Iar moare cultura?

Publicat în Dilema Veche nr. 295 din 8 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În epoca noastră marcată de televiziunile comerciale, "poporul" a preluat puterea prin intermediul telecomenzii şi a cerut "să se vadă pe sine" la TV, nu (doar) anchormen, moderatori, intelectuali şi showmen profesionişti. Au apărut aşadar nişte producţii în care protagoniştii erau oameni obişnuiţi: uneori puşi în situaţii-limită (precum în transmisiuni de tipul Survivor), alteori în situaţii de viaţă cotidiană (precum în emisiunile despre bărbaţi care îşi înşală nevestele, despre familii care fac "schimb de mame" etc.). Iluzia realităţii i-a dat publicului satisfacţia că a devenit cu adevărat personajul principal la TV şi pare să fi confirmat ideea lui Marshall McLuhan că, departe de a fi "pasiv" în faţa micului ecran, telespectatorul e activ, căci imaginile TV se derulează de fapt în el. Inutil să adăugăm că e doar o iluzie: emisiunile de tip reality-show conţin o mare şi rafinată tehnică a montajului, sînt "artefacte" extrem de elaborate, şi chiar şi formate de tipul Big Brother, unde totul pare a se desfăşura la vedere, nu sînt decît rezultatul unui complicat proces de re-fabricare a realităţii. Emisiunile de acest tip " plus marele număr de concursuri gen "şi tu poţi deveni vedetă" " au închis cercul şi sînt semnul clar al crizei finale prin care trece "televiziunea-aşa-cum-o-ştiam": telespectatorii au devenit protagonişti, se privesc "pe ei înşişi" cu problemele lor cu tot şi vor sfîrşi prin a se plictisi de această oglindire mediatică a banalităţii. Acelaşi fenomen " dar la altă scară şi cu alte mijloace " se petrece pe Internet, cu aşa-numitul Web 2.0. Oricine este un potenţial "producător de conţinut" pe care îl poate plasa în reţea. Prin intermediul unui blog, oricine poate deveni "autor", făcîndu-şi publice impresiile şi ideile, povestind ce a visat azi-noapte sau dacă micul dejun i-a provocat indigestie, comentînd filme şi cărţi, exprimîndu-şi opiniile politice ş.a.m.d. Prin Facebook şi altele asemenea s-au născut "reţele sociale" care îi pun pe oameni în legătură cu semeni de-ai lor care au idei, interese, pasiuni comune. Ori pur şi simplu îşi caută parteneri/partenere. De viaţă sau de sex. Prin asta (şi prin altele, multe altele), existenţa omului de azi "se mută" tot mai mult în reţea. Nu mai e vorba despre o simplă "dependenţă de Internet", ci de emoţii, trăiri, cunoştinţe ale căror surse şi resurse "vin" din reţea, nu din lumea reală. Google, invenţie genială a unor studenţi superdotaţi, Sergey Brin şi Larry Page, a apărut ca o "cheie universală", ca o tentativă de a ordona, clasifica, ierarhiza lumea haotică a Internetului, iar acum, prin optimizare permanentă, îşi asumă misiunea de a deveni "motorul de căutare perfect", care "înţelege exact ce vrei să spui şi îţi dă exact ceea ce vrei". În ultimă instanţă, Google ar trebui că devină "ceva la fel de inteligent ca oamenii, sau chiar mai inteligent" " spunea Larry Page. Inteligenţă artificială, aşadar, după cum declara celălalt fondator: "Cu siguranţă, dacă am avea toată informaţia lumii ataşată direct la creier sau un creier artificial mai deştept decît al nostru, am fi într-o situaţie mai bună" (interviu în Newsweek, 29 martie 2004, http://www.newsweek. com/id/148272). În noile circumstanţe tehnologice, era timpul să apară şi altfel de dezbateri, care să depăşească impasul celor vechi, axate pe disputa între "conţinuturi" şi reduse, practic, la opoziţia între "superficialitate" şi "cultură", între "divertisment lejer" şi "valori". Nicholas Carr, autorul unor cărţi despre noile tehnologii, a publicat în august 2008, în The Atlantic, un articol care a fost apoi îndelung comentat, pro şi contra: "Is Google Making Us Stupid? What the Internet is doing to our brains" (http://www.theatlantic.com/doc/200807 /google). Ambiţia fondatorilor Google de a crea inteligenţă artificială prin care să rezolve probleme altădată de nerezolvat este legitimă, crede Carr. Dar asumpţia lejeră că am fi într-o situaţie mai bună dacă ne-am putea conecta la creier toată informaţia lumii e greşită: "Sugerează credinţa că inteligenţa este rezultatul unui proces mecanic, o serie de paşi discreţi care pot fi izolaţi, măsuraţi şi optimizaţi. În lumea Google, în care pătrundem cînd sîntem online, nu prea e loc pentru indistincţia contemplării. Ambiguitatea nu e o poartă spre înţelegere, ci o defecţiune care trebuie reparată. Creierul uman e doar un computer depăşit care are nevoie de un procesor mai rapid şi de un hard disk mai mare". Efectele sînt aşadar asupra creierului uman şi asupra felului nostru de a gîndi. Iar Internetul în ansamblu predispune la lene intelectuală, la lectura de suprafaţă a unor texte scurte, doar pentru a culege din ele "informaţia optimă", şi distruge astfel lectura de profunzime. Şi, implicit, gîndirea profundă, în care un rol esenţial îl are contemplarea: "Lectura profundă pe care o promovează paginile tipărite este valoroasă nu doar pentru cunoaşterea pe care o asimilăm din cuvintele autorului, dar şi pentru vibraţiile intelectuale pe care aceste cuvinte le generează în minţile noastre. În spaţiile liniştite pe care ni le deschide lectura susţinută, concentrată a unei cărţi tipărite sau orice alt act de contemplare, ne facem propriile asociaţii, ne schiţăm propriile inferenţe şi analogii, ne construim propriile idei". Nicholas Carr vede în Internet cam aceleaşi efecte pe care le reproşa Giovanni Sartori televiziunii în cartea sa Homo Videns. Televisione e post-pensiero (Laterza, 1998; tradusă la Editura Humanitas în 2005): modificări antropogenetice, schimbarea felului de a gîndi, format timp de milenii pe baza activităţilor intelective ale scrisului şi cititului. Or, în zilele noastre, copiii devin "consumatori TV" înainte de a învăţa să scrie şi să citească, ceea ce în timp va aduce schimbări la nivelul speciei umane. (fragment din cartea Intelectualii şi mass-media, în curs de elaborare)

