Despre Parlamentul European

Publicat în Dilema Veche nr. 240 din 18 Sep 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

De la o vreme, Parlamentul European şi-a îmbunătăţit marketing-ul. Instituţie fundamentală pentru construcţia europeană, forul care îşi împarte activitatea între cele două sedii de la Strasbourg şi Bruxelles a avut, multă vreme, un handicap: nu era, asemenea parlamentelor naţionale, un organism legislativ. Cele mai importante decizii pentru Uniunea Europeană erau de competenţa Comisiei Europene şi a Consiliului European (adică aşa-numitele summit-uri, întîlnirile periodice ale şefilor de stat şi de guvern din ţările membre). Odată cu perfecţionarea mecanismelor instituţionale, Parlamentul European a dobîndit un rol mai important în anumite domenii, de exemplu în aprobarea bugetului Uniunii sau în numirea comisarilor europeni. În 2009, la douăzeci de ani de la primele alegeri directe ale parlamentarilor europeni, pentru prima dată cetăţenii din UE îşi vor vota aleşii în aceeaşi zi în toate ţările membre. Măcar simbolic, e un pas înainte pe calea integrării. Dar, deocamdată, dat fiind că Tratatul de la Lisabona încă nu a fost adoptat, rolul Parlamentului European rămîne, cumva, nelămurit. Este, fără îndoială, un for important al democraţiei europene pentru că dezbate problemele cetăţenilor din cele 27 de ţări şi oferă posibilitatea reprezentării tuturor curentelor de idei şi tuturor opiniilor. Dar încă nu este, pînă la capăt, "legislativul european", nu are puteri depline de legiferare. Probabil că acest statut neclar a contribuit la faptul că (aşa cum arată Eurobarometrele) destul de puţini cetăţeni îi cunosc activitatea, iar cota sa de încredere este destul de scăzută. Ceea ce s-a văzut şi la alegerile europene: electoratul prezent la vot a fost din ce în ce mai scăzut, din 1979 încoace. Aşa încît, pentru a ieşi din conul de umbră şi de dezinteres, de la o vreme Parlamentul European a devenit mult mai activ în materie de comunicare. Site-ul său (www.europarl.europa.eu) este foarte cuprinzător, publicînd toate documentele, rezoluţiile, dezbaterile, discursurile, dar avînd şi o parte mai "prietenoasă", cu un fel de ştiri redactate simplu şi clar. Din 17 septembrie, există şi Europarl TV, care transmite pe Internet nu doar dezbaterile în direct (acestea puteau fi văzute şi înainte pe site-ul instituţiei), dar şi o producţie proprie de programe. În numele interactivităţii, cetăţenii vor putea, desigur, să-şi exprime opiniile şi să contribuie la conţinutul canalului TV. Parlamentarii europeni speră ca, prin toate aceste mecanisme de comunicare, să devină mai cunoscuţi cetăţenilor pe care îi reprezintă. Oricum, vizibilitatea lor a crescut în ultima vreme mai ales datorită cîtorva reglementări în domenii care privesc viaţa de toate zilele a europenilor. Cel mai mare succes a fost, fără îndoială, micşorarea tarifelor de roaming, obţinută la iniţiativa eurodeputaţilor. S-au votat rezoluţii ori declaraţii scrise cu privire la tot felul de domenii şi probleme: combaterea drogurilor, persoanele fără adăpost, transparenţa în rezervarea biletelor de avion, protecţia mediului etc. Uneori, Parlamentul European pare un fel de oficiu pentru protecţia consumatorilor, căci din documentele discutate şi votate se întrevede "grija pentru cetăţean". Desigur, nu e nimic rău în asta, dar există riscul ca alegătorii să perceapă instituţia parlamentară a UE ca un fel de entitate care se ocupă de chestiuni "de rutină", nu de marile probleme. Nu este, totuşi, aşa. Înainte de toate, PE rămîne un forum de dezbateri, un spaţiu al confruntărilor de idei şi opinii. În virtutea acestui fapt, se perindă pe sub cupola sa tot felul de iniţiative