Revoluționarii care erau răsculați care erau tîlhari

Publicat în Dilema Veche nr. 392 din 18 - 24 august 2011
De unde vine gazul cînd nu mai vine de la ruși – și cu cine îl împărțim? jpeg

Vedem imagini cu tineri care jefuiesc magazine. Dar ni se pare. De fapt, vedem tineri alienaţi de răutatea societăţii capitaliste, care se simt abandonaţi de guvern şi societate şi îşi manifestă astfel frustrarea îndreptăţită. Stai, dom’le, puţin, mai uită-te o dată: uite, golani care fură haine, derbedei care incendiază, uite, unu dă şuturi în uşa unei farmacii, apoi intră şi o devastează, pare-se că farmacia era de vină că nu băgase plasme TV. Nu, Sir, te înşeli, nu vezi ce ţi se pare că vezi, trebuie să vezi contextul: societatea capitalistă a fost crudă cu ei, guvernul conservator s-a pus pe austeritate bugetară, în aceşti tineri zbiară spiritul revoluţionar proletar, sînt dezmoşteniţii neoliberalismului. Dom’le, dar totuşi, dacă sînt aşa muritori de foame, nu mai bine jefuiau un fast-food, că plasma TV nu e chiar produs de primă necesitate. Sir, eşti un idiot porc de capitalist, lasă că vă dăm noi foc, băi, îmbuibaţilor! 

Cam aşa s-a desfăşurat pe scurt discuţia din Marea Britanie între oamenii normali, cărora derbedeii le-au confiscat momentan oraşele, şi intelectualii radicali de stînga, care nu ar lăsa nelăudată nici o mizerie cu iz de revoluţie. Este un sentiment occidental al vinovăţiei istorice – generaţii de oameni care au trăit bine şi au fost apoi învăţaţi la universitate de către profesori „progresişti“ că poartă o vină atavică, că din vina lor alţii au trăit mereu rău, iar acum, dacă sînt jefuiţi şi umiliţi, e tot vina lor, şi-o merită. E greu de înţeles în România acest gen de sentiment, pentru că noi nu am apucat niciodată, de fapt, să trăim bine şi să ne simţim apoi vinovaţi, abia ce decolase şi creşterea economică în România în 2000-2008 şi... boom! Ne uităm la televizor, vedem derbedei care încasează ajutoare sociale de cîteva ori mai mari decît salariul mediu din România şi acum resimt o nevoie socială acută să aibă plasme TV, deci se organizează să le ia pe gratis. Singura dilemă legitimă pentru noi e de ce nu a scos poliţia armele şi de ce par atît de pămpălăi poliţiştii britanici (e o întreagă filozofie stupidă în spatele tacticii izolează-i-lasă-i-să-spargă-şi-îi-ridicăm-ulterior, dar nu am loc aici). Bon, deci neavînd noi, orfanii comunismului, motiv să intrăm în dilema scursuri umane vs revoluţionari, e totuşi haios să-i vedem pe englezi zbătîndu-se în aşa dezbateri. E drept că stînga extremă a pierdut rapid partida, iar stînga moderată a fost de partea normală la cap a discuţiei. Pur şi simplu, oricît i s-a băgat pe gît mantra vinovăţiei istorice, englezul mediu refuză să se uite la jefuitori şi să vadă revoluţionari. Dom’le, nu le iese şi pace! Deşi minţi luminate le-au spus de la început care este interpretarea corectă a evenimentelor, valul de indignare care a cerut restabilirea rapidă şi dură a ordinii nu a putut fi potolit.  

Pe site-ul The Guardian, cu comentarii moderate şi cititori de centru-stînga, nu am mai văzut aşa o furie a comentariilor negative ca la articolul Ninei Power, o profesoară de filozofie care a scris un editorial numit „Nu putem ignora contextul revoltelor din Londra“ („There is a context to London’s riots that can’t be ignored“). Pe scurt, guvernul e de vină pentru că a venit cu politici de austeritate. Şi zice profesoara noastră de filozofie (ador genul!) cam aşa: în vreme ce oamenii (people) ies pe străzi, trebuie să ne gîndim la creşterea inegalităţii şi la scăderea mobilităţii sociale, bla bla (am dat referinţa, citiţi singuri). Adică ăia de pe străzi sînt people, cuvînt care se poate traduce prin oameni, dar şi prin popor, societate, depinde de context. Deci pentru profesoara noastră, poporul iese pe străzi. Poporul care comentează a cam divorţat însă de poporul care iese noaptea pe străzi. Englezul mediu, chiar şi ăla de stînga, refuză să înţeleagă sensul revoluţionar al jafului, şi pace!

