Despre conceptul de „rău” din perspectiva diverselor teorii filosofice

Laurențiu GHEORGHE
Publicat în Dilema Veche nr. 952 din 7 – 13 iulie 2022
image

Conceptul de rău este abordat din punct de vedere filosofic din două perspective. O perspectivă amplă, care are în vedere toate situațiile în care avem de-a face cu diverse neplăceri, acțiuni greșite sau nedorite, carențe de caracter ale persoanelor care produc consecințe inacceptabile sau contexte în care lucrurile nu funcționează cum ar trebui. Din această perspectivă, orice suferință, chiar și o banală răceală, sau orice transgresiune morală cum ar fi o minciună nevinovată sînt forme ale răului. Conceptul de rău în sens larg se împarte în alte două categorii. Răul natural, ceea ce rezultă independent de voința, intenția sau neglijența unor agenți morali, cum ar fi cutremurele, epidemiile sau durerile de cap, și răul moral care presupune agenți morali responsabili pentru apariția stărilor de lucruri nedorite, cum ar fi uciderea sau furtul. 

În strînsă legătură cu conceptul de rău în sens larg se află și problema răului sau teodiceea specifică contextelor teologice în care religiile, în special religiile abrahamice, încearcă să ofere o explicație a existenței răului într-o lume creată de un creator eminamente bun și atotputernic. Aici reflecția filosofico-teologică introduce conceptul de rău metafizic care se suprapune parțial cu conceptul de răul empiric, dar presupune o ontologie mai amplă în care există un gen de imperfecțiune ininteligibilă care explică diversele manifestări ale răului empiric.

Tradițional, răul metafizic precum și cel empiric sînt explicate prin patru mari tipuri de teorii. Teoria absenței – răul este o stare imperfectă a lucrurilor în care lipsește ceva, o anumită caracteristică a ființei. Din această perspectivă, orice lucru finit are o imperfecțiune prin simplul fapt că este finit, deci răul, ca imperfecțiune, este o condiție generală a lumii noastre. Din punct de vedere teologic însă, această teorie de sorginte platoniciană este inacceptabilă pentru că presupune că Dumnezeu creează lucruri care sînt esențialmente rele, imperfecte. A doua teorie, cea a materiei, de origine gnostică, limitează răul, ca imperfecțiune, doar la materie, forma cea mai joasă a ființei. Deși în această teorie imperfecțiunea este limitată, totuși ea există și impune o explicație cu privire la apariția ei, care iarăși duce la consecințe teologice inacceptabile, cum ar fi existența unui al doilea creator responsabil pentru apariția materiei, deci va fi respinsă de Părinții Bisericii ca fiind baza ereziilor dualiste. A treia teorie, al cărei exponent este Augustin, el însuși dualist în tinerețe, este teoria privațiunii, o combinație între teoria absenței și teoria aristotelică a binelui relativ la genul lucrurilor individuale. În felul acesta, un lucru poate fi bun dacă își împlinește scopul propriu fără să necesite perfecțiunea ființei supreme, iar răul apare cînd este ratat scopul individual specific. Răul este o absență, deci nu a fost creat de Dumnezeu, ci are legătură cu ceva ce ține de capacitatea acelui lucru creat de a-și atinge potențialul cu care a fost înzestrat inițial, care depinde de voință în cazul creaturilor care posedă voință, și în acest fel se face trecerea de la răul natural la răul moral. Nu Creatorul este vinovat de existența răului, ci un anumit eșec individual, care presupune păcatul, ignoranța culpabilă, libertatea de a alege. Din perspectiva acestei teorii, răul este limitat doar la creaturile capabile să aleagă. A patra teorie presupune existența și activarea unei proprietăți reale a ființelor capabile de a face rău, responsabilă pentru apariția răului. Nu este o absență, ci prezența în realitate a unei forțe ininteligibile, prin definiție irațională și inaccesibilă rațiunii, cum ar fi pasiunile sau, în anumite versiuni, chiar o prezență personificată, diavolul. 

