Trenul e maşină mică

Publicat în Dilema Veche nr. 419 din 23-29 februarie 2012
Trenul e maşină mică jpeg

„Cum, domnule Giurgiu, vă putem deconta avion, nu e nevoie să mergeţi cu trenul. Zău aşa, avem buget suficient…“ De multe ori am auzit replica asta. Cînd am de făcut un drum prin ţară sau chiar prin străinătatea apropiată, prefer să merg cu trenul. Mie mi se pare mai comod. Nu am de trecut prin sîcîitoare filtre de control, nu trebuie să mă descalţ la trecerea printr-o bîzîitoare, nu am de ce să plec de acasă cu patru ore înainte, ca nu cumva să pierd nu ştiu ce oră de check-in. Nici cu automobilul sau autocarul nu mă pasionează prea tare să călătoresc.

Am constatat următoarele: în 8 din 10 cazuri, confortul călătoriei este în limitele decenţei. Biletele îmi par scumpe. Curăţenia este în regulă. Însoţitorii de vagon sînt civilizaţi şi amabili. În 8 din 10 cazuri, nu în toate. E drept, vagoanele sînt cam vechi. Pînă şi cele mai noi sînt cam vechi. Acolo cade o clanţă, dincolo e mai greu cu încălzirea, dincoace geamul nu se mai închide. Încet-încet, au dispărut minimele cantităţi de bere sau suc care se vindeau la capătul vagonului. Aşternuturile de la vagoanele-cuşetă au devenit de unică folosinţă, fiind confecţionate dintr-un material greu de definit, antipatic, defel prietenos. Sărăcia se vede în toate cele, de la vagoanele decrepite, la personalul obligat să stea în tren, să păzească inventarul. Da, aţi citit bine. După ce face un drum de o noapte, angajatul CFR este obligat să păzească vagonul pînă seara, pînă la întoarcerea spre staţia de plecare. Ar fi ei ceva mai eficienţi şi mai dispuşi la amabilitate dacă li s-ar permite să doarmă într-unul dintre hotelurile CFR din staţii? Eu cred că da. O fi, numai că respectivele hoteluri (cîte mai sînt) nu mai aparţin CFR, ci unei alte companii, CFR Infrastructură.

Începînd de aici, las impresiile mele de călător îndrăgostit de trenuri şi trec la cestiuni ceva mai serioase. Pe vremea cînd Marea Britanie încerca marea cu sarea în privatizarea monopolurilor naturale, CFR Infrastructura Lor (a englezilor) a fost prima firmă iute privatizată care a dat un la fel de iute faliment răsunător. În acest timp, siguranţa traficului a scăzut teribil, accidentele feroviare s-au înmulţit iar mîndria de a lucra la Căile Ferate britanice s-a dus pe apa Tamisei. În România, s-a făcut restructurare, nu chiar privatizare. CFR-ul s-a despărţit în companii separate, pe căprării: marfă, călători, infrastructură ş.a. Ideea a fost, probabil, că firmele mai mici se conduc mai uşor. Nu s-a trecut încă la privatizarea de tip britanic, din mai multe motive. În primul rînd, nu vrei să le repeţi greşeala. În al doilea rînd, e păcat de aşa posturi bune de director pe care să nu le mai poţi da prietenilor politici. Apoi, lasă-le aşa, că mai promitem FMI-ului că dăm managementul pe mîini private, prin licitaţie transparentă, bla, bla (acest dublu bla de la final arată cît de mult cred în succesul unui management privat în asemenea cazuri). Prea puţin important, veţi spune. Păi, nu aţi avea dreptate. Amintiţi-vă viscolul de săptămînile trecute. Trenuri blocate, întîrzieri gigantice, traficul dat peste cap. Toate reportajele colectau indignarea călătorilor, care erau supăraţi pe cei care le luaseră banii, adică pe CFR Călători. Numai că deszăpezirea e treaba celor de la Infrastructură. De care nu aţi auzit prin nici o discuţie, ceea ce este frustrant pentru mine, călător pasionat de mersul cu trenul.

