Despre ură, cu toată dragostea

Publicat în Dilema Veche nr. 476 din 28 martie - 3 aprilie 2013
Branduirea optimismului jpeg

Răsfoind numărul anterior al Dilemei vechi, am citit la rînd – nu ştiu cum s-a întîmplat – articolele lui Andrei Pleşu şi Cătălin Ştefănescu. Subiectul era, într-un fel, acelaşi: noul val din cinematografia românească. Perspectivele erau complementar opuse: cu ochii pe ecran şi cu gîndul la autor – în primul caz, cu ochii spre sală şi la cum reacţionează publicul – în al doilea. Complementar opuse, zic, deoarece cele două perspective se completează, de fapt, reciproc, şi ne ajută să întrevedem ceva dintr-un fenomen social mult mai complex decît ar putea părea la prima vedere.

Cînd am ieşit, în urmă cu cîteva săptămîni, de la Poziţia copilului, m-a abordat un fost student: „Domn’ profesor, îmi spuneţi şi mie de ce a luat filmul ăsta marele premiu? Înţeleg, este foarte bine jucat, dar cam atît... Ce vrea să spună? Am tot aşteptat o scenă, o vorbă care să spună ceva profund, dar n-am văzut nici una!“ „Scena finală ai văzut-o?“ l-am întrebat eu. „Care?“ s-a mirat el. „Cînd tînărul care omorîse copilul în accidentul de maşină şi tatăl copilului se află, în sfîrşit, faţă în faţă, fiecare cu durerea lui şi încearcă, în final, să-şi dea mîna; dar «se bîlbîie», mîinile nu se întîlnesc şi rămîn stinghere în aer într-un gest de împăcare ratată...“ S-a uitat lung la mine, aşteptînd să-i traduc. Nu, nu văzuse scena, una dintre cele mai mari din cinematografia noastră!

A clipocit apoi mobilul; primisem un SMS. Laconic şi cu prescurtările de rigoare. Am zîmbit, amuzat de analogie: un prim lucru pe care îl au în comun multe dintre filmele româneşti recente este evadarea din SMS! Limbajul lor este unul total opus celui al emoticoanelor şi al altor prescurtări, este un limbaj al tăcerilor încărcate pe care generaţia fast-communication pur şi simplu nu ştie să-l citească. Şi nu are răbdare, căci timpul devine un personaj plictisitor, care stă sprijinit de un stîlp, îşi soarbe ciorba şi nu spune nimic. Un „iletrism“ simetric celui al generaţiilor artei conversaţiei, pierdute şi frustrate în păienjenişul reţelelor virtuale ale noilor socio-tehnologii ale comunicării, pe care nu ştie – şi nu vrea – să le înţeleagă. Un iletrism simetric care duce la o incomunicabilitate cotidiană reciprocă.

Dar „iletrismul“ merge mai departe, pentru a deforma în alt fel, mai profund, lectura acestor filme. În toate ne vedem pe noi şi doar pe noi, privirea este etnocentrică şi devine trivializantă. Aceste filme care sînt despre noi nu ne spun nimic în plus faţă de ceea ce noi ştim deja: avorturi în comunism? Da, ştim. Sistemul sanitar care omoară oameni? Ce noutate! Habotnicie primitivă? Am văzut asta de mult în prime time la televizor!

Doar că viaţa „reală“ nu se opreşte aici, la vie est ailleurs – presimt „tinerii exasperaţi“ (nu „furioşi“) ai noului val, străbătut de o disperare a acestor aparenţe apăsătoare care, lipsite de sens, nu duc nicăieri. Filmele lor, mînate de exasperări sui generis, au în comun evadarea din această realitate imediată, pentru a regăsi rădăcinile ei reale. Au început prin a căuta această sursă în comunism, apoi în revoluţia ambiguă împotriva comunismului, în sfîrşit, în „sistemul“ actual, aşa cum funcţionează el. Cu timpul, această căutare s-a sublimat însă tot mai mult şi a început să privească dincolo de aceste „cauze prime“: de la 4, 3, 2... la După dealuri este o cale lungă... Realismul iniţial s-a sublimat şi el şi a ajuns să fie un soi de realism transcendent. Care caută sursa răului – spune Andrei Pleşu. Care caută sursa psihologică a violenţei – este de părere un critic de film de peste Ocean. Şi merg în această căutare mult dincolo de ipostazele sale cu specific naţional, căci nu despre BOR este vorba în filmul lui Mungiu, după cum nu despre băieţii de bani gata din România se povesteşte în filmul lui Netzer. Mai mult, o fac cu o îngăduinţă comună, de la „tragicul molcom“ din După dealuri, despre care vorbeşte Pleşu, sau compasiunea tragică din Poziţia copilului, la tristeţea duioasă din Despre oameni şi melci. „Nu mă gîndesc la ce-or să înţeleagă [spectatorii] din ce fac. Mă gîndesc la ei cu afecţiune, atîta tot“ – declară explicit Răzvan Rădulescu într-un interviu.