Încercările contemporane de abordare a problematicii răului se rezumă însă la perspectiva restrînsă asupra conceptului de rău, în care răul constă doar în acțiuni, personaje sau situații cu totul abominabile. Majoritatea autorilor din această perspectivă resping existența răului metafizic și se concentrează pe răul empiric, durerea fizică, distrugerea, boala și efectele psihologice asociate, suferința, teroarea, depresia, boala mentală. Pe lîngă răul individual sînt abordate și efectele colective ale răului, opresiunea, sărăcia, nedreptatea structurală. Aici răul este localizat la nivel sistemic, fie dependent de o colectivitate, organizație de oameni răi, o bandă de tîlhari sau o grupare teroristă, fie relativ la un set de reguli care conduc la apariția răului colectiv, cum ar fi politicile de stat rasiale, apartheid-ul, stratificarea pe caste, clase sociale impenetrabile sau discriminarea sistematică.

Din punctul de vedere al analizei filosofice contemporane, întrebările care necesită un răspuns sînt: care este diferența dintre comportamentul greșit din punct de vedere moral și rău, ce face o acțiune sau un individ să fie o expresie a răului, există o diferență de grad sau de substanță între răul radical și răul cotidian, ce legătură există între caracterul rău și acțiunile rele, ce tipuri de caractere și acțiuni rele există, care sînt caracteristicile răului instituțional?

Există însă o dispută fundamentală în domeniul filosofiei morale cu privire la conceptul de rău. Un număr însemnat de filosofi morali susțin ideea de a renunța la conceptul de rău deoarece nu aduce nici un plus explicativ față de conceptul de eroare morală în sens comun, ci mai degrabă complică lucrurile. Așa cum conceptul de păcat presupune un întreg eșafodaj teologic care pentru omul secular este incomprehensibil, conceptul de rău presupune de fapt o dimensiune metafizică sau chiar supranaturală cu care nu toți filosofii morali sînt de acord. Reminiscență a epocii în care teologia și filosofia erau inseparabile, conceptul de rău este contaminat de înțelesuri metafizice și mitologice care sînt inadecvate unei societăți secularizate.

Utilizarea lui este inutilă pentru că nu este altceva decît echivalarea unei situații inacceptabile moral cu lipsa unei explicații raționale pentru acea situație. O persoană sau o acțiune este „rea” doar în măsura în care nu putem oferi o explicație cauzală acceptabilă comportamentului persoanei respective.

Pe de altă parte, utilizarea conceptului de „rău” mai ales cu sensul de rău absolut este foarte periculoasă pentru că poate duce la demonizarea unor persoane, acțiuni, organizații în scopuri ideologice, ca instrument al luptei politice, de exemplu. Consecințele acestei demonizări pot fi foarte dăunătoare: polarizare radicală, lipsa deschiderii de a mai negocia sau de a reevalua anumite acțiuni din perspectiva unor noi realități istorice sau informații suplimentare. Ambiguitatea termenului „rău” este de asemenea un argument în favoarea renunțării la utilizarea lui. Pentru că nu este clar în înțelesul comun dacă o persoană „rea” este doar o persoană care greșește pentru că nu identifică regula morală adecvată sau orizontul de efecte corect ori, din contra, este o persoană care dorește răul qua rău, se poate considera că acea persoană nu are nici o posibilitate de îndreptare și poate fi condamnată irevocabil inclusiv la pedeapsa cu moartea sau chiar exclusă din rîndul ființelor umane. 

Susținătorii aplicării conceptului de rău consideră că este necesară menținerea conceptului tocmai pentru a sublinia faptul că anumite persoane, acțiuni sau situații sînt absolut inacceptabile moral, iar pentru a evita multiplicarea lor este necesară o condamnare morală neechivocă. Dar poate cel mai important argument în favoarea utilizării acestui concept este faptul că, date fiind resursele limitate de care dispunem pentru a lupta împotriva nedreptății și a imoralității, este necesară o ierarhizare care să ne permită concentrarea asupra acelor situații, trăsături de caracter sau persoane care pot genera efectele cele mai dăunătoare.

Prin înțelegerea mecanismelor care stau la baza prezenței răului, mai ales a celui radical în societate și în indivizi putem lua măsurile adecvate pentru limitarea și, în măsura în care este posibil, eliminarea lui. Dar simplul fapt că sîntem optimiști cu privire la această posibilitate ne arată că nu am înțeles încă pe deplin natura profundă a răului și necesitatea de a fi mereu conștienți de orizontul inevitabil al tensiunii dintre bine și rău în care ne petrecem întreaga existență.

Laurențiu Gheorghe este lector dr. la Facultatea de Filosofie a Universității București, specializat  în filosofie politică și morală.

Foto: flickr (public domain)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.