Candidaţi şi promisiuni

Publicat în Dilema Veche nr. 432 din 24-30 mai 2012
Cetăţeanul european  Cu drepturi jpeg

În ultimele zile, s-au plimbat prin presă cîteva dintre cele mai trăsnite, aberante sau aiurite promisiuni ale candidaţilor la primărie. Ziarele şi posturile TV au găsit un nou prilej de băşcălie aducătoare de (ceva) audienţă. Omul care vrea să planteze pomi fructiferi lîngă staţiile de tramvai mi s-a părut de departe cel mai interesant: are o viziune absolut paradisiacă despre lume, viaţă şi transportul în comun, nu înţeleg de ce a fost luat peste picior. În plus, omul a fost sincer: „dacă ajung primar, îmi iau BMW“.

Promisiuni aiuritoare fac însă nu doar astfel de excentrici, ci şi candidaţii cu pretenţii de seriozitate şi cu şanse să devină primari. De fapt, am impresia că – mai mult decît la alegerile parlamentare – campania electorală se rezumă la arta & tehnica de a promite. Mai abil sau mai brutal (precum omul nostru cu pomii fructiferi sau candidatul care vrea să facă metrou la Rîmnicu Vîlcea), candidaţii promit că vor face şi vor drege şi sînt chitiţi pe verbul „a rezolva“. Am ascultat vreo două zile la rînd emisiunile electorale de la radioul public (care se achită serios de treaba asta) şi, în discursurile celor mai mulţi candidaţi, am identificat revenirea obsedantă a angajamentului că „vor rezolva“ tot felul de probleme. E frapant că astfel de probleme sunt, de foarte multe ori, nerezolvate de ani întregi şi presupun cheltuieli şi eforturi mari. Silviu Prigoană promite că va scăpa de cîinii vagabonzi în şase luni şi că transportul public va fi gratuit. Un candidat dintr-un sector bucureştean spunea că „va rezolva problema parcărilor“. Aşa simplu? Altul, din provincie, promitea construcţia unui spital, modernizarea oraşului, parc tehnologic şi altele. Cînd moderatoarea l-a întrebat cu ce bani, a răspuns, evident: „cu bani europeni“. Într-o ţară care se chinuie de atîta amar de ani să cheltuie fondurile acordate de UE, campania electorală readuce pe buzele candidaţilor uşurinţa de a pronunţa cu uşurinţă aceste două vorbe deja mitice: „bani europeni“. Genul acesta de promisiuni „măreţe“ bazate pe nimic ar trebui, cred, să nu mai „ţină“ la alegători, care s-au mai fript de cîteva ori cu laptele şi mierea revărsate de candidaţi în campania electorală şi secate după aceea. E tipul de promisiune despre care oamenii şi-au dat seama că nu e realizabilă cu una, cu două şi, din acest motiv, pe mulţi îi descurajează să meargă la vot. Stereotipuri precum „toţi sînt o apă şi-un pămînt“ sau „toţi promit, dar nimeni nu face nimic“ îşi au originea în asemenea ficţiuni edilitare: metrouri, parcări, construcţii publice, autostrăzi suspendate şi alte minuni.

Alţi candidaţi însă au învăţat (sau au fost învăţaţi) cîte ceva mai concret despre arta & tehnica promisiunii, aşa că sînt „targhetaţi“: nu se adresează tuturor, ci unor categorii anume. Pe vreo doi candidaţi – din localităţi diferite – i-am auzit vorbind despre cum vor rezolva problemele pensionarilor. Unul promitea un fel de „supliment de pensie“ din partea primăriei, în valoare de 200 de lei lunar, altul promitea un „card de pensionar“ cu care beneficiarii vor avea reduceri de preţ la magazine. „Care magazine?“ – a întrebat moderatoarea, adăugînd că au mai fost asemenea experimente (precum economatele) şi au eşuat. „Toate magazinele care vor dori să intre în acest sistem, eu am vorbit deja cu unii patroni din comerţ şi sînt dispuşi să se asocieze cu primăria“. De parcă visul tuturor comercianţilor ar fi să facă reduceri de preţ uite-aşa, de-un capriţ, sau de dragul primarului şi al pensionarilor.

Cele mai multe discursuri ale candidaţilor sînt de-un optimism utopic: pare o floare la ureche să „rezolve“ orice. Campania pentru alegeri locale aduce în spaţiul public un fel de visare cu ochii deschişi: totul pare atît de simplu şi clar... Cei care se vor aleşi şi practică asemenea iluzii mituiesc, de fapt, simbolic electoratul: ştiu bine că nu vor putea realiza ce spun, dar în tînăra şi ezitanta democraţie românească s-a impus stereotipul că în campanie „tre’ să promiţi, pe urmă te descurci tu cumva...“. Modul acesta de a promite este profund nedemocratic. Mulţi candidaţi se uită spre alegători ca spre o turmă de fraieri pe care-i poţi cumpăra ieftin, promiţînd fie lucruri care „sună bine“ (dar sînt greu de realizat), fie mărunţişuri care ar mai drege un pic viaţa cotidiană. Pe de altă parte însă, şi alegătorii au o problemă. Mulţi oameni s-au obişnuit cu puţin şi n-au cine ştie ce aşteptări. Dacă un primar a asfaltat cîteva străzi, a pus becuri prin spatele blocurilor şi a făcut curăţenie în parc, se cheamă că „e bun“, „şi-a făcut treaba“ şi e votat din nou. Mulţi oameni nu-şi pun problema că a face curăţenie în oraş e minimal, nu pentru asta alegi un primar. Dar s-au obişnuit – încă de pe vremea lui Ceauşescu – să trăiască precar şi improvizat, iar termenul lor de comparaţie e undeva în urmă, în anii negri ai comunismului, faţă de care asfaltul nou şi iluminatul public par nişte salturi bruşte pe „cele mai înalte culmi“ ale civilizaţiei.

De fapt, şi candidaţii care promit minuni instant, şi cetăţenii care nu ştiu ce să pretindă şi ce să aştepte de la un primar au contribuit, în anii tranziţiei, la una dintre marile ratări ale funcţionării democraţiei româneşti: refacerea cu adevărat a comunităţilor şi identităţilor locale. Ne merge în continuare prost pentru că nu sîntem mai preocupaţi de alegerea lui Vodă şi a boierilor de la centru decît de alegerea celor care ne pot simplifica (sau complica!) viaţa de toate zilele. Reflex al comunismului, ideea că schimbarea vine „de sus“, de la preşedinte şi prim-ministru, i-a făcut pe mulţi să fie dezamăgiţi de democraţie şi să nu mai voteze, fără să-şi dea seama că democraţia porneşte din satul sau oraşul lor. Dar numai dacă au un comportament de cetăţeni, nu de „clienţi“ uşor de cumpărat cu oarece reduceri de preţ şi cîteva promisiuni irealizabile.  

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.