Specialiștii

Publicat în Dilema Veche nr. 356 din 9 - 15 decembrie 2010
Branduirea optimismului jpeg

Ştiam, într-un fel, că aceasta este reprezentarea generală, dar acum am aflat-o direct, explicit şi tranşant, de la un jurnalist cît se poate de respectabil: e vina specialiştilor dacă nu apar în media. De ce? Simplu: „Nu e treaba noastră să le facem publicitate, trebuie să-şi facă singuri!“ – mi-a explicat jurnalistul cu pricina. „N-au decît să ne caute ei pe noi“ – a încheiat el, cu aerul că mi-a împărtăşit o evidenţă pe care doar un naiv ca mine ar putea să nu o ştie. Aerul său de suficienţă şi condescendenţa aproape explicită faţă de milogii ăştia de „specialişti“ care nu visează decît să devină vedete, dar nu ştiu cum să procedeze, m-a cam scos din sărite, trebuie să recunosc. Păi, măi Gigel, dar de ce crezi tu că un specialist ar trebui să-ţi facă ţie curte, ca să-l laşi să spună două vorbe într-un ziar sau pe un post? În primul rînd că un specialist, pe care îl frecaţi voi cu tot felul de întrebări idioate, nu este niciodată plătit – ba chiar aveţi impresia că îi faceţi un asemenea favor, încît parcă vă aşteptaţi să vină şi cu flori de-acasă. 

Mai important însă este faptul că, pentru un specialist, prestaţiile astea media nu se pun, nu contează de nici un fel, nici la CV, nici ca imagine academică, nici ca promovare, nimic. Ba dimpotrivă, după cîteva apariţii în care îşi dă cu părerea despre te miri ce, un specialist va fi totdeauna privit cu un început de reţinere de către ceilalţi specialişti. Da, bineînţeles, şi specialiştii trebuie să-şi facă un fel de publicitate, dar în lumea în care îşi cîştigă existenţa, în lumea de unde le vin şi prestigiul, şi cariera, şi banii, nu în media, de unde se pot alege doar cu un „v-am văzut la televizor“, de la vînzătoarea din colţ. Asta e tot ce vedeţi voi în contribuţia unui specialist, că vrea să ajungă pe sticlă fără să-şi pună şi el nişte silicoane ?  

După ce m-am răcorit spunîndu-i (în gînd...) toate astea şi multe altele care nu pot fi aşternute pe hîrtie, am mormăit un mda ambiguu şi am plecat. Pe drumul spre casă m-am tot gîndit însă la această relaţie perversă dintre specialişti, oricare ar fi ei, şi media din ţara noastră. 

Ori de cîte ori vine vorba despre acest subiect, îmi aduc aminte de sentinţa dată de un reporter de la BBC în urmă cu mulţi ani: diferenţa dintre voi şi noi nu este comercializarea, tabloidizarea etc. (aşa cum mă văitasem eu), ci următorul fapt: noi avem cîte o listă cu specialişti pe fiecare subiect posibil; la unii s-ar putea să nu apelăm niciodată, pe alţii s-ar putea să-i chemăm şi de cîteva ori într-o lună, dacă subiectul pe care sînt specialişti este de actualitate; voi însă aveţi o singură listă şi, indiferent despre ce este vorba, apelaţi la aceiaşi oameni. Ăştia nu au cum să mai fie specialişti şi nimeni nu o să mai respecte ceea ce spun! Simplu şi clar ca orice lucru elementar... 

Într-adevăr, media din România sînt populate cu angajaţii acestei „liste unice“ de personaje publice care, folosite la orice – şi băgîndu-se în orice –, sfîrşesc rapid prin a nu mai fi buni de nimic. Prin aceasta se compromite astfel din start ideea însăşi de „specialist“, de expert pe ceva anume, care dă din umeri la 99% dintre întrebări, dar cînd vine vorba de cele 1% din domeniul său, ar fi bine să caşti urechile la ceea ce spune.  Mai este însă un alt nivel de „specialist“, acel specialist de serviciu, care nu este vedetă, care nu apare în prime time, care nu ţine o emisiune, dar la care jurnaliştii recurg sporadic pentru a pigmenta puţintel propriile lor emisiuni sau articole. Dumneavoastră, ca specialist, ce părere aveţi despre...? – sună invariabil întrebările jurnalistului. După care, două, trei fraze din ce răspunde specialistul sînt inserate în material cu menţiunea „specialistul X este de părere că...“. De regulă, sînt alese doar acele cuvinte care se potrivesc cu propriile convingeri ale jurnalistului. Iar cînd nu se întîmplă aşa, „părerea specialistului“ este de o platitudine înduioşătoare. Aceasta este regula jocului: trebuie să apară şi „specialistul“, pentru a da greutate şi credibilitate jurnalistului, dar el trebuie să rămînă cît mai subţirel, pentru a nu plictisi publicul cu chestiuni complicate. Ideea de specialist este compromisă astfel din nou, la un nivel mai user friendly, de data asta. Rostul acestor „specialişti“ (cînd sînt de bună-credinţă) devine astfel acela de a spune evidenţe de genul regele e în fundu’ gol, truisme, banalităţi, lucruri simple, care însă, fără ei, se pare că nu ar ajunge la urechile ascultătorilor. Sînt specialiştii în platitudini utile.  

