Vechiul și noul Predeal

Publicat în Dilema Veche nr. 1037 din 22 februarie – 28 februarie 2024
image png

După o pauză de aproape douăzeci de ani m-am reîntors, pentru o tură de schi, la Predeal. E stațiunea în care am învățat acest sport, cînd aveam 14 ani, cu un foarte bun instructor pe care-l chema Rotăreanu, fie el sănătos pe unde o fi (sper să mai fie). Mă leagă amintiri foarte plăcute și importante de acest loc, deși, mărturisesc, nu mi-a plăcut niciodată din cale afară. 

Intrarea pe strada care ajunge la Clăbucet Sosire, din DN1, pe sub podul de cale ferată, e neschimbată. Se cheamă, simplu, strada Teleferic. Zona de la baza pîrtiilor arată însă complet diferit. Ceea ce era odată un spațiu lăsat oarecum la voia întîmplării, deloc urban, cu cîteva gospodării împrăștiate și zone întregi neamenajate, este acum un loc înțesat de hoteluri, restaurante și parcări supraetajate. Dacă unele clădiri au un aer mai dichisit, altele sînt de-a dreptul hidoase. Pare să nu fi existat cine știe ce plan urbanistic riguros, ci mai degrabă o dezvoltare naturală și haotică a unor interese locale, după gustul și puterile fiecăruia. Ceva din toată această alcătuire și „evoluție” mi-a cam adus aminte de Vama Veche. Vorba cîntecului: „It’s still the same old story”. Numele pensiunilor denotă o diversitate care nu mai surprinde, mergînd de la Pensiunea Campionilor pînă la Don Sergio Chalet.

În fine, însă, ajungem și la instalațiile de schi. Cînd am învățat eu să schiez erau trei: două teleschiuri și un telescaun. Astăzi, unul dintre teleschiuri nu mai e folosit, a rămas doar unul și telescaunul. Sînt amplasate exact în aceleași locuri, dar au fost întrucîtva modernizate în urmă cu  mulți ani. La teleschiul așa-numit „debraiabil”, un panou afișează informații legate de construcție, dar data următoarei revizii e ilizibilă. Toată lumea presupune că a fost depășită. Suspensiile multora dintre crosele „debraiabile” (care se adună separat, într-un loc la îndemînă sub roata de jos și nu trebuie să le iei chiar din mers) par destul de uzate, astfel încît la plecare, după ce le-ai pus între picioare, te poți trezi smucit serios. Personalul e totuși mereu gata să intervină.

Telescaunul nu mai e ca pe vremuri, din stinghii de lemn și cu pături ca pentru cai, care se aruncau călătorilor în zilele cu vreme mai aspră. E ceva mai modern, dar tot cu vreo două-trei generații în urma celor cu care sînt dotate stațiunile de schi de prin Alpi. Nu mai sînt pături, cum spuneam, dar nici mai modernele acoperitoare din plexiglas pentru vînt și zăpadă nu există, cu toate că lungimea și durata călătoriei sînt destul de mari, ca să nu mai vorbim că e totuși instalația principală de urcare dintr-o stațiune cu nume din România. Pîrtiile sînt aceleași de decenii, ceva mai bine bătătorite de ratrak-uri, cu o singură adăugire, pîrtia Cocoșului, care nu e nici prea-prea, nici foarte-foarte, cum s-ar spune. Oricum, așa cum par mai toate lucrurile pe care le știai cu ochii din copilărie, pîrtiile mi s-au părut mai scurte și mai domoale. Nici chiar „zidul” pîrtiei negre de sub telescaun nu m-a mai impresionat ca pe vremuri.

N-am observat dacă mai există acel restaurant cu autoservire de la Clăbucet Sosire, foarte vizitat înainte de 1989. Modelul fusese luat, cu siguranță, de la restaurantele cu autoservire pentru schiori din Alpi. Asta să denote că de pe atunci existau români care ajungeau pe acolo, trimiși de statul comunist sau altcumva? Se și întorceau cu idei? Instalația de nocturnă, care pe vremuri părea ceva de-a dreptul fabulos, încă există.

Să pomenim și de preț, care acum pare mult mai mare decît odinioară. În sezonul actual, un abonament pentru o zi, pe aceste doar două instalații, costă 265 de lei, adică 53 de euro. E probabil cel mai scump skipass din întreaga Românie. Iar ca să dau numai un exemplu din altă parte, la Kühtai, o stațiune foarte modernă de lîngă Innsbruck, un abonament de o zi în vîrful sezonului costă (anul acesta) 52 de euro. În nordul Italiei sau în Austria, prețurile pot fi mai mari de atît, în stațiuni foarte celebre, dar și mai mici, în stațiuni mai modeste. Dacă la importanta noastră stațiune Predeal, faci socoteala numărului de kilometri de pîrtii, îți ies, cu indulgență, vreo șase. În micuța stațiune amintită, Kühtai, sînt 47. În Italia, cu un skipass (Dolomiti Superski) de 80 de euro pe zi (dacă-l iei pe o săptămînă cobori la 60 de euro pe zi), poți străbate pe schiuri (teoretic) peste 1.200 de kilometri de pîrtii, în 12 stațiuni (legate între ele prin transport pe cablu sau cu autobuze pentru schiori). Că Alpii nu se compară cu munții din jurul Predealului, nu-i un motiv ca oamenii și edilii lui să nu poată face din acest loc un mic colț de rai. Pînă una-alta, în ciuda prețurilor la schi, stațiunea continuă să fie una foarte populară, în sensul că se umple mereu de indivizi bucuroși să se dea pe gheață și la vale pe fund, într-un cor de chiote și hăhăieli de parcă ar fi ieșit pentru prima oară în lume. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.