Șosele

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
Comunismul se aplică din nou jpeg

Vrînd-nevrînd, drumurile sînt parte din viața noastră. Un procent din timpul pe care-l avem e petrecut pe drum. În vara aceasta am călătorit mult cu mașina. N-am străbătut, vorba cîntecului, chiar each and every highway, dar a fost o ocazie să-mi readuc aminte și de lungile călătorii pe care le-am făcut în trecut, de acele șosele care mi-au rămas în minte într-un fel sau altul. 

Stăruitoare e o veche imagine de pe o autostradă din Virginia (nu conduceam eu), cu un panou verde pe care scria: CIA next right

Mult mai aproape, prin Ungaria, o țară de ale cărei drumuri ne minunam odată, am găsit anul acesta autostrăzi cam prea ondulate (pe lîngă Balaton) și drumuri contorsionate ca niște vijelioase rîuri de munte, spre Debrețin. 

Mi-am reamintit de asemenea de autostrăzile din nordul Italiei, cele mai bune din Europa (și cele mai scumpe) cu sectoare avînd patru benzi pe sens, toate pline de mașini în șiruri nesfîrșite, de furnicar. Nu știu să fi văzut șosele mai aglomerate decît cele din Italia. Țara în care, pe vremuri, am avut și experiența de neuitat a pasului Stelvio, cu drumul lui săpat ca un zigzag în stîncă, acolo unde nu încap două automobile unul pe lîngă celălalt decît la curbe (care și acelea, uneori, cer trei mișcări). La fel de impresionant, faimosul traseu suspendat Mamma Mia sau Oh My God din Capri, unde autobuzele ca niște cutii pătrate, conduse parcă de șoferi nebuni, se hîrjîie mereu cînd trec unul pe lîngă altul, în vreme ce pasagerii care privesc marea direct în jos, de la sute de metri înălțime, scot acele exclamații care au devenit numele drumului.

Odată, am avut ocazia să compar magnifica șosea de pe Coasta Dalmată și autostrăzile perfecte din Croația cu imprevizibilitatea drumurilor din Serbia sau din Bosnia-Herțegovina (religia și drumurile fac diferența între aceste țări). Bezna bruscă dintr-un tunel din Serbia m-a făcut să încremenesc cu piciorul pe frînă. În lumina farurilor, în față se profila un perete de piatră neregulat, ca într-o peșteră. Tunelul nu era înfundat, dar ca să vezi luminița de la capătul lui trebuia să te uiți în dreapta. Un cot în unghi drept îl segmenta fără de veste chiar în mijloc. 

La extrema cealaltă ar fi autostrăzile luminate din Belgia și Olanda. Dar despre ele n-ai ce povesti. Le-am străbătut o singură dată și nu mai țin minte chiar nimic. 

Din Norvegia, în schimb, mi-aduc aminte banda de asfalt șerpuitoare prin penumbra unor păduri de brad fără sfîrșit, pe care autocarul o parcurgea într-o liniște și cu o constanță sedative, spre un nord crepuscular, aflat parcă dincolo de limita conștienței noastre. 

Gratuitele și aglomeratele autostrăzi din Germania îmi apar în minte cu multele lor camioane șuierătoare, în urma cărora miroase a chimicale, cu promisiunile vitezei fără limite, care însă rareori se pot împlini în realitate.

Din Anglia mi-aduc aminte doar cum singurii șoferi care claxonau prin Londra erau taximetriștii, cei despre care se spune că sînt foarte manierați (poate doar prin comparație cu taximetriștii din alte părți) și, de asemenea, uimirea care m-a cuprins cînd închiriata și inversata mea mașinuță, cu volan pe dreapta și schimbător pe stînga, a început să tremure din toate încheieturile la doar o sută pe oră. Asta pînă m-am dumirit că suta aia nu era tocmai suta noastră. Cadranul era marcat în mile. 

În Grecia, parcursesem de multe ori obositoarea autostradă dintre Salonic și Atena, cu nenumăratele ei stații de plată în care grecoaice blonde (!?) te întîmpină din înălțimea cabinelor lor cu kalimera sau kalispera, pentru ca după încasarea banilor să-ți ureze ceva cu taxidi (călătorie plăcută, probabil). Mai recent, am descoperit-o și pe cea care merge spre Lefkada, cu tunelurile ei incredibile prin munți și mi-am zis atunci că mult rău ne-a făcut nouă comunismul (de care ei au scăpat – sau au fost scăpați – la mustață).

Din Turcia nu uit parcările de pe marginea șoselelor fierbinți, în care mașina poate trece pe sub niște țevi din care curge apă, spre răcorirea generală a autovehiculului și a călătorilor dintr-însul. Nu știu dacă mai există acel robust sistem de răcire acum, cînd toate mașinile au aer condiționat.

În sfîrșit, trecînd la drumurile noastre naționale, județene, comunale, am ajuns să mă obișnuiesc cu porțiunea dintre Tîrgoviște și Cîmpulung Muscel care, în ciuda reparațiilor frecvente de mai mică sau mai mare amploare, e aproape neschimbată de zeci de ani: vălurită de la un cap la altul și cu sectoare care-ți lasă impresia că omenirea n-a descoperit nici măcar în mileniul al treilea vreo soluție împotriva alunecărilor de teren. O altă porțiune pe care am circulat frecvent și care părea să aibă un destin la fel de veșnic nefericit s-a schimbat de curînd în bine: între Brașov și Bran, unde, paralel cu șoseaua veche care a fost bine reparată, a apărut chiar și o bucată din ceea ce va fi autostrada spre Ploiești. 

Ar mai fi și altele, dar deocamdată mă opresc aici.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a