Fabrici de diplome

Publicat în Dilema Veche nr. 188 din 13 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Legea Învăţămîntului propusă de ministrul Cristian Adomniţei este susţinută de sindicate, studenţi şi rectori" - ne anunţa, pe 9 septembrie, biroul de presă al ministerului. O victorie, care va să zică. Aproape "un consens deplin", cum obişnuia să spună fostul preşedinte Iliescu: reprezentanţii sindicatelor, ai asociaţiilor studenţeşti şi ai Consiliului Naţional al Rectorilor au dezbătut principiile legii, punct cu punct, la Costineşti, şi au căzut de acord. S-ar părea că, dată fiind această masivă susţinere, armonia deplină se va aşterne asupra învăţămîntului românesc, legea va pluti diafan prin Parlament, iar apoi se va pogorî asupra noastră, în sfîrşit, Reforma. Dar nu e aşa. Ministrul Cristian Adomniţei a scos la iveală pachetul de legi privind educaţia, imediat după ce Comisia Prezidenţială pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării a prezentat un raport care începea astfel: "Menţinerea actualului sistem de învăţămînt din România pune în pericol competitivitatea şi prosperitatea ţării. Acest sistem are patru mari probleme: este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate". Acest diagnostic grav era apoi argumentat pe parcursul raportului, cu fapte şi cifre, pe baza mai multor documente (studii şi rapoarte ale unor experţi, date statistice etc.). Ministrul Adomniţei l-a acuzat pe Mircea Miclea, preşedintele Comisiei şi fost ministru, că ar fi plecat de la minister cu documente cu tot şi, pasămite, le-ar fi utilizat abuziv în elaborarea Raportului. Acuzaţia a fost caraghioasă, dat fiind că documentele erau publice, dar a fost suficientă pentru a arunca discuţia în derizoriu. Apoi, ministerul a anunţat triumfător că proiectele de legi ale educaţiei sînt deja elaborate, deci raportul Comisiei Prezidenţiale ar fi inutil. Au urmat, după un ritual deja ştiut, "negocierile" cu liderii eternizaţi la conducerea sindicatelor din învăţămînt (nişte domni care tot anunţă cu voci grave, de ani întregi, că situaţiunea e catastrofală, că "ajuns cuţit os", dar în afară de cîte o grevă pentru mărirea salariilor, nu se zdrobesc cu activismul sindical), cu şefii unor organizaţii studenţeşti despre care nu se ştie cîţi membri au (deci cît sînt de reprezentative pentru suflarea studenţească) şi cu reprezentanţii Consiliului Naţional al Rectorilor (din care fac parte şi universitari de foarte bună calitate, şi figuri care au ajuns la gradul de prof. univ. pe scurtăturile tranziţiei sau cu ajutor de la partid). S-au negociat, în şedinţe interminabile, tot felul de lucruri - de la modul de alegere a rectorilor pînă la propunerea ministrului ca "funcţiile de conducere dintr-o universitate să nu poată fi ocupate de persoane care sînt rude de pînă la gradul IV" (aceasta din urmă, în mod surprinzător, primită cu entuziasm de sindicalişti şi studenţi, observă Melania Mandas-Vergu în Gândul). Între timp, probabil ca să-şi asigure o oarecare mediatizare, ministrul a anunţat unele "măsuri": eliminarea examenului de capacitate, transformarea primei clase de liceu în ultima clasă de gimnaziu şi alte asemenea chestiuni "vizionare". Şi uite-aşa, în două luni, s-a ajuns la comunicatul al cărui titlu l-am reprodus la începutul acestui articol. "Pupat toţi piaţa endependenţi." În acest răstimp, s-a ratat însă o mare ocazie: dezbaterea substanţială a raportului întocmit de Comisia Prezidenţială. În iulie, cînd a apărut, au fost cîteva comentarii prin presă şi cîteva mîrîieli televizate ale celor care nu sînt de acord cu duritatea diagnosticului. Şi atît. Dar diagnosticul este, în esenţă, corect, iar între timp au apărut noi argumente în favoarea lui: după ce ani în şir s-a deplîns finanţarea