În UE, cu Dorel şi Gogu

Publicat în Dilema Veche nr. 119 din 4 Mai 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Consiliul Naţional al Audiovizualului a dovedit, în ultimii ani, o deschidere spre dialog (cu televiziunile, cu "cabliştii", cu ONG-urile) pe care multe instituţii nu o au. A realizat, cu fonduri europene, cîteva studii şi sondaje de referinţă pentru mai buna cunoaştere a consumurilor TV şi a comportamentelor publicului. A achiziţionat, tot cu fonduri europene, aparatură performantă pentru monitorizare. A contribuit la armonizarea cu normele Uniunii Europene în materie de audiovizual. A dat premii pentru cele mai bune emisiuni (ceea ce e discutabil, căci presupune renunţarea la comportamentul instituţional super partes şi transformarea în judecător al conţinuturilor). A făcut şi mai bune, şi mai rele. A greşit cel mai mult atunci cînd, într-un exces de vigilenţă, a încercat să se transforme în apărător al moralei publice şi al bunului-gust, interzicînd videoclipuri sau pronunţîndu-se (instituţional sau prin vocile unora dintre membrii săi) asupra calităţii etice sau estetice a unor emisiuni. Într-o ţară care a trăit timp de decenii sub cenzură, o asemenea atitudine poate fi lesne taxată drept nărav de Big Brother. De parcă nu-i ajung propriile porniri către "hermeneutica" spoturilor, filmelor şi emisiunilor TV de tot felul, CNA trebuie să facă faţă şi sesizărilor venite din partea unor terţi care cer "să se ia măsuri". Democraţia şi libertatea sînt lucruri grele, uneori oamenii îşi doresc, de fapt, un Big Brother care să gîndească şi să acţioneze în locul lor. Recent, CNA a făcut oficiul de intermediar între Ministerul Muncii şi agenţia Next Advertising. Ministerul Muncii a trimis o adresă către CNA prin care reclama că difuzarea spotului "Basculanta" pentru coniacul Unirea "ar putea încuraja consumul de alcool în timpul programului de lucru, încălcarea normelor de securitate la locul de muncă, părăsirea locului de muncă fără aprobarea maistrului sau a altui conducător al formaţiei de lucru şi ar putea încuraja muncitorii ca în timpul serviciului să nu se preocupe permanent de buna desfăşurare a activităţii". CNA a cerut agenţiei punctul său de vedere. Relaxat şi cu umor, răspunsul agenţiei recunoaşte că "reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respectă cu stricteţe Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 republicată", face scurte consideraţiuni asupra naturii actelor de comunicare publicitară şi demontează acuzele, arătînd că pericolele invocate de minister sînt la fel de mari "ca şi pericolul ca lucrătorii din domeniul zootehnic să fie incitaţi la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cîntecului ŤPaşte calul lui Gheorghiţă / Priponit de-o garofiţă»". Caz închis şi aparent mărunt (chiar dacă, în ciuda dorinţei de discreţie a agenţiei, el a ajuns pe cîteva bloguri şi într-o ştire din Adevărul). Există însă şi o morală a fabulei. Reacţii faţă de spoturile publicitare există şi la alţii. Vaticanul s-a supărat acum cîţiva ani, de pildă, cînd Lavazza a făcut un spot în care un italian bun de gură şi simpatic (interpretat de Paolo Bonolis, mare vedetă TV), ajuns în Rai, îl "seducea" cu o cafea bună tocmai pe Sfîntul Petru, care se lăsa cam prea repede convertit la cele lumeşti. Dar, pentru o instanţă precum Biserica, o reacţie de acest tip e normală, chiar obligatorie: e în logica menirii sale să protesteze împotriva oricărui semn de desacralizare ori de încălcare a ordinii morale pe care o propagă. În cazul nostru însă lucrurile stau diferit. Nişte funcţionari publici de la un minister îşi pierd vremea şi ne toacă banii pentru a reacţiona faţă de un spot publicitar (ceea ce nu le intră nicidecum în "fişa postului") şi se manifestă conform unei "viziuni" pe care pînă şi marxismul mai destupat la minte îl numea "sociologism vulgar": consideră, cu alte cuvinte, că o mică ficţiune amuzantă ar putea avea efecte sociale, ar putea influenţa direct comportamentele oamenilor la locul de muncă. În "concepţia" funcţionarilor de la minister, ceea