„Şi desfătătoriu, şi procopsitoriu“ – dialog cu Aurel MITRAN

Publicat în Dilema Veche nr. 600 din 13-19 august 2015
„Şi desfătătoriu, şi procopsitoriu“ – dialog cu Aurel MITRAN jpeg

Dilema veche

Cum vă amintiţi de începuturile activităţii dvs., din anii ’70? 

Cînd am început povestea asta, în secolul trecut, a fost foarte important că noi credeam că sîntem importanţi în vremea respectivă şi i-am şi convins pe ceilalţi de asta. Era o perioadă în care mai degrabă se repeta cu publicul în sală, dar tot ieşea ceva pînă la urmă. Ne jucam. Majoritatea celor cu care am pornit atunci la drum nu şi-au imaginat că o să ne facem dintr-o pasiune o profesie. Era un grup de artişti care voiau altă muzică şi se săturaseră să asculte aceleaşi lucruri, la aceleaşi ore. Clubul A a început ca o alternativă şi a rămas în continuare cel mai vechi club studenţesc. Între timp, unii s-au salvat, alţii s-au salvat şi au plecat, dar ce e îmbucurător este că şi publicul s-a salvat şi avem în continuare spectatori. Nu puţini. 

Artiştii erau de fapt nişte amatori, studenţi care descopereau muzica... 

Asta a şi făcut diferenţa. Folk-ul, jazz-ul, blues-ul şi altele au plecat în Occident ca nişte mişcări de stradă şi au ajuns pe scenă. La noi a fost mai întîi o mişcare a intelectualilor şi ulterior a ajuns în stradă. Formaţiile erau alcătuite de studenţi, concursurile erau pentru studenţi, exista şi moda unor ample concepţii muzicale (era vremea operelor rock, importate şi ele din afară). Festivalul Club A la vremea respectivă era un festival la care se repeta un an sau un an şi jumătate, pentru că toţi voiau să vină cu o concepţie muzicală nouă, cu o poveste, nu să cînte doar „Lady Madonna“, pentru că asta se cînta la orice bal studenţesc. Dacă nu ştiai măcar 10 piese Beatles şi 10 piese Rolling Stones, ce mai căutai pe-acolo? Ideea de divertisment nu era atît de puternică. Era mai mult ideea de a fi împreună, de a asculta aceeaşi muzică, de a citi aceleaşi cărţi, de a vedea acelaşi filme şi aceleaşi spectacole de teatru. A fost o perioadă foarte bună: erau regizori şi actori foarte buni. Jazz-ul, folk-ul, rock-ul nu puteau sta să privească în zare. A fost o perioadă de deschidere, care a durat pînă prin 1975-76, cînd „s-a strîns şurubul“. Vremea cînd veneau big band-urile americane în România trecuse. 

În anii ’90, a fost o perioadă „dilematică“ pentru ai noştri. A pătruns rapid muzica străină... 

Pentru ai noştri a fost grav. La începutul anilor ’90, spectacolul era al străzii – veneau minerii, plecau minerii, era un spectacol politic foarte agresiv. Şi era foarte nou. Era ca în bancul de pe vremuri: „de cîntat ne arde nouă acuma?“. Pe de altă parte, mulţi au simţit nevoia să facă ceea ce nu avuseseră voie să facă înainte. Publicul nu dorea neapărat acelaşi lucru. Într-o lume trecută prin 50 de ani de cenzură, au apărut spectacole în care actorii erau în pielea goală ori în care exista violenţă de limbaj. Vremea cînd se cînta la instrumente părea că a apus, au apărut computerele şi sonorităţile noi. Pînă prin anii ’70, toată lumea cînta la aceleaşi instrumente – şi Beatles, şi Formaţia Fără Nume din România. La un moment dat, lucrurile s-au dezechilibrat. Cînd noi eram ocupaţi să ţinem discursuri la festivalurile studenţeşti, acolo apăreau Sex Pistols cu

