„N-aş fi deloc pentru o educaţie de tip elitist“ – dialog cu Valentina SANDU-DEDIU

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
„N aş fi deloc pentru o educaţie de tip elitist“ – dialog cu Valentina SANDU DEDIU jpeg

(

),

E greu să scrii despre muzică? 

Dacă muzica ar putea fi explicată doar în cuvinte, n-ar mai fi nevoie de muzică. Din fericire, ea nu poate fi explicată pînă la capăt. Noi, cei din interiorul ei, sîntem obişnuiţi să vorbim tot timpul despre ea, să o analizăm. Şi compozitorii trebuie să analizeze ce au făcut alţii, pentru a putea merge mai departe şi a-şi găsi propria voce. Şi interpreţii trebuie să vorbească despre ce fac compozitorii sau alţi interpreţi. Menirea muzicologului e să scrie şi să vorbească despre muzică. Lucrurile se complică, pentru că noi am fost obişnuiţi să rămînem închişi printre noi, din mai multe motive. Poate şi pentru că în România – dar nu numai în România – publicaţiile culturale n-au încurajat o rubrică ţinută de cineva care să fie în stare să vorbească pe limba mai multor oameni – şi a melomanilor, nu doar a specialiştilor.  

Dacă ne uităm în urmă, observăm totuşi că, în presa interbelică, marile ziare aveau cronicari muzicali consacraţi... 

Noi citim, în şcoală, cînd începem studiul muzicologiei, cronici muzicale de Mihail Jora, de Cella Delavrancea, de Emanoil Ciomac. Emanoil Ciomac a scris o carte despre Wagner valabilă şi azi, ceea ce e rarisim. Cronica muzicală, din cîte am văzut eu în ultimii 10-15 ani, a tins mai mult către reportaj de concert: cum cîntă X, cum cîntă Y, cît de sincronizată a fost orchestra... Tonul apologetic predomină, nuanţele critice nu prea există (sau nu sînt argumentate, şi atunci confraţii le iau drept răutăţi) ş.a.m.d. M-am uitat la ce se întîmplă în lume cu zona criticii muzicale. Există, de pildă, la

un critic excepţional, Alex Ross. Citindu-i articolele, găseşti substanţă. Pornind de la exemple concrete din viaţa muzicală, face o radiografie a tendinţelor, a curentelor, care îţi luminează anumite lucruri: cum stăm în ziua de azi cu muzica veche, sau cu improvizaţia, sau cu mediul academic şi altele. E un om foarte bine informat, care poate fi citit cu interes de un public mai larg.  

În România a existat un personaj care vorbea şi scria mult despre muzică şi a devenit foarte popular: Iosif Sava. Nu am mai avut, după el, pe cineva care să aibă un asemenea impact la public. 

A avut un mare impact înainte de 1989 şi pentru că realiza singura emisiune de acest fel la televiziune. Avea o mare pasiune şi un simţ jurnalistic ieşit din comun pentru epoca respectivă, miza destul de mult pe spontaneitate (care era însă bine documentată). Noi, muzicienii, îl criticam uneori, dar a fost un fenomen neegalat.

În cartea dvs. sînt trei secţiuni, cuprinzînd texte aparent disparate. Care este totuşi legătura dintre ele? 

Le străbate o preocupare a mea din ultimii ani – a găsi nişte legături între muzică şi alte domenii, în primul rînd între muzică şi literatură. Acest fir i-l datorez bunei mele prietene Ioana Pârvulescu, cu care am şi făcut o serie de cursuri la Conservator, în 2008. Am încercat să privesc istoria muzicii dintr-o altă perspectivă decît aceea în care am fost obişnuiţi: să văd contextul, ideologia dominantă şi să o rescriu pe alt ton. Eu am fost educată într-o perioadă în care contextul era dat la o parte, pentru că toţi încercam să facem abstracţie de el, în anii ’80. Ne interesa structura muzicii. După 1990,cînd mă întîlneam cu colegi din străinătate, ei îmi cereau să le vorbesc despre cum era muzica în comunism, despre context, despre ce s-a întîmplat. Eu îmi dădeam ochii peste cap: „Iar despre comunism?...“ Dar ei, de fapt, aveau dreptate, pentru că la noi discuţia despre muzica din timpul comunismului nici măcar nu a început. Încet-încet, am învăţat că muzica nu e apolitică.

