O țară în veșnică mișcare

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image png

America continuă să fie țara șoselelor și a automobilelor, chiar dacă foarte rar mai vezi acele „frumoase americane“, cu aripile lor sclipitoare, clasicele anilor ’50-’60, care apăreau prin multe filme. Nu prea mai vezi nici acele mașini voluminoase, ca niște cutii, care se bălăbăneau pe suspensii de parcă ar fi navigat pe apă, cum avea poliția odată. Camionetele cu design mai mult sau mai puțin fioros sînt în continuare folosite pe scară largă (cam vreo treime din totalul automobilelor), la fel ca și SUV-urile masive. Dimensiunile orizontale au cedat parcă ceva în favoarea înălțimii, în ultimele decenii. New York-ul e plin de Chevrolet-uri Suburban, negre, care funcționează pe post de taxiuri de lux, fără însemne. Ceea ce în Europa ar fi strident de mare pare destul de potrivit printre zgîrie-nori și cu șoferi sau pasageri ei înșiși foarte masivi. Și mai sînt, evident, și camioanele, truck-urile lor tipice. Containerele pe care le duc în spate nu sînt mai mari decît cele ale TIR-urilor de la noi, pentru că sînt standardizate global, pentru transportul maritim, dar capetele tractoare, cu boturile lor lungi, sînt impunătoare. Motoarele, probabil extrem de puternice, scot un fel de răget, caracteristic. Mai toate au în spatele scaunelor șoferului și însoțitorului o cabină cu ușă separată, o adevărată încăpere pentru dormit. Pe ele sînt desene, tot felul de  luminițe și însemne, bare și țevi de eșapament cromate, care mai de care. Există încă în America o adevărată lume a camioanelor și a camionagiilor. 

De mirare e că asemenea vehicule au voie să circule chiar și prin centrul Manhattan-ului, pe unde nu ezită să claxoneze ca niște vapoare. Pe autostrăzi au adesea același regim de viteză cu al autoturismelor și te poți trezi cu ele că se țin după tine, la foarte mică distanță (ca în binecunoscutul clișeu din foarte multe filme americane), sau chiar că te depășesc trecînd pe banda următoare. (Ceea ce în filme ne pare uneori exagerat, acolo poate face parte dintr-o realitate destul de obișnuită.) Pe porțiunile cu multe benzi, se întîmplă frecvent să ai cîte un astfel de monstru și în stînga, și în dreapta, așa încît îți vine să strîngi din umeri ca să le faci loc. Cînd vorbesc de multe benzi pe sens, în Statele Unite înseamnă chiar șapte sau opt. În unele locuri sînt adevărate fluvii de mașini, toate aceste multe benzi fiind ocupate. Nu e vreo plăcere să conduci prin asemenea aglomerații, dar e un fenomen spectaculos totuși, care dă și măsura uriașei lor forțe economice. Nu poți asemăna toate astea cu șoselele din România, dar chiar dacă încerci să-ți aduci aminte de Italia ori de Germania, îți dai seama că nici cu ele nu încape vreo comparație. Simți că puterea și desfășurarea prezentului aparțin Americii.

Dar țara e enormă și nu duce lipsă nici de șosele aproape pustii, cum se pare că a rămas astăzi celebra Route 66.    

Dacă tot am ajuns la comparații, ar trebui poate să spun ceva și despre calitatea șoselelor pe care am umblat. Au fost și mai bune, și mai proaste. Unele autostrăzi au porțiuni cu plăci de beton ale căror îmbinări se simt și se aud, cînd treci peste ele. Există și porțiuni impecabile, există și segmente degradate. La intrarea în Cleveland, de exemplu, un oraș destul de bogat, de altfel, m-a frapat asfaltul extrem de vălurit, care mi-a adus aminte de impresia pe care ți-o făcea Aradul în urmă cu vreo 15-20 de ani, cînd veneai dinspre vestul Europei. N-am întîlnit însă în America nici un drum  prost de la un cap la altul și nici vreunul perfect pe toată lungimea. Pot spune, însă, că la enormele lungimi ale șoselelor, făcînd o medie, lucrurile sînt, de fapt, remarcabile. America nu-i perfectă și nici nu s-ar putea să fie așa, dar e complet funcțională. Aș mai face observația că, întors în România, lățimea benzilor mi s-a părut ceva mai mică.

În ceea ce privește obiceiurile din trafic, aș spune că majoritatea șoferilor sînt foarte calmi, civilizați și prudenți. Rar, apar însă și dintr-aceia care fac zigzaguri printre celelalte mașini. Nu chiar rare sînt autoturismele cu tobe sport, special adaptate să facă un zgomot cît mai mare. Mai ales seara, prin orașe poți auzi scîrțîit de cauciucuri și accelerări fulminante. Întotdeauna e cîte un fante de cartier care încearcă să-și marcheze prezența. Sînt și destui care merg cu geamurile deschise și muzica dată la maximum. A te mîndri cu mașina și cu zgomotele pe care le poate produce pare să fie chiar un obicei de sorginte americană. 

