Navetiștii de Bruxelles

Publicat în Dilema Veche nr. 284 din 24 Iul 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"C’est un scandal, ça" " încheie taximetristul. E magrebian, fusese profesor la el în ţară. A venit la Bruxelles în urmă cu vreo 15 ani şi, de atunci, e taximetrist. Pornisem conversaţia de la o replică nevinovată. Autorizaţia lui de funcţionare (afişată împreună cu tariful pe spătarul unuia dintre scaunele din faţă) era semnată Maria Ionescu. Doamna lucrează la primăria din Bruxelles şi, se vede treaba, eliberează licenţele taximetriştilor din oraş. Profesorul din nordul Africii mă întreabă dacă sînt şi eu român, ca doamna Ionescu. Îi confirm. Ştie cîte ceva despre ţara mea. Cu o lună în urmă cunoscuse o delegaţie venită la Bruxelles cu treburi. Au devenit cumva amici, au ieşit în oraş. Păstrase o amintire plăcută despre români. Oameni sofisticaţi, plimbaţi prin lume, cosmopoliţi. Cei mai mulţi erau bucureşteni, oameni de minister, din ce am dedus. Avea un singur of, taximetristul. Primarul. Da, în delegaţie era şi primarul unui oraş din Delta Dunării. Fuseseră în anul acela inundaţii teribile şi primarul venise, însoţit de oamenii de la minister, să solicite niscai fonduri de la Comisie, pentru reconstrucţie. Iniţial, taximetristul nu s-a mirat prea tare. Multă lume vine la Bruxelles pentru a căpăta fonduri. Spanioli, portughezi, nemţi, italieni, irlandezi îşi încrucişează proiectele şi influenţa întru nobilul scop de a atrage spre casă ceva fonduri comunitare. Nu, nu asta îl iritase pe taximetrist. Pare-se însă că, la o cină în Grand Place, primarul a început să îi povestească (arătînd şi fotografii) ce minune naturală este Delta Dunării. Cît stuf, cît păsăret, ce de specii de peşti. Magrebianul îmi mărturisea că, la acea întîlnire, a tras următoarele concluzii: în primul rînd, că îşi va face un concediu în Deltă. A doua concluzie a lui era, de fapt, o nedumerire. "Cum, domnule, cînd eşti primarul principalei aşezări turistice şi poţi avea fantastice surse de venit din turism, tu vii cu mîna întinsă la amărîţii ăştia de la Comisie?" Omul nu pricepea de ce Tulcea nu are venituri proprii uriaşe. De ce trebuie bani europeni unui asemenea oraş. De ce s-a "milogit" primarul la nişte conţopişti multinaţionali pentru un pumn de euro. "C’est un vrai scandal, ça" " repetă el a încheiere. Deduc (şi) rîca taximetristului la adresa funcţionarilor de la Instituţii. Localnicii, fie ei venetici din Magreb, sînt uşor iritaţi de traficul imposibil, de creşterea chiriilor, de şantierele aducătoare de praf şi haos pietonal. Condiţia de "Capitală neoficială a Europei" a adus şi necazuri, nu numai prosperitate. E drept că mai mult de jumătate din cursele de taxi din oraş aparţin navetiştilor la Instituţii, aşa că măcar taximetriştii să facă bine să nu se mai plîngă. Navetiştii se recunosc uşor. În zona Place Schuman-rue de la Loi, trecătorul standard are în dotare, obligatoriu, aşa-numitul "căţel", adică valijoara pe roţi, croită la dimensiunea compartimentului de bagaje din cabina avionului. Navetistul este reprezentant al unei regiuni, al unei industrii, al vreunui minister, al unui ONG. Se duce la Comitetul X sau la Comisia Y, are o întîlnire cu oficialul Z. Discută o strategie multianuală, un proiect de buget, o politică sectorială de care este direct interesat. Sînt şi de-ai noştri printre ei. Cursele TAROM de Bruxelles (două la număr în fiecare zi) sînt ocupate, în covîrşitoare majoritate, de acelaşi tip de călători. Membri ai Parlamentului European, oficiali guvernamentali, angajaţi ai Comisiei sau Parlamentului. În avionul de dimineaţă, te uiţi ce face fiecare. Unii stau cu nasul în laptopuri. Dacă te plimbi pe culoar şi tragi cu ochiul, vezi nesfîrşite pdf-uri, grafice, tabele. Alţii stau cu nasul în cîte o carte. În general, lecturi interesante. Sociologie, politologie, istorie. Unii mai fac schimb de informaţii despre rue Neuve şi magazinele de acolo. Alţii îl bîrfesc pe nu ştiu care şef de cabinet, italian, care a pus gînd rău unuia de la relaţii cu presa, bulgar de felul lui. În conversaţie mai apar subiecte legate de politichia internă. Vag. Domină, mai degrabă, un spirit "ecumenic", dincolo de vrăjbile mediatizate de