Rege, tiran sau molîu?

Publicat în Dilema Veche nr. 886 din 1 - 7 aprilie 2021
Oare cînd am început să arătăm așa de aiurea la lumina naturală? jpeg

├Än cartea Arhetipurile masculine, a lui Robert Moore ╚Öi Douglas Gillette (trad. Ramona Ben╚Ťe, Editura Daksha, Bucure╚Öti, 2019), cei doi autori vorbesc despre un prim filon al personalit─â╚Ťii masculine ├«n ipostaza de Rege. Mi-a venit ├«n minte pentru c─â mi se pare o bun─â metaform─â pentru a cuprinde ipostazele profesorilor, deci sco╚Ť├«nd-o din tiparul masculinit─â╚Ťii, unde o situeaz─â cartea amintit─â.

Mi-a venit ideea de la c├«teva situa╚Ťii pe care le-am tr─âit. De pild─â, c├«nd am fost admonestat c─â ├«n unele post─âri de pe Facebook nu foloseam liter─â mare la ├«nceput de enun╚Ť. C├«nd eram criticat uneori prin comentarii la articolele scrise, pentru c─â aveam poate o abordare prea colocvial─â (├«n opinia criticilor). C─â foloseam termenul prof ├«n loc de profesor sau alte cuvinte din limbajul colocvial care, mi se sugera sau mi se atr─âgea aten╚Ťia, ÔÇ×nu cadreaz─âÔÇŁ. De obicei, cei ce m─â criticau aveau statutul de profesori. Amuzant a fost de c├«teva ori, dar asta doar ca o parantez─â, c─â mi se atr─âgea aten╚Ťia asupra scrierii corecte cu ÔÇ×├óÔÇŁ, nu cu ÔÇ×├«ÔÇŁ, fapt care nu-mi este imputabil, ╚Ťine de alegerea revistei, care a men╚Ťinut vechea ortografie. Dovad─â c─â respectivii nu citeau revista, nu erau familiariza╚Ťi cu aceast─â op╚Ťiune, veche de nu-i mai vezi cap─âtul.

Care e ├«ns─â leg─âtura? M-am g├«ndit la ipostazele profesorilor, cum apar ace╚Ötia ├«n fa╚Ťa elevilor ╚Öi ce efecte provoac─â. De╚Öi nu este un subiect cu totul nou, am mai scris despre el ╚Öi am tot propus tipologii, acum mi-am dat seama c─â tiparul arhetipal propus de cei doi autori ai c─âr╚Ťii la care fac trimitere este nu doar plastic, ci ╚Öi acurat, surprinz├«nd polii slabi ai ecua╚Ťiei, afla╚Ťi la baza triunghiului, respectiv v├«rful acestuia, pozi╚Ťia dezirabil─â.

├Än fa╚Ťa elevilor, profesorul apare ca un rege. Cel pu╚Ťin la ├«nceput. El este cel de la care a╚Öteapt─â ├«ndrumare, a╚Öteapt─â un fel de iluminare a vie╚Ťii lor, o for╚Ť─â la care s─â se conecteze pentru a-╚Öi g─âsi ei ├«n╚Öi╚Öi apoi for╚Ťa, prin care s─â se situeze ├«n lume c├«t mai stabil, c├«t mai siguri pe ei, c├«t mai liberi ╚Öi mai autonomi, dar ╚Öi mai capabili.

Dac─â elevul prive╚Öte ini╚Ťial profesorul ca pe un rege, ├«n multe situa╚Ťii ajunge s─â descopere, de fapt, c─â are ├«n fa╚Ť─â un tiran. ├Än termenii autorilor aminti╚Ťi, fiecare arhetip, deci ╚Öi regele, are doi poli slabi, disfunc╚Ťionali, cum spuneam, umbre ale ipostazei plenare, iar cel dint├«i care se afl─â la baza triunghiului regelui este tiranul. ├Än parantez─â spun ╚Öi c─â, ├«n analiza propus─â de carte, fiecare individ con╚Ťine ├«n sine at├«t polii slabi, c├«t ╚Öi v├«rful triunghiului. Dac─â ├«n copil─ârie se manifest─â cu prec─âdere unul dintre polii slabi, maturitatea trebuie s─â aduc─â accederea la ipostaza plenar─â, iar persisten╚Ťa ├«ntr-una din ipostazele slabe devine un adev─ârat dezastru pentru cei din jur, dar ╚Öi pentru sine ├«nsu╚Öi.

