Despre autentic

Publicat în Dilema Veche nr. 466 din 17-23 ianuarie 2013
Branduirea optimismului jpeg

Propuneam în numărul trecut o mică pledoarie – neîntîmplătoare – pentru tabiet. Era doar vîrful aisbergului. Dedesubt, în adîncuri, se află însă întreaga problematică a autenticităţii. Cam complicată şi care ne scufundă pînă în tărîmurile îngheţate ale Fiinţei. Prea adînc, deci, pentru un biet antropolog! Voi rămîne mai la suprafaţă, curios însă, ca tot antropologul, să mă uit „peste umărul“ a ceea ce se vede – cum ar fi spus un antropolog faimos, Clifford Geertz.

Ce se vede, deci, la prima vedere? O obsesie românească, s-ar zice, pentru pierderea autenticităţii: où sont les tzarani d’antan? Cultura noastră populară (adică de-a dreptul cultura noastră) şi-a pierdut autenticitatea, drept care noi înşine sîntem pe cale să ne pierdem identitatea, ba chiar, am putea spune, fiinţa. Fiinţa noastră naţională. O obsesie culturală şi contingentă deci, care se dă însă, prin expunerea angoasei, drept mult mai profundă, dacă nu de-a dreptul ontologică. De asemenea, o obsesie puţin ipocrită, în care autenticitatea este garantată prin procură: este treaba lor, a ţăranilor „autentici“, să ne păstreze autenticitatea (căci autenticitatea s-a născut la sat!), pentru ca noi, citadinii, să ne putem vedea liniştiţi de modernitate.

O obsesie nu lipsită de sens însă şi nici specific românească, ci una care bîntuie de ceva vreme modernitatea îngrijorată de pierderile aduse de triumful său. Este nivelul mai degrabă ideologic al unei autenticităţi culturale de factură oarecum notarială: autenticitatea este, în acest caz, un soi de conformitate cu originalul: x este conform cu X, gestul, obiectul sau valoarea actuală sînt conforme cu cele acreditate din şi prin vechime. Alterarea lor devine alienarea noastră. Autenticitatea culturală devine astfel obsesia fiinţei naţionale, care se vrea construcţie modernă databilă, cu condiţia ca originile ei să se piardă în negura vremurilor. Ideologia formelor fără fond şi cea a dezvoltării organice pretind a rezolva paradoxul. Eminescu îl rezolvă şi mai elegant prin metafora stejarului preexistent în ghindă. Frumos spus, mai greu de realizat...

Autenticitatea „autentică“ nu este însă una contingentă, oarecum antropologică, legată de o lume particular dată a oamenilor, ci una transcendentă, instalată în eternitatea Fiinţei sau măcar a Omului. Autenticitatea este aici, într-un fel sau altul, ontologică. Chestionaţi-l pe Heidegger şi vă va lămuri cum stau lucrurile în acest registru. Cert este că, din acest punct de vedere, in-autenticitatea devine o chestiune şi mai gravă. Sociologic vorbind, ea devine şi tot mai acută în societăţile recente de consum, instalate tot mai mult în prezent, şi nu în Timp, şi ispitite mult mai sistematic de contingent şi de „facticităţile“ sale.

În mod paradoxal, Charles Taylor vine şi ne spune că tocmai aceste societăţi constituie o „vîrstă a autenticului“, iar acest lucru este ceva bun. Dacă Levinas îi reproşa lui Heidegger că viziunea sa „ontologică“ despre autenticitate este una „egoistă“, căci e centrată pe identitate şi neglijează astfel deschiderea spre celălalt (altminteri un Altul absolut cît se poate de metafizic şi el), autenticitatea lui Taylor este una şi mai egoistă, într-un registru de acum social, şi nu ontologic. Este o autenticitate psihologică, în care conformitatea trimite doar la sine: fiecare individ are propriul mod de a fi uman şi, în consecinţă, fiecare poate să fie sau nu conform cu acest mod liber ales de a fi. Be true to yourself ar fi deci „idealul moral“ al vîrstei autenticului.

Aceasta s-ar defini, pe de o parte, prin „centrarea pe sine“ şi o „cultură a narcisismului“, „ce face din autodesăvîrşire principala valoare a vieţii şi care pare să recunoască puţine exigenţe morale exterioare sau angajamente serioase faţă de alţii“. Pe de altă parte, autenticitatea aceasta presupune „un soi de nihilism, o negare a tuturor orizonturilor de semnificaţie“ sau, mai trivial spus, un refuz sistematic al poncifurilor de orice soi. Autenticitatea în acest sens presupune deci poiesis şi o profundă legătură „între descoperirea de sine şi creaţia artistică“.

Taylor nu pledează neapărat pentru acest ideal postmodern de autenticitate, ci constată doar instalarea şi răspîndirea sa în societăţile recente, cu bunele şi relele sale, autenticitatea aceasta fiind o sursă extraordinară de creativitate distribuită „democratic“ la îndemîna oricui, dar şi una de trivializare pe măsură, pe care românii ar traduce-o prin „fac ce vrea muşchii mei“.

