O anume idee despre eleganță

Publicat în Dilema Veche nr. 849 din 16 - 22 iulie 2020
O anume idee despre eleganță jpeg

Am parafrazat mai sus titlul uneia dintre cărțile recente ale profesorului ieșean Alexandru Călinescu – O anume idee despre Franța. Nu am făcut-o însă de dragul jocului stilistic. Citindu-i ultimul (splendid) volum publicat (Instantanee cu final deschis, Junimea 2020) și cunoscîndu-l pe autor de mai bine de 35 de ani, mi-am pus o întrebare legitimă (ce se plasează, de altfel, în continuarea unei frumoase și corecte observații făcute de Vasile Popovici în revista Orizont): de unde vine seducția indusă necondiționat de profesorul Călinescu asupra tuturor celor cu care interacționează pe numeroasele paliere ale vieții sale intelectuale și sociale, de la studenți la cititori, de la prieteni la inamici ideologici (da, și ei îl respectă, recunoscînd, implicit, ascendentul personalității sale), de la jurnaliști (cu entuziasmul „marii trăncăneli”, specific presei, estompat în prezența lui) la oficialități (am văzut eu însumi politicieni, în mod obișnuit cu vervă, complet intimidați în preajma acestui veritabil „om academic”, descins din clasicele tipologii universitare europene)? Deși mă asociez spiritului dilematic, refuzînd soluțiile definitive (la fel ca profesorul Călinescu bunăoară, un adept al „finalurilor” și „bibliotecilor deschise”), în cazul de față, am găsit totuși un răspuns: eleganța. Structural, Alexandru Călinescu este un personaj elegant. În scris, în existența publică, în profesie, în comportamentul zilnic. Eleganța sa se leagă de un formidabil simț al măsurii, pe care îl deține în mod natural. Nu știu pe nimeni care să reușească să fie, fără nici un efort, egal cu sine însuși în orice împrejurare, așa cum e dintotdeauna Alexandru Călinescu.

Cine citește atent cărțile și articolele profesorului va fi surprins (și imediat sedus) de felul în care fiecare cuvînt și fiecare frază se așază perfect în pagină, fără excese, fără forțări ale textului într-o direcție sau alta. Foarte des, de dincolo de rînduri, răzbate fie o ironie devastatoare, fie un umor teribil. Ambele decurg firesc din starea creată de scriitorul aflat în echilibru cu propria expresivitate, manifestînd chiar și (o aparentă) sobrietate. Admit că fac acest comentariu cu invidie. Ca autor, eu mă lupt frecvent să cîștig simpatia și adeziunea cititorului, îi fac insistent din ochi și nu mă dau în lături de la a-l trage de mînecă pentru a mă însoți în revelarea „poantei”. Alexandru Călinescu nu are nevoie de asemenea artificii. Eleganța „mișcării” lui textuale, perfect dozate, îl „prinde” pe cititor în mecanismul lecturii empatice și îl seduce negreșit. Și în momentele în care, evident, anumite lucruri îl irită, profesorul nu-și pierde extraordinarul simț al măsurii și, prin urmare, eleganța, polemizînd cu o detașare (și, tocmai de aceea, eficiență) exemplară. Nu exagerez, cred, constatînd că ea, eleganța structurală, îi permite lui Alexandru Călinescu să fie seducător și cînd se enervează. Furia ne face pe cei mai mulți dintre noi antipatici. Nu însă și pe puținii aleși din categoria universitarului ieșean. Aflîndu-te lîngă el și asistînd, întîmplător, la vreo consternare efemeră (mai mereu determinată de excesele neo-marxiștilor, stîngiștilor și progresiștilor), îți dorești, paradoxal, ca ea să nu fie trecătoare. O vrei amplificată, multiplicată în noi și noi consternări, într-atît de fermecător dovedindu-se discursul intelectualului din Instantanee... în astfel de clipe. Elementul declanșator al singularei situații rămîne, desigur, arta profesorului de a fi egal cu sine în orice decor.

Nu ai cum să separi, din acest motiv, scrisul lui Alexandru Călinescu de personalitatea lui. Eleganța celui dintîi izvorăște din eleganța celei din urmă, obligîndu-te să accepți o altă raritate legată de prezența universitarului în spațiul cultural românesc – simbioza absolută între identitatea omului și identitatea scriitorului. Detaliul uimește într-un segment temporal în care „schizoidiile” de tot soiul par să creeze norma vieții literare. Argument incontestabil este și articolul de față. Pornind de la ultima carte a profesorului, menționatele Instantanee..., am alunecat, inevitabil, într-o creionare rapidă a imaginii omului. Cu siguranță că, dacă mi-aș fi impus să schițez un portret al autorului, aș fi sfîrșit prin a comenta amănunțit excelentele pagini din volum despre Romain Gary sau Milan Kundera, fragmentul dedicat fabuloaselor aventuri (ficționale ori nu) din cartea lui Slavomir Rawicz, The Long Walk, textul de „deconspirare” a putinismului lui Makine, cele referitoare la cenzura ceaușistă sau crîmpeiele cu incursiuni fascinante în strategiile puterii staliniste... Toate impecabil reprezentate în tabloul eleganței, unde conviețuiesc, armonios, criticul, teoreticianul, istoricul literar și editorialistul. Întrucît sesizez aici o lecție admirabilă a deplinătății culturale, consider că singurul despre care poți scrie cu adevărat, referindu-te, fără eroare, la variatele fațete ale personalități sale remarcabile, e, în fond, Le Professeur Călinescu.

Codrin Liviu Cuțitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universității din Iași. Cea mai recentă carte publicată: romanul Scriptor sau Cartea transformărilor admirabile, Editura Polirom, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un român care a vrut să răpească un copilaș, bătut crunt în Irlanda
Un român a fost snopit în bătaie la Dublin, pe o stradă, după ce a vrut să răpească un copil.
image
Patimile lui Jim Caviezel, actorul care l-a jucat pe Iisus: „Operație pe cord deschis și multe medicamente”
„Patimile lui Hristos”, filmul regizat de Mel Gibson, a devenit rapid unul dintre cele mai populare pelicule religioase și se vorbește despre o continuare. Prea puțin este cunoscut cum actorul principal, Jim Caviezel, a fost la un pas de moarte din cauza filmului.
image
Halle Berry, discurs în fața Capitoliului SUA: „Sunt la menopauză!“ Actrița, apel pentru adoptarea unei legi esențiale pentru femei
Actriței Halle Berry i s-a alăturat joi un grup de senatori în fața Capitoliului pentru a promova o lege prin care care să se investească 275 de milioane de dolari în cercetare și educație în ceea ce privește menopauza.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.