Iată de ce: în timp ce Uniunea Europeană consideră transportul feroviar drept prioritate absolută şi îi alocă multă energie, întreaga atenţie publică la noi se măsoară în kilometri de autostradă. În timp ce orice om cu scaun la cap îşi dă seama că trenul este ceva mai prietenos cu natura decît camionul, noi ne încercăm muşchii electorali tot în kilometri de autostradă. În timp ce dezvoltarea marilor oraşe este dependentă de o reţea feroviară metropolitană, în România se polemizează exclusiv pe tema kilometrului de autostradă. Aţi înţeles? De-aia îmi pare rău că nu i-a frecat nimeni cu zăpadă pe cei de la Infrastructură, măcar ca prilej de polemică, să povestească şi oamenii ăia cîte resurse au ei la dispoziţie, în comparaţie cu mult mai celebrii kilometri de autostradă. 

Gabriel Giurgiu este realizator de emisiuni despre Uniunea Europeană la TVR.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

467186842 1189653512521773 5080036412738103003 n jpg
Proiectul Neptun Deep. O platformă uriașă de foraj a ajuns în România, în Portul Constanța
Transocean Barents, unitatea mobilă de foraj offshore semi-submersibilă contractată pentru Neptun Deep, a ajuns la Constanţa, a anunţat duminică OMV Petrom.
riduri ochi jpeg
Remediul eficient, făcut în casă, care întârzie apariția ridurilor premature din jurul ochilor
Pielea din jurul ochilor este cea mai sensibilă zonă a feței, fiind predispusă la riduri din cauza pierderii de colagen, deshidratării și expunerii la factorii externi precum soarele. Ridurile premature pot apărea chiar și la vârste fragede dacă nu sunt luate măsuri de îngrijire adecvată.
ceata png
Avertisment pentru șoferi: Șoselele pe care se circulă în condiţii de ceaţă, inclusiv autostrăzi. Se poate forma polei
Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române anunță că pe mai multe șosele din țară, inclusiv pe autostrăzi, este ceață și se poate forma polei.
fani romana kosovo facebook1 jpg
horoscop 4 august jpg
Zodiile care vor începe această săptămâna cu dreptul. Divinitatea le va ajuta să-și rezolve problemele și să aibă parte de lucruri frumoase
Astrologii anunță o săptămână de excepție pentru trei zodii care vor primi ajutor divin în rezolvarea problemelor și atingerea obiectivelor.
d5947150 a565 11ef b3ea 577808ae9607 jpg webp
Star al baletului rus, mort într-un „accident stupid”. Vladimir Shklyarov avea 39 de ani
Vladimir Shklyarov, starul baletului rus, a murit la vârsta de 39 de ani, după ce a căzut de la etajul cinci al unei clădiri, a declarat un purtător de cuvânt al Teatrului Mariinsky.
muriqi kosovo facebook jpg
Kosovarii fac ce vor în Europa. Decizia incredibilă, după ce au abandonat meciul cu România
Naționala provinciei sârbe a părăsit terenul la meciul cu România.
Toamna Romania ceata FOTO Shutterstock jpg
Prognoza meteo luni, 18 noiembrie. Vremea se încălzește ușor, însă este semnalată ceață în aproape toată țara
Meteorologii anunță că vremea se încălzește ușor, iar temperaturile maxime ar putea urca până la 17- 19 grade.
rsz legume   shutterstock jpg
Cu cât s-au scumpit legumele față de aceeași perioadă a anului trecut: „Încercăm să căutam cât mai ieftin”
Fructele și legumele s-au scumpit în magazine și în piețe. Față de aceeași perioadă a anului trecut, prețurile au crescut cu 7%. Postul Crăciunului devine astfel mai scump.