Şi la ei lucrurile să vătămaseră. La noi lucrurile s-au ideologizat profund. Şi tehnologia s-a schimbat. Generaţia mea nu ştia, la vremea ei, cum arată casetofonul.  Prima dată am văzut o poză cu un casetofon în revista New Musical Express adusă de cineva care a venit din străinătate. Acum pare o distracţie de Benny Hill să vorbeşti despre asta, dar nu se întîmpla în 1821, cînd intra Tudor Vladimirescu în Bucureşti; se întîmpla acum vreo 40 de ani. Noi ştiam de banda de magnetofon şi de vinil. Acum, asculţi pe telefon ceea ce odinioară nu puteai să asculţi nici la Europa Liberă. Astăzi, divertismentul a început să fie important, spre deosebire de altădată.  Nimeni nu s-a dus la Woodstock să se distreze – şi au fost 600.000 de oameni care se puteau distra grozav... Nu era „veselie la maxim“, era o stare de spirit... 

În anii ’90 au apărut şi posturile de radio FM în România. Au contat în schimbările care au apărut în muzica de la noi? 

Iniţial, radiourile au sprijinit mişcarea muzicală românească. După aceea, fiecare a încercat să-şi găsească o identitate de post. Cînd s-a ajuns aici, a venit un desant aerian al muzicii străine.

-ul străin a venit cu un program bine pus la punct, aşa că fiecare şi-a făcut o „politică a postului“. Pentru o vreme, muzica românească a fost eliminată. Acum este un nou val în care muzica românească e pe posturi, dar e vorbită în engleză. Cînd era în limba română, era cu „Liberă la mare, stau cu tine le soare./ Ne iubim pe nisipul fierbinte,/ Nu mai sînt o fată cuminte“. Cred însă că cine a avut ceva de spus a spus, în mod real. Şi din vechea gardă, şi dintre ceilalţi. Continuă şi astăzi povestea. Dacă e muzică, îmblînzeşte şi fiarele; dacă e doar orăcăială, nu contează în ce limbă e. Sistemul a început prin anii ’75-’76, cînd muzica a devenit bun de consum. Şi atunci s-au găsit nişte oameni care au investit bani şi au folosit mijloace de promovare. Aşa a apărut

Dacă ţi se dă de zeci de ori pe zi aceeaşi piesă pe toate posturile de radio, începe să-ţi placă. Dar asta a adus nişte constrîngeri: o piesă trebuie să aibă 3 minute. Cine ar mai edita acum „In-A-Gadda-Da-Vida“, în care există un solo de tobe de 22 de minute? 

Totuşi, există posturi de radio de nişă şi pentru asemenea creaţii. La noi de ce nu prind astfel de posturi? E piaţa mică? 

Tot acest sistem industrial are un viciu de formă. Nu mulţumeşte pe toată lumea. Sînt şi oameni care vor să asculte muzică bio, să spunem. Sînt oameni care îşi pun întrebări, oameni care au înţeles că există şi alt fel de muzică. Pentru asta trebuie să cauţi puţin. La noi, nişa aceasta nu e mare, dar nici atît de mică pe cît se crede. Începînd din 2000, ne-am confruntat cu o poveste care nu prea e analizată din punctul acesta de vedere. Au plecat mulţi în străinătate – şi aşa a apărut mitul căpşunarilor –, dar a plecat şi multă lume care nu era croită pentru munca fizică; au plecat oameni care ascultaseră şi un alt fel de muzică. Eu am primit, de pildă, un mail de la nişte tineri din Canada în care îmi mulţumeau că au aflat cine e Bobby McFerrin (al cărui concert la Bucureşti îl organizasem); acum erau la Toronto şi se duseseră la concert şi au simţit nevoia să-mi mulţumească. Încă există la noi un public avizat, chiar dacă mulţi au plecat; dar este un public care se formează, dacă pui armele jos, atunci eşti gata, nu te mai întrebi de ce şi pentru ce. Una este distracţia şi alta este cultura. Sînt totuşi şi oameni care se uită la Mezzo ori la Arte. Şi apoi, e vorba despre o investiţie în timp: depinde ce creşti în casă... 

V-aţi ocupat şi de teatru, timp de cîteva decenii. Cu ce aţi rămas din această combinaţie între teatru şi muzică? 