Tiranul, a╚Öadar, este cel care manifest─â nevoia excesiv─â de control ╚Öi de autoritate ob╚Ťinut─â prin for╚Ť─â. ├Än fapt, subjugat de team─â ╚Öi de nesiguran╚Ť─â, el ├«ncearc─â s─â de╚Ťin─â controlul prin anularea celor care-i s├«nt sub tutel─â, prin atrofierea tendin╚Ťelor acestora de manifestare a individualit─â╚Ťii, prin umilirea lor, prin zeflemisirea lor, prin luarea lor peste picior, prin pedepsirea nejustificat─â sau excesiv─â ├«n raport cu gre╚Öeala f─âcut─â. C─âci tiranul nu urm─âre╚Öte s─â corecteze, de fapt, el este ├«nfometat de nereu╚Öitele supu╚Öilor, ├«n fa╚Ťa lor put├«nd s─â-╚Öi manifeste cruzimea. Lipsit de sentimente, el ├«╚Öi satisface ego-ul prin desconsiderarea ╚Öi degradarea celor afla╚Ťi sub puterea lui. Este un abuzator prin excelen╚Ť─â.

├Än fapt, tiranul se teme de prospe╚Ťimea noului ╚Öi de tot ceea ce aduce el. Pentru c─â ├«n nou el vede uzurparea propriei pozi╚Ťii, inevitabil proces, c─âruia ├«ncearc─â s─â i se ├«mpotriveasc─â. Respinge argumentele elevilor care nu concord─â cu propria opinie, desconsider─â interese care nu s├«nt manifestate de el ├«nsu╚Öi, dispre╚Ťuie╚Öte talente pe care nu le are. Narcisist, el nu este capabil s─â-╚Öi valorizeze elevii, oglindindu-i, pentru c─â este prea preocupat s─â fie el valorizat. Nu-i vede pe ei, cer├«nd ├«n permanen╚Ť─â s─â fie el v─âzut. Profesorul tiran poate ajunge p├«n─â la forme extreme, cele care presupun admonestare prin pedepse corporale.

De cealalt─â parte se situeaz─â mol├«ul. Aparent amabil ╚Öi lucid, el este repede ├«ns─â dominat ╚Öi ajunge s─â i se urce ├«n cap ├«ntreaga clas─â. ├Än orele lui, elevii se plimb─â dup─â bunul plac, fac glume nepotrivite, arunc─â obiecte sau chiar invadeaz─â catedra, documentele profesorului, catalogul. Incapabil s─â se apere, mol├«ul este doar o form─â temporar─â a ipostazei, pentru c─â, frustrat, odat─â ce are ocazia, se va r─âzbuna cu atitudini tiranice, glis├«nd spre polul s─âu opus. Dac─â are ocazia, ├«╚Öi va dezl─ân╚Ťui dimensiunea tiranic─â. Sau o manifest─â ├«n anumite momente, trec├«nd de la o ipostaz─â tiranic─â la una de mol├«u ╚Öi invers.

V├«rful triunghiului ├«ns─â este regele. Sau, mai bine spus, Regele. Este profesorul care ╚Ötie c─â ├«n fa╚Ťa sa se afl─â elevi care au nevoie de ├«ndrumare, de sprijin, care au nevoie s─â acceseze energia ╚Öi for╚Ťa vie╚Ťii prin intermediul lui, f─âr─â a fi pu╚Öi ├«n ipostaza de a se umili, ci ├«n cea de a-╚Öi descoperi propria identitate ╚Öi propriile puteri. El nu este un st─âp├«n absolut, este con╚Ötient c─â puterea pe care o de╚Ťine este temporar─â, dar nu se teme de asta, fiind un servitor, ├«n fapt, al unei voin╚Ťe ╚Öi cauze transpersonale. El administreaz─â energiile nu ├«n propriul folos, al propriei for╚Ťe ╚Öi imagini, ci ├«n beneficiul celorlal╚Ťi, din care deriv─â, ├«n fapt, ╚Öi binele s─âu.