Dar chiar sînt ele utile? Nu cumva întreţinîndu-le ca pe o dovadă de profesionalism, media omoară în faşă orice aspiraţie de profesionalitate? Nu cumva specialiştii, care se complac în astfel de răspunsuri de şuetă mai mult sau mai puţin intelectuală, întreţin, la rîndul lor, imaginea unei cunoaşteri neproblematice, fără dureri de cap, care are ca singur merit faptul că e pe înţelesul tuturor? 

Textul de faţă poate fi o ilustrare a acestui fapt. Problema este mult mai gravă decît este ea înfăţişată în cele de faţă, dar o comentez uşurel, după regula jocului cu care m-am obişnuit şi eu, astfel încît să incit pe cît mai mulţi, dar să nu cadă greu nimănui. Oare am devenit şi eu un „specialist în platitudini utile“?... 

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte a sa este Sfîrşitul jocului. România celor 20 de ani, Editura Curtea Veche, 2010.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Afif Hezbollah ALMAYADEEN png
Șeful presei Hezbollah a fost ucis într-un atac israelian la Beirut. Era una dintre puținele fețe publice rămase ale grupării
Hajj Mohammed Afif al-Nabulsi, șeful relațiilor cu presa ale Hezbollah, a fost ucis alături de alte trei persoane într-un atac israelian asupra biroului partidului socialist arab Baath din Beirut.
cluj wings bloc. foto remus florescu
Dezvoltator imobiliar, despre investiția într-un apartament la Cluj: „E atractivitatea prostului. Treceți pe lângă blocurile noi și vedeți”
Cluj-Napoca este cel mai scump oraș din România la imobiliare pentru că există cerere, în ciuda prețurilor exorbitante. Dorin Bob, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din Cluj, dezvăluie tristul adevăr despre construcțiile finalizate în ultimii ani în oraș: foarte puține sunt locuite.
Ciuperci FOTO Shutterstock (7) jpeg
Beneficiile uimitoare ale ciupercilor. Ce spune un specialist în alimentație
Vitamina D este un hormon pe care corpul nostru îl produce în timpul expunerii la soare, dar este și un nutrient pe care îl asimilăm din alimente. Spre exemplu, ciupercile reprezintă o sursă excelentă de vitamina D naturală, care este esențială pentru sănătatea și buna funcționare a oaselor și a muș
„Ovidius printre sciţi”, pictură din 1862, de Eugène Delacroix (© Wikimedia Commons)
Populații antice misterioase care au trăit pe teritoriul României. Cine au fost ”conducătorii cu toiege„ și tribul mistrețului„, și legătura lor cu dacii
Pe teritoriul de astăzi al României au trăit numeroase populații de-a lungul istoriei. Două dintre acestea sunt misterioase, cu origini incerte, învăluite parțial în mit și legendă. Unul dintre acestea a devenit un aliat de încredere al dacilor.
zapada apuseni1 jpeg
Cum a reacționat un turist din Brazilia când a văzut pentru prima dată zăpadă în România! A gustat din omăt: „E minunat!"
Un tânăr din Brazilia, ajuns în România, mai exact, în munții Harghita Mădăraș, a văzut pentru prima dată zapada. Acesta a făcut tumbe și a gustat din omăt. În aceste zile, cei mici au dat start sezonului de săniuș, iar cei mari s-au plimbat pe traseele acoperite de nea.
Satul Urșici din Hunedoara. Foto: Cristian Resiga
Satul arhaic unde erau venerați lupii și urșii. Legătura stranie a locului ascuns în munți cu zeul dacilor, Zamolxis
Doar câteva familii mai locuiesc permanent în satul Urșici din Hunedoara, aflat la aproape 1.000 de metri altitudine. Așezarea din Munții Orăștiei este faimoasă, pentru priveliștile sale pitorești, dar este și un loc neobișnuit, datorită tradițiilor din trecutul său.
Şiiţi houthi yemeniţi ridică armele în timpul luptelor lângă palatul prezidenţial din  Sanaa Yemen FOTO AP
Previziunea româncei care s-a specializat în analiza Orientului Mijlociu cu șeful CIA. „O să înceapă cu discursuri inflamate și inflamatorii”
Există focare de război care s-ar putea extinde în următoarele decenii, dar în prezent marile puteri nu au interes ca acestea să escaladeze, spune Ioana Constantin Bercean, expertă în Orientul Mijlociu. Cel mai probabil, SUA, chiar și cu Trump, vor avea o politică mai degrabă prundentă în zonă.
furie
Cum îți distruge furia corpul: șapte ore de cortizol în exces
Furia provoacă încordarea mușchilor, mai ales în zona gâtului și umerilor. „Este nevoie de șapte ore pentru ca nivelul de cortizol să revină la normal”, atrage atenția un specialist. Dar ce efecte devastatoare și nebănuite, are, de fapt, furia asupra corpului tău?
noua casa prima casa credit ipotecar
Băncile care acordă cele mai bune credite ipotecare, după sumă, dobândă și condiții de acordare
Creditul ipotecar rămâne una dintre principalele opțiuni pentru românii care doresc să își cumpere o locuință, impunându-se însă ca doritorii să compare dobânda și condițiile de acordare.