei de la Departamentul de Sociologie din SNSPA asupra „culturii digitale“ a elevilor din cîteva licee bucureștene, merită toată atenția.

Cîteva constatări preliminare: 81% din elevii claselor IX-XII din Capitală petrec peste trei ore pe zi pe Internet; 96% au cont de e-mail pe Yahoo și tot atîția au cont pe Facebook, 94% pe WhatsApp, 86% pe YouTube și 79% pe Skype; două treimi dintre ei folosesc între cinci și opt rețele de socializare; diferențele în funcție de sex și vîrstă sînt puțin semnificative statistic.

Să trecem însă la cîteva rezultate mai interesante. Un prim lucru de semnalat în acest sens este faptul că, practic, nu există o legătură între statutul social al părinților (nivelul de educație și statutul profesional) și „cultura digitală“ a elevilor, măsurată prin patru indicatori complecși, pe care nu este cazul să-i prezint aici. Altfel spus, acest rezultat, chiar dacă firav ca reprezentativitate statistică, sugerează faptul că această „cultură digitală“ este mult mai „democratică“: dacă există în familie acel minim de resurse pentru achiziționarea unui smartphone sau a unui laptop (și dacă spațiul geografic de rezidență are conexiunile Internet necesare), oricine poate să aibă acces la ea. În plus, datele sugerează și că nivelul competențelor „tehnice“ pe care le dețin elevii nu afectează nici ele gradul de cultură digitală a acestora: un minim este suficient pentru a pătrunde ca membru deplin în lumea digitală. Pe scurt, această cultură nu se mai transmite de la generație la generație, „generațiile“ se succed tot mai accelerat, iar diferențele – și conflictele – dintre ele pot fi mult mai mari.

Un alt lucru care merită subliniat, mai ales deoarece merge împotriva stereotipurilor în domeniu, se referă la relația dintre „cultura digitală“ și „cultura clasică“. Imaginea dominantă este aceea că, din cauza Internetului, „tinerii de azi“ nu mai citesc, nu mai merg la teatru sau la alte evenimente culturale „adevărate“. Da, există o corelație negativă între frecvența utilizării Internetului și frecvența participării la evenimente de cultură clasică; adică cei care petrec foarte mult timp pe Internet nu prea merg și la spectacole, muzee etc. Da, dar consumul cultural clasic corelează pozitiv cu numărul de rețele de socializare folosite și cu nivelul de activitate online; adică, dincolo de timpul petrecut pe Internet, diversitatea activităților online este direct proporțională cu diversitatea consumului de cultură clasică. Altfel spus, cei care sînt activi online, în cultura digitală, sînt activi și offline, în cultura clasică: una nu o împiedică pe alta!

În sfîrșit, Internetul și învățătura. În această privință, datele sînt clare: elevii cu medii mai mari petrec mai puțin timp pe Internet. Nimic nou: și pe vremea altor generații, premianții clasei nu prea se numărau printre cei care petreceau mai mult timp la joacă decît la învățătură. Mai mult, elevii care au participat la olimpiade folosesc un număr mai mare de rețele de socializare. Internetul nu impietează deci asupra performanțelor școlare, ba dimpotrivă, le poate sprijini. Iar utilizarea mijloacelor digitale în educație poate fi un atu major.

Toate acestea deschid și o problemă mai generală: ce înțelegem, de fapt, prin „cultură digitală“?

Într-un articol recent, Gustavo Mesch atrăgea atenția asupra confuziei frecvente dintre Internet as culture și Internet as a cultural artifact. Altfel spus, digitalul ca o lume culturală aparte, în sine, și digitalul ca un mijloc de comunicare. Or, revoluția digitală este o revoluție fundamentală a mijloacelor de comunicare, așa cum a fost și scrisul față de oral, tiparul față de scrisul de mînă, audiovizualul față de tipar. Evident că toate aceste schimbări „tehnice“ au schimbat fundamental cultura și viața oamenilor, dar nici o astfel de „tehnologie“ nu a constituit o cultură în sine. Mai mult, aceste faze ale evoluției mijloacelor de comunicare sînt cumulative, nu disjunctive: faptul că în prezent utilizăm comunicarea digitală nu ne împiedică să vorbim, să scriem sau să ne uităm la televizor. În concluzie: a) nu există o cultură digitală, ci o diversitate de culturi și subculturi care utilizează sui generis mijloacele de comunicare digitală și b) online și offline nu sînt două lumi separate, virtualul nu ia locul realului, ci ambele reconfigurează textura fluidă a noului nostru cadru spațio-temporal de existență.