ce şi-a propus fără succes propaganda comunistă timp de decenii - şi anume ca, prin versuri, muzică, film, teatru să "mobilizeze" masele de oameni ai muncii, să-i facă mai "conştienţi" şi mai responsabili faţă de soarta producţiei - a reuşit acum, pe dos, un simplu spot publicitar. Cred însă - ţinînd seama şi de alte ecouri şi impresii despre spoturile cu Dorel şi Gogu - că în spatele vigilentei acţiuni a inspectorilor de la minister stă şi un fel de puritanism ideologic şi identitar: nu ne place să "ne vedem" aşa, trăim cu convingerea că trebuie "să arătăm" doar părţile bune şi frumoase, să lustruim atent orice cadru care apare pe ecran (fie el un cadru dintr-o ştire sau dintr-un film de ficţiune). Nu ştim să luăm lucrurile drept ceea ce sînt: în cazul de faţă, un spot eficient, care a relansat un brand de pe vremea comunismului făcînd uz de umorul popular (pentru unii, cam gros) şi de o anume imagine "folclorizată" a clasei muncitoare. Eficienţa spotului e dovedită şi de faptul că "Gogule, probleme, mă?" şi "Dorele, ne mişcăm şi noi mai cu talent?" au reintrat în limbajul curent, ca replici folosite contextual: poporul "profund" se recunoaşte în ele. Cît despre Gogu şi Dorel, ei sînt deja în UE, lucrează la căpşuni în Spania. I-am văzut săptămîna trecută la ştiri: au sărbătorit Paştele ca acasă, cu produse româneşti cumpărate de la carmangeria "Gugulanu" din Castellon, iar ieşitul la iarbă verde s-a terminat cu o sîrbă îndrăcită, sub privirile multiculturale ale peruanilor, chinezilor şi spaniolilor, cu care împărţeau parcul şi beneficiile monedei euro.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

banner oana pellea png
Cum a reacționat Oana Pellea după ce un internaut i-a scris „să se ducă după tatăl ei”. Actrița a dat dovadă de elegență și a știut cum să-l pună la punct
Oana Pellea, fiica regretatului Amza Pellea, a devenit ținta răutății umane de care unele persoane dau dovadă. Marii actrițe, care în urmă cu câteva zile și-a comemorat tatăl trecut în neființă de 41 de ani, i-a fost transmis un gând nu foarte frumos și decent. Cum a reacționat aceasta?
WhatsApp Image 2024 12 14 at 14 16 16 (1) jpeg
„Fabrică” de țigarete acasă. Cum reușea să vândă producția slătineanul prins de polițiști
Un slătinean în vârstă de 44 ani avea acasă o adevărată unitate de producere a țigaretelor. Folosea mai multe utilaje și se aproviziona cu tutun din județele vecine. Reușea să vândă țigaretele, polițiștii descinzând la două societăți prin care acestea se comercializau.
pirvulescu jpg
Un candidat unic la prezidențiale este o mare greșeală, susține Cristian Pîrvulescu. Ce spune despre Crin Antonescu
Un candidat comun al partidelor pro-europene ar însemna ”un cadou” pentru tabăra suveranistă, care automat îşi va trimite candidatul în turul doi, a avertizat politologul Cristian Pîrvulescu. Acesta a mai susținut că prezența lui Crin Antonescu în spațiul public nu este întâmplătoare.
mircea diaconu jpg
Ce pensie și ce avere avea Mircea Diaconu, actorul care a candidat la prezidențiale. A dus o viață fără griji
Mircea Diaconu, actorul și fostul candidat la funcția de președinte al României, a încetat din viață sâmbătă, 14 decembrie, la vârsta de 74 de ani, din cauza unui cancer la colon.
tigru zoo pitesti 02 foto Primaria Pitesti jpg
Acuzații grave aduse de fiica bărbatului ucis de tigru la Grădina Zoologică. „Nu aveau echipamente necesare”
Detalii șocante în cazul îngrijitorului de la Grădina Zoologică din Pitești, care a fost atacat și sfâșiat de un tigru. Familia acestuia aduce acuzații grave la adresa conducerii instituției susținând că ar fi aflat vestea tragică de pe internet.
Parlamentul European si Iohannis   sala goala FOTO Radu Eremia jpg
Un român are cele mai mari venituri din Parlamentul European: 657.000 de euro pe an
Un raport realizat de Transparency International EU scoate în evidență câștigurile fabuloase ale unora dintre eurodeputați, obținute pe lângă salariile și indemnizațiile de bază oferite de Parlamentul European.
romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.