Să renunțăm la „rău”?

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
Frica lui Putin jpeg

În numărul trecut din Dilema veche, a cărui temă generală era Răutatea, citesc un articol instructiv al lui Laurențiu Gheorghe, care descrie sumar diferitele concepții asupra răului – de la cele tradiționale teologice și metafizice pînă la cele foarte moderne, mai mult sau mai puțin „empirice”. Fără să se declare explicit de partea vreuneia dintre concepții, autorul pare totuși să le privilegieze pe acestea din urmă. Nu ne oferă nume de reprezentanți, dar ceea ce cred acești „postmoderni” apare destul de clar: „Un număr însemnat de filosofi morali susțin ideea de a renunța la conceptul de rău deoarece nu aduce nici un plus explicativ față de conceptul de eroare morală în sens comun, ci mai degrabă complică lucrurile”. Cel puțin conform prezentării lui Laurențiu Gheorghe, a vorbi despre „rău“ și mai ales despre „răul radical” (sau absolut) este, pentru acești filozofi, inadecvat unei „societăți secularizate” și echivalează cu „lipsa unei explicații raționale” pentru un comportament moralmente eronat.

Mai aflăm din articol și că, potrivit acelorași concepții, „utilizarea conceptului de «rău» mai ales cu sensul de rău absolut este foarte periculoasă pentru că poate duce la demonizarea unor persoane, acțiuni, organizații în scopuri ideologice, ca instrument al luptei politice, de exemplu. Consecințele acestei demonizări pot fi foarte dăunătoare: polarizare radicală, lipsa deschiderii de a mai negocia sau de a reevalua anumite acțiuni din perspectiva unor noi realități istorice sau informații suplimentare”.

Există totuși și alți filozofi – admite autorul – care cred că trebuie menținut conceptul de rău „tocmai pentru a sublinia faptul că anumite persoane, acțiuni sau situații sînt absolut inacceptabile moral, iar pentru a evita multiplicarea lor este necesară o condamnare morală neechivocă”.

N-am aproape cuvinte să mărturisesc cît de șocat sînt de cea dintîi concepție aici prezentată. Mai întîi, simplul fapt că pentru anumite lucruri, fapte, situații nu avem „explicații raționale” nu înseamnă că ar trebui să le excludem din existență. S-ar putea ca rațiunea noastră să fie inadecvată sau își propune sarcini aflate dincolo de puterile ei. Este adevărat: teologia și metafizica tradiționale oferă și ele instrumente conceptuale neputincioase – o constată și autorul, și am menționat și eu într-un articol mai vechi de la această rubrică – să explice răul, mai ales în formele lui radicale, drept creație a unui Dumnezeu deopotrivă bun și atotputernic. Într-adevăr, avînd în vedere imensitatea răului de pe lume de toate felurile, este greu de înțeles altceva decît că Dumnezeu ori nu-i bun, ori nu-i atotputernic, ori ambele.

Pe de altă parte însă, a declara răul radical inexistent, deoarece, chipurile, ar fi „inadecvat unei societăți secularizate”, mi se pare o monstruozitate, echivalentă cu negarea Holocaustului sau a altor orori ale lumii noastre, mergînd pînă la crimele recente contra umanității ale armatei ruse de la Bucea din Ucraina. Oare Germania nazistă, sau URSS, sau China maoistă nu erau societăți secularizate? Ba erau. Iar răul comis de ele și în ele a depășit capacitatea noastră de înțelegere și de circumstanțiere. „Inadecvarea” e atunci a bietei noastre rațiuni, nu a numelui folosit; ea va rămîne așa, pare-se, indiferent de felul cum vom denumi faptele!

Este apoi ridicol să ne ferim de utilizarea conceptului de „rău” pe motiv că aceasta conduce la „demonizare” în scopuri ideologice sau la radicalizare. În primul rînd, nu conceptul de „rău” conduce la „demonizare”, ci însăși „demonia” unor persoane și acțiuni ne obligă s-o numim într-un fel distinct. Apoi, a denumi răul comis de oameni „eroare morală” ne obligă să explicăm sintagma „eroare morală” – ceea ce mă tem că va reintroduce „răul” pe ușa din dos. (De ce ne ferim de o „eroare”? Nu fiindcă face sau ne face „rău”?) În fine, mi se pare inevitabil că, dacă excludem conceptul de „rău”, să-l excludem și pe cel de „bine” și de „bun”. Și nu vom termina: căci atrase în malaxorul distrugerii vor ajunge repede și alte concepte, precum cel de „frumos”, „adevărat”, „valoros” etc. (și antonimele lor). Unde ne vom opri?

Mărturisesc că simplul fapt – relevat de Laurențiu Gheorghe – că filozofia morală a ajuns să discute dacă e potrivit să păstreze sau să elimine din discursul ei conceptul de rău mi se pare alarmant. Disputa trimite la convertirea neputinței într-o aroganță intelectuală nemăsurată, fie și doar punînd în discuție experiența universală multimilenară a umanității. Or, nu cred că filozofia morală are dreptul la viață într-un univers străin de cel al omului.

Teologia tradițională, cel puțin, era convinsă că există rău și chiar rău radical, dar nu-l putea explica în datele sistemului ei, preferînd subterfugii, dualisme sau invocînd „misterul” voinței divine. Noile filozofii morale – deloc mai abile în explicații adecvate – vor să scape de dificultate negînd de-a dreptul existența problemei. Ce bine ar fi dacă, alungînd cuvîntul „rău”, am scăpa și de rău! Or, a crede așa ceva e gîndire magică.

Iar între timp răul, pretins „inexistent”, dar sfidîndu-ne cu prezența lui în fiecare clipă, plonjează cu înverșunare în lume.

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
Paguba unor români care şi-au rezervat vacanţe în Grecia. „O voce răstită a spus că doar turiştii din România fac asta”
Mai mulţi români care voiau să-şi rezerve vacanţa în Grecia au fost victimele unor escroci. Acum, turiştii au pierdut sute şi chiar mii de euro pe care e posibil să nu-i mai recupereze.
image
Dispută într-o grădiniţă făcută cu banii statului ungar: „Pot veni şi copii români, dar educaţia va fi în maghiară”
Biserica Reformată a construit în Huedin (judeţul Cluj) o grădiniţă cu predare în limba maghiară. Un reprezentant al bisericii a precizat că grădiniţa a fost construită cu sprijin din partea  statului ungar, dar că va primi şi copii români.
image
Noi obligaţii pentru munca part-time: Angajaţii depun declaraţii în fiecare lună. Cât li se reţine din venit. Exemple de calcul
Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordin prin care aprobă normele de aplicare a taxării muncii part-time la fel ca pentru munca cu normă întreagă.

HIstoria.ro

image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.