Nici unul dintre filmele recente din această categorie nu dă un răspuns, nu prezintă o explicaţie. În filigran se întrevede însă, cel mai adesea, o dramă umană profundă şi care pare a-şi fi atins punctul critic: familia. Dacă ne rezumăm la spaţiul românesc (ceea ce, am spus, este mult prea restrictiv), aceasta rămîne una dintre valorile centrale ale românilor, dar şi contextul în care se consumă cele mai intense drame şi neînţelegeri. Relaţia dintre generaţii este una de genul „adio, dar rămîn cu tine“. Este o încremenire în Oedip, într-o ambivalenţă incapabilă să tranşeze între cea mai bine intenţionată iubire şi cea mai cruntă ură. Iar dincolo de ambivalenţele familiei se află ruptura între două lumi, care nu se mai înţeleg, dar nu ştiu nici să se despartă cu reciprocă îngăduinţă.

Şi aici intră în scenă publicul, la care se referă Cătălin Ştefănescu şi la care acesta identifică „ura ascunsă faţă de ideea de succes“. Aşa este, despre ură este vorba, dar nu atît faţă de succes, cît faţă de ceea ce acesta vrea să impună public: autoritatea. Nu ne mai explicaţi nouă cine sîntem noi, habar n-aveţi despre ce vorbiţi! – este reacţia generică şi inevitabil agresivă a oedipianului captiv. Dovada? Iată răspunsul pe care l-a primit Ştefănescu (nu atît la textul său, cît la „autoritatea“ acestuia): „Las-o Meştere, că măcăne, n-o mai tot bricola atîta, că aţa-i ruptă de mult, de la prima întîlnire!“

Căutarea surselor violenţei de către autori (autoritatea) şi practicarea violenţei de către spectatori (societatea) nu au cum să meargă altfel decît mînă în mînă, ilustrîndu-se şi potenţîndu-se reciproc. Pînă cînd?

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Sfîrşitul jocului. România celor 20 de ani, Editura Curtea Veche, 2010.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

tanara de culoare brasov foto captura jpg
O tânără de culoare a vrut să arate cât de sigură e România și dacă oamenii sunt rasiști. „Asta s-a întâmplat și azi”
Experiența unei vloggerițe de culoare în România a devenit virală pe internet. Tânăra a vrut să descopere România și să afle dacă românii sunt rasiști și a vizitat Bucureștiul și Brașovul.
Profesoara profesor scoala invatamant educatie elevi FOTO Shutterstock jpg
Elevii români învață mult, dar degeaba. Cum i-a transformat școala în analfabeți funcțional. Un profesor explică greșelile făcute de sistem
Deși învață foarte mult în timpul școlii, fiind bombardați cu volume impresionante de informații, concepte și teorii, elevii români termină cei 12 ani de studii fără să fi aprofundat mare lucru.
Klaus Iohannis la Consiliul European 13 decembrie 2023 FOTO Presidency jpeg
ANALIZĂ Klaus Iohannis, de zece ani președintele României. Cu ce s-au ales românii după cele două mandate ale sale
De zece ani președinte al României, Klaus Iohannis a fost mai degrabă apreciat pe plan extern, pentru că a reușit să onoreze angajamentele euro-atlantice ale României, însă modul său de comunicare cu românii nu a excelat, ba din contră, consideră specialiștii în politică.
miscarea 4 b jpg
Fără sex, fără întâlniri, fără copii, fără căsătorie: Cum ar putea Mișcarea 4B să schimbe America
Diviziunea de gen a sfâșiat societatea sud-coreeană – și acum aceasta se răspândește și în Statele Unite, scrie Politico.com.
 Louis Jacques Mandé Daguerre foto Wikipedia png
18 noiembrie: Se naște părintele fotografiei, Louis Daguerre și se stinge din viață marea actriță Draga Olteanu-Matei
În ziua de 18 noiembrie s-a născut Louis Jacques Mandé Daguerre, părintele fotografiei, iar mult apreciata actriță Draga Olteanu-Matei s-a stins din viață.
soldati nord coreeni/ FOTO:Facebook
Coreea de Nord, un nou actor în războiul din Ucraina. Kim Jong Un ar putea trimite 100.000 de soldați lui Putin
Coreea de Nord ar putea trimite până la 100.000 de militari pentru a ajuta Rusia dacă alianța dintre Phenian și Moscova continuă să se consolideze, relatează Bloomberg citnd surse familiare cu evaluările țărilor G20.
shutterstock 2257563879 jpg
Planul lui Trump de a deporta 20 de milioane de migranți, dezvăluit de un apropiat
Expulzarea imigranților ilegali a fost un element central al campaniei electorale a lui Donald Trump, însă detaliile cu privire la modalitatea în care intenționează să-și atingă obiectivul de a deporta până la 20 de milioane de oameni de pe teritoriul SUA au rămas în mare parte necunoscute.
Tăul Țapului Foto Atilla Dobai (4) jpg
Cel mai frumos lac glaciar din Retezat a înghețat. Imagini spectaculoase cu Tăul Țapului, aflat la peste 2.000 de metri
Aflat la peste 2.000 de metri altitudine, Tăul Țapului din Retezat se numără printre cele mai spectaculoase lacuri glaciare din România. Lacul este în această perioadă acoperit cu un strat de gheață, care îi sporește farmecul.
tanarul a fost arestat preventiv Foto informatiata ro jpg
Tânărul care a înjunghiat mortal un băiat de 18 ani la o petrecere de majorat a fost arestat preventiv
Tânărul de 18 ani care a înjunghiat mortal un băiat de aceeași vârstă, la un majorat organizat într-o pensiune din judeţul Suceava, a fost arestat preventiv, duminică după amiază. El este acuzat de comiterea infracţiunii de omor. Băiatul înjunghiat era elev.