Cum a fost contactul cu lumea liberă, la începutul anilor ’90? 

Am avut noroc cu părinţii mei, care de copil mi-au pus o profesoară de germană acasă, aşa că am învăţat binişor limba. La sfîrşitul anilor ’80, m-am hotărît să-mi iau drept subiect pentru lucrarea de licenţă opera Wozzeck a lui Alban Berg. După 1990, am ajuns la Viena cu o bursă Alban Berg. În anii ’80, datoram benzi de magnetofon ori casete video unor profesori ai mei care mai circulau în străinătate şi se întorceau cu geamantane de cărţi şi benzi – mă gîndesc la Ştefan Niculescu, de pildă –, şi care ne puneau în contact cu ce se mai întîmpla. Dar intrarea într-o lume normală a însemnat enorm din punctul de vedere al documentării. Ani de zile, cînd plecam în străinătate, mă întorceam cu un rucsac plin de xeroxuri. Cînd a apărut Internetul, lucrurile s-au simplificat enorm. În Germania, în anii ’90, discuţia mergea în această direcţie: „Vorbeşti despre compozitorii români, despre sistemele lor de compoziţie, dar spune-ne despre context.“ Luni de zile, am răsfoit cu răbdare colecţia revistei

a Uniunii Compozitorilor şi am aflat enorm de multe lucruri generale, mi-am dat seama că, pentru mine, anii ’50-’60 erau o mare necunoscută. 

Ce le-aţi spune azi străinilor despre muzica românească în comunism? 

În mod paradoxal, în muzica românească a existat o generaţie excepţională de compozitori, toţi născuţi în jur de 1930, care ne-au fost profesori. A fost cea mai bună generaţie din istoria muzicii româneşti. Oameni bine pregătiţi, cu sisteme de compoziţie foarte bine puse la punct, din păcate necunoscuţi pînă astăzi în lume. Şi nici la noi. Anatol Vieru, Aurel Stroe, Ştefan Niculescu, Tiberiu Olah, Miriam Marbe şi alţi cîţiva. Toţi aceşti compozitori au prins prea tîrziu aparenta liberalizare de după 1965, Festivalurile mari din Occident se cam dezumflaseră ca influenţă, nici o mare editură nu i-a preluat – or, asta a însemnat că au pierdut trenul – şi nici statul român nu a făcut ceva pentru ei, nici cel comunist, nici cel postcomunist. Încercări sporadice au existat, dar nu sînt suficiente. De cîte ori mă duc la un simpozion în străinătate şi prezint o lucrare despre aceşti compozitori, cînd pun exemple muzicale, colegii mei străini sînt surprinşi de calitatea muzicii din România acelor vremuri. E comparabilă cu ce se întîmpla în Germania, în SUA sau în altă parte. Acesta e un aspect. Alte aspecte ţin de istoria personală a fiecărui muzician. Au fost diverse grade de oportunism politic în anii aceia. Dar istoria muzicii româneşti încă mai aşteaptă să fie scrisă. 

Publicul nu ştie foarte multe despre aceşti compozitori. Dar cum stăm cu educaţia muzicală? 

Stăm aşa cum stăm cu educaţia în general: e o chestiune de noroc. Dacă ai noroc să dai peste un profesor care îţi deschide un orizont, atunci te atrage în sala de concert sau îţi deschide o anumită curiozitate. Dar educaţia muzicală nu e un accent în cadrul educaţiei generale. Ne lipsesc şi cărţile de educaţie muzicală. Cînd eram eu în şcoală, a apărut în traducere cartea de conferinţe a lui Leonard Bernstein –

– excepţională! Asemenea oameni ne-ar trebui. Iosif Sava a avut o funcţie educativă în ceea ce făcea. Azi, dacă ne uităm în jur, nici o publicaţie şi nici un post de televiziune nu sînt interesate de muzica clasică. În şcoală există o programă destul de închistată şi tehnică. Sînt de acord că elevii trebuie să înveţe anumite elemente muzicale, dar mai bine ar asculta muzică – în şcoli există destule dotări, pe YouTube găseşti orice... Copiilor trebuie să le pui să asculte tot felul de muzici: dacă ei se declară fani ai manelelor, poţi să începi de la manele şi să ajungi la Mozart, sau la Beatles, sau oriunde... N-aş fi deloc pentru o educaţie de tip elitist. Poate şi repertoriul ar trebui schimbat în pas cu vremurile... 

