Arcul frînt

Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
Arcul frînt jpeg

Săptămîna trecută scriam despre Arcele de triumf din Capitală. Din puținele fotografii păstrate aș zice că Arcul din 1918-1919 (arhitect C. Nănescu) nu avea nici o inspirație clasică și ar putea fi clasat cel mult, ca aer, alături de sveltul Arc al lui Hadrian din Atena – o poartă triumfală elenizantă – sau, strict pentru ornamentație, de cel baroc al lui Septimius Severus din Leptis Magna (altminteri, un Arc cu patru mici intrări, de tip tetrapylon – și deși în România nu avem Arce de triumf romane, cunoaștem măcar baze de tetrapyla, atît în Transilvania, cît și în Dobrogea). Arcul bucureștean de care am vorbit mai pe larg, cel din 1922, elansat, aduce cu cel al lui Traian din Ancona și poate chiar cu cel al lui Caracalla din Cuicul. Paralelele astea sînt, evident, superficiale pentru că neoclasicismul nu e o simplă imitație a construcțiilor antice, ci și o denunțare a rococo-ului și are și propria dinamică naționalistă.

Arcul de Triumf pe care îl vedem azi pe Kiseleff la intersecția cu Prezan, inaugurat în 1936, este modernizarea și remodelarea în piatră, tot de către Petre Antonescu (cu Jalea, Medrea și Baraschi pentru sculpturi), a Arcului din 1922. El pare să fi fost inspirat – la fel ca, înaintea lui, parizianul Arc de Triomphe de lʼÉtoile – de Arcul lui Titus de la Roma, dedicat victoriilor din Iudeea. E adevărat că al nostru e aproape de două ori mai înalt decît cel al lui Titus (lucru firesc), iar cel parizian e aproape de două ori cît al nostru (lipsă de măsură). Pentru impresia de ansamblu, al doilea candidat antic, mai improbabil, ar fi, cred, Arcul – tot cu o singură deschidere și, jucînd tot cartea masivității, construit patru decenii mai tîrziu la Benevento – pentru victoriile lui Traian (inclusiv asupra Daciei). Una peste alta, probabil că modelul major pentru Arcul nostru a fost cel francez – antichitate deja metabolizată. Cred asta din cauza faptului că cel din București nu folosește, spre deosebire de arcul lui Titus și de imensa majoritate a celor romane, dar exact ca arcul din Paris, nici un fel de coloane sau pilaștri în decorație.

Oricum, deși arhitectul P. Antonescu spunea că nu vrea să copieze un monument antic, e clară paradigma pur romană în care funcționează Arcul nostru de Triumf (spre deosebire, să zicem, de cel neo-mudejar din Barcelona de azi). Au loc și recalibrări locale, evident: marele medalion „Bărbăția”, sculptat de Jalea pe fațada nordică, e, probabil, un chip dacic de pe Columna lui Traian, iar balustrada de fier forjat de pe scara interioară are ornamente inspirate de ceramica de epoca bronzului (s-a propus ca model cultura Wietenberg din Transilvania).

La nivel de detalii, se pot discuta multe alte paralele. Arcul lui Septimius Severus din Roma, de exemplu, poate cel cu decorația cea mai militară, avea și el o scară interioară (în al nostru sînt două, în picioarele Arcului, care se unesc sus) și Victorii înaripate (pe al nostru ele încadrează tot vechile inscripții concepute de Iorga). Încă ceva: de pe inscripția Arcului lui Severus lipsește un nume, cel al lui Geta, nume martelat pentru că amintirea lui fusese condamnată la dispariție de fratele și ucigașul lui, Caracalla. Or, la fel au procedat și comuniștii cînd au spart cu dalta inscripțiile „reacționare” și au mutilat medalioanele de marmură de pe fațada din sud, cu chipul regelui Ferdinand și cel al reginei Maria, sculptate de Al. Călinescu. După 1989, pe locul lor au fost instalate efigiile de bronz de pe Arcul din 1922. Că veni vorba, asemenea efigii apar și pe unele Arce romane, ca de pildă medalioanele cu Caracalla și Iulia Domna pe Arcul de la Volubilis, iar un efect vizual similar îl au cele luate de Constantin cel Mare de pe un monument hadrianic și montate pe propriul său Arc din Roma. Tot comuniștii au acoperit, pe fața interioară a bolții, numele sculptate ale unor localități de dincolo de Prut, Cahul și Cetatea Albă, deoarece conflictul cu regimul bolșevic nu mai putea reprezenta un titlu de glorie, și, la fel, numele Budapesta, care amintea de victoria română împotriva Republicii ungare a sovietelor din 1919. (Dacă tot discutăm de elemente antichizante, aceste nume erau poziționate în cartușe decorate cu fascii romane și stindarde dacice.) Atunci cînd nu mai simți pe pielea ta forța brută care punea în mișcare asemenea idei, ți se par naivi cei care au crezut că pot să schimbe trecutul schimbînd urmele lui materiale. Numai că meseria de schimbător de trecut este una dintre carierele cele mai căutate în politica modernă.