├Än fiecare dintre noi exist─â tiranul, mol├«ul ╚Öi regele. Accesarea uneia sau a alteia dintre ipostaze este singura alegere.           

Horia Corche╚Ö este scriitor ╚Öi profesor de limba ╚Öi literatura rom├ón─â.

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
╚śi-am ├«nc─âlecat pe-o ╚Öa...
Au trecut 23 de ani de c├«nd am intrat pentru prima dat─â ├«n redac╚Ťia Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Comunicare f─âr─â comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleran╚Ťei ╚Öi pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enerveaz─â claritatea moral─â ╚Öi pe unii, ╚Öi pe al╚Ťii
Claritatea moral─â nu e limpezimea con╚Ötiin╚Ťei emitente, ci limpezimea privirii asupra realit─â╚Ťii.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine ╚Öi cum lupt─â cu infla╚Ťia
Infla╚Ťia nu este dec├«t o ÔÇ×tax─âÔÇŁ pe care o ├«ncaseaz─â statul ╚Öi mediul economic ╚Öi o pl─âtesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
M─â mir f─âr─â a fi uimit
Surpriza spiritual─â, generat─â de o realitate care te fascineaz─â, ├«╚Ťi st├«rne╚Öte, instantaneu, curiozitatea, interesul ad├«nc ╚Öi, apoi, apetitul pentru cunoa╚Öterea ei.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
╚śaiba
Nu ╚Ötim exact c├«nd ╚Öi de ce tocmai ÔÇ×╚ÖaibaÔÇŁ a devenit, ├«n rom├óna colocvial─â, emblema depreciativ─â a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimb─ârii grilelor de lectur─â, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, c─âi de acces spre dezvoltarea personal─â ╚Öi spre experien╚Ťa cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte ├«n cheia valorilor contemporaneit─â╚Ťii.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin ÔÇ×e chipul unei lumi pe care mintea occidental─â contemporan─â nu o ├«n╚ŤelegeÔÇť.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.

Adevarul.ro

image
Imagini spectaculoase cu uria┼čul pod de la Br─âila dup─â montarea tablierului metalic de 22.000 de tone FOTO
Mar┼úi, 28 iunie, a fost montat ultimul dintre cele 86 de segmente de tablier metalic la podul suspendat de la Br─âila, informeaz─â┬á CNAIR. Podul peste Dun─âre de la Br─âila va fi cel mai mare pod suspendat din Rom├ónia ┼či al treilea din Europa.
image
Primele imagini cu racheta ruseasc─â┬á X-22 care love┼čte centrul comercial din Kremenciuk - VIDEO
Au ap─ârut primele imagini cu racheta care love┼čte centrul comercial din Kremenciuk. Este vorba despre o rachet─â ruseasc─â X-22. ├Än urma atacului de luni, cel pu┼úin 18 persoane ┼či-au pierdut via┼úa.
image
Sentinţă în cazul lui Andrei, băiatul de 13 ani omorât în bătaie pentru o fată, în centrul Mangaliei
În urmă cu doi ani, Andrei (13 ani) a fost bătut pe o stradă din Mangalia de un alt tânăr. La scurt timp, victima a murit.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
├Än Primul R─âzboi Mondial, Mihalache se ├«nscrie voluntar ca ofi┼úer ├«n rezerv─â ╚Öi se remarc─â prin curaj ╚Öi prin vitejie peste tot, dar mai cu seam─â la M─âr─â╚Öe╚Öti. Regele Ferdinand ├«nsu╚Öi ├«i prinde ├«n piept ordinul ÔÇ×Mihai ViteazulÔÇť pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×poate c─â...ÔÇŁ. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, c─â ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ (sunte┼úi liberi s─â completa┼úi Dumneavoastr─â aici), soarta Rom├óniei ar fi fost alta, mai bun─â sau mai rea. Cert este c─â ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 ╚Öi deciziile conduc─âtorilor rom├óni luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar ╚Öi pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenit─â simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848 din ╚Üara Rom├óneasc─â
ÔÇ×Rom├ónia revolu╚Ťionar─âÔÇŁ, crea╚Ťia pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale rom├ónilor, simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848. Rom├ónca surprins─â ├«n tabloul care a f─âcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaic─â pe nume Mary Grant.