În UE, cu Dorel şi Gogu

Publicat în Dilema Veche nr. 119 din 4 Mai 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Consiliul Naţional al Audiovizualului a dovedit, în ultimii ani, o deschidere spre dialog (cu televiziunile, cu "cabliştii", cu ONG-urile) pe care multe instituţii nu o au. A realizat, cu fonduri europene, cîteva studii şi sondaje de referinţă pentru mai buna cunoaştere a consumurilor TV şi a comportamentelor publicului. A achiziţionat, tot cu fonduri europene, aparatură performantă pentru monitorizare. A contribuit la armonizarea cu normele Uniunii Europene în materie de audiovizual. A dat premii pentru cele mai bune emisiuni (ceea ce e discutabil, căci presupune renunţarea la comportamentul instituţional super partes şi transformarea în judecător al conţinuturilor). A făcut şi mai bune, şi mai rele. A greşit cel mai mult atunci cînd, într-un exces de vigilenţă, a încercat să se transforme în apărător al moralei publice şi al bunului-gust, interzicînd videoclipuri sau pronunţîndu-se (instituţional sau prin vocile unora dintre membrii săi) asupra calităţii etice sau estetice a unor emisiuni. Într-o ţară care a trăit timp de decenii sub cenzură, o asemenea atitudine poate fi lesne taxată drept nărav de Big Brother. De parcă nu-i ajung propriile porniri către "hermeneutica" spoturilor, filmelor şi emisiunilor TV de tot felul, CNA trebuie să facă faţă şi sesizărilor venite din partea unor terţi care cer "să se ia măsuri". Democraţia şi libertatea sînt lucruri grele, uneori oamenii îşi doresc, de fapt, un Big Brother care să gîndească şi să acţioneze în locul lor. Recent, CNA a făcut oficiul de intermediar între Ministerul Muncii şi agenţia Next Advertising. Ministerul Muncii a trimis o adresă către CNA prin care reclama că difuzarea spotului "Basculanta" pentru coniacul Unirea "ar putea încuraja consumul de alcool în timpul programului de lucru, încălcarea normelor de securitate la locul de muncă, părăsirea locului de muncă fără aprobarea maistrului sau a altui conducător al formaţiei de lucru şi ar putea încuraja muncitorii ca în timpul serviciului să nu se preocupe permanent de buna desfăşurare a activităţii". CNA a cerut agenţiei punctul său de vedere. Relaxat şi cu umor, răspunsul agenţiei recunoaşte că "reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respectă cu stricteţe Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 republicată", face scurte consideraţiuni asupra naturii actelor de comunicare publicitară şi demontează acuzele, arătînd că pericolele invocate de minister sînt la fel de mari "ca şi pericolul ca lucrătorii din domeniul zootehnic să fie incitaţi la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cîntecului ŤPaşte calul lui Gheorghiţă / Priponit de-o garofiţă»". Caz închis şi aparent mărunt (chiar dacă, în ciuda dorinţei de discreţie a agenţiei, el a ajuns pe cîteva bloguri şi într-o ştire din Adevărul). Există însă şi o morală a fabulei. Reacţii faţă de spoturile publicitare există şi la alţii. Vaticanul s-a supărat acum cîţiva ani, de pildă, cînd Lavazza a făcut un spot în care un italian bun de gură şi simpatic (interpretat de Paolo Bonolis, mare vedetă TV), ajuns în Rai, îl "seducea" cu o cafea bună tocmai pe Sfîntul Petru, care se lăsa cam prea repede convertit la cele lumeşti. Dar, pentru o instanţă precum Biserica, o reacţie de acest tip e normală, chiar obligatorie: e în logica menirii sale să protesteze împotriva oricărui semn de desacralizare ori de încălcare a ordinii morale pe care o propagă. În cazul nostru însă lucrurile stau diferit. Nişte funcţionari publici de la un minister îşi pierd vremea şi ne toacă banii pentru a reacţiona faţă de un spot publicitar (ceea ce nu le intră nicidecum în "fişa postului") şi se manifestă conform unei "viziuni" pe care pînă şi marxismul mai destupat la minte îl numea "sociologism vulgar": consideră, cu alte cuvinte, că o mică ficţiune amuzantă ar putea avea efecte sociale, ar putea influenţa direct comportamentele oamenilor la locul de muncă. În "concepţia" funcţionarilor de la minister, ceea ce şi-a propus fără succes propaganda comunistă timp de decenii - şi anume ca, prin versuri, muzică, film, teatru să "mobilizeze" masele de oameni ai muncii, să-i facă mai "conştienţi" şi mai responsabili faţă de soarta producţiei - a reuşit acum, pe dos, un simplu spot publicitar. Cred însă - ţinînd seama şi de alte ecouri şi impresii despre spoturile cu Dorel şi Gogu - că în spatele vigilentei acţiuni a inspectorilor de la minister stă şi un fel de puritanism ideologic şi identitar: nu ne place să "ne vedem" aşa, trăim cu convingerea că trebuie "să arătăm" doar părţile bune şi frumoase, să lustruim atent orice cadru care apare pe ecran (fie el un cadru dintr-o ştire sau dintr-un film de ficţiune). Nu ştim să luăm lucrurile drept ceea ce sînt: în cazul de faţă, un spot eficient, care a relansat un brand de pe vremea comunismului făcînd uz de umorul popular (pentru unii, cam gros) şi de o anume imagine "folclorizată" a clasei muncitoare. Eficienţa spotului e dovedită şi de faptul că "Gogule, probleme, mă?" şi "Dorele, ne mişcăm şi noi mai cu talent?" au reintrat în limbajul curent, ca replici folosite contextual: poporul "profund" se recunoaşte în ele. Cît despre Gogu şi Dorel, ei sînt deja în UE, lucrează la căpşuni în Spania. I-am văzut săptămîna trecută la ştiri: au sărbătorit Paştele ca acasă, cu produse româneşti cumpărate de la carmangeria "Gugulanu" din Castellon, iar ieşitul la iarbă verde s-a terminat cu o sîrbă îndrăcită, sub privirile multiculturale ale peruanilor, chinezilor şi spaniolilor, cu care împărţeau parcul şi beneficiile monedei euro.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

om cu bani, miliardar  sursa  Shutterstock jpg
„Când ți-ai dat seama că ești bogat?”. Răspunsul dat de un miliardar celebru. Nu are aproape nicio legătură cu banii
Unul dintre cei mai bogați oameni din lume a dezvăluit momentul în care și-a dat seama că este cu adevărat bogat și surprinzător, nu avea nicio legătură cu contul bancar, ci cu ceva mult mai simplu și personal.
festivalul de Film Cannes 2025, foto lithub png
Palme d’Or: Adjudecat
După o pană de curent, despre care nu se știe încă dacă a vizat doar Festivalul, deși e limpede că făptuitorii ignorau că vor face doar victime colaterale, pentru că, în Palat, generatoarele, au putut să restabilească lumina, a venit și Gala.
image png
Băutura-minune pe care să o consumi cu 30 de minute înainte să te pui la somn. Te adoarme instant și te liniștește complet
Un somn odihnitor și de calitate joacă un rol extrem de important în viața fiecăruia dintre noi, motiv pentru care trebuie să facem în așa fel încât să ne ocupăm ca la carte de acest aspect. Există și anumite trucuri promițătoare, precum o „băutură-minune” care ne ajută să ne odihnim așa cum ar treb
baiamare jpg
Simone Tempestini rămâne invincibil în Raliul Maramureșului
Simone Tempestini nu are rival pe plan intern.
112 numar de urgenta apel telefon jpeg
„Ajutor, am fost răpite! Am fost luate cu forța”. Zeci de polițiști au căutat ore întregi cinci adolescente din Caracal
La cinci ani de la „Cazul Alexandra”, când o adolescentă de 14 ani a fost răpită și omorâtă de un bărbat din Caracal, polițiștii din Dolj au primit un apel prin 112 prin care erau anunțați că cinci tinere au fost răpite din Caracal și se îndreaptă cu o mașină neagră spre o direcție necunoscută.
karol jpg
Ce semnifică gestul controversat făcut de prietenul lui George Simion în Polonia: „Să-l lăsăm pe domnul Karol să explice”
O scenă bizară petrecută în timpul unei dezbateri televizate din Polonia a devenit virală și a stârnit numeroase reacții în mediul online și în presa internațională.
andrei ratiu captura jpg
inundatii 29 sept 7, ISU Arges
Pompieri din patru județe, trimiși la Vaslui pentru eventuale situații periculoase provocate de vremea rea
Pompieri militari din județele Mureș, Harghita, Suceava și Bistrița-Năsăud au fost mobilizați în județul Vaslui pentru a participa la eventuale intervenţii în contextul codului portocaliu de vreme rea emis de Administrația Națională de Meteorologie (ANM).
Batrana pensionara bani pensie FOTO Shutterstock jpg
Câți bani primește un român la pensie, dacă a lucrat în Germania 35 de ani cu carte de muncă. Ți se pare mult sau puțin?
Salarii mai bune, condiții de muncă atractive și un sistem social stabil – acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care zeci de mii de români au ales să muncească în Germania.