Publicitatea şi familia

Publicat în Dilema Veche nr. 464 din 3-9 ianuarie 2013
Branduirea optimismului jpeg

Zilele acestea, între două sarmale, am mîncat publicitate pe pîine. Nici o surpriză, luna cadourilor se joacă deja, de oarecare vreme, şi în prelungiri. Nici clipurile publicitare nu au fost o surpriză sau o mare noutate, doar că, stînd mai mult pe acasă, am înghiţit mai multe decît de obicei. Pe multe le mai văzusem cu coada ochiului, dar acum am avut timp să le privesc. Şi să cad pe gînduri, la unele dintre ele...

M-am uitat, de pildă, cu mai mare atenţie la frumoasa blondă care îşi încrucişează de zor picioarele ca să capete un credit avantajos la o bancă. Haios! Am aflat de la un amic publicitar că intră în preferinţele tinerilor („cu sau fără chiloţi“ – a precizat acesta, citînd din interviuri). Am înţeles astfel mesajul şi m-am dus să-mi scot banii de la banca respectivă: are alt target group şi, în mod evident, n-am nici o şansă să obţin vreodată un credit.

M-am uitat în repetate rînduri la clipul cu cei doi părinţi care se iau la întrecere, destul de penibil şi în zadar, cine a făcut mai multe şi mai importante lucruri pentru copilul lor care se ghiceşte în spatele unui smartphone şi nu dă nici cel mai mic semn că l-ar interesa sporovăiala babacilor. Dacă-s proşti, îşi merită soarta! – m-am gîndit eu. Doar că nu despre asta era vorba în reclamă, prostia părinţilor era doar un bonus pentru tinerii cu smartphone.

M-am cam enervat, recunosc, la reclama cu cei doi puşti cu părul roşcat, care mănîncă fericiţi în familie nu mai ştiu ce, în timp ce mama lor se uită galeş pe fereastră, peste umărul pămpălăului de soţ, la grădinarul cel la fel de roşcat. Mămicilor din toate ţările, dacă vreţi să aveţi copii fericiţi, care să mănînce sănătos, înşelaţi-vă soţul cu grădinarul! Pămpălăul încornorat o să zîmbească şi el fericit la mesele din familie iar copiii vor avea bujori în obrăjori. Cool!...

Dar cea mai tare mi s-a părut reclama la o băutură tinerească faimoasă, care promite drept bonus „cîştigarea controlului parental şi premii care îţi ţin copiii aproape“. I-auzi! Ce le-o fi venit să se adreseze şi babacilor? Cînd eticheta s-a înmuiat şi a alunecat de pe sticlă, am găsit şi răspunsul pe partea interioară a hîrtiei: ţeapă, era doar o miştocăreală la adresa părinţilor ca să poţi scăpa naibii de ei. Ceea ce „cîştigai“ era, de fapt, „NO control parental şi premii care îţi ţin părinţii departe“. Mai exact, „un sejur VIP la Herculane pentru ei“ şi „petrecere în Mykonos cu gaşca ta“. În plus, pentru mai multă siguranţă, „10 dispozitive cu GPS care îţi localizează părinţii“. Pe bune?

Mi-am adus apoi aminte cu nostalgie de seria de reclame la un fast food, în care apărea constant o masă în familie, la care tînărul sau tînăra apărea ba cu căştile în urechi, ba pe patine cu rotile etc., atrăgînd privirile dezaprobatoare ale părinţilor. „La fast food-ul nostru poţi să faci ce vrei!“ – promitea reclama. Punct ochit, punct lovit! După cîteva secole de „proces al civilizării“, care a visat (şi a reuşit!) să controleze corpul nostru păcătos şi supus pornirilor animalice şi „necivilizate“, de prin anii ’60 a început marea defulare şi eliberarea corpului în toate formele sale de manifestare. Nu pot să spun că, personal, mă dădeam în vînt după mesajul reclamei, dar cei care au făcut-o ştiau şi istorie, şi cui se adresează.

Există deci o parte de eficienţă în acest gen de reclame care dau cu tifla familiei pentru a face cu ochiul adolescenţilor rebeli. Şi care e loser-ul care să nu fie măcar puţin rebel la această vîrstă!? Mă întreb însă în ce limite este „eficientă“ această miză? La limită, poţi să te întrebi şi cît de morală este ea.

În primul rînd, societatea românească în ansamblul ei este încă una excepţional de ataşată de familie, care rămîne în topul valorilor centrale, în toate sondajele de opinie. Chiar şi în rîndul tinerilor, aceasta rămîne pe un loc incredibil de ridicat. Într-o anchetă europeană realizată cu cîţiva ani în urmă de departamentul de cercetare al canalului Discovery, tinerii din România se înscriau masiv în categoria denumită pressured providers, fiind din acest punct de vedere pe departe liderii europeni. Pentru aceştia, marea miză era să-şi poată întreţine familia (providers), dorinţă aflată însă la concurenţă cu importanţa performanţei în profesie şi cu dorinţa de a-şi petrece cît mai mult timp cu prietenii (de unde dimensiunea de pressured). Alte cercetări, realizate deopotrivă pe tineri şi tinere, scot în evidenţă un profil ideal destul de „tradiţionalist“, centrat pe o căsătorie pe la 25 de ani, după un an, doi de coabitare şi cu vreo doi copii pe la 30 de ani. Oameni destul de familişti şi aşezaţi, deci. Prin urmare, s-ar putea ca, după 18 ani, persiflarea familiei să nu prea mai ţină...

