O țară în veșnică mișcare

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image png

America continuă să fie țara șoselelor și a automobilelor, chiar dacă foarte rar mai vezi acele „frumoase americane“, cu aripile lor sclipitoare, clasicele anilor ’50-’60, care apăreau prin multe filme. Nu prea mai vezi nici acele mașini voluminoase, ca niște cutii, care se bălăbăneau pe suspensii de parcă ar fi navigat pe apă, cum avea poliția odată. Camionetele cu design mai mult sau mai puțin fioros sînt în continuare folosite pe scară largă (cam vreo treime din totalul automobilelor), la fel ca și SUV-urile masive. Dimensiunile orizontale au cedat parcă ceva în favoarea înălțimii, în ultimele decenii. New York-ul e plin de Chevrolet-uri Suburban, negre, care funcționează pe post de taxiuri de lux, fără însemne. Ceea ce în Europa ar fi strident de mare pare destul de potrivit printre zgîrie-nori și cu șoferi sau pasageri ei înșiși foarte masivi. Și mai sînt, evident, și camioanele, truck-urile lor tipice. Containerele pe care le duc în spate nu sînt mai mari decît cele ale TIR-urilor de la noi, pentru că sînt standardizate global, pentru transportul maritim, dar capetele tractoare, cu boturile lor lungi, sînt impunătoare. Motoarele, probabil extrem de puternice, scot un fel de răget, caracteristic. Mai toate au în spatele scaunelor șoferului și însoțitorului o cabină cu ușă separată, o adevărată încăpere pentru dormit. Pe ele sînt desene, tot felul de  luminițe și însemne, bare și țevi de eșapament cromate, care mai de care. Există încă în America o adevărată lume a camioanelor și a camionagiilor. 

De mirare e că asemenea vehicule au voie să circule chiar și prin centrul Manhattan-ului, pe unde nu ezită să claxoneze ca niște vapoare. Pe autostrăzi au adesea același regim de viteză cu al autoturismelor și te poți trezi cu ele că se țin după tine, la foarte mică distanță (ca în binecunoscutul clișeu din foarte multe filme americane), sau chiar că te depășesc trecînd pe banda următoare. (Ceea ce în filme ne pare uneori exagerat, acolo poate face parte dintr-o realitate destul de obișnuită.) Pe porțiunile cu multe benzi, se întîmplă frecvent să ai cîte un astfel de monstru și în stînga, și în dreapta, așa încît îți vine să strîngi din umeri ca să le faci loc. Cînd vorbesc de multe benzi pe sens, în Statele Unite înseamnă chiar șapte sau opt. În unele locuri sînt adevărate fluvii de mașini, toate aceste multe benzi fiind ocupate. Nu e vreo plăcere să conduci prin asemenea aglomerații, dar e un fenomen spectaculos totuși, care dă și măsura uriașei lor forțe economice. Nu poți asemăna toate astea cu șoselele din România, dar chiar dacă încerci să-ți aduci aminte de Italia ori de Germania, îți dai seama că nici cu ele nu încape vreo comparație. Simți că puterea și desfășurarea prezentului aparțin Americii.

Dar țara e enormă și nu duce lipsă nici de șosele aproape pustii, cum se pare că a rămas astăzi celebra Route 66.    

Dacă tot am ajuns la comparații, ar trebui poate să spun ceva și despre calitatea șoselelor pe care am umblat. Au fost și mai bune, și mai proaste. Unele autostrăzi au porțiuni cu plăci de beton ale căror îmbinări se simt și se aud, cînd treci peste ele. Există și porțiuni impecabile, există și segmente degradate. La intrarea în Cleveland, de exemplu, un oraș destul de bogat, de altfel, m-a frapat asfaltul extrem de vălurit, care mi-a adus aminte de impresia pe care ți-o făcea Aradul în urmă cu vreo 15-20 de ani, cînd veneai dinspre vestul Europei. N-am întîlnit însă în America nici un drum  prost de la un cap la altul și nici vreunul perfect pe toată lungimea. Pot spune, însă, că la enormele lungimi ale șoselelor, făcînd o medie, lucrurile sînt, de fapt, remarcabile. America nu-i perfectă și nici nu s-ar putea să fie așa, dar e complet funcțională. Aș mai face observația că, întors în România, lățimea benzilor mi s-a părut ceva mai mică.

În ceea ce privește obiceiurile din trafic, aș spune că majoritatea șoferilor sînt foarte calmi, civilizați și prudenți. Rar, apar însă și dintr-aceia care fac zigzaguri printre celelalte mașini. Nu chiar rare sînt autoturismele cu tobe sport, special adaptate să facă un zgomot cît mai mare. Mai ales seara, prin orașe poți auzi scîrțîit de cauciucuri și accelerări fulminante. Întotdeauna e cîte un fante de cartier care încearcă să-și marcheze prezența. Sînt și destui care merg cu geamurile deschise și muzica dată la maximum. A te mîndri cu mașina și cu zgomotele pe care le poate produce pare să fie chiar un obicei de sorginte americană. 

La New York am ajuns la concluzia că nici alte proaste maniere la volan nu ne sînt deloc specifice, așa cum ne place deseori să ne lamentăm. De pildă, n-am auzit nicăieri mai multe claxoane decît în Manhattan. Claxonul face parte din atmosferă. Și se claxonează prelung, pentru fleacuri, așa cum fac mitocanii noștri din București. Diferența e că, acolo, șoferii nu-și însoțesc claxonul cu înjurături. Îl folosesc de obicei senin, ca pe un instrument de atenționare, nu neapărat cu nervi și ură. În orice caz, pare că în majoritatea locurilor nu există nici un fel de restricții legale privind zgomotul. Mi-am adus aminte de claxoanele figurate muzical de newyorkezul George Gershwin, în poemul simfonic Un american la Paris. L-a compus chiar în perioada în care a locuit în capitala Franței, iar astăzi pare curioasă sugestia că americanul ar fi fost impresionat de mulțimea claxoanelor pariziene. Probabil că obiceiurile din cele două orașe nu mai sînt aceleași ca acum o sută de ani.  

Oricum, chiar dacă foarte aglomerat uneori, New York-ul e bine organizat din punct de vedere al traficului. Am mai scris că e locul în care toate mijloacele de transport imaginabile își urmează calea, fără să se încurce unele pe altele. De exemplu, dacă vrei să parchezi de urgență sau să oprești temporar pentru a lăsa bagaje ori persoane într-un loc anume, vei găsi imediat un spațiu special destinat pentru așa ceva. Nimeni nu ajunge în situația de a încurca circulația. 

În fine, ar mai fi de menționat cîteva detalii. De exemplu, am observat că unde apare semnul STOP, chiar dacă nici o altă mașină nu se apropie de acea intersecție, șoferul american oprește complet și așteaptă vreo trei secunde. E un obicei care conferă o anume liniște în trafic. Pe de altă parte, pietonii din marile orașe sînt destul de disciplinați, dar nu pînă la absurd. Atunci cînd nu trec mașini pe stradă, ei traversează chiar dacă semaforul le indică să stea. Cu alte cuvinte, lumea înțelege, în general, eficiența regulilor, dar înțelege că, tot pentru eficiență, regulile pot fi și încălcate. Time is money!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.