1370 de prosoape şi 42 km de autostradă

Publicat în Dilema Veche nr. 290 din 3 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

● Televiziunile comerciale au dat o nemărginită atenţie " demnă de o cauză mai bună " concertului susţinut de Madonna la Bucureşti. Zile la rînd, ştirile au tot bătut toba, iar cînd a venit, s-a transmis în direct tot ce se putea: aterizarea avionului, holul aeroportului, străzile, cele două maşini negre, hotelurile unde se bănuia că va sta etc. etc. Bineînţeles, o ştire de mare relevanţă şi de insondabil succes a fost aceea referitoare la "cerinţele vedetei": între altele, a solicitat fix 1370 de prosoape, ceea ce toată mass-media din ţărişoara noastră a reprodus prompt şi a tot repetat (de-aia am şi ţinut minte cifra, că am întîlnit-o peste tot...). Un străin, care s-ar fi uitat în zilele acelea la telejurnalele româneşti şi ar fi văzut cîtă importanţă se acordă acestui eveniment, ar fi zîmbit, probabil, îngăduitor şi ar fi înţeles că biata noastră ţărişoară o duce atît de bine încît n-are altă ocupaţiune decît să se bucure de sosirea Divei. Ce societate e asta " s-ar fi întrebat străinul " în care un concert cum sînt cu zecile devine cel mai important eveniment, deşi în acele zile Guvernul punea la cale legea salarizării, legile educaţiei şi alte asemenea măsuri care vor afecta viaţa tuturor? O societate senină " ar fi conchis ", în care oamenii ştiu să se distreze. Ar fi greşit, desigur, trăgînd această concluzie. Pentru că " nu numai în zilele cu pricina " telejurnalele au ajuns să spună foarte puţin despre societatea românească. În afară de telejurnalul de pe TVR1 şi de Ora de ştiri de pe TVR2, restul emisiunilor informative (sau aproape...) reprezintă doar nişte "produse" vîndute de televiziunile respective în căutare de audienţă. Ceea ce nu e un lucru rău în sine: a căuta audienţa e legitim pentru orice instituţie mass-media. Problema e că ştiriştii, producătorii şi managerii noştri nu mai ştiu cum să caute această audienţă: disperaţi să nu piardă un zero şi ceva la sută din public în favoarea concurenţei, apelează la soluţii din ce în ce mai ieftine şi mai clişeizate, pentru a ţine oamenii în faţa televizorului. Ce s-a întîmplat cu Madonna este o "lecţie" pe care au învăţat-o mulţi la repezeală, dar puţini ştiu s-o aplice: "să vindem emoţii". Aşa scrie la carte, că mass-media "vinde emoţii" şi că produsu’ trebe legat de un personaj care poate genera emoţii colective; bunăoară, Madonna. Corect pînă aici. Şi, pentru verificare, avem cazul recent al morţii lui Michael Jackson: toată presa planetei s-a străduit să exploateze emoţional decesul starului. Numai că ştiriştii noştri lungesc pelteaua făcînd ştiri din nimic; de exemplu, filmînd prin cîteva hoteluri în care se presupunea că va sta vedeta şi întrebîndu-le pe cameriste "la ce se aşteaptă". Evident, la ce-o da Dumnezeu... "Transformarea nimicului în ceva, cea mai nouă specializare a televiziunilor din România" " cum spunea Radu Paraschivescu în Evenimentul zilei " e semn de criză. Zile la rînd, principalele telejurnale n-au spus, minute în şir, nimic despre România, deşi misia oricărei emisiuni de ştiri e " simplu spus " să le spună cetăţenilor ceva relevant despre societatea în care trăiesc. Cît de jos se mai poate merge? Cred că mai e puţin (deşi cu inventivitatea nătîngă a românului nu te pui) şi se termină. Pînă şi cei mai pasivi gură-cască vor abandona (sper!) aceste telejurnale în care numără zilnic accidentele auto, iar la ocazii " prosoapele Madonnei. ● În altă ordine de idei, dar nu fără legătură cu seninătatea generală care se despinde din ştirile precum cele de mai sus, dl prim-ministru a numărat recent kilometrii de