slabă a educaţiei, acum fondurile destinate renovării şi modernizării şcolilor au fost cheltuite doar pe jumătate, ceea ce arată o incapacitate cronică de administrare a sistemului. Concursurile de titularizare în învăţămînt arată, în fiecare an, că profesorii sînt tot mai slab pregătiţi (pentru că tinerii bine pregătiţi fug în continuare de învăţămînt). Managerii se plîng că studiile universitare nu sînt adaptate cerinţelor de pe piaţa muncii, nu formează competenţele necesare. Între mediul urban şi cel rural există încă diferenţe enorme de calitate a procesului educaţional şi a infrastructurii. Multe universităţi private au reuşit să se strecoare prin plasa procesului de acreditare şi acum funcţionează bine mersi cu acte în regulă, deşi calitatea lor e slabă. La fel s-a întîmplat şi cu multe universităţi de stat din provincie înfiinţate după 1990, pline de profesori care şi-au cîştigat titlurile cu două-trei cărţi proaste publicate la vreo editură locală. Şcoli prăpădite vedem la televizor în fiecare seară (dar numai la începutul lui septembrie, în restul anului ştiriştii noştri au alte priorităţi). Ş.a.m.d. Ştiu, există contraargumentul că, totuşi, absolvenţii noştri de vîrf urmează cu succes studii universitare, de master sau de doctorat la orice universitate occidentală. Dar tocmai aici e miezul problemei: învăţămîntul românesc este o aventură pe cont propriu, pe care elevii dornici să înveţe o duc pînă la capăt, mai ales cînd au şi norocul unor profesori care fac meseria din (şi cu) pasiune. Dar succesele doctoranzilor noştri de la Harvard sau Sorbona nu datorează prea mult sistemului. Sistemul e dator să producă o medie onorabilă, formată din absolvenţi care pot deveni buni cetăţeni şi buni profesionişti, înzestraţi cu anumite competenţe care să le fie de folos cînd intră pe piaţa muncii, cu un anume grad de cultură generală, cu un mod deschis de a gîndi şi de a privi lumea. Sistemul de învăţămînt actual nu poate garanta aşa ceva, societatea românească în ansamblu şi comunităţile locale sînt insensibile la asemenea valori şi nu vor, practic, să dezbată deschis situaţia: toată lumea s-a obişnuit cu ideea că şcolile şi universităţile sînt bune doar ca fabrici de diplome, că apoi "mai vedem noi"... A crede, în aceste condiţii, că prin legi noi se va face reforma sistemului e o iluzie. Deocamdată, învăţămîntul românesc încă mai consumă ultimele rămăşiţe ale sistemului întemeiat de Spiru Haret acum mai bine de o sută de ani. Mediocritatea noastră ministerialo-sindicală nu pare capabilă să furnizeze o viziune de ansamblu, ci se consumă în mărunţişuri precum mutarea clasei a IX-a la gimnaziu, modul de alegere a rectorilor etc. E puţin şi neadecvat pentru un învăţămînt "ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate". Oricum, începe şcoala...

O mare invenție – contractul social jpeg
Se poate trăi și sub dictatură?
Fără această probă, argumentele celor care apără Justiția și judecătorii își pierd credibilitatea.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Resemnare
Turcia e doar încă un teren de luptă dintr-un război care se poartă intens de-a lungul și de-a latul lumii.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Un „dezavantaj” avantajos
Pe scurt: nu sîntem de acord ca, dacă 25 de parteneri ne vor în Schengen și doi nu, dreptatea să fie de partea celor doi.
Frica lui Putin jpeg
Non scholae...
Cîți nu scriu cu duiumul postări agramate și totuși se fac înțeleși, dovadă că primesc like-uri și au și urmăritori din belșug.
index jpeg 5 webp
James Bond și fabrica de ciocolată a lui Charlie
Oricum, ce altceva este un spion la scara istoriei, dacă nu un copil mare care știe cum să (se) joace, nu-i așa?
A F portait Tulane 23 1 jpeg
Pierdut respect. Găsitorului, recompensă!