Aici intervine şi Piaţa, care nu avea cum să rateze o astfel de „cerere“ şi oferă publicului o vastă industrie a autenticului. De la noi experienţe religioase (revenirea religiosului este o căutare sui generis a autenticului, ne spune Marc Augé) la produse autentice şi de la tehnici de dezvoltare personală şi oportunităţi de downshifting la marketingul tradiţiilor şi „economia experienţei“ despre care ne vorbesc Joseph Pine şi James Gilmore, repertoriul de alegeri este uriaş. Tot aici intră însă şi „casele făloase“ ale migranţilor, sau manelele tuturor, şi ele forme de căutare neinhibată a propriei autenticităţi.

Idealul autenticităţii este astfel servit à la carte, ceea ce oferă iluzia libertăţii de alegere. Rămîne însă à la carte, limitat deci de repertoriul de opţiuni al unui meniu, oricît ar fi el de bogat şi divers. Din acest punct de vedere, tabietul ţine de bucătăria domestică, este o autenticitate gătită în casă şi după o reţetă proprie. Este o autencitate la purtător, deci narcisistă şi ea, dar una intenţională şi reflexivă, şi astfel mai apropiată de exigenţele lui Heidegger decît de constatările lui Taylor. Prietenii ştiu de ce...

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Sfîrşitul jocului. România celor 20 de ani, Editura Curtea Veche, 2010.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Ielele și Sânzienele – zânele verii confundate de secole, dar opuse în magie Colaj dms jpg
Ielele și Sânzienele: legende, superstiții și mistere de Rusalii și Sfântul Ioan care încă îi înspăimântă pe români
Rusalii și Sânziene: diferențe și asemănări între iele și sânziene. Descoperă mituri, tradiții și ritualuri românești despre zânele verii, misterul Rusaliilor și sărbătoarea Sânzienelor.
Spectacol astral impresionant pe cerul nopții în luna iunie 2025 Colaj Facebook jpg
Iunie 2025: cerul se aprinde. Luna Căpșunilor, stele căzătoare, solstițiu și sunete din spațiu. Spectacol cosmic fără precedent
Iunie 2025 aduce ploi de meteori, Luna Căpșunilor și Calea Lactee – un spectacol cosmic ce nu trebuie ratat! Ridică privirea și visează sub cerul înstelat.
AUSTRIA ROMANIA, PRELIMINRIILE C M (7 06 2025) (1) jpg
Reacția lui Lucescu, după înfrângerea cu Austria: „Atât au putut, atât au dat”
Selecționerul a fost echilibrat în declarații, după meciul pierdut.
Fabrica automobile masini Volkswagen linie productie asamblare Shanghai China FOTO Shutrterstock
Industria auto, din nou pusă la încercare. Volkswagen continuă concedierea zecilor de mii de angajați
Producătorii de mașini din SUA și UE sunt din nou puși la încercare, după ce anul trecut au depășit cu greu diferite crize care au dus inclusiv la reducerea sau chiar oprirea temporară a producției.
Cinematograf în aer liber drive-in în parcarea municipală Sidi Bou Said din Tunis FOTO EPA-EFE / Mohamed Messara
Radiografia industriei cinematografice din România. Cât de des mai merg românii la film
Românii au cheltuit anul trecut 59 milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 5% mai mică decât cea din 2023, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 10% în 2024, iar numărul spectatorilor a fost cu 14% mai mic comparativ cu anul anterior.
Regele Carol al II-lea / FOTO Profimedia
8 iunie: Ziua în care Prințul Carol de Hohenzollern-Sigmaringen devine rege al României, sub numele de Carol al II-lea
La data de 8 iunie 1930, Parlamentul l-a proclamat pe prinţul Carol de Hohenzollern-Sigmaringen ca rege al României, sub numele de Carol al II-lea. La aceiași dată, în 1810, s-a născut compozitorul german Robert Schumann.
AUSTRIA ROMANIA, PRELIMINRIILE C M (7 06 2025) jpg
Campionatul Mondial, un vis tot mai îndepărtat. România, învinsă de Austria
Naționala lui Mircea Lucescu a pierdut categoric meciul de la Viena.
horatiu moldovan austria fb jpg
România nu are față de Mondial. Austria s-a distrat cu tricolorii lui Mircea Lucescu
Naționala, la 6 puncte în spatele liderului grupei, Bosnia și Herțegovina.
Donald Trump FOTO Profimedia
Istoric, despre retragerea bazelor SUA din România: „americanii și ceilalți soldați din NATO nu au venit de dragul nostru”
Istoricul Tasin Gemil încearcă să răspundă la întrebarea care-i frământă pe foarte mulți români, „își va retrage SUA militarii din România?”, bazându-se pe istoria bazelor militare străine stabilite pe teritoriul românesc, de la romani și până la NATO.