Să renunțăm la „rău”?

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
Frica lui Putin jpeg

În numărul trecut din Dilema veche, a cărui temă generală era Răutatea, citesc un articol instructiv al lui Laurențiu Gheorghe, care descrie sumar diferitele concepții asupra răului – de la cele tradiționale teologice și metafizice pînă la cele foarte moderne, mai mult sau mai puțin „empirice”. Fără să se declare explicit de partea vreuneia dintre concepții, autorul pare totuși să le privilegieze pe acestea din urmă. Nu ne oferă nume de reprezentanți, dar ceea ce cred acești „postmoderni” apare destul de clar: „Un număr însemnat de filosofi morali susțin ideea de a renunța la conceptul de rău deoarece nu aduce nici un plus explicativ față de conceptul de eroare morală în sens comun, ci mai degrabă complică lucrurile”. Cel puțin conform prezentării lui Laurențiu Gheorghe, a vorbi despre „rău“ și mai ales despre „răul radical” (sau absolut) este, pentru acești filozofi, inadecvat unei „societăți secularizate” și echivalează cu „lipsa unei explicații raționale” pentru un comportament moralmente eronat.

Mai aflăm din articol și că, potrivit acelorași concepții, „utilizarea conceptului de «rău» mai ales cu sensul de rău absolut este foarte periculoasă pentru că poate duce la demonizarea unor persoane, acțiuni, organizații în scopuri ideologice, ca instrument al luptei politice, de exemplu. Consecințele acestei demonizări pot fi foarte dăunătoare: polarizare radicală, lipsa deschiderii de a mai negocia sau de a reevalua anumite acțiuni din perspectiva unor noi realități istorice sau informații suplimentare”.

Există totuși și alți filozofi – admite autorul – care cred că trebuie menținut conceptul de rău „tocmai pentru a sublinia faptul că anumite persoane, acțiuni sau situații sînt absolut inacceptabile moral, iar pentru a evita multiplicarea lor este necesară o condamnare morală neechivocă”.

N-am aproape cuvinte să mărturisesc cît de șocat sînt de cea dintîi concepție aici prezentată. Mai întîi, simplul fapt că pentru anumite lucruri, fapte, situații nu avem „explicații raționale” nu înseamnă că ar trebui să le excludem din existență. S-ar putea ca rațiunea noastră să fie inadecvată sau își propune sarcini aflate dincolo de puterile ei. Este adevărat: teologia și metafizica tradiționale oferă și ele instrumente conceptuale neputincioase – o constată și autorul, și am menționat și eu într-un articol mai vechi de la această rubrică – să explice răul, mai ales în formele lui radicale, drept creație a unui Dumnezeu deopotrivă bun și atotputernic. Într-adevăr, avînd în vedere imensitatea răului de pe lume de toate felurile, este greu de înțeles altceva decît că Dumnezeu ori nu-i bun, ori nu-i atotputernic, ori ambele.

Pe de altă parte însă, a declara răul radical inexistent, deoarece, chipurile, ar fi „inadecvat unei societăți secularizate”, mi se pare o monstruozitate, echivalentă cu negarea Holocaustului sau a altor orori ale lumii noastre, mergînd pînă la crimele recente contra umanității ale armatei ruse de la Bucea din Ucraina. Oare Germania nazistă, sau URSS, sau China maoistă nu erau societăți secularizate? Ba erau. Iar răul comis de ele și în ele a depășit capacitatea noastră de înțelegere și de circumstanțiere. „Inadecvarea” e atunci a bietei noastre rațiuni, nu a numelui folosit; ea va rămîne așa, pare-se, indiferent de felul cum vom denumi faptele!

Este apoi ridicol să ne ferim de utilizarea conceptului de „rău” pe motiv că aceasta conduce la „demonizare” în scopuri ideologice sau la radicalizare. În primul rînd, nu conceptul de „rău” conduce la „demonizare”, ci însăși „demonia” unor persoane și acțiuni ne obligă s-o numim într-un fel distinct. Apoi, a denumi răul comis de oameni „eroare morală” ne obligă să explicăm sintagma „eroare morală” – ceea ce mă tem că va reintroduce „răul” pe ușa din dos. (De ce ne ferim de o „eroare”? Nu fiindcă face sau ne face „rău”?) În fine, mi se pare inevitabil că, dacă excludem conceptul de „rău”, să-l excludem și pe cel de „bine” și de „bun”. Și nu vom termina: căci atrase în malaxorul distrugerii vor ajunge repede și alte concepte, precum cel de „frumos”, „adevărat”, „valoros” etc. (și antonimele lor). Unde ne vom opri?

Mărturisesc că simplul fapt – relevat de Laurențiu Gheorghe – că filozofia morală a ajuns să discute dacă e potrivit să păstreze sau să elimine din discursul ei conceptul de rău mi se pare alarmant. Disputa trimite la convertirea neputinței într-o aroganță intelectuală nemăsurată, fie și doar punînd în discuție experiența universală multimilenară a umanității. Or, nu cred că filozofia morală are dreptul la viață într-un univers străin de cel al omului.

Teologia tradițională, cel puțin, era convinsă că există rău și chiar rău radical, dar nu-l putea explica în datele sistemului ei, preferînd subterfugii, dualisme sau invocînd „misterul” voinței divine. Noile filozofii morale – deloc mai abile în explicații adecvate – vor să scape de dificultate negînd de-a dreptul existența problemei. Ce bine ar fi dacă, alungînd cuvîntul „rău”, am scăpa și de rău! Or, a crede așa ceva e gîndire magică.

Iar între timp răul, pretins „inexistent”, dar sfidîndu-ne cu prezența lui în fiecare clipă, plonjează cu înverșunare în lume.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.