Pentru ziare a venit vremea muzeelor?

Publicat în Dilema Veche nr. 492 din 18-24 iulie 2013
Pentru ziare a venit vremea muzeelor? jpeg

De ce ai vizita, în vacanţă fiind, un Muzeu Internaţional al Ziarelor? Nu doar din pură curiozitate turistică (nimeni nu scapă, oricît s-ar strădui, de impulsul de a „bifa un obiectiv“), ci pentru că, aşa cum scrie pe site-ul www.izm.de – e unul dintre cele mai mari din lume şi, renovat complet şi redeschis în 2011, are o formulă de prezentare modernă şi interactivă. Şi apoi, ce poate fi mai actual, în zilele noastre, cînd presa din toată lumea nu mai ştie pe unde să scoată cămaşa (financiar vorbind, dar nu numai), decît să treci în revistă problemele presei din cele mai vechi timpuri şi pînă azi? În fiecare săptămînă, vin ştiri despre ziare care se închid, despre vechi şi prestigioase instituţii de presă care se transformă, se restructurează ori dispar, pur şi simplu.

Internationales Zeitungsmuseum din Aachen a fost fondat de Oskar von Forckenbeck, un colecţionar care a călătorit mult şi a adunat ziare din toată lumea, expunîndu-le pentru prima dată în 1886. Se zice că, plimbîndu-se, în 1854, pe canalele din Groningen, a văzut un ziar zăcînd pe fundul unei bărci de pescari şi şi-a dat seama că ziarele sînt prea valoroase pentru a sfîrşi doar ca hîrtie de împachetat peşte. Aşa a început colecţia, care, pînă la moartea sa (în 1898), a însumat 80.000 de exemplare de ziare şi 1500 de volume, donate oraşului Aachen de văduva lui Oskar von Forckenbeck. Între timp, colecţia a ajuns la peste 200.000 de exemplare şi 3000 de volume de specialitate. Nu-mi dau seama dacă fondatorul a fost un vizionar sau un tipicar, dar, în anul de graţie 2013, nici nu mai contează: colecţia există şi fizic, şi în arhiva electronică a muzeului (http://www.izmarchiv.de).

Muzeul se află într-o clădire considerată cea mai veche casă de locuit din Aachen, construită la 1495 de judecătorul Heinrich Dollart. Intrat în proprietatea oraşului din 1660, iar oraşul trecînd de-a lungul timpului sub diverse stăpîniri, edificiul a avut diferite utilizări: a fost închiriat o vreme unui negustor de vinuri, sediu al vămii în timpul ocupaţiei franceze, pe la 1800, sediu al poliţiei prusace, cartier general al trupelor belgiene de ocupaţie în Primul Război Mondial, închisoare a oraşului. Muzeul Ziarelor a fost instalat în clădire în 1931. Din 2011, totul a fost reorganizat şi adaptat epocii „2.0“.

Pagini vechi şi ecrane digitale

Cînd intri în prima sală şi vezi de-a lungul pereţilor un fel de dulapuri gri, întrerupte de cîteva ecrane digitale, îţi vine să te întrebi unde e „marfa“. Dacă eşti însă cît de cît iniţiat într-ale device-urilor interactive, cu simbolistica lor cu tot (şi cine nu e, azi? – că de-atîta interactivitate, n-avem încotro...), înţelegi că trebuie să tragi de nişte sertare, din care apar exponatele. De pildă, primele pagini ale celor mai vechi ziare apărute în Europa, puse frumos între „coperţi“ de sticlă. Sau alte ecrane digitale, pe care se derulează texte explicative şi imagini. Îţi faci, carevasăzică, meniul cum vrei, ca pe telefonul mobil, îţi „personalizezi“ traseul printre exponate. Dacă vrei să înţelegi mai bine cum devine cazul cu presa şi informaţia, poţi citi o serie de definiţii şi explicaţii sintetizate la nivelul unei bune enciclopedii: cum circulă informaţia, cum se structurează în funcţie de întrebările esenţiale (cine, ce, cînd, unde, de ce), cum influenţează publicul. Dacă vrei puţină istorie, o găseşti sub formă de timelines, scurt şi cuprinzător – că doar n-ai venit la muzeu să citeşti pagini întregi. De fapt, poţi să nu citeşti nimic, căci toate aceste informaţii şi explicaţii există şi în versiune audio. Totul bine garnisit cu imagini, reproduceri după frontispiciile sau primele pagini ale ziarelor vechi ş.a.m.d. Parcă, totuşi, e un exces de interactivitate – îmi zic, la un moment dat, dar îmi dau seama imediat că o asemenea manieră de prezentare are şanse să-i atragă pe tinerii de azi, pentru care ziarele tipărite chiar sînt, tot mai mult, obiecte de muzeu, a căror răsfoire e complicată şi cam fără sens...