Dar mai este ceva. Începe să se profileze şi la noi generaţia post-cool, ca să spunem aşa. Ceea ce este cool nu mai este suficient. Cool, bine, dar şi what next? Altfel spus, nu ne mai luaţi de proşti, am crescut şi noi mari, băgaţi şi ceva conţinut dacă vreţi să vă ascultăm. Altfel, ne amuzăm – de ce nu –, dar cam atît. Şi unii publicitari cad în această capcană, puţin cam narcisică: ia uitaţi-vă ce poveste tare am mai inventat! Publicul-ţintă se amuză, ţine minte povestea, dar aproximativ un sfert nu mai ţine minte şi la ce făcea reclamă povestea respectivă – ne spune alt studiu.

Revenind la oful iniţial: ce-ai deci, neamule, cu familia mea?

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Sfîrşitul jocului. România celor 20 de ani, Editura Curtea Veche, 2010.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

carne de porc la sare
Boala gravă pe care o poți face doar gustând în timp ce prepari bunătăți de Crăciun. Au fost 31 cazuri în România, anul trecut
La nivel mondial se înregistrează aproximativ 10.000 cazuri anual, iar în România, anul trecut, au fost tratate 31 cazuri, număr în creștere față de anul anterior. Boala nu se transmite de la om la om, însă te poți îmbolnăvi foarte ușor consumând carne infestată.
Timişoara-decembrie 1989 FOTO FORTEPAN/Urban Tamas
15 decembrie: La Timişoara s-a strigat pentru prima dată „Jos Ceauşescu!”. Începutul Revoluţiei din 1989
La 15 decembrie 1989, o demonstraţie de solidaritate cu pastorul Laslo Tokes declanşa o mişcare de protest împotriva regimului comunist la nivel naţional. Tot într-o zi de 15 decembrie, în 1947, se năştea George Pruteanu, celebru datorită emisiunii sale „Doar o vorbă săț-i mai spun”.
Aurora Boreală în Laponia Foto Eturia
Laponia, destinația externă cea mai căutată în luna decembrie. Oferte la prețuri reduse pentru 2025
Laponia continuă să fie una dintre cele mai populare atracții de Crăciun. Pentru sezonul 2025, au fost deja anunțate primele oferte pentru excursii în această destinație, care oferă oportunitatea de a experimenta magia Crăciunului în regiunile nordice.
image png
Mihaela Bilic, despre alimentul care ne distrugem organismul. Este consumat în timpul postului: „Postul nu face bine și nu ajută organismul decât atunci când...”
Românii care țin post se axează mai mult pe eliminarea produselor lactate, însă uită că un aliment consumat în exces le poate afecta sănătatea. Medicul nutriționist Mihaela Bilic a explicat în detaliu despre ce este vorba.
muzeul FOTO Ionica Nechifor jpg
Instituția publică din România care face profit 3.5 milioane de lei. Cum reușește un institut de cercetare să concureze cu mediul privat
În nordul extrem al României se află probabil singura instituție publică din România care face profit. Ba mai mult, asemeni unei societăți comerciale îl investește în dezvoltare. A încheiat anul cu 3.5 milioane de lei în conturi și a derulat investiții de peste 4 milioane de euro.
Condiții precare la Spitalul pentru Copii din Cluj Napoca Foto Mănici din Cluj Napoca jpg
Condiții deplorabile la Spitalul pentru Copii din Cluj-Napoca. Reacția unei mame: „O experiență îngrozitoare, am rămas traumatizată”
O mămică, care a fost internată împreună cu bebelușul său de doar două luni în secția Pediatrie 1, din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, a povestit despre condițiile precare din unitatea medicală.
image png
Motivul neașteptat pentru care Ozana Barabancea nu va avea brad de Crăciun în acest an: „Nu sunt foarte fericită, dar ce să fac? Asta e!”
În timp ce vedetele autohtone din showbiz își etalează brazii de Crăciun pe rețelele de socializare, la polul opus se află Ozana Barabancea care a decis că anul acesta nu va împodobi pomul. Soprana a venit cu o explicație în acest sens.
Adrian Bejan   prof  univ  Duke University USA   Foto arhiva personală jpeg
INTERVIU Prof. univ. Adrian Bejan: „Societatea este un organism viu, iar dacă îi împiedici procesul natural de evoluție, te îndepărtează“
Dincolo de revoluționarea modului în care înțelegem lumea și universul, descoperirile despre legile naturii oglindesc și dinamica societăților, oferindu-ne instrumentele necesare pentru a o înțelege mai bine și a modela viitorul în avantajul nostru.
ger ninsoare zapada iarna termometru shutterstock 743819602 jpg
Județele care intră sub Cod galben de ninsori și vânt puternic. Până la ce oră este valabil
Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o avertizare cod galben de ninsoare și vânt puternic pentru trei județe.