În perioada comunistă, mai trebuie zis, pentru că se filma des de pe terasa superioară, se găurise hidroizolația și ploua înăuntru, iar în anii ʼ90 încă mai creștea un plop pe terasă. Deși restaurat de curînd, Arcul de Triumf rămîne un monument problematic din alt punct de vedere, anume splendida (și poluata) lui izolare. Deși pare un monument de la sine înțeles, aflat la îndemînă, Arcul e de fapt rupt de realitatea urbană a pietonului. Arcele triumfale romane erau concepute pentru o integrare deplină cu viața cetății, o integrare în care intra bineînțeles propagandă, dar și o caldă autocelebrare. Din contra, monumentul cel mai important al victoriilor din primul război mondial este, la noi, insular (cîți dintre cititori i-au vizitat interiorul?), cel puțin pînă cînd, așa cum s-a mai sugerat, se va construi un pasaj subteran care să-l facă realmente accesibil, adică viu. Arcul nu e o moșioară pe care să se filmeze din cînd în cînd demnitari țepeni, ci un loc unde și eu să mă pot apropia, mîncînd un covrig, de istorie și de artă. Monumentele istorice nu sînt un cimitir didactic unde ești încurajat să storci o lacrimă și să te cari. Monumentele istorice sînt, în primul rînd, de azi. Cu alte cuvinte, nu un loc unde te plictisești prefăcîndu-te că suferi, ci un loc care sporește frumusețea și luciditatea zilei de azi.

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este Arheologia iubirii. De la Neanderthal la Taj Mahal, Humanitas, 2019. 

Foto: Arcul lui Titus, Roma (wikipedia.org)

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Curtea Constitutionala a Romaniei   CCr   INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Renumărarea voturilor: autopsia unei mârșăvii politico-jurisdicționale
Curtea Constituțională a publicat motivarea deciziei prin care a dispus renumărarea voturilor la turul întâi al alegerilor prezidențiale, astfel că acum suntem în măsură să autopsiem cu acuratețe cadavrul lăsat în urmă de CCR.
percheziţii antrenor Paul Neagu, Politia Romana jpg
Perchezitii la Biroul Electoral Central - Surse
Vineri se fac percheziții la Biroul Electoral Central. Anchetatorii ridică documente.
Petru Rareș și soția sa, Elena, în tabloul votiv de la mănăstirea Moldovița (© Wikimedia Commons)
Petru Rareș, cel mai vrednic urmaș al lui Ștefan cel Mare
Singurul copil născut dintr-o relație extraconjugală al lui Ștefan cel Mare s-a dovedit și cel mai vrednic dintre urmașii săi.
Brățări dacice de aur expuse la Muzeul Național de Istorie a României (© Cristian Chirita / Wikimedia Commons)
Misterul aurului dacic: legendele care au stârnit imaginația a generații întregi
Povestea aurului dacic a generat, de-a lungul ultimelor secole, nenumărate legende, stârnind imaginația a generații întregi.
WhatsApp jpg
„Chat Control”. Uniunea Europeană vrea să monitorizeze mesajele de pe platforme populare precum WhatsApp
Uniunea Europeană propune un plan ambițios pentru combaterea materialelor de abuz sexual infantil (CSAM) care vizează scanarea comunicațiilor criptate, inclusiv a mesajelor de pe platforme populare precum WhatsApp. I
image jpeg
Cornel Ilie, mesaj sfâșietor după moartea toboșarului Nicu Sârghea: „Era prietenul meu cel mai vechi și cel mai bun!”
Cornel Ilie a postat un mesaj emoționant de adio, după decesul toboșarului Nicu Sârghea.
Palatul Buckingham  sursa   Shutterstock jpg
O femeie de serviciu de la Palatul Buckingham a fost arestată, după petrecerea de Crăciun. Ce s-a întâmplat
Tânăra de 24 de ani a fost reținută la un All Bar One din centrul Londrei, după ce „încercat să agreseze un membru al personalului”.
Adina Matei comisar licitatie Artmark record Grigorescu jpg
Moment istoric la Artmark. Noul record al pieței de artă: 365.000 EURO pentru un tablou de Grigorescu. Piața românească de artă atinge noi recorduri în cadrul celei mai bune licitații de iarnă din ultimii cinci ani
Piața românească de artă a fost martora unei seri memorabile, cu multiple recorduri istorice stabilite în cadrul celei mai bune licitații de iarnă din ultimii cinci ani.
Educatoarele de la Grădiniţa „Letea“ sunt apreciate atât de copii, cât şi de părinţi
Ministerul Familiei anunță finalizarea primelor 6 centre de zi pentru sprijinirea copiilor vulnerabili, cu finanțare din PNRR
Ministerul Familiei anunță finalizarea primelor şase centre de zi destinate sprijinirii copiilor expuşi riscului de separare de familie, în cadrul unui proiect național de 50 de milioane de euro, menit să prevină abandonul şcolar și să ajute familiile vulnerabile.