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Patroni de restaurant, șantajați cu recenzii false pe internet. Cum au reacționat
O rețea mică de restaurante independente se confruntă cu un atac cibernetic de tip șantaj. Criminalii informatici îi amenință pe proprietari cu recenzii negative pe platformele online, forțându-i să plătească sume mari de bani pentru a le evita.
image
Șoșoacă nu se dezminte: a lăudat Rusia în primul discurs din Parlamentul European VIDEO
Eurodeputata SOS Diana Șoșoacă a spus, în primul discurs din Parlamentul European, că Federația Rusă este singura care își dorește pacea în războiul din Ucraina.
image
Reacția unui medic legist după ultimul festival de la mare: „Nu reprezintă nimic altceva decât deschiderea către o viață de consumator”
Medicul legist Cristian Paparau a transmis că, deși organizatorii festivalului de muzică hip-hop „Beach, Please!” se laudă cu rezultatele evenimentului, situația este cu totul alta. „Nu faci nimic altceva decât să încurajezi consumul de droguri”, arată el.

HIstoria.ro

image
Lucruri știute și neștiute despre Mănăstirea Arbore și ctitorul ei
Pe ruta mănăstirilor din Moldova, din cel mai recent proiect de turism cultural – „România Atractivă” –, cunoaștem profund patrimoniul românesc, construit, meșteșugit sau povestit. Străini și români deopotrivă, suntem chemați de sunetul de toacă și ne plecăm capetele la auzul cântărilor din zori. Ne
image
Încălzirea politică globală
Poate că 2024 va depăși recordul lui 2023 și va fi cel mai călduros din istorie, record pe care nu și-l dorește nimeni.
image
Pe vremea când nu exista cod roșu și aer condiționat: în 1911 canicula a făcut prăpad în Europa și SUA
Chiar dacă valurile de căldură devin din ce în ce mai intense și mai frecvente ca urmare a încălzirii globale, acestea nu reprezintă un fenomen nou în istorie. Un exemplu tragic este vara anului 1911, când Franța a fost lovită de un val de căldură devastator. În acea perioadă, peste 40.000 de oameni