Cu aproape 40 de ani fericiţi, în care am făcut ce mi-a plăcut. Să-ţi faci dintr-o pasiune o meserie şi să mai şi trăieşti din ea mi se pare că e absolut extraordinar. Am avut şi norocul că, indiferent în ce context eram – şi înainte de 1989, şi după –, m-au cam lăsat în pace. Poate că eram atît de eficient din punct de vedere financiar pentru instituţia în care lucram, încît mă lăsau cu ale mele. Dacă făceam un turneu cu teatrul şi ieşea bine financiar, mi se spunea „bine, acum fă-ţi şi tu concertele tale, poate te mai linişteşti“. Teatrul a însemnat foarte mult, în primul rînd era o structură profesionistă, ceea ce în muzică (mă refer la cea făcută de liber-profesionişti, nu la cea instituţionalizată) cam lipsea. 

Se vorbeşte mult despre „industria muzicală românească“. Chiar avem o industrie? 

Eu n-o văd industrie, o văd cam manufacturieră. La noi e mai mult

decît

. Sînt foarte puţini bani la mijloc. Depinde şi ce înţelegi prin bani. Fiecare se raportează la cîţi bani are el şi compară cu cît cîştigă cineva pentru un spectacol. În America, un vînzător de la McDonald’s nu-şi pune problema cît cîştigă Bon Jovi. Căci, dacă te duci la un spectacol – fie

, fie Bon Jovi – ştii că asta presupune costuri mari. Sînt oameni care strîng bani 6 luni ca să-şi cumpere bilet la un spectacol, la fel cum strîng bani pentru concediu. La noi, unii se miră că un bilet costă 50 de lei. Cît să coste? Sîntem o ţară europeană, iar artiştii care vin în România trebuie plătiţi. Vînzările de discuri au scăzut, aşa că singurele venituri reale ale artiştilor sînt cele din concerte. Altădată, unii plecau în concerte o dată la şase ani, acum pleacă în fiecare an. Show-business-ul nu duduie în România, mai ales că e axat pe o singură categorie de public – tineretul. Este acea categorie de public care are şi n-are bani în acelaşi timp. 

Dilema veche

Am vrut să rămînă identitatea acestui festival.

are o anumită identitate, iar acesta nu e un festival oarecare (vorba lui Ioan Hollender: „doi copaci şi-o apă chioară, uite-un festival de vară“). Ideea principală a selecţiei muzicale a fost să existe proiecte speciale pentru acest festival. Aşa se explică faptul că am selectat spectacolul lui Mircea Vintilă & Brambura –

un spectacol din Capitală pentru Cealaltă Capitală, cu imagini de arhivă pe care publicul le va putea vedea doar cu această ocazie. Va fi o îngemănare între Bucureşti şi Alba Iulia. Apoi, Nicu Alifantis cu Ansamblul Jidvei şi corul Junii de la Jidvei. Plus Mihai Neniţă, un soi de violonist-minune, care a colindat mult prin lume, a absolvit Universitatea din Köln; el va fi un fel de

între Alifantis şi ansamblu. Artiştii au fost selecţionaţi pentru două motive: bucuria de a se juca şi dorinţa de a face şi

decît fac în mod obişnuit. Nimic nu e mai supărător la un festival de oameni deştepţi decît să te prezinţi cu nişte lucruri obişnuite. Radu Gheorghe va prezenta

cu Orchestra Simfonică Bucureşti, care nu e niciodată acelaşi spectacol. Încercăm să fie, vorba lui Timotei Cipariu, „şi desfătătoriu, şi procopsitoriu“. Ultima seară e a unui artist despre care s-au scris sute de articole, iar discografia lui ocupă două rafturi de bibliotecă: Angelo Branduardi. E un artist european cu o voce inconfundabilă şi cu o îmbinare de instrumente vechi şi noi. E

la Viena cu şase luni înainte, e în turneu european şi vine pentru prima dată în România. Aşa că ar trebui să le spunem oamenilor că au ocazia să „defileze“, de 23 august, cu Angelo Branduardi. Mai există la festival o scenă în curtea interioară a Palatului Principilor, unde vor cînta Basorelief, Irina Popa & The Sinners, Mihai Neniţă cu un proiect special pentru festival, Trio Puiu Pascu. Un alt proiect de festival este cel al lui Emy Drăgoi, care va încheia ultima seară cu

, ca să vedem cum arată Montmartre la Alba Iulia. Cred că va fi o reuşită, căci în Cetatea Alba Iulia nu se poate orice şi oricum. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.