O zi sură

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
Comunismul se aplică din nou jpeg

De la Cleveland la Chicago, pe șoseaua interstatală sînt 344 de mile sau, mai pe românește, 554 de kilometri, adică distanța de la București la Baia Mare (prin Brașov). Ore bune de mers și iar mers cu mașina, deși pe marea hartă a Americii par a fi doi pași. Plecați din Cleveland, de pe malul lacului Erie, speram că vom mai merge pe lîngă el, că vom mai vedea ceva de pe drum, dar nici vorbă. Șoselele astea, de fapt autostrăzi, nu sînt făcute pentru turiști. America, în general, nu e pentru turiști, nu e un muzeu, așa cum adesea se spune, mai mult sau mai puțin ironic, despre Europa. America e pentru oameni care au treabă și aleargă dintr-o parte în alta a țării, mînați de lucruri serioase. Noi eram doar niște vizitatori rătăciți, încercînd să vedem cîte ceva din marele continent. 

Cerul întunecat de nori uniformi, cenușii, nu lăsa nici o speranță de mai bine. Relieful era plat, o cîmpie de un verde închis, pe care se ițeau copaci mai răzleți sau mai deși, de aceeași culoare verde închis. De munți nici pomeneală în acea zonă (trecusem Apalașii în ziua precedentă), dar nici dealuri nu vedeai, nici vreo colină sau măcar o movilă. Din loc în loc, construcții de lemn, servind probabil unor ferme, cu cîte un tractor prin preajmă. Foarte rar apărea cîte un grup de case din bîrne, tipic americane. Mă întrebam de fiecare dată cine, cum și de ce trăia acolo. 

Descoperisem modul de conducere autonom al mașinii închiriate și după ce mă obișnuisem să-i las în grijă distanța față de autovehiculul din față, am prins curaj s-o las să ia singură chiar și curbele. La așa o plictiseală de drum, dotările astea s-au dovedit foarte utile. Tot ce-mi cerea mașinuța era să ating volanul la fiecare 15 secunde. Voia să știe că sînt acolo, ca un copil care dorește să se asigure din cînd în cînd de prezența protectoare a părintelui. Dacă țineam o mînă ușor sprijinită de volan, automobilul se descurca singur. Lua automat chiar și curbe grele, între camioane fioroase, deși eu aveam inima cît un purice, gata să preiau comanda în orice clipă. Nu era însă nevoie. Și, de fapt, pe acel drum curbele erau foarte rare. Cu timpul, m-am relaxat. Mașina din față rămînea aceeași cu zecile de kilometri, la fel și cea din spate. Cenușiul cerului era neschimbat, verdele solului la fel de neschimbat. Peisajul părea că se repetă la infinit și ne-a trecut prin cap că poate ne deplasam într-un fel de buclă spațială. Întrebarea care ni s-a insinuat în minte a fost: la ce bun atîta spațiu dacă e la fel? O uriașă zonă în care Dumnezeu își pierduse imaginația... sau poate judecase în categorii mari... ori poate ațipise. Pe marginea somnului eram toți. Mare noroc cu pilotul automat.  

Am oprit la o benzinărie să-mi iau o cafea și, spre surprinderea mea, vînzătorul mi-a spus că e pe gratis. În America, ideea de gratis e mereu uimitoare, chiar dacă nu e neapărat rară. La acea benzinărie, prima  cafea nu costa nimic. Și era un pahar foarte mare, pe măsura drumurilor lor, să poți bea din el ore în șir. Era acea binecunoscută cafea americană, slabă. În timp ce mă îndreptam spre ieșire am avut însă o altă surpriză. Dintre rafturile magazinului a apărut, cu o oarecare grabă, un individ într-un tricou negru, care mi-a umplut orizontul. Cît am putut să văd într-o fracțiune de secundă, de la stînga la dreapta și invers, era numai tricoul lui negru. Am sărit în lături, am făcut doi pași adăugați, ca la tenis, încercînd să evit ciocnirea. N-am reușit. M-am izbit de marginea lui dreaptă, de „tribord”, îmi vine să zic. Ușor amuzat, probabil, de figura mea, omul și-a cerut iertare. Mi-am cerut la rîndu-mi scuze, stupefiat. Nu înțelegeam cum de se poate ține pe cele două picioare, care nu erau deloc pe potriva restului. În orice caz, era cel mai mare om pe care l-am văzut eu vreodată. În lățime. Nu pot să fac estimarea kilogramelor decît foarte aproximativ: sute.