televiziunile de ştiri. Mai puţin de un sfert citesc presa gratuită care se distribuie din partea TAROM-ului. Cîteodată, în avion sînt şi "cei de la COR", adică primari, şefi de Consilii Judeţene şi oameni din Agenţiile de Dezvoltare. Ei se duc la Comitetul Regiunilor. În general, au bagaje voluminoase, pline cu broşuri, CD-uri, prospecte şi pliante. Ei se mai bagă în vorbă cu oamenii de la minister sau cu vedetele eurodeputaţi. Fac schimb de cărţi de vizită, îşi pledează temele locale şi/sau agendele personale. A treia categorie, cea a angajaţilor români din instituţii, nu este chiar uşor de identificat. Mai citesc o revistă, mai ascultă o muzică în căşti sau privesc absent prin hublou. Se gîndesc probabil la alt apartament, mai în centru, mai aproape de Schuman, la programarea şedinţelor de comisie de săptămîna asta, la doctoratul din ţară care le mănîncă tot timpul. Se hotărăsc să găsească grădiniţă pentru copil şi să aibă o (nouă) discuţie cu soţul/soţia referitor la un eventual serviciu. Pentru ei, Parlamentul sau Comisia reprezintă un angajator sigur (şi relativ generos) pe timpul crizei economice. Lipsesc mulţi români din cursele de Bruxelles. Navetiştii într-acolo ar trebui să fie mult mai mulţi. În primul rînd, zic eu, lipsesc ziariştii. Nu cei abonaţi la delegaţiile prezidenţiale şi care călătoresc cu avionul de protocol. Din cursele TAROM lipsesc reporterii obişnuiti care să se ducă pînă la Bruxelles pentru un reportaj despre politicile de mediu sau pentru un interviu cu vreun şef de cabinet sau comisar. Veţi spune că, în epoca Internetului, astea se fac de la Bucureşti, că nu mai e nevoie să baţi drumul pînă acolo. Voi răspunde că nu poţi scrie despre politicile comunitare fără să intri (măcar o dată) în instituţiile comunitare. Şi voi adăuga, răutăcios, că e-mail-ul îmi pare mai degrabă moartea comunicării decît progresul ei. Mai grav îmi pare că, dintre navetiştii de Bruxelles, lipsesc reprezentanţii "grupurilor de interese". Există excepţii, sînt cîţiva, dar prea firavi la număr şi calitate. Industriile, sindicatele, ong-urile, interesele locale sînt încă mult prea puţin prezente pe la Instituţii. Cred că, pe măsură ce TAROM-ul se va umple şi cu ei, perplexitatea taximetristului-profesor magrebian va rămîne doar o anecdotă din trecut.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Podul peste Dunăre de la Brăila arată jalnic. Asfaltul a crăpat și s-au format șanțuri ca pe „arătură”, spun șoferii VIDEO
Șoferii care trec pe podul peste Dunăre de la Brăila sunt revoltați. Deși a fost dat în folosință în urmă cu un an, podul arată deplorabil. Asfaltul a crăpat și s-au format numeroase șanțuri, exact ca pe un drum abandonat.
image
Surse: Dani Mocanu a rămas fără permis după ce a fost prins „zburând” pe A2. Ce viteză avea manelistul
Polițiștii au amendat sâmbătă, 13 iulie, șoferul unei mașini marca BMW, care circula cu o viteza uimitoare pe A2. Potrivit unor surse, la volan s-ar fi aflat manelistul Dani Mocanu.
image
Turiștii, terorizați de marea de alge de pe litoral. „Acolo unde au curățat, valurile aduc din nou cantități mari de alge” VIDEO
Zeci de mii de turiști goniți de caniculă în stațiunile de pe Litoral au parte, în aceste zile, de o surpriză mai puțin plăcută: apele Mării Negre au devenit verzi din cauza tonelor de alge aduse la mal și care miros a hazna.

HIstoria.ro

image
România anului 1944, văzută din exil: „Sfârșitul lumii noastre”
Ajuns în Elveția, Constantin Argetoianu se miră de calmul și liniștea care domnesc în rândul localnicilor și imediat ia pulsul celor câțiva români aflați aici.
image
Un cărturar francez justifică argumentat Comunismul lui Sadoveanu
„Războiul rece bîntuia și printre intelectuali. În acest context, Sadoveanu, care făcuse deja alegerea în 1944, în timpul răsturnării de situație prosovietice acționînd convins potrivit conștiinței sale umaniste, este pus în situația să aibă luări de poziție fără echivoc în favoarea noului regim”.
image
Războiului din Pacific: decriptarea codului japonez JN-25b
Un salt major pentru SUA în domeniul informațiilor a avut loc în februarie 1942, când criptanaliștii US Navy au început decriptarea mesajelor japoneze trimise cu ajutorul codului naval standard JN-25b.