şi se solicită tot felul de lucruri - unele "cerute" de realitate, altele doar de "trend"-ul ideologic. După ce, recent, fusese respinsă ideea înfiinţării unui Institut European al Egalităţii de Şanse, chestiunea discriminării între femei şi bărbaţi a revenit în atenţie datorită raportului "Influenţa marketing-ului şi a publicităţii asupra egalităţii dintre femei şi bărbaţi". Autoarea este Eva-Britt Svensson, reprezentantă a Grupului Stîngii Unite, fostă preşedintă a unei mişcări care milita pentru neintegrarea Suediei în UE. Potrivit raportului, "publicitatea care transmite mesaje discriminatorii şi/sau degradante din perspectiva de gen, precum şi toate tipurile de stereotipuri de gen constituie un obstacol în calea realizării unei societăţi moderne şi egalitare". Aşa încît ţările membre sînt invitate să facă studii despre imaginea femeilor şi a bărbaţilor în publicitate şi să ia măsuri (inclusiv juridice) pentru ca utilizarea femeii ca "obiect sexual" sau în ipostaze "degradante" (adică "la cratiţă" sau "la spălat rufe"), dar şi a bărbatului-spălînd-maşina-în-faţa-casei să înceteze. S-au cerut chiar reglementări la nivel european pe această temă. Şi - pentru a stimula exemplele pozitive - acordarea unui premiu acelor reclame care se îndepărtează cel mai mult de abordările "stereotipe". Comisarul european pentru mass-media şi societatea informaţională, Viviane Reding, s-a opus, pe bună dreptate, acestor solicitări, arătînd că ar afecta libertatea de exprimare: nu reglementările "unice" şi impuse sînt soluţia, ci autoreglementarea, care funcţionează deja în multe state; iar legile deja existente oferă suficiente soluţii împotriva discriminărilor. Are perfectă dreptate. Ceea ce nu s-a mai spus în dezbateri (poate că nu era destul de "politic corect" pentru sala Parlamentului) este că, între cele 27 de ţări membre, există substanţiale diferenţe culturale. Între egalitarismul nordic şi "conservatorismul" sudic - în care multe stereotipii despre femei şi bărbaţi sînt, de fapt, valori asumate de o bună parte a oamenilor - există deosebiri care nu pot fi anulate printr-o politică europeană unică. Iar dacă Europa vrea să rămînă un spaţiu al diferenţelor culturale, trebuie să tolereze şi ceea ce unora, mai "updataţi" din punctul de vedere al corectitudinii politice, li se poate părea un stereotip periculos şi învechit. Între altele, şi de aceea este bun şi necesar Parlamentul European: pentru a dezbate tot felul de idei înainte ca acestea să devină norme.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Tentativă de omor în trafic. Pietoni loviți intenționat cu mașina pe trotuar. Una dintre victime a fost ulterior înjunghiată
Doi bărbați au fost arestați preventiv sub acuzația de tentativă la omor după ce unul dintre ei a lovit în plin cu mașina doi pietoni care mergeau pe trotuar, iar cel de-al doilea s-a dat jos din autovehicul și a înjunghiat-o apoi pe una dintre victime
image
Prețurile de pe litoralul românesc au luat-o razna. Cât au ajuns să coste produsele obișnuite din supermarket
Luna mai este aproape de final iar comercianții de pe litoralul românesc pun la punct ultimele detalii pentru noul sezon de vacanțe. Chiar dacă turiștii nu se înghesuie deocamdată în stațiuni, multe afaceri deja și-au deschis porțile
image
Istoria romanțată a Hotelului Intercontinental, unde s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar" VIDEO
Simbol al Capitalei, Hotelul Intercontinental a fost inaugurat în luna mai a anului 1975. De-a lungul timpului, aici au înnoptat personalități ale lumii și tot aici s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar".

HIstoria.ro

image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.