Bucureştiul era, în perioada interbelică, în rîndul lumii: la Ateneu veneau în mod curent mari muzicieni să dea concerte. Acum este în rîndul lumii? 

În mare parte, prin Festivalul Enescu. Dacă cineva se mai întreabă „de ce Festivalul Enescu şi de ce acel buget pentru Festival?“, unul dintre răspunsuri este simplu: pentru că noi nu avem o stagiune normală. Nu-i avem pe Daniel Barenboim ori pe Zubin Mehta în timpul stagiunii. Dacă asemenea nume mari ar putea veni în stagiunea de la Ateneu ori de la Sala Radio – adică dacă ar exista finanţare pentru aşa ceva –, poate că, într-adevăr, ne-am putea pune întrebarea „de ce Festivalul Enescu?“. Dar aşa, Festivalul Enescu concentrează o stagiune excepţională, pe durata cîtorva săptămîni. Pe de altă parte, trebuie să recunoaştem că viaţa muzicală românească rămîne destul de conservatoare, aşa cum era şi în Bucureştiul interbelic: publicul rămînea la clasicii vienezi, chiar şi Wagner era greu acceptat. Nu s-a schimbat radical această atitudine, nici chiar printre muzicieni.  

De curînd, aţi preluat conducerea Colegiului „Noua Europă“. Ce înseamnă pentru dvs. această instituţie? 

Şi cartea Octave paralele se datorează indirect unei burse pe care am avut-o la Colegiul „Noua Europă“. Prezenţa acolo, cînd eram bursieră, mi-a schimbat modul de a vedea lucrurile, de a preda la facultate... Acel loc te învaţă să comunici cu colegi din alte domenii, să discuţi cu ei şi să te faci înţeles. Am rămas totdeauna ataşată de această instituţie şi probabil că acesta a fost şi motivul pentru care dl Pleşu m-a solicitat să preiau această sarcină. Colegiul „Noua Europă“ rămîne o instituţie unică în România. Şi nu numai. Este un institut de studii avansate, care oferă un anumit nivel al discuţiilor academice. Încerc să nu fiu îngrijorată cu privire la viitorul financiar al instituţiei, care a ajuns acum într-o fază de consolidare. Nu ai ce să inventezi în fiinţa şi în spiritul ei, trebuie doar să o păstrezi. La început, Colegiul avea 10 bursieri români, acum sînt vreo 40, dintre care doar 8 sînt români. Avem bursieri care vin din toate părţile lumii – din Africa, din Australia, din SUA –, şi avem două programe concentrate pe regiuni: zona Mării Negre şi zona balcanică. E un mare avantaj al acestui institut că a fost mereu finanţat de fundaţii din Elveţia, Germania, Austria, pentru că a avut o mare independenţă, o libertate a spiritului. Nu a depins de un guvern sau de altul. Au venit nume mari din ştiinţele umaniste, mari personalităţi pe care o universitate s-ar fi chinuit mult să le aducă. Acest tip de finanţare aduce însă o luptă permanentă pentru a convinge un finanţator străin că merită să investească într-o instituţie din România. Un finanţator străin va spune: „Noi v-am ajutat să creşteţi, ce face România pentru voi?“ 

Ce face? 

Singura finanţare din partea statului român este pentru bursele „Odobleja“, acordată de UEFISCDI, prin Adrian Curaj, care a fost întotdeauna un partener de nădejde al Colegiului. Sînt cele opt burse pentru români. În rest, ar trebui să ne gîndim ca şi România să susţină un institut pe care, pînă la urmă, îl primeşte pe tavă.  

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.