La New York am ajuns la concluzia că nici alte proaste maniere la volan nu ne sînt deloc specifice, așa cum ne place deseori să ne lamentăm. De pildă, n-am auzit nicăieri mai multe claxoane decît în Manhattan. Claxonul face parte din atmosferă. Și se claxonează prelung, pentru fleacuri, așa cum fac mitocanii noștri din București. Diferența e că, acolo, șoferii nu-și însoțesc claxonul cu înjurături. Îl folosesc de obicei senin, ca pe un instrument de atenționare, nu neapărat cu nervi și ură. În orice caz, pare că în majoritatea locurilor nu există nici un fel de restricții legale privind zgomotul. Mi-am adus aminte de claxoanele figurate muzical de newyorkezul George Gershwin, în poemul simfonic Un american la Paris. L-a compus chiar în perioada în care a locuit în capitala Franței, iar astăzi pare curioasă sugestia că americanul ar fi fost impresionat de mulțimea claxoanelor pariziene. Probabil că obiceiurile din cele două orașe nu mai sînt aceleași ca acum o sută de ani.  

Oricum, chiar dacă foarte aglomerat uneori, New York-ul e bine organizat din punct de vedere al traficului. Am mai scris că e locul în care toate mijloacele de transport imaginabile își urmează calea, fără să se încurce unele pe altele. De exemplu, dacă vrei să parchezi de urgență sau să oprești temporar pentru a lăsa bagaje ori persoane într-un loc anume, vei găsi imediat un spațiu special destinat pentru așa ceva. Nimeni nu ajunge în situația de a încurca circulația. 

În fine, ar mai fi de menționat cîteva detalii. De exemplu, am observat că unde apare semnul STOP, chiar dacă nici o altă mașină nu se apropie de acea intersecție, șoferul american oprește complet și așteaptă vreo trei secunde. E un obicei care conferă o anume liniște în trafic. Pe de altă parte, pietonii din marile orașe sînt destul de disciplinați, dar nu pînă la absurd. Atunci cînd nu trec mașini pe stradă, ei traversează chiar dacă semaforul le indică să stea. Cu alte cuvinte, lumea înțelege, în general, eficiența regulilor, dar înțelege că, tot pentru eficiență, regulile pot fi și încălcate. Time is money!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

profimedia 0945201513 jpg
Ultimele zile ale lui Assad la putere. Ce s-a găsit în biroul său
Luptători rebeli și civili s-au plimbat marți prin palatului prezidențial al lui Bashar al-Assad, călcând pe afișe făcute bucăți ale fostului dictator sirian care fugise în Rusia cu câteva zile înainte.
image png
Cum a reacționat o femeie pe care soțul a înșelat-o cu „duduia” de la cantină: „Are în jur de 60 de ani și defilează prin oraș îmbrăcată ca o tânără de 20 de ani”
Infidelitatea, din nou o problemă care duce la destrămarea relației de cuplu. O tânără de 31 de ani a povestit cum soțul său cu un an mai mare ar fi înșelat-o cu femeia de la cantina locului de muncă, ea în vârstă de 60 de ani.
Iernile de alta data  Foto Facebook, Muzeul Transilvaniei, Scinteia jpg
Cum arătau iernile de altădată ale românilor: „Satele sunt terorizate de haite de lupi. Lumea arde gardurile, cine mai are”
Numeroasele fotografii publicate pe rețelele de socializare înfățișează „iernile de altădată”,cu copii jucându-se pe ulițele satelor înzăpezite și familii strânse în jurul meselor de sărbători. Imaginile fac furori, trezesc nostalgii, dar și controverse.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
LIVE TEXT Aderarea completă la Schengen a României și Bulgariei se discută azi în Consiliul JAI
România intră în linie dreaptă spre accederea completă la spațiul de liberă circulație european. Ridicarea controalelor la frontierele terestre cu România şi Bulgaria de la 1 ianuarie 2025, ajunge joi pe masa Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne (JAI).
Pietoni, oameni  Foto Pixabay jpg
Au fost publicate rezultatele testărilor PISA pentru adulți: La nivel global o cincime din totalul participanților sunt analfabeți funcțional
La nivel internațional, competențele adulților în ceea ce privește alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor au stagnat sau chiar au scăzut, arată Studiul privind Competențele Adulților 2023, publicat de OCDE.
site anaf
ANAF a extins sfera veniturilor pentru care trebuie depusă Declarația Unică
ANAF a pus în transparență noul model de Declarație unică (Formular 212) care va trebui completată și depusă în 2025 de persoanele fizice care au avut în 2024 venituri din chirii, investiții, tranzacții crypto, activități independente și altele.
Banner Anamaria Prodan
Anamaria Prodan, nedespărțită de iubitul său, Ronald Gavril. Cum e relația celor doi! „Doi oameni dacă nu se susțin reciproc...”
Anamaria Prodan (51 de ani) și iubitul său Ronald Gavril (38 de ani) sunt nedespărțiți.
ceausescu revelion jpg
Adevărul despre plata datoriei externe în timpul lui Ceaușescu. Poporul a fost batjocorit pentru a acoperi încăpățânarea dictatorului
Considerată, mai ales de nostalgici, cea mai mare realizare a lui Nicolae Ceaușescu, achitarea completă a datoriei externe în anii 80 a reprezentat de fapt o cruntă bătaie de joc la adresa poporului român. Aceea datorie era rodul megalomaniei ceaușiste și a unei economii izolaționiste ineficientă.
Chei locuință Foto Adevărul jpg
Chiriile din București și Cluj înregistrează printre cele mai mari creșteri din Europa
Prețurile chiriilor sunt în creștere accelerată peste tot în Europa, iar București și Cluj se numără printre orașele din UE cu cele mai mari creșteri, se arată în Monitorul Social.