Totuşi, unul ca mine – de şcoală veche, adică – nu poate să nu observe că sistemul de „sertare“ seamănă izbitor cu felul în care arăta o tipografie „tradiţională“, de dinaintea erei computerizate: literele de plumb ori formele pentru tipar se ţineau în nişte sertare asemănătoare, lucrătorul tipograf trăgea de ele cu aceeaşi mişcare pe care o face azi, în muzeu, vizitatorul interactiv... Dar probabil că o asemenea asociere e doar în mintea mea şi a cîtorva care au mai prins tiparul cu litere de plumb şi care mai ştiu ce înseamnă linotip, zaţ, zincuri etc. etc. Cine nu ştie poate afla de la muzeu, unde – evident – sînt expuse mostre din dotarea vechii meserii de tipograf, de la Gutenberg încoace. Plus cîteva explicaţii despre hîrtie şi devenirea ei, în forma simplă şi expresivă a unui copac ale cărui ramuri arată, fiecare, cîte un moment din evoluţia acestui material atît de important de dinaintea touchscreen-ului: apariţia hîrtiei igienice, a sugativei, a caietului ş.a.m.d.

Fotografii nostalgice şi optimism tehnologic

Circuitul în muzeu este organizat tematic, acordînd atenţie cîtorva probleme importante din istoria presei. În afară de arta & tehnica imprimării, mi s-a părut interesantă secţiunea dedicată cenzurii. Un perete de sticlă e acoperit cu un panou negru pe care scrie Zensiert, iar vizitatorul trebuie să apese pe un buton pentru a „elibera“, de sub ştampila cenzurii, mostre de ziare din diverse epoci. Atunci, panoul negru se ridică şi sub peretele de sticlă se derulează pagini de ziare cenzurate: din epoci mai vechi (cînd cenzura avea temeiuri religioase sau morale), trecînd prin perioada fascistă şi prin cea comunistă (apare, de pildă, coperta unei reviste satirice interzise în RDG) şi ajungînd pînă mai ieri. Cea mai nouă ilustrare a temei cenzurii este prima pagină a ziarului Nepszabadsag din 3 ianuarie 2011, după ce autorităţile maghiare au „reglementat“ presa: ziarul budapestan a titrat atunci pe prima pagină, în mai multe limbi, „Libertatea presei s-a sfîrşit“.

Alte spaţii sînt dedicate altor teme importante – de pildă, apariţiei Radioului şi Televiziunii, marii concurenţi ai presei scrise. O serie de fotografii din anii ’50-’60 le trezesc nostalgii vizitatorilor mai în vîrstă sau nedumeriri celor mai tineri: apar în ele familii întregi ascultînd, cu căştile pe urechi, radioul cu galenă, ori stînd în faţa unor televizoare cu carcase de lemn lustruit ori încastrate în complicate piese de mobilier. Era vremea cînd familia se aduna în faţa televizorului şi privea acelaşi lucru – deci aparatul TV era un factor de coeziune, ajuta la mai buna comunicare între părinţi şi copii, integra familiile în societate, „ţinîndu-le la curent“ cu problemele ţării şi ale lumii. Azi, vedem frecvent familii adunate în jurul mesei sau în aceeaşi cameră, dar fiecare butonează individual la telefonul mobil. E cazul să mai dăm vina pe televizor? Într-o oarecare măsură, da. Într-un filmuleţ de cîteva minute despre publicul german, prezentat de astă dată nu pe un ecran digital, ci pe un televizor „tradiţional“ (sau, mă rog, pe un ecran digital băgat într-o carcasă de lemn ca a televizoarelor Saturn de la noi, din vremea comunismului), cineva se „plînge“ că germanii se uită la TV, în medie, 207 de minute pe zi. Venit dintr-o ţară unde consumul TV e mult mai mare, iar tirajele principalelor ziare coboară vertiginos spre cifre cu care se puteau lăuda, mai an, gazetele unor licee sau facultăţi mai mari, n-ai ce să zici. Aşa încît constaţi, simplu, că nemţii, totuşi, mai citesc ziare şi reviste: popularul Bild se tipăreşte în milioane de exemplare, dar şi pretenţiosul săptămînal Die Zeit are cîteva sute de mii bune...