autostradă terminaţi lîngă Cluj. Şi a tras concluzia că merge bine: în curînd vom avea 42 de kilometri în cap, coane Fănică (poate unul-doi să-i dea jos vîntul...). După ani întregi de bătut apa-n piuă, cea mai scumpă autostradă din lume începe să prindă contur. Pentru că " probabil " o fi fost sfătuit de consilierii de imagine, dl Boc s-a dus "personal" (a cîta oară?) să se intereseze de stadiul lucrărilor şi, de acolo, de pe şantier, a anunţat sigur de sine că treaba merge. Ba chiar că în trimestrul I al anului viitor vom ieşi din criză. Dacă ne uităm pe declaraţiile şi apariţiile publice ale actualului premier, constatăm că nota generală a acestora este seninătatea de nezdruncinat: cînd începea criza, dl Boc recita la televizor că România nu va fi afectată; cînd FMI ne-a spus că ba da, dl Boc a declarat că Guvernul prevăzuse asta şi că va lua mintenaş măsuri; etc. etc. O trăsătură subsecventă a acestei seninătăţi inebranlabile este enervarea de protocol. Cînd vorbeşte despre directorii de la agenţiile de stat care îşi dau prime mari ori despre personalul bugetar supradimensionat, natura senină a dlui Boc se trezeşte brusc agresată şi se transformă în radicalitate de microfon: "aşa nu se mai poate", ne spune premierul apăsat, ca să ţinem minte pînă la viitoarea sa apariţie senină pe micul ecran, cînd ne va spune că e bine, "Guvernul a luat deja măsuri". Cu aşa un premier senin şi cu aşa o veselie generalizată provocată de un concert al Madonnei, ţărişoara noastră nu doar că e pe mîini bune, dar are un viitor sigur: se poate privi pe sine la televizor, întru asigurarea bunei dispoziţii. Asta ca măsură anticriză permanentă. Nu întîmplător, mulţi consilieri de imagine ai politicienilor (pe care-i pun să numere kilometrii de autostradă) sînt recrutaţi dintre foşti jurnalişti care numărau prosoapele vedetelor...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Hipertermia, urgența medicală care ne amenință viața pe caniculă. Care este măsura imediată care ne ajută
După o săptămână de Cod Roșu, serviciile de ambulanță aproape că nu mai fac față solicitărilor. Dintre acestea, hipertermiile cauzate de caniculă sunt urgențe majore, supraîncălzirea organismului punând viața pacienților în pericol.
image
Șase dintre cele mai supraestimate atracții turistice din lume. „Nu a fost deloc ceea ce mă așteptam” VIDEO
Fiecare țară are obiectivele sale turistice despre care se spune că nu trebuie să le ratezi când vizitezi acele locuri. Adesea, realitatea se ridică sau depășește nivelul așteptărilor, dar sunt și situații în care atracțiile turistice sunt supraestimate.
image
„Nostradamus cel viu” a prezis căderea sistemelor informatice încă de acum trei luni și prevestește un nou război mondial
Clarvăzătorul brazilian Athos Salomé, supranumit „Nostradamus cel viu”, a prezis o „pană tehnologică de trei zile” în 2024, potrivit Daily Mail Online, iar acum susține că ar urma un conflict la scară largă, asemănător unui al treilea război mondial.

HIstoria.ro

image
Vechi magazine și reclame bucureștene
Vă invităm să descoperiți o parte din istoria Capitalei, reflectată în vitrinele magazinelor și în mesajele reclamelor de odinioară.
image
„România va fi ce va voi să facă Stalin cu ea”
Constantin Argetoianu avea să ajungă la o concluzie pe care istoria, din păcate, a validat-o.
image
Lucruri știute și neștiute despre Mănăstirea Arbore și ctitorul ei
Pe ruta mănăstirilor din Moldova, din cel mai recent proiect de turism cultural – „România Atractivă” –, cunoaștem profund patrimoniul românesc, construit, meșteșugit sau povestit. Străini și români deopotrivă, suntem chemați de sunetul de toacă și ne plecăm capetele la auzul cântărilor din zori. Ne