Strigarea peste ţară

Publicat în Dilema Veche nr. 520 din 30 ianuarie - 5 februarie 2014
Charlie est ailleurs jpeg

Zilele trecute, prietenul meu, Eugen Istodor, mi-a destăinuit, la o bere, o teorie întreagă despre umorul la români, căreia îi tot dă tîrcoale de ceva vreme. E fascinantă, dar îl las pe el să v-o povestească, atunci cînd se va fi copt. Pînă atunci, îmi permit să încropesc eu o mică speculaţie etiologică, în marginea conversaţiilor cu el.

Nu o să obosesc să evoc, cu cele mai diferite ocazii, faptul că am fost cea mai longevivă societate ţărănească din Europa şi că ceea ce ne diferenţiază în peisajul integrării europene este acest statut de societate postţărănească, mai mult decît cel de societate postcomunistă. Altfel spus, banalitatea că ne tragem din ţărani – şi încă nu ne-am tras de tot. Se pare că acest lucru este valabil şi în cazul umorului – sau, ca să restrîngem puţin sfera, în cel al satirei şi al formelor sale derivate.

Din acest punct de vedere, se poate spune că ne tragem, în mare măsură, din strigarea peste sat. Ritual străvechi, practicat cîndva înaintea Paştelui, acesta constituie o formă orală de satiră, în sensul curat al termenului. Căci ceea ce pun în scenă aceste miniaturi umoristice, improvizate şi creative, este o adevărată judecată publică (în care pot să apară însă, ce-i drept, şi mici exagerări sau răutăcioase reglări personale de conturi, precum cele ale băieţilor la adresa fetelor care i-au refuzat). Principalele „victime“ sînt, bineînţeles, fetele nemăritate, dar şi beţivul, leneşul sau zgîrcitul satului, vecinul fustangiu etc., în forme adesea licenţioase. De pildă: „Grup I: «Moroleucă, leucă!...» Grup II: «Ce ţi-i ţie, şeucă?!» Grup I: «Cine nu-ş trimice nevasta, măăă! La privegi, măăă! Să-i mînce... (aia), măăă! Cu curici, măăă!» Grup II: «Cine n-are curici în oală, măăă! S-o mînce şî goală, măăă!...»“ Mai recent, persoanele vizate pot fi şi autorităţile satului, ca în acest dialog cules, ca şi cel de mai sus, de Ion Căliman: „Grup I: «Alimolile, alimolile, măăă!» Grup II: «Da’ ce ţi-i alimolile, măăă?!» Grup I: «Păi, mi-i alimolile, măăă! Că preşedintele, măăă! Nu repară drumu’, măăă! Şî să duce la muierea lu Tuta, măăă! În contrulă, măăă!... Ş-o să deie în gropane, măăă!»“

Rostul tradiţional este unul explicit moral şi implicit social de însănătoşire a societăţii – căci nimeni nu-şi doreşte să se audă strigat şi anul următor. Strigarea peste sat este astfel o formă tipic ţărănească de umor terapeutic, în principiu nevindicativ, care păstrează caracterul ludic şi se supune limitelor de timp şi spaţiu ale ritualului, fiind, astfel, controlat de comunitate şi diferit de gura slobodă a satului.

Faţă de această formă personalizată a satirei, care vizează explicit anumiţi indivizi, umorul cult – în speţă satira – păstrează funcţia social-morală, dar depăşeşte orizontul comunităţilor locale şi devine mai abstract, mai generalizator, construieşte caractere şi fizionomii, tipuri sociale etc.: avarul sau burghezul gentilom, de pildă, nu mai sînt persoane, ci personaje. De la joaca spontană a ţăranilor se trece la jocul rafinat al autorilor. Iar canoanele literare formalizează apoi aceste forme culte de expresie a rîsului.

Ce se întîmplă la noi? Ce personaje clasice avem în acest domeniu? Păi, de la Coana Chiriţa la Mitică, trecînd eventual prin Moş Teacă – şi cam atît. Iar în ultima vreme, doar atît. Umorul nostru pare să se consume în bancuri (dispărute şi ele) şi satiră publică, actualmente mediatică.

Atît şi cum există, satira românească pare să aibă greutăţi în a se desprinde de persoane pentru a construi personaje, rămînînd, astfel, mai aproape de oralitatea ţărănească, decît de canoanele scrise ale genului cult. De la Istoria ieroglifică a lui Cantemir, la pamfletele lui Arghezi, satira este ad personam, ţintele ei fiind, în cel mai bun caz, uşor identificabile. Chiar şi Caragiale, în textele sale din presă, îşi trimite săgeţile satirice cu dedicaţie individuală precisă. Bombonel al Caţavencilor şi alţi fraţi de-ai lui nu sînt nici ei personaje, nu sînt Mitică. Tot mai mult, România întreagă devine un sat mare, peste care se aude strigarea peste ţară, neîngrădită de vreo regulă, ritualică sau nu, a jocului. De la joacă am trecut mai degrabă la batjocură, decît la joc; strigarea peste sat a devenit canonic vindicativă.