Ca să vezi comedie, The Huffington Post s-a pus pe cenzurat vocile revoluţiei. S-a dus vestea pe Internet despre o discuţie organizată acolo cu cineva numit Jody McInture, prezentat ca „activist“. Dau să văd şi eu discuţia, cînd colo, titlul există („Brixton: Q & A With Jody McIntyre, Activist Who Observed Brixton Riots“), dar în loc de conţinut un anunţ care zice: „Ni s-a adus la cunoştinţă că unele dintre comentariile făcute de către intervievat în acest articol ar putea fi considerate incitări la activităţi ilegale. Drept urmare, am şters acest articol“. Pentru cine nu ştie, The Huffington Post este un blog colectiv cu o audienţă foarte mare, unde stînga americană se adună să înjure societatea capitalistă şi să concluzioneze, la modul neutru, ce jeguri umane sînt republicanii care îl incomodează pe Barack Obama de la operaţiunea de schimbare a lumii. Ce o fi spus activistul de s-a ajuns la aşa măsuri şi oare ce reacţie o fi avut publicul de la The Huffington Post? Nu avem de unde să ştim.  

Iar BBC-ul meu iar o dă în bară la cuvinte. Ascult BBC la radio cam în fiecare seară, de cînd nu mai am televizor, deci sînt un fel de public captiv de bunăvoie. Asta nu mă împiedică să mă amuz de veşnicele lor probleme cu termenii. Multă vreme, teroriştii din Irak şi Afganistan au fost la BBC „luptători“. Tot multă vreme, soldaţii americani au fost „forţele de ocupaţie“, astfel încît la BBC ocupanţii luptau cot la cot cu armata irakiană împotriva „luptătorilor“. De obicei, armata unei ţări luptă contra ocupantului, dar într-un fel bizar guvernul ales de poporul irakian şi armata sa nu pricepea chestia asta. Teroriştii din Palestina nu au devenit niciodată terorişti la BBC, au diverse alte denumiri. În fine, se întîmplă din nou. În primele două zile, BBC i-a numit pe autorii jafurilor „protestatari“. Atenţie: am zis „autorii jafurilor“. Asta e o descriere tehnică, erau nişte jafuri, aveau nişte autori. După normele scrise ale BBC – descrii ce vezi – asta ar fi trebuit să fie denumirea. Dar după normele implicite ale BBC – descrii ce vezi, dar nu uita ce ţi-a băgat în cap profesorul de filozofie de la facultate – jafurile alea trebuiau văzute în context. Iar, contextul... Aşadar, a fost nevoie ca publicul, adică proştii care nu pricep Contextul, să dea telefoane, să critice BBC şi să ceară ca huliganii şi infractorii să fie numiţi huligani şi infractori. Purtătorul de cuvînt al BBC s-a apărat zicînd că BBC i-a numit nu doar „protestari“, ci a vorbit şi de „revoltă“ şi „revoltaţi“ (riot/rioters). Păi, nici asta nu prea erau – să fii revoltat este totuşi un act politic, e un fel de protestar care s-a supărat şi a pus mîna pe bîtă, dar rămîne un act politic. Unu care jefuieşte un magazin de haine nu comite un act politic, ci un jaf. La ora cînd scriu asta (ziua a patra), BBC vorbeşte despre riot şi despre violence. Se întîmplă nişte violenţe, adică e aşa un fel de fenomen natural, ca şi cum ai spune că plouă afară, fără autori.

Noroc cu un purtător de cuvînt al poliţiei care tocmai a ieşit şi a zis: avem imaginile a sute de oameni implicaţi, vom veni după voi şi vă vom ridica. Acum, că vor ridica nişte revoluţionari sau nişte tîlhari e mai puţin important, bine că îi vor ridica.

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
De ce s-a oprit slujba oficiată de ÎPS Teodosie la Ziua Marinei. Explicaţiile Forţelor Navale Române
Statul major al Forţelor Navale a oferit primele explicaţii cu privire la incidentul petrecut în timpul oficierii slujbei religioase de către ÎPS Teodosie.
image
Cherofobia: teama de a fi fericit sau „după bine vine rău“. Cum se manifestă, care sunt semnele
Unele persoane simt aversiune faţă fericire, fără a avea un motiv raţional pentru acest lucru. În termeni de specialitate, această formă de anxietate se numeşte „cherofobie“, iar cei afectaţi fac tot posibilul să evite sentimentul de fericire.
image
Greşeala ce ar putea lăsa nepedepsită o bandă de tâlhari care a terorizat Ploieştiul
Trei hoţi din Prahova care au terorizat ploieştenii în perioada sărbătorilor de iarnă din anul 2020 sunt la un pas să rămână nepedepsiţi din cauza unei greşeli a instanţei.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.