E timpul să înțelegem deci mai bine în ce lume trăim, dincolo de nostalgii sau habotnicii. Socrate a fost vehement împotriva scrisului, dar iată că a greșit…

Vintilă Mihăilescu este antropolog, pro­­fe­sor la Școala Națională de Științe Po­litice și Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Apologia pîrleazului, Editura Polirom, Bu­cu­rești, 2015.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

prajitura1 jpeg
Desertul perfect pentru masa de sărbători! Este o rețetă tradițională foarte ușor de făcut
Este o rețetă delicioasă, tradițională și perfectă pentru masa de sărbători! Este vorba despre faimoasa prăjitură tăvălită prin cocos, un desert de vis, care se pregătește foarte ușor!
petarde jpg
Avertismentul unui renumit medic ieșean: „Explozia unei petarde te poate băga direct în sala de operații. Mai bine nu le folosiți!”
Un tânăr de 17 ani, elev în clasa a XII-a la Liceul „Mihail Kogălniceanu” din Vaslui a ajuns la spital rănit de o petardă care i-a explodat în mână. Astfel de accidente au loc în fiecare an în prejma sărbătorilor de iarnă, chiar dacă folosirea produselor pirotehnice de acest gen este interzisă.
porc craciun
Cât costă examenul care te ferește de trichineloză, o boală gravă. „Porcul trăiește cu 4 milioane de larve în el și nu prezintă niciun semn”
Medicii veterinari atrag atenția asupra pericolului enorm la care ne expunem dacă renunțăm la examenul trichineloscopic în cazul porcului sacrificat în gospodărie. Animalele infestate cu trichinella spiralis nu dau niciun semn de boală, în schimb la om pericolul este inclusiv decesul.
idei de cadouri cu un buget de 100 de lei jpg
Cadourile de Crăciun și fondurile românilor: de unde mai au bani și ce preferă în funcție de generație
Românii se pregătesc intens pentru Sărbătorile de iarnă, deși doi din cinci români (44%) alocă bugete mai mici anul acesta pentru cumpărăturile de sezon din cauza inflației care le afectează finanțele.
Proces electoral într-o secție de vot în timpul turului I al alegerilor pentru funcția de președinte al României și pentru referendumul legat de Capitală, București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Cum va vota la primăvară electoratul lui Călin Georgescu. Trei sociologi explică cum funcționează psihologia maselor
„Au anulat alegerile prezidențiale pentru că și-au dat seama că nu iese cine trebuie. Vor fi taxați, însă, și la viitoarele alegeri, când românii vor pune ștampila tot pe candidații suveraniști!” a declarat recent George Simion pe grupul de whatsapp al partidului.
ARETEX textile jpg
Colectarea deșeurilor textile, obligatorie de la 1 ianuarie. Cum arată recipientele de reciclare
Colectarea separată a textilelor este obligatorie de la 1 ianuarie la nivelul UE, inclusiv în România, inițiativa impactând direct sectorul colectării separate, în condițiile în care românii abia colectează 0,5 - 0,7 kg, față de media țărilor vestice, de până la 16 kg de persoană anual.
bursa indici FOTO Shutterstock
Cine este singurul Grinch pe piețele bursiere? Analiza a 14 burse cu câștiguri mari de Crăciun
Performanța lunii decembrie depășește media celorlalte luni cu 1,06 puncte procentuale, echivalentul a 23% din câștigurile anuale, potrivit unei ample analize privind câștigurile pe cele mai mari 14 burse.
ChatGPT Inteligenta Artificiata FOTO Shutterstock
ChatGPT începe să aibă minte proprie. Cât de periculos poate fi
Cel mai recent model OpenAI, ChatGPT o1, stârnește controverse cu comportamentul său surprinzător, iar unii ar putea spune neliniștitor, dat fiind că pare să nu mai asculte ordinele primite.
ministerul energiei  foto FB ministerul energiei jpg
Intenția de desființare a Ministerului Energiei stârnește reacții dure din partea experților și a prosumatorilor
Intenția de desființare a Ministerului Energiei, prin comasarea cu Ministerul Economiei; a stârnit reacții dure, deopotrivă din partea experților în energie și a prosumatorilor.