Ce a produs această schimbare din ce în ce mai accelerată în ultimii zece, douăzeci de ani?
„Cu bule“ jpeg
Curriculum vitae
În perioada comunistă, formula latinească s-a folosit mai puțin.
HCorches prel jpg
Undercover agent
Redați-le profesorilor demnitatea.
p 7 WC jpg
Alunecînd treptat spre distopie
Legea IA europeană, care urmează să fie finalizată în cursul acestui an, interzice explicit utilizarea datelor generate de utilizatori în scopul „clasificării sociale”.
Comunismul se aplică din nou jpeg
După 30 de ani
Mai sînt destui care cred că americanii nu au fost pe Lună, că totul ar fi fost o mare păcăleală, o făcătură de Hollywood.
index jpeg webp
Sindromul „greaua moștenire”
În cele mai multe cazuri, însă, politicienii se străduiesc să arate că ei sînt inițiatorii proiectelor
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Cadavre și steaguri
De fapt, avem de-a face cu o tactică de evaziune.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Despre vorbitul în public
O cauză frecventă a derapajului oratoric este confuzia, mai mult sau mai puţin conştientă, a genurilor.
Frica lui Putin jpeg
Oglinda
El privi în oglindă și, firește, se văzu pe sine însuși.
index jpeg 5 webp
Republica Turcia de o sută de ani
În rîndul turcilor s-a conturat o nouă filozofie, chiar ideologie: kemalismul. Mustafa Kemal Atatürk a schimbat mentalități.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
„Cu bule“ jpeg
Fotbal și futbol
Să fi fost mai curînd (cum s-a mai presupus) o manifestare de pudibonderie comparabilă cu cele produse de alte obsesii românești mai vechi și mai noi, precum teama de cacofonii?
HCorches prel jpg
Este multă tristețe în sufletul lor
Și totuși, cînd intră la ore, încearcă să aibă zîmbet pe buze. Și totuși, cînd ies de la ore, adesea au zîmbet pe buze.
IMG 8779 jpeg
p 7 WC jpg
O lume a reluărilor nedorite
Inteligența Artificială e, în cele din urmă, un instrument, care poate fi folosit în scopuri bune
Comunismul se aplică din nou jpeg
Crimă și pedeapsă
După eliberare, Bogdan Stașinski a fost preluat probabil de serviciile secrete occidentale și nu se mai știe nimic clar despre el.
O mare invenție – contractul social jpeg
Ce fel de magistrați?
Rostul profund al întregului sistem judiciar constă în realizarea și menținerea armoniei sociale.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Discuția despre extremism
Nu, interzicerea unui partid nu e soluția. Pentru incidente specifice există Codul Penal. Pentru tot restul e vorba de bun-simț.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știu și ce pot economiștii (O întrebare pe care mi-am pus-o prin 2008 și la care încă aștept răspuns...)
Ne lăsăm sau nu ne lăsăm pe mîna „experţilor”? N-avem de ales. Ne lăsăm. Dar pe mîna căruia dintre ei?

Adevarul.ro

image
Românul care a descoperit secretul câștigului la loterie. Din cauza lui s-au schimbat legile în SUA și Canada
Un matematician român a descoperit secretului câștigului la loterie. Ştefan Mandel a reușit printr-o formulă personală să ia de 14 ori premiul cel mare. Norocosul a fost însă urmărit de ghinion, fiind anchetat de CIA și FBI.
image
Cum să pari mai deștept când porți o conversație banală. Ce spun cercetătorii de la Harvard
Dacă până acum ai crezut că menționarea funcției sau a studiilor te va „ridica“ în ochii partenerului de conversație, ar fi bine să te mai gândești o dată.
image
Presa britanică despre vizita Regelui Charles în țara noastră: „Are România în sânge“ VIDEO
Publicația britanică Daily Mail a publicat un amplu fotoreportaj dedicat vizitei de cinci zile a Regelui Charles al III-lea în țara noastră. Jurnaliștii au constatat că monarhul „are România în sânge“.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.