Statul, artiştii şi procentele

Publicat în Dilema Veche nr. 337 din 29 iulie - 4 august 2010
Franța, sora mijlocie jpeg

Să ne imaginăm că vreun burtă-verde de la Primărie sau de la Consiliul Judeţean se duce la directorul Filarmonicii din oraşul X şi îi spune: „Păi, la ce vă trebuie atîtea viori în orchestră? Se poate cînta şi cu mai puţine, că am văzut io pe Taraf TV unii care cîntau frumos decît cu o vioară“; sau: „Ăla de la tobele alea mari a bătut în ele de 3 ori în 20 de minute în piesa aia muzicală la care m-aţi obligat să asist; deci se poate şi fără, că n-o să observe nimeni“. Sau se duce la directorul teatrului şi-i spune: „Ce vă trebuie atîţia maşinişti să mute decorurile? Faceţi decoruri mai puţine şi mai uşoare, sau faceţi spectacole fără decoruri, că am auzit io că aşa e modern, învăţaţi să vă descurcaţi...“ Poate că exemplele par un pic trase de păr. Dar cred că sînt în logica ultimă după care Guvernul şi administraţia locală se chinuie să aplice ordonanţa de urgenţă privind reducerile de personal din instituţiile bugetare. 

Toată lumea ştie că aparatul de stat e supraîncărcat şi ineficient. Presa noastră scrie şi vorbeşte de ani şi ani despre acest subiect. În spatele angajării unui personal numeros în instituţiile publice stă o îndelungată tradiţie. Nu e vorba doar de a crea posturi pentru tot felul de rubedenii, iubite, amante şi amici politici. E mai mult decît atît. E o întreagă „cultură“ care vine de la Conu’ Leonida: „treaba statului, domnule; pe el de ce-l avem?“. Statul e al nostru şi al nimănui, e „ceva“ care trebuie să ne dea şi să aibă grijă de noi, la care trebuie să ne răstim cînd nu ne convine ceva, dar de care în rest nu prea ne pasă şi faţă de care nu ne simţim responsabili în vreun fel. Comunismul – în care Statul era tot şi individul nimic – doar a dus la extremă această relaţie nefirească dintre cetăţean şi administraţie publică. Pe un asemenea fond, după 1990 – cînd, chipurile, am devenit o societate democratică şi un stat de drept – toată lumea a dat buzna peste Stat: cine a luat puterea a creat instituţii, entităţi, agenţii, organisme de stat şi şi-a numit oamenii de încredere acolo. Aceştia, la rîndul lor, profitînd adesea de relaţiile lor „sus“ (la Guvern sau la partid), au umflat schemele cu posturi, fără nici un calcul de eficienţă şi fără nici o estimare: şeful instituţiei stabilea că are nevoie de 4 contabili, nu de 2, de 5 maşini, nu de 4 (cu şoferii aferenţi), de atîţia funcţionari şi atîtea secretare. Şi obţinea aceste posturi şi angaja oamenii, fără să aibă întotdeauna ce să le dea de făcut. Şi cui îi păsa? Că doar banii erau ai Statului... Pe de altă parte, ani la rînd sondajele au arătat că cei mai mulţi concetăţeni ai noştri n-aveau ezitări să răspundă la întrebarea „preferaţi să lucraţi la Stat cu un salariu mai mic, dar pe un post sigur, sau la o firmă privată, cu un salariu mai mare, dar fără să fiţi sigur de durata contractului?“. Foarte mulţi preferă, evident, un post la Stat. În aceste condiţii, numărul de angajaţi în aparatul de stat a tot crescut, deşi nu era neapărată nevoie. 

Dacă FMI şi UE nu impuneau, în schimbul împrumutului, scăderea numărului de salariaţi, inconştienţa ar fi mers mai departe: treaba Statului, domnule, să se descurce, să dea salarii şi pensii bune la toţi. Şi sporuri, desigur. Dar figura nu mai ţine. Aşa încît Guvernul şi administraţia locală procedează aritmetic, adică prosteşte: taie „la procent“. Aşa se ajunge la situaţii în care şefimea locală pretinde să fie daţi afară oameni din teatre, filarmonici şi alte instituţii culturale conform procentului „venit de sus“.  O bruscă rigoare cantitativistă i-a cuprins pe administratorii noştri, care-şi dovedesc încă o dată incapacitatea de a înţelege cum funcţionează o instituţie culturală. Şi – mai ales – incapacitatea de a înţelege de ce e nevoie de cultură şi de astfel de instituţii. Şi mai trist este că mulţi concetăţeni de-ai noştri cad în aceeaşi non-gîndire simplistă: „E criză, nu ne trebuie muzică, teatru şi cărţi, domnii artişti să pună mîna să producă şi ei ceva, nu să viseze la cai verzi pe pereţi“. Am citit destule comentarii de acest fel pe forumurile ziarelor şi revistelor (inclusiv pe dilemaveche.ro, hélas!). Nu prea ai ce să le răspunzi unor astfel de haiduci ai libertăţii de exprimare, dar încerc: artiştii, scriitorii, intelectualii, gînditorii produc de mii de ani. Faptul că semidocţii dotaţi cu computer şi Internet se pot exprima liber (şi prost!) în văzul tuturor li se datorează şi lor, celor enumeraţi mai sus – şi oricui a contribuit la dezvoltarea gîndirii şi a sensibilităţii umane. Nu li se poate imputa artiştilor şi intelectualilor de azi faptul că guvernanţii sînt, în mare măsură, inculţi şi incapabili. Nu li se poate imputa nici faptul că, în societatea de azi, milioane de inşi au descoperit cu încîntare – fără să fie pregătiţi pentru aşa ceva – că viaţa înseamnă să faci bani, să consumi, să te distrezi şi cam atît. Şcoala, educaţia, gîndirea, arta sînt „în plus“ – ca dovadă faptul că mulţi au ajuns „sus“ cu şcoală puţină şi cu gîndire ioc. Dacă Statul vrea să dea afară actori şi muzicieni, „treaba Statului“; noi, cetăţenii majoritari, nu ne băgăm. 

(va urma)

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.