Cealaltă variantă a umorului practicat în ultima vreme la noi, care a năpădit mai ales micile ecrane, renunţă explicit la funcţia morală şi socială, pentru a se muta cu arme şi bagaje în entertainment. Acesta nu este, însă, cel mai adesea, nici măcar comic de situaţii. Este comic de „personaje“, dacă vreţi, dar un comic care a consacrat jubilaţia grotescului: cu cît personajele sînt mai stupide, cu atît ne hlizim mai tare.

În acest context, practic, singurul personaj satiric/comic al postsocialismului este Dorel. Publicitarilor le-a reuşit performanţa, în faţa căreia nu pot decît să mă înclin, de a construi un adevărat personaj, fără nici o trimitere directă la vreo persoană din viaţa noastră publică sau privată, dar pe care îl poţi regăsi la tot pasul. Personajul Dorel are însă o funcţie social-morală perversă, realizată printr-o identificare, de data aceasta, negativă: „Noi nu sîntem Dorel!“ jubilează toţi cei care privesc clipul. Şi rîd, mulţumiţi, ba chiar fericiţi: există, iată, totdeauna, unul mai prost decît mine. Hai să bem, deci, să sărbătorim această veste minunată!

E şi ceva catharsis în chestia asta, trebuie să o recunoaştem, dar, mai ales, un soi de răzbunare a piticului. Descendentă din strigarea peste sat, strigarea peste ţară pare să fie astfel mai mult o răzbunare a piticului – iar ţara pare să fie tot mai plină cu pitici.

Umorul merită, zău, o soartă mai bună!

Vintilă Mihăilescu este antropolog, profesor la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative. Cea mai recentă carte publicată: Povestea maidanezului Leuţu. Despre noua ordine domestică şi criza omului, Editura Cartier, 2013.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

florucz jpg
Raul Florucz, fotbalistul cu origini românești care a ales să reprezinte Austria, ratează marea întâlnire de sâmbătă seară
Naționala de fotbal a României joacă sâmbătă seară, de la ora 21.45, la Viena.
pestele apocalipsei jpg
O nouă apariție înfricoșătoare a „Peștelui Apocalipsă”, monstrul din adâncuri care ar prevesti dezastre
Peștele-panglică, una dintre cele mai misterioase și rare creaturi ale adâncurilor oceanice, a fost descoperit pe o plajă izolată din vestul Tasmaniei. Cu o lungime estimată la trei metri, exemplarul îi intrigă pe specialiști și îi îngrozește pe localnici. Cunoscut drept „regele heringilor”
Prima ședință a Camerei Deputaților în noua componență după alegerile parlamentare, la Palatul Parlamentului din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Alți doi deputați de la POT intră în PSD. Andrei Gușă, fost membru S.O.S, trece la AUR
Doi deputați demisionari din Partidul Oamenilor Tineri (POT) s-au afiliat grupului PSD, iar Andrei Gușă, fost membru S.O.S România, a trecut la AUR.
image jpeg
image png
Alex Marcu, soțul Teodorei, primele declarații după tragedie: „Sunt un tată singur și nu am amenințat pe nimeni!”
Soțul Teodorei, Alex Marcu, este distruse de durere, după ce soția sa a fost împușcată cu sânge rece de Robert Lupu, criminalul care în trecut i-a fost iubit. Recent, Alex a făcut primele declarații după moartea soției sale. Bărbatul susține că trece prin momente cumplite.
teodora marcu robert lupu jpg
A fost incinerat Robert Lupu, autorul crimei din Cosmopolis. Nimeni nu a revendicat trupul său de la morgă
Robert Lupu, bărbatul care a ucis-o pe Teodora Marcu pe 31 mai în cartierul Cosmopolis, a fost incinerat miercuri, 4 iunie, la Crematoriul București. Nicio rudă sau persoană apropiată nu a venit să revendice trupul neînsuflețit, astfel că s-a luat decizia incinerării.
image png
S-a stins din viață Raul WS, tânărul trapper de 23 de ani bătut cu cruzime acum ceva timp: „Nu știm cum să scriem despre tine la trecut”
Lumea muzicii trap din România este în doliu, după ce a pierdut un tânăr artist. Este vorba despre Vlad Alexandru Raul, cunoscut sub numele de Raul WS, care s-a stins din viață la vârsta de doar 23 de ani.
Comisia Europeană (foto: Pixabay)
Deficitul României, sub semnul întrebării până în 2030. Semnal de alarmă de la Bruxelles
România continuă să se confrunte cu dezechilibre excesive, a informat miercuri Comisia Europeană în raportul său de recomandări privind bugetele statelor membre, precizând că țara noastră prezintă riscuri clare pentru corectarea deficitului său excesiv până în 2030.
1920, iunie 4. Nicolae Titulescu la semnarea Tratatului de la Trianon (©  ANR, Colecţia Documente fotografice, FII 3545 (22)
Tratatul de la Trianon: Care au fost clauzele care priveau în mod direct și exclusiv România
La 4 iunie 1920, la palatul Marele Trianon de la Versailles, a fost încheiat Tratatul de pace între Ungaria, pe de o parte, și de cealaltă parte 23 state, Puterile Aliate și Asociate. Din partea României tratatul a fost semnat de dr. Ioan Cantacuzino și Nicolae Titulescu.