Othello în Atena

Publicat în Dilema Veche nr. 866 din 12 - 18 noiembrie 2020
Othello în Atena jpeg

Exista, da sau nu, rasism în Grecia antică ? Nu sînt echipat să dau un răspuns la o asemenea întrebare. Spontan aș zice doar că, așa, problema e prost pusă. Dar e adevărat că acum toată lumea care scrie despre africani (non-egipteni) în antichitate se simte obligată să se poziționeze undeva. Multă vreme dezbaterea a lipsit cu totul, apoi au urmat studiile de recuperare și (uneori) de supralicitare a contribuției africane la cultura greacă. După 2000, în vocile cercetătorilor se aud timidități complexe și ecourile unor polemici implicite: ni se zice fie că nu existau prejudecăți semnificative împotriva negrilor (în dialog mascat cu unii care proiectează forțat rasismul în antichitate), fie că acolo, în Grecia clasică, se naște protorasismul (pentru a-i motiva pe alții să nu mai conteste discriminări reale de azi). Numai că cercetarea istorică nu poate fi folosită compensatoriu – un studiu dezechilibrat al lumii de altădată nu va rezolva niciodată un dezechilibru în cea de azi.

Aici n-o să ating tema decît pieziș, plecînd de la un artefact de la sfîrșitul epocii arhaice (foto), un tip de vas numit aryballos. Dar ceramistul extravagant a depășit cu mult această formă standardizată, transformînd vasul într-o sculptură, ba chiar una dublă, printre cele mai frapante din antichitate, juxtapunînd o femeie albă și un bărbat negru.

Cînd africanii își fac apariția în arta greacă prin secolul VI î.Hr., ei erau cunoscuți în civilizația egeeană de o mie de ani. Dar contactele-cheie cu „etiopienii”, cum îi numesc sistematic sursele antice, trebuie să fi avut loc în colonia greacă din Egipt, Naukratis, și apoi, în Grecia însăși, cu nubienii din armata persană invadatoare a lui Xerxes. Vasele arhaice și clasice decorate cu imagini de africani reflectă poate faptul că mulți prizonieri de război negri ajungeau să fie vînduți ca sclavi. Nu e vorba de războaie pe care să le fi purtat chiar grecii, ci de campaniile egiptene și ahemenide contra Nubiei (regatul Kush – Sudan) și de cele ale nubienilor înșiși contra vecinilor lor în interiorul continentului. Arta greacă fotografiază aceste situații, și mulți africani apar așa cum probabil publicul-țintă al vaselor putea să-i vadă cel mai frecvent în realitate – ca sclavi, sau în orice caz în roluri sociale modeste. Unele excese caricaturale din pictura pe vase par mai degrabă concesii făcute nevoii de tipologizare (nevoie care poate fi criticată) și gustului acestui public. E de notat însă că, pe vasele cu figuri negre, toți bărbații au oricum trupurile negre (doar femeile pot avea uneori trupuri albe, în culoare adăugată), iar pe vasele cu figuri roșii, toate corpurile sînt roșii. Sînt și limitări tehnice la mijloc – oxidul de fier din emulsia de argilă pur și simplu n-are de unde să dea, oricît ai varia temperatura și oxigenul, alte culori decît acestea două. Dar simpla origine nu decide totul pentru artiști. Prințesa Andromeda, după unele surse etiopiană, apare roșie, deși sclavii ei sînt de culoare neagră. Regele etiopian Memnon, aliat al troienilor, ucis de Ahile, are fizionomia unui grec, deși însoțitorii lui au figuri africane. „Clasa” bate „rasa”. De altfel, pentru vechii greci, culoarea neagră a pielii africanilor era doar un rezultat al expunerii la soarele puternic, fără să fie o calitate moștenită, ceea ce în sine șubrezește orice discuție modernă despre rasismul antic.

Mă întorc la obiectul din poză, unul dintr-o serie restrînsă produsă în antichitate, al cărui mesaj e greu de prins. Dar indiferent care e acest mesaj, pentru artist vasul pare să fi fost în primul rînd o provocare estetică. Lumea vaselor pictate, ignorată de sursele scrise, e foarte vie, foarte auctorială, cu sute de semnături ale ceramiștilor și ale pictorilor. Oamenii știau ce fac și nu-și cereau scuze pentru talentul lor. E adevărat că primatul emoției artistice în faza de producție nu scutește neapărat un obiect să fie apoi ideologizat prin contexte specifice de utilizare. Dar e imposibil să nu-ți imaginezi cît de satisfăcut trebuie să fi fost artistul de corespondența perfectă între luciul negru al angobei vasului său și pielea modelului. Nu mă grăbesc, desigur, să zic că artistul își propune să celebreze diversitatea sau așa ceva. E clar doar că se simte bucuria lui de a avea un pretext să evadeze din subiecte convenționale. În evadările de acest tip, el păstrează de obicei demnitatea ambelor fețe ale vasului. O zi în atelier cu un asemenea aryballos ianiform trebuie să fi fost o sărbătoare, cum era poate și pentru Shakespeare cînd scria despre Othello și Desdemona, nume pe care un istoric din anii ʼ70 le lega în glumă de vasul nostru. Pentru care însă încerc să vin cu o interpretare serioasă săptămîna viitoare.

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este Arheologia iubirii. De la Neanderthal la Taj Mahal, Humanitas, 2019.  

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.