Ce-aveţi cu Educaţia?

Publicat în Dilema Veche nr. 475 din 21-27 martie 2013
Cetăţeanul european  Cu drepturi jpeg

Legea Educaţiei Naţionale, adoptată pe vremea cînd era ministru dl Daniel Funeriu, era cam stufoasă, căuta să reglementeze prea multe, avea nevoie de o cantitate mare de norme de aplicare şi de ordine ale ministrului pentru a stabili concret ce şi cum, dar, una peste alta, propunea cîteva schimbări importante în sistemul de învăţămînt, cu şansa de a da rezultate în timp. Acum se modifică. De ce? Nu pentru a elimina eventualele complicaţii şi stufoşenii, ci pentru că „e a lui Funeriu“. Aşa se întîmplă cu Educaţia de 20 de ani încoace: de cîte ori se schimbă puterea, se face o nouă „reformă“. De atîtea reforme, sistemul de educaţie a ajuns în comă. Las pe seama specialiştilor în politici publice să analizeze de ce. Mie mi se pare că una dintre cauzele eşecurilor, în serie, în materie de învăţămînt este tocmai faptul că se vorbeşte prea mult despre „sistem“ şi prea puţin despre oamenii vii şi concreţi – profesorii, elevii, studenţii.

La sfîrşitul lui decembrie, Guvernul a dat o Ordonanţă de Urgenţă care modifica, în Lege, acele prevederi care îi incomodau pe şefi şi pe baroni: conflictele de interese ale rectorilor şi alte asemenea aspecte de o colosală importanţă pentru soarta învăţămîntului românesc. E exemplul tipic de „aranjamente“ care n-au nimic de-a face cu problemele reale ale educaţiei şi arată cinismul cu care şefii „din sistem“ îşi rezolvă mai întîi propria situaţie. Mai recent, la Camera Deputaţilor s-au votat nişte modificări ale legii care intră în aceeaşi arie de ocupaţiuni mintale: de exemplu, universităţile nu mai au voie să anuleze titluri şi diplome, această atribuţie trecînd la onor Ministerul de resort. Chestia asta e cu dedicaţie pentru premier, ca să-i rezolve situaţia doctoratului; dar oare oamenii ăştia nu se gîndesc că, dacă se schimbă puterea, un ministru de altă culoare politică ar putea să-i ia mintenaş titlul şefului PSD? Sau cred că sînt veşnic la putere? Apoi, s-au schimbat tot felul de socoteli privind consiliile de administraţie ale şcolilor şi universităţilor, tot felul de reglementări privind numirile etc. Care va să zică, avem o întreagă categorie de „prevederi legale“ care încearcă să rezolve o chestiune importantă pentru partidele româneşti: cum să-şi numească oamenii proprii în tot felul de structuri de conducere. De douăzeci de ani, ne sucim de pe un picior pe altul, în funcţie de partidele care s-au perindat la guvernare: nimeni nu propune un sistem eficient de management al sistemului educaţional, totul se învîrte în jurul dorinţei arzătoare de a se menţine sistemul clientelar şi dependenţele de putere. O altă categorie de chestiuni cu care e vopsită „reforma“ de ani întregi ţine de fleacuri: dacă anul şcolar e împărţit în trimestre sau semestre, cînd începe şcoala şi cînd se dau vacanţele, dacă examenele se numesc chiar examene sau „teste naţionale“ etc. etc. Clasa pregătitoare (la şcoală sau la grădiniţă?) şi clasa a IX-a (la gimnaziu sau la liceu?) au sporit dilemele pe acest plan, căci s-a consumat multă energie pentru a răspunde la întrebarea „unde e mai bine să le plasăm?“ şi nu s-a dezbătut aproape deloc despre conţinutul acelor clase, despre contribuţia efectivă la o mai bună educare a elevilor. Şi de ani întregi o tot luăm de la început cu astfel de chestiuni, sporind dezorientarea printre elevi şi profesori şi acoperind „sistemul“ cu o enormă birocraţie.

Între timp, în realitatea de toate zilele învăţămîntul funcţionează după regula sauve qui peut. Deşi, în general, e interesată de învăţămînd doar la bac – cînd urlă din toţi bojocii că „a scăzut promovabilitatea“ – presa mainstream mai scrie uneori şi despre profesorii buni ori despre elevii excelenţi care „fac cinste ţării“ pe la marile universităţi străine. Dar aceştia nu sînt, de fapt, reprezentativi pentru sistem. Ei o iau pe cont propriu: profesorii buni îşi fac treaba mai degrabă din conştiinţă, din convingere, pentru că iubesc copiii sau din tot felul de alte motivaţii de ordin personal şi moral, nu pentru că „sistemul“ îi stimulează în vreun fel. Elevii buni pur şi simplu pun osul la treabă extrăgînd din sistem ce li se potriveşte. Şi elevii, şi profesorii practică în paralel meditaţiile private: profesorii ca să cîştige un ban în plus, dar şi pentru a avea satisfacţii profesionale pe care sistemul oficial nu li le asigură, iar elevii pentru că îşi dau seama (ei sau părinţii lor) că ce le „dă“ şcoala nu le asigură performanţa la facultăţile acelea mari din lume unde se duc ca să-şi croiască un drum serios în viaţă, iar noi, cei rămaşi acasă, ne simţim emoţionaţi că „reprezintă ţara cu cinste“.

Senatul urmează să voteze, de asemenea, modificările la Legea Educaţiei. Va rezulta o struţo-cămilă. Oricum, aplicarea legii (aşa cum fusese făcută de Guvernul Boc) era întîrziată şi confuză, acum o luăm de la capăt (care capăt?) din nou. Rezultatele medii ale învăţămîntului românesc sînt tot mai proaste (a se vedea testele PISA şi altele de acest tip). Programele sînt încărcate inutil. Toate guvernele au încălcat legea, nealocînd Educaţiei procentul din PIB prevăzut. Nivelul culturii generale a scăzut alarmant. Mediul de afaceri se plînge că absolvenţii nu au cunoştinţele şi abilităţile cerute de piaţa muncii. De ani întregi, politicienii români duc un război idiot cu sistemul de învăţămînt, care nu mai poate fi explicat în termeni raţionali: pare că diriguitorii temporari ai vieţilor noastre au ceva împotriva Educaţiei. Ar trebui, totuşi, să se oprească. Au distrus-o. În rest, cum spuneam: sauve qui peut.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.