M-am urcat în mașină zicîndu-mi că și pe un drum atît de anost poți vedea ceva cu totul neobișnuit. A fost un fel de culme a călătoriei din acea zi. 

Mai aveam niște sute de kilometri (era să scriu kilograme) de mers, pe care i-am parcurs pe sub același cer sur, pe aceleași cîmpii de un verde închis, cu copaci mai rari sau mai deși, cu aceeași viteză reglată  constant la 65 de mile/oră, după mereu aceeași mașină din față și cu mereu aceeași mașină în spate, ca pe o bandă rulantă, pe același drum interstatal numărul 90. Am aflat ulterior că eram pe autostrada cea mai lungă din Statele Unite, care merge de la Boston pînă la Seattle, aproape cinci mii de kilometri. Noi am parcurs doar a noua parte din lungimea ei totală. Dacă am fi trecut de Mississippi, ceea ce n-a fost cazul, pînă la Munții Stîncoși am fi avut de străbătut preeria, binecunoscută din western-uri sau din Winnetou. Altfel spus, terenul plat pe care-l traversam era numai un fel de pregătire pentru ceea ce ar fi putut urma.

A mai fost un moment interesant, cînd am zărit spre nord un „skyline”. Ne-am gîndit că o fi Detroit, dar era doar Toledo. Era prima oară, cred, cînd auzeam de orașul Toledo din Statele Unite, vestit la ei pentru industria sticlei. Nebunia e că, deși obscur pentru noi, are clădiri de peste 100 de metri înălțime, un mare muzeu de artă și tot acolo e și sediul central Jeep, iar populația e de patru ori mai mare decît a „originalului” din Spania. Au urmat cîteva nume de localități din zonă, pe care le-am văzut doar scrise pe panouri, dar care ne-au mai scos din toropeală: Montpellier, Angola, Bristol. 

America are o natură de-o diversitate extremă, dar în același timp are și mari porțiuni uniforme. În orice caz, tot mergînd așa, prin acele zone plate, parcă fără sfîrșit, m-a cuprins un soi de plictiseală absolută, greu de explicat. Era înrudită cu un alt tip de alienare pe care am simțit-o uneori prin America, provocată de forma orașelor, de zgîrie-nori, de ideea de altă lume, de ceva cu care nu te-ai născut și care, oricît e de spectaculos, nu ți-e deloc familiar. Alte întrebări mi-au venit atunci în minte. De ce se înghesuie atît de tare americanii în orașe, cînd au la dispoziție un teritoriu atît de mare? Ce i-a făcut pe locuitorii uneia dintre cele mai întinse țări de pe glob să inventeze zgîrie-norii? O exista vreo legătură subconștientă între arhitectura atît de geometrică a orașelor și a zgîrie-norilor, pe de-o parte, și imensitatea naturii, pe de altă parte? 

Apropiindu-ne de Chicago, am zărit un fioros combinat siderurgic ale cărui coșuri împrăștiau nori negri de fum, apocaliptici. În ciuda monstruozității sale, se pare că acel combinat e doar o rămășiță a  marii industrii a oțelului din zonă, care, pe vremuri, acoperea o zecime din producția mondială. Industriile astea colosale sînt o altă față, mai mult sau mai puțin istorică, a Americii. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.