Extrem de interesant şi viu, Internationales Zeitungsmuseum din Aachen exprimă, totuşi, o anume tristeţe. Oricum am privi lucrurile, se încheie o epocă: aceea în care ziarele şi revistele tipărite (chiar şi după apariţia radioului şi televiziunii) îşi aveau locul bine fixat în practicile cotidiene ale oamenilor, agregau comunităţile umane, ţineau echilibrul între guvernanţi şi guvernaţi, aveau impact şi prestigiu. S-a (cam) terminat – cel puţin în lumea occidentală, sedusă de un optimism tehnologic nu întotdeauna justificat. În România, se termină mai repede (consecinţa înapoierii: iei „din mers“ şi pe nemestecate cel mai nou „trend“, bun sau rău). Presa pe hîrtie e pe ducă. Şi nici măcar n-avem un muzeu al presei (în afară de cel înfiinţat de poetul Petre Stoica la Jimbolia, cu mijloace modeste). Şi nici nu cred că-şi (va) bate cineva capul să înfiinţeze unul.

Foto: Staat Aachen / Peter Hinschlager

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

drone ucraina jpg
Lupta neobosită a piloților de drone de a ține apărarea în cele mai expuse zone ale frontului
Pe una din liniile frontului unde Rusia a înregistrat cele mai mari progrese în ultimele săptămâni, piloții de drone se întreabă cât timp vor mai putea ține pasul și continua să lupte, relatează The Guardian
horoscop compatibilitate jpg
Zodia care astăzi, 18 decembrie, vede luminița de la capătul tunelului și reușește să scape de o problemă majoră. Viața acestui nativ se schimbă complet în bine
Astăzi, 18 decembrie 2025, nativii Capricorn au parte de o zi cu adevărat specială, plină de oportunități și evenimente care le pot schimba complet viața în bine.
ciocolata, foto shutterstock jpg
Ciocolata rămâne scumpă, în ciuda scăderii prețurilor la cacao
Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, ciocolata va face parte din cadourile pe care oamenii le vor găsi în ghete sau sub brad. Dar anul acesta, Moș Crăciun va plăti mai mult pentru a o aduce.
Unitatea militara Vadu Dobrii  Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (49) JPG
Rachetele Revoluției, lansate din inima munților. Cum a ajuns cel mai izolat sat în toiul asediului din 1989
Vadu Dobrii, un sat ascuns în Munții Poiana Ruscă, cu mai puțin de zece locuitori, a trecut printr-un episod tulburător în zilele Revoluției din Decembrie 1989, după ce rachetele din unitatea militară secretă aflată în vecinătatea sa au fost activate.
recipe ro 1198 ciorba de burta k smartcrop og 1354 webp
Cea mai bună rețetă de ciorbă de burtă. Varianta veche, de zeci de ani, de care papilele tale se vor îndrăgosti
Ciorba de burtă este unul dintre preparatele tradiționale românești cele mai apreciate, cu un gust bogat, textura catifelată și aromă inconfundabilă.
Deschiderea anului școlar 2023 - 2024 la Școala nr. 162 din București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Ministerul Educației pregătește concursul pentru directori. Ce noutăți aduce și ce profil ar trebui să aibă un lider de școală
După cinci ani în care nu a mai avut loc vreun concurs, directorii de școală vor trece la anul prin examen. Metodologia nu este încă terminată, dar ministrul Daniel David a anunțat că își dorește ca testul scris să se axeze mai puțin pe memorarea legislației și mai mult pe aplicabilitate.
sedinta de guvern 5 dec 25  foto gov ro jpeg
Se desființează Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. Guvernul aprobă joi reorganizarea Ministerului Culturii prin fuziune cu ORDA
Guvernul va aproba în şedinţa de joi, 18 decembrie, printr-o ordonanţă de urgenţă, reorganizarea Ministerului Culturii, modalitatea fiind aceea de fuziune prin absorbţie cu Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA),
netflix  jpg
Filmul din 2021 care domină topul preferințelor din România de trei săptămâni. Poate fi vizionat oricând pe Netflix
Nu doar filmele lansate recent reușesc să domine topul preferințelor de pe Netflix, mai ales în această perioadă festivă a anului. O producție din anul 2021 a devenit una dintre cele mai urmărite filme de pe platforma de streaming în ultimele trei săptămâni, în țara noastră.
uniunea europeana versus rusia tabla de sah foto shutterstock jpeg
Va reuși UE să finanțeze Ucraina cu banii Moscovei? Ce spun eurodeputații români
Uniunea Europeană se confruntă cu un blocaj în ceea ce privește utilizarea activelor rusești pentru finanțarea unui împrumut destinat reconstrucției Ucrainei, în timp ce mai mulți europarlamentari atrag atenția asupra riscurilor asociate.