Shakespeare și genul ambiguu

Publicat în Dilema Veche nr. 917 din 4 – 10 noiembrie 2021
Iconofobie jpeg

Există o prejudecată critică, aceea că Lady Macbeth ar fi o mulier impotens (aici l-am citat pe Eugen Lovinescu), travestită, cum ar veni, în bărbat, capabilă adică de orori şi ambiţii ieşite din zona tipologiei tradiționale feminine. Argumentul adus în sprijinul ipotezei este un monolog inaugural al eroinei, unde anumite invocaţii oculte trezesc, într-adevăr, suspiciuni de ambiguitate sexuală. Spune viitoarea regină a Scoţiei: „Voi, duhuri ce daţi gînduri ucigaşe, / Stîrpiţi femeia-n mine şi turnaţi-mi / Din creştet pînă-n tălpi cruzime oarbă”. În plus, ea cere – fără echivocuri atenuante – ca laptele matern să-i fie transformat, instantaneu, în sînge vîscos de războinic. O cercetătoare engleză cunoscută – Marilyn French pe numele ei – a demonstrat deja că întreaga tragedie în discuţie se articulează în jurul a două simboluri cu valoare, pînă la urmă, mentalitară: laptele (o metaforă a culturii feminine prin excelenţă) şi sîngele (un motiv pregnant al civilizaţiei masculine, barbare, bîntuite de obsesia eroismului). Prin urmare, pentru a fi aptă de ascensiunea socială plănuită (şi colorată sangvinar, din belşug, mai apoi), Doamna Macbeth trebuie să-şi schimbe identitatea de gen. E nevoită să adopte regulile mentalităţii masculine, pentru a învinge într-o lume condusă de bărbaţi. Unii critici, convinşi de travestiul sexual şi spiritual al personajului, au vorbit despre o influenţă istorică asupra lui Shakespeare – aceea a Elizabetei I. Odată cu venirea impetuoasei urmaşe a lui Henric al VIII-lea în vîrful piramidei politice englezeşti, istoria pare nevoită să accepte faptul că singularitatea masculinităţii stă în clișee şi nu neapărat în fapte. Femeile pot face munci de bărbat cu eficienţă şi succes. Singura cerinţă este ca doamna ajunsă în asemenea situații să accepte necondiţionat „modificările” structurale care se impun. Nimic mai evident decît acest adevăr, au exclamat la unison exegeţii respectivi, referindu-se la comportamentul dual al Doamnei Macbeth. Ea se transformă deliberat în „războinic cu sînge vîscos”, depăşindu-şi, prin voinţă, fragilitatea feminină.

Problema e că interpretarea critică s-a blocat în acest model analitic, impunîndu-l ca axiomă, ca prejudecată culturală. Aproape nimeni nu mai vrea să observe feminitatea din Lady Macbeth, prezentă în tragedie, în ciuda tuturor „inversiunilor” de gen şi „mutaţiilor” comportamentale. În primul rînd, Lady Macbeth rămîne o doamnă autentică, în viziunea majorităţii nobililor (rivali sau nu) care se mişcă pe lîngă noul rege al Scoţiei. Iată ce-i spune Macduff (intuim) frumoasei regine: „Bună doamnă, / Nu-i pentr-auzul tău ce pot eu spune, / Căci vestea ar ucide o femeie / Cînd ar pica-n urechea ei” (ironia face ca Macduff să se refere la uciderea lui Duncan, la care Lady Macbeth nu doar a participat, mînjind gărzile adormite cu sîngele regal, dar, într-un anumit sens, a provocat-o, arătîndu-se chiar mai puternică decît soţul său pe parcursul terifiantei nopţi a asasinatului). Apoi, soţia lui Macbeth este mamă, preocuparea pentru postura maternă – deşi discutabilă în monologul inaugural – dovedindu-se ulterior centrală. În sfîrşit, în afară de scena unde se duce personal să întindă sîngele lui Duncan pe soldaţii leșinați (şi atunci, exasperată de nevrozele lui Macbeth pe care îl numeşte, ilustrativ, „nevolnic suflet”), Doamna Macbeth nu acţionează niciodată nemediat, proiectîndu-şi, atent, dorinţele, ambiţiile şi visurile asupra soţului (devenit instrument). În fond, aici se află, cred, nodul gordian al personalităţii reginei. Ea pare prea puţin o femeie „în travesti” mental (adică după un eventual „transplant” de masculinitate). Dimpotrivă, ne sugerează mai curînd feminitatea autentică, plenară, neştirbită de umbra vreunei influenţe „falocentrice”. Doamna Macbeth subjugă voinţa unui războinic (Macbeth) şi, prin mijlocirea lui, ca printr-un sofisticat echipament de protecţie, transformă lumea din jurul său în conformitate cu modelul propriu de gîndire şi aspiraţie. Regina vorbeşte adesea în locul lui Macbeth (făcîndu-ne să-l suspectăm mai degrabă pe el de posibile modificări… identitare), asumîndu-şi duritatea istoriei indirect, prin armura încercată a Contelui de Cawdor. Vrăjitoarele care apar în debutul tragediei trimit – în cîntecul lor obscur şi, aparent, iraţional – la această răsturnare a valorilor şi impresiilor într-un spațiu în care referinţele se schimbă, nu însă și identitățile ori, cum ar veni, „genurile”: „Ce-i frumos e slut, ce-i slut, frumos”. Să admitem, regina, ca orice femeie modernă care se respectă, este numai regizorul din culisele tragediei lui Shakespeare, nu și actorul principal.

Codrin Liviu Cuțitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universității din Iași. Cea mai recentă carte publicată: Filozofia lucrurilor